Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Kołodziej <Beata.Kolodziej@zut.edu.pl>, Zbigniew Rozwadowski <Zbigniew.Rozwadowski@zut.edu.pl>, Anna Szady-Chełmieniecka <Anna.Szady@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia i fizyka w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość współczesnych poglądów na budowę materii oraz umiejętność interpretacji podstawowych praw chemicznych
C-2Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić.
C-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa.
C-4Umiejętność pracy zarówno indywidualnej jak i w zespole z odpowiednim podziałem zadań

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów13
T-A-2Zaliczenie2
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów4
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych2
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy2
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania2
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych2
T-L-6Termiczny rozkład polimerów2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych2
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali2
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności2
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane2
T-W-5Elementy termodynamiki chemicznej. Termochemia. Wybuchy1
T-W-6Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory3
T-W-7Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii2
T-W-8Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy3
T-W-9Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy2
T-W-10Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania2
T-W-11Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne2
T-W-12Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska2
T-W-13Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)2
T-W-14Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia4
25
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w laboratorium i przedstawionego sprawozdania z wykonania ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
IB_1A_W03T1A_W01, T1A_W03InzA_W02C-1, C-3, C-2T-W-14, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-12, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-13, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-11, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-A-1, T-L-4, T-L-3M-2, M-3, M-1, M-4S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_U01
Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania z wykorzystaniem wiedzy chemicznej
IB_1A_U16T1A_U15InzA_U07C-3T-A-1, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5M-2, M-3, M-1S-3, S-2
IB_1A_B06_U02
Potrafi znaleźć materiały i źródła na temat właściwości substancji i materiałów a także wykorzystywanych procesów oraz zagrożeń jakie może nieść ich stosowanie, wyciągnąć na ich podstawie wnioski oraz zastosować uzyskane informacje w praktyce
IB_1A_U18, IB_1A_U19T1A_U01, T1A_U14InzA_U06C-3, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-8, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-3M-1, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_B06_K01
Student potrafi pracować indywidualnej oraz w grupie
IB_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-4T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_W01
ma podstawową wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
3,0Student ma wiedzę z chemii na minimalnym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
3,5Student ma wiedzę z chemii na podstawowym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
4,0Student ma wiedzę z chemii na średnim poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
4,5Student ma wiedzę z chemii na dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
5,0Student ma wiedzę z chemii na bardzo dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_U01
Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania z wykorzystaniem wiedzy chemicznej
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
IB_1A_B06_U02
Potrafi znaleźć materiały i źródła na temat właściwości substancji i materiałów a także wykorzystywanych procesów oraz zagrożeń jakie może nieść ich stosowanie, wyciągnąć na ich podstawie wnioski oraz zastosować uzyskane informacje w praktyce
2,0Student nie potrafi znaleźć informacji, ich zinterpretować oraz określić zagrożeń
3,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje i nie potrafi określić zagrożeń jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
3,5Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
4,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o średnim stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
4,5Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
5,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz przewidzieć zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_B06_K01
Student potrafi pracować indywidualnej oraz w grupie
2,0Student nie potrafi pracowac w zespole
3,0Większość prac związanych z wykonaniem ćwiczenia oraz opracowaniem wyników wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadawalający podział prac nad wykonaniem ćwiczenia i przygotowaniem sprawozdania
4,0Studenci dobrze współpracują przy wykonywaniu ćwiczenia i nad opracowaniem sprawozdania
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole
5,0Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym

Literatura podstawowa

  1. M. J. Sienko, R. A. Plane, Chemia, podstawy i zastosowania, Wyd. WNT, Warszawa, 1999
  2. P.A. Cox, Krótkie wykłady. Chemia nieorganiczna, Wyd. PWN, Warszawa 2003, 2003
  3. G. Patrick, Krótkie wykłady. Chemia organiczna, Wyd. PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. L. Jones, P.W. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2004
  2. A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, t. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów13
T-A-2Zaliczenie2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów4
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych2
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy2
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania2
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych2
T-L-6Termiczny rozkład polimerów2
T-L-7Zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych2
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali2
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności2
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane2
T-W-5Elementy termodynamiki chemicznej. Termochemia. Wybuchy1
T-W-6Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory3
T-W-7Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii2
T-W-8Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy3
T-W-9Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy2
T-W-10Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania2
T-W-11Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne2
T-W-12Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska2
T-W-13Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)2
T-W-14Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze2
T-W-15Zaliczenie przedmiotu1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4rozwiązywanie zadań poleconych przez prowadzącego zajęcia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do laboratorium5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B06_W01ma podstawową wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W03ma podstawową wiedzę w zakresie chemii, obejmującą chemię ogólną, chemię fizyczną, elementy analizy chemicznej, elementy chemii organicznej i nieorganicznej, elementy elektrochemii niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów chemicznych występujących w przyrodzie oraz zapobiegania niepożądanym efektom procesów chemicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych poglądów na budowę materii oraz umiejętność interpretacji podstawowych praw chemicznych
C-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa.
C-2Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić.
Treści programoweT-W-14Związki chloroorganiczne – zagrożenia dla środowiska. Alkohole. Aldehydy. Wybrane węglowodany. Kwasy organiczne. Pochodne kwasów, tłuszcze
T-W-8Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali
T-W-5Elementy termodynamiki chemicznej. Termochemia. Wybuchy
T-W-12Budowa i właściwości fizykochemiczne: alkanów, reakcje utleniania alkanów jako źródło energii i zagrożenia dla środowiska
T-W-10Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności
T-W-6Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory
T-W-13Właściwości alkenów, alkinów. Polimery. Właściwości węglowodorów aromatycznych (benzen, węglowodory wielopierścieniowe, związki heterocykliczne)
T-W-7Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii
T-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych
T-W-9Reakcje dysocjacji . Kwasy i zasady. pH .Reakcje zobojętniania i hydrolizy
T-W-11Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-6Termiczny rozkład polimerów
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych
T-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
3,0Student ma wiedzę z chemii na minimalnym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
3,5Student ma wiedzę z chemii na podstawowym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
4,0Student ma wiedzę z chemii na średnim poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
4,5Student ma wiedzę z chemii na dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
5,0Student ma wiedzę z chemii na bardzo dobrym poziomie niezbędną do zrozumienia zjawisk zachodzących w przyrodzie i zapobiegania niepożądanym procesom chemicznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B06_U01Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania z wykorzystaniem wiedzy chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa.
Treści programoweT-A-1Przykłady i zadania zgodne z tematyką wykładów
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-6Termiczny rozkład polimerów
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilość punktów uzyskanych ze sprawdzianów przeprowadzanych w trakcie ćwiczeń audytoryjnych oraz końcowego kolokwium zaliczeniowego (ćwiczenia audytoryjne)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych problemów
3,0Student potrafi rozwiązać podstawowe problemy
3,5Student potrafi rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności
4,0Student potrafi rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
4,5Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o średnim stopniu trudności
5,0Student potrafi sformułować i rozwiązać problemy o zaawansowanym stopniu trudności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B06_U02Potrafi znaleźć materiały i źródła na temat właściwości substancji i materiałów a także wykorzystywanych procesów oraz zagrożeń jakie może nieść ich stosowanie, wyciągnąć na ich podstawie wnioski oraz zastosować uzyskane informacje w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U18potrafi zinterpretować informacje o podstawowych właściwościach substancji lub materiałów i okreslić na ich podstawie potencjalne rodzaje zagrożeń jakie mogą występować przy ich zastosowaniu
IB_1A_U19potrafi znaleźć źródła informacji o substancjach, materiałach lub procesach niebezpiecznych, zinterpretować je oraz zastosować do oceny zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zrozumienie i stosowanie wiedzy chemicznej w inżynierii bezpieczeństwa.
C-2Znajomość właściwości pierwiastków i związków chemicznych oraz zagrożeń jakie mogą wnosić.
Treści programoweT-W-1Pierwiastki i związki chemiczne. Zasady bezpiecznego postępowania ze związkami chemicznymi. Piktogramy substancji niebezpiecznych. Karty charakterystyk związków chemicznych
T-W-3Budowa atomu. Budowa jądra. Promieniotwórczość naturalna, zastosowanie i zagrożenia. Elektronowa struktura atomu i cząsteczek. Wiązania chemiczne. Typy wiązań chemicznych. Skala elektroujemności
T-W-5Elementy termodynamiki chemicznej. Termochemia. Wybuchy
T-W-2Elementy chemii nieorganicznej. Układ okresowy pierwiastków. Charakterystyczne cechy metali i niemetali
T-W-4Reakcje chemiczne. Typy reakcji. Stechiometria. Efekty towarzyszące reakcjom chemicznym. Reakcje niekontrolowane
T-W-6Elementy kinetyki chemicznej. Szybkość reakcji chemicznych. Czynniki wpływające na szybkość reakcji. Katalizatory. Równowaga chemiczna.Prawo działania mas.Reguła przekory
T-W-10Reakcje utleniania i redukcji. Korozja. Ogniwa galwaniczne i paliwowe. Akumulatory. Reakcje spalania
T-W-11Elementy chemii organicznej. Podział związków organicznych. Grupy funkcyjne
T-W-7Oddziaływania międzycząsteczkowe. Właściwości fizyczne materii ( przewodnictwo cieplne, lepkość, dyfuzja). Stany skupienia materii, przemiany fazowe. Budowa ciał stałych, elementy krystalografii
T-W-8Właściwości cieczy. Zjawiska powierzchniowe. Roztwory. Sposoby wyrażania stężeń. Koloidy
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-1Wprowadzenie do pracy w laboratorium chemicznym. Identyfikacja rodzaju zagro-żeń niebezpiecznych związków chemicznych na podstawie piktogramów. Karty charakterystyk substancji niebezpiecznych. Przepisy BHP. Przepisy porządkowe. Reakcje charakterystyczne dla wybranych kationów i anionów
T-L-6Termiczny rozkład polimerów
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie wyników z pracy zaliczeniowej (wykład)
S-3Ocena podsumowująca: Ocena w oparciu o ilości punktów uzyskiwanych z kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych (sprawdzian przed laboratorium, wykonanie ćwiczenia, aktywność na zajęciach, terminowe i poprawne przygotowanie sprawozdania)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi znaleźć informacji, ich zinterpretować oraz określić zagrożeń
3,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje i nie potrafi określić zagrożeń jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
3,5Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować podstawowe informacje oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
4,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o średnim stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
4,5Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz określić zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
5,0Student potrafi znaleźć oraz zinterpretować informacje o zaawansowanym stopniu trudności oraz przewidzieć zagrożenia jakie niesie stosowanie określonych substancji i materiałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_B06_K01Student potrafi pracować indywidualnej oraz w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Umiejętność pracy zarówno indywidualnej jak i w zespole z odpowiednim podziałem zadań
Treści programoweT-L-6Termiczny rozkład polimerów
T-L-4Reakcje utlenienia i redukcji. Korozja. Reakcje spalania
T-L-3Reakcje zobojętniania kwasów i zasad. Pomiar pH. Reakcje hydrolizy
T-L-2Wpływ temperatury oraz katalizatorów na szybkość reakcji chemicznych. Reakcje egzotermiczne. Kontrola przebiegu reakcji egzotermicznych
T-L-5Reakcje charakterystyczne wybranych grup funkcyjnych związków organicznych. Warunki bezpiecznego przeprowadzania reakcji związków organicznych
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w laboratorium i przedstawionego sprawozdania z wykonania ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracowac w zespole
3,0Większość prac związanych z wykonaniem ćwiczenia oraz opracowaniem wyników wykonywana jest samodzielnie
3,5Zadawalający podział prac nad wykonaniem ćwiczenia i przygotowaniem sprawozdania
4,0Studenci dobrze współpracują przy wykonywaniu ćwiczenia i nad opracowaniem sprawozdania
4,5Bardzo dobra współpraca w zespole
5,0Idealna współpraca studentów w zespole dwuosobowym