Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Podstawy teorii systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy teorii systemów | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów transportowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy statystyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie istoty i nabycie umiejętności systemowego podejścia do rozwiązywania problemów technicznych i organizacyjnych. |
C-2 | Poznanie metod polioptymalizacji oraz nabycie umiejętności ich zastosowania przy ocenie rozwiązań. |
C-3 | Poznanie metod podejmowania decyzji w warunkach ryzyka oraz niepewności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji. | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie zajęć. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojecie systemu i otoczenia. Obszary zastosowań teorii systemów. | 1 |
T-W-2 | Właściwości systemów. | 1 |
T-W-3 | Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów. | 1 |
T-W-4 | Dynamiczne właściwości systemu. | 1 |
T-W-5 | Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów. | 3 |
T-W-6 | Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. | 1 |
T-W-7 | Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań. | 1 |
T-W-8 | Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań. | 3 |
T-W-9 | Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. Opracowanie analiz dwóch wybranych przez siebie proceów decyzyjnych z wykorzystaniem metod numerycznych. | 14 |
A-P-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 10 |
A-P-3 | Złożenie i omówienie sprawozdań, zaliczenie. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu. | 9 |
A-W-3 | Zaliczenie wykladów. | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład problemowy. |
M-3 | Z użyciem komputera. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów. Ocena piesmnej odpowiedzi na zadane pytania. W razie wątpliwości, rozmowa wyjaśniająca ze studentem. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie zajęć praktycznych. Ocena bieżących postępów studenta. Przekazywanie uwag oraz wskazywanie sposobów dojścia do rozwiązania wyznaczonego problemu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-03_W01 Student powinien być w stanie opisać struktury niezawodnośiowe zagrożeń oraz wplyw chronionego systemu na otoczenie oraz otoczenia na chroniony system. | IB_1A_W15 | T1A_W04 | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
IB_1A_D3-03_W02 Student zna zasady analizy jakości funkcjonowania systemu oraz zasady doskonalenia systemów zabezpieczeń. | IB_1A_W18 | T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02 | C-1 | T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
IB_1A_D3-03_W03 Student powinien być w stanie dobierać odpowiednie technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa. | IB_1A_W34 | T1A_W04 | InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-4 | M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-03_U01 Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych żródeł o właściwościach i cechach chronionych systemów. | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-5 | M-4, M-3 | S-2 |
IB_1A_D3-03_U02 Student powinien potrafić scharakteryzować i przedstawić właściwości i cechy chronionych systemów. | IB_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-03_U03 Student powinien potrafić opisać ilościowo właściwości i cechy wybranych, chronionych systemów. | IB_1A_U04 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
IB_1A_D3-03_U04 Student powinien opracować proste modele procesów mające wpływ na wybór metod zabezpieczenia. | IB_1A_U10 | T1A_U08, T1A_U09 | InzA_U01, InzA_U02 | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-2, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-03_U05 Student powinien wyznaczyć kryteria oceny rozwiązań i poddać je krytycznej analizie. | IB_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-3, C-1, C-2 | T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-4 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
IB_1A_D3-03_U06 Student powinien potrafić wybrać i zastosować właściwe metody oceny. | IB_1A_U16 | T1A_U15 | InzA_U07 | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-P-1, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-W-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-03_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów technicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane działania. | IB_1A_K02, IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1, C-3, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-03_W01 Student powinien być w stanie opisać struktury niezawodnośiowe zagrożeń oraz wplyw chronionego systemu na otoczenie oraz otoczenia na chroniony system. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykladami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować wlasnymi przykladami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane wlaściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. | |
IB_1A_D3-03_W02 Student zna zasady analizy jakości funkcjonowania systemu oraz zasady doskonalenia systemów zabezpieczeń. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu. | |
3,5 | Student zna podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu oraz podstawowe zasady ich doskonalenia. | |
4,0 | Student zna i opisuje podstawowe pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, podstawowe zasady ich doskonalenia. | |
4,5 | Student zna i opisuje pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, rozwinięte zasady ich doskonalenia. | |
5,0 | Student zna i opisuje pojęcia dotyczące analizy jakości funkcjonowania systemu, rozwinięte zasady ich doskonalenia oraz potrafi uzasadnić ich wybór. | |
IB_1A_D3-03_W03 Student powinien być w stanie dobierać odpowiednie technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. |
3,0 | Student nie zna podstawowych pojęć,albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty. | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykladami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować wlasnymi przykladami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane wlaściwości analizowanego systemu | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego systemu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-03_U01 Student powinien być w stanie pozyskiwać informacje z literatury oraz innych właściwie dobranych żródeł o właściwościach i cechach chronionych systemów. | 2,0 | Student nie potrafi określić podstawowych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. |
3,0 | Student potrafi wskazać podstawowe źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
3,5 | Student potrafi wskazać liczne źródła pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzić selekcję wybranych źródeł pozyskiwania informacji dotyczących analizowanych systemów oraz na ich podstawie opisać istotne cechy analizowanego systemu, a także samodzielnie uzasadnić dokonany wybór. | |
IB_1A_D3-03_U02 Student powinien potrafić scharakteryzować i przedstawić właściwości i cechy chronionych systemów. | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych wlaściwości i cech analizowanych systemów. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować większą część podstawowych wlaściwości i cech analizowanych systemów. | |
3,5 | Student potrafi podać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
4,0 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
4,5 | Student potrafi w miarę szeroko scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru. | |
IB_1A_D3-03_U03 Student powinien potrafić opisać ilościowo właściwości i cechy wybranych, chronionych systemów. | 2,0 | Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów. |
3,0 | Student potrafi opisać większą część podstawowych właściwości i cech analizowanych systemów. | |
3,5 | Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
4,0 | Student potrafi w miarę dokladnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
4,5 | Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów. | |
5,0 | Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu. | |
IB_1A_D3-03_U04 Student powinien opracować proste modele procesów mające wpływ na wybór metod zabezpieczenia. | 2,0 | Student nie potrafi przedstawić najprostszego modelu opisującego wybrany proces lub obiekt. |
3,0 | Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący wybrany proces lub obiekt. | |
3,5 | Student potrafi przedstawić najprostszy model opisujący kilka wybranych procesów lub obiektów. | |
4,0 | Student potrafi przedstawić sposób doskonalenia modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty. | |
4,5 | Student potrafi wprowadzić rozszerzenia do podstawowych modeli opisujących wybrane procesy lub obiekty. | |
5,0 | Student potrafi wyczerpująco przedstawić modele opisujące wybrane procesy lub obiekty. | |
IB_1A_D3-03_U05 Student powinien wyznaczyć kryteria oceny rozwiązań i poddać je krytycznej analizie. | 2,0 | Student nie potrafi określić podstawowych kryteriów oceny rozwiązań. |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań. | |
3,5 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy. | |
4,0 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie. | |
4,5 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań i przedstawić je w sposob ilościowy oraz poddać je krytycznej analizie, a także zweryfikować przyjęte kryteria. | |
5,0 | Student potrafi określić podstawowe kryteria oceny rozwiązań, przedstawić je w sposob ilościowy, poddać je krytycznej analizie, zweryfikować przyjęte kryteria oraz w sposób przekonywujący uzasadnić wprowadzane zmiany. | |
IB_1A_D3-03_U06 Student powinien potrafić wybrać i zastosować właściwe metody oceny. | 2,0 | Student nie potrafi wymienić podstawowych metod wspomagających podejmowanie decyzji. |
3,0 | Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji. | |
3,5 | Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji oraz przedstawić obszary ich zastosowań. | |
4,0 | Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań oraz wyjaśnić istotę wybranej metody. | |
4,5 | Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań oraz wyjaśnić istotę przedstawionych na zajęciach metod. | |
5,0 | Student potrafi wymienić podstawowe metody wspomagające podejmowanie decyzji przedstawić obszary ich zastosowań, wyjaśnić istotę przedstawionych na zajęciach metod oraz określić i uzasadnić wybór metody w zależnośći od rozwiązywanego problemu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-03_K01 Student nabędzie świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym zagrożeń bezpieczeństwa i występującego ryzyka podczas eksploatacji systemów technicznych oraz odpowiedzialności za podejmowane działania. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując odpowiedzialność za podejmowane decyzje i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Von Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
- Bojarski W. W., Podstawy analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
- Bojarski W. W., Przykładowe zastosowania analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
- Findeisen W., Analiza systemowa - Podstawy i metodologia, PWN, Warszawa, 1985
- Mynarski S., Elementy teorii systemów, PWN, Warszawa, 1979
- Robertson J. S., Pełna analiza systemowa, WNT, Warszawa, 1999