Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Sylabus przedmiotu Ergonomia i fizjologia w bezpieczeństwie pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ergonomia i fizjologia w bezpieczeństwie pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawy wiedzy ogólnej z okresu dotychczasowego ksztalcenia w zakresie budowy i funkcjonowania człowieka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien uzyskać wiedzę dotyczącą ogólnej budowy i funkcjonowania organizamu człowieka oraz wydolności organizmu ludzkiego w trakcie obciążenia pracą i podstawowych czynników szkodliwych i uciążliwych na jakie organizm człowieka jest narażony w czasie wykonywania pracy. |
C-2 | Student powinien uzyskać wiedzę o czynnikach negatywnie oddziaływujących na psychikę w czasie pracy, powodujących stres a także o sposobach zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę lub powodujących stres. |
C-3 | Student powinien uzyskać podstawy wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika wynikające z kodeksu pracy dotyczące zapewnienia właściwych wrunków pracy. |
C-4 | Student powinien uzyskać umiejętność doboru wlaściwych metod i sposobów wykonywania pracy, pozycji i zachowań zmniejszających obciążenie pracą i środków technicznych zabepieczenia pracy dla ochrony pracownika przed szkodliwymi lub uciążliwymi czynnikami wystepującycmi na stanowisku pracy. |
C-5 | Student powinien potrafić określić czynniki negatywnie oddzialywujące na psychiczne obciążenie i stres powodowany przez pracę i powinien potrafić zastosować metody i sposoby zmniejszające to oddziaływanie |
C-6 | Student powinien mieć świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe na organizm i zachowanie człowieka i działac w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Poinien odczuwac potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przekazanie wymagań dotyczących uczestnictwa w zająciach i zasad zaliczenia formy zajęć | 1 |
T-A-2 | Modele przebiegu i przyczyn wypadków w pracy. | 1 |
T-A-3 | Dopuszczalne i optymalne obciążenia pracą zawodową. | 1 |
T-A-4 | Fizjologiczne zasady organizacji pracy - czas pracy, przerwy w pracy. Sposoby wykonywania pracy zawodowej. | 2 |
T-A-5 | Stres zawodowy - zródła, skutki, sposoby ograniczania. | 2 |
T-A-6 | Czynniki wpływające na efektywność pracy (pomiar zdolności psychomotorycznych człowieka - czas reakcji, koordynacja wzrokowo-ruchowa, spostrzegawczość, koncentracja, sytuacje konfliktowe, odporność na zmęczenie, pomiar materialnego środowiska pracy - hałas, wilgotność, temperatura, oświetlenie, pole elektromagnetyczne). | 4 |
T-A-7 | Sposoby organizowania pracy minimalnie obciążające organizm człowieka. Sposoby niwelowania negatywnych skutków pracy. | 1 |
T-A-8 | Rekreacja. Rodzaje i konieczność wypoczynku i jego wpływ na organizm człowieka. | 1 |
T-A-9 | Zaliczenie zajęć | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie programu przedmiotu, literatury i zasad zaliczenia | 1 |
T-W-2 | Ergonomiczne aspekty funkcjonowania układu człowiek - maszyna. Podstawy fizjologii i anatomii człowieka. Podstawy psychologii pracy. | 2 |
T-W-3 | Koszt fizjologiczny pracy w relacji do reakcji układu krążenia, oddechowego i innych układów na obciążenie pracą. | 2 |
T-W-4 | Fizjologia pracy. Rodzaje pracy i ich fizjologiczna charakterystyka. Fizjologiczne zasady organizacji pracy. Fizjologiczne zasady organizacji pracy zmianowej. Fizjologia pracy umysłowej. | 3 |
T-W-5 | Ciężkość pracy, obciążenie pracą, uciążliwość pracy. | 1 |
T-W-6 | Zmęczenie - przyczyny, postacie, konsekwencje, sposoby ograniczania. Skutki zdrowotne nadmiernych obciążeń organizmu pracą. Racjonalny wypoczynek. Znaczenie deficytu snu dla efektywności pracy. | 3 |
T-W-7 | Zaliczenie I części wykładów | 1 |
T-W-8 | Wiek jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla młodocianych i osób starszych. Płeć jako czynnik modyfikujacy zdolność do pracy - warunki pracy dla kobiet. | 3 |
T-W-9 | Obciążenie psychiczne w pracy - koszt fizjologiczny wysiłku umysłowego i obciążenia psychicznego. | 2 |
T-W-10 | Stres zawodowy - zródła stresu w pracy, sposoby ograniczania stresu. Skutki zdrowotne stresu. | 3 |
T-W-11 | Zdolność do pracy - czynniki warunkujące, wskaźniki zdolności do pracy. | 2 |
T-W-12 | Wydajność pracy i czynniki, które ja warunkują. | 1 |
T-W-13 | Praca w warunkach szkodliwych - obowiązki pracodawcy, prawa pracownika. | 2 |
T-W-14 | Elementy kodeksu pracy, obowiązki pracodawcy i pracownika. | 1 |
T-W-15 | Zadania i zasady organizacji służb BHP. | 2 |
T-W-16 | Zaliczenie wykładów i przedmiotu | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Czytanie literatury, przygotowanie się do zajęć, samodzielne wykonanie ćwiczeń zadanych przez prowadzącego | 8 |
A-A-3 | Powtórzenie materialu i przygotowanie się do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykladowych | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury z zakresu budowy anatomicznej i fizjologii czlowieka | 6 |
A-W-3 | Studiowanie literatury zadanej przez wykładowcę, przepisów, Kodeksu pracy | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny jako metoda podajaca infomacje podstawowe z zakresu ergonomii i podstaw fizjologii dotyczące ogólnej budowy i zasad funkcjonowania organizmu czlowieka, czynników negatywnie oddzialywująychc na organizm w czasie wykonywania pracy oraz metod zmniejszenia zagrożeń dla organizmu człowieka i jego psychiki |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne dla przyswojenia przez studentów podstawowych elementów wiedzy z zakresu fizjologi człowieka i ergonomii uzyskanych podczas wykładu i w czasie samodzielnego studiowania |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wykładu podsumowujące efekty wiedzy uzyskane podczas wykładów i poszerzone oraz utrwalone podczas ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia studenta w czasie ćwiczeń audytoryjnych, na podstawie oceny kolokwiów/sprawdzianów obejmujących tematy odbytych wykładów i wykonanych ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C04_W01 Student ma wiedzę dotyczącą ogólnej budowy i funkcjonowania organizamu człowieka oraz wydolności organizmu ludzkiego w trakcie obciążenia pracą; zna podstawowe czynniki szkodliwe i uciążliwe na jakie organizm człowieka jest narażony w czasie wykonywania pracy na różnych stanowiskach i w różnych działach gospodarki. | IB_1A_W09, IB_1A_W30 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IB_1A_C04_W02 Student zna czynniki negatywnie oddziaływujące na psychikę czlowieka w czasie pracy, wywołujące stres; zna sposoby zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę, wywołujących zmęczenie lub powodujących stres. | IB_1A_W09, IB_1A_W22, IB_1A_W30 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2 | T-W-5, T-W-7, T-A-6, T-W-12, T-W-8, T-W-10, T-A-8, T-W-9, T-W-11, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_C04_W03 Student ma podstawową wiedzę o obowiązkach pracodawcy i pracownika wynikających z Kodeksu pracy, dotyczacych zapewnienia właściwych wrunków pracy. | IB_1A_W10, IB_1A_W30 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-3 | T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-A-9, T-W-13, T-A-7 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C04_U01 Student potrafi dobrać właściwe metody i sposoby wykonywania pracy, pozycje w czasie wykonywania pracy zmniejszające obciążenie pracą; potrafi wskazać środki techniczne zabepieczenia pracy dla ochrony pracownika przed szkodliwymi lub uciążliwymi czynnikami występującymi na stanowisku pracy. | IB_1A_U12, IB_1A_U21 | T1A_U11 | — | C-4 | T-A-8, T-A-6, T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-A-7, T-W-12, T-W-5, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_C04_U02 Student potrafi określić czynniki negatywnie oddziaływujące na psychiczne obciążenie i stres powodowany przez pracę i potrafi zastosować metody i sposoby zmniejszające to negatywne oddziaływanie | IB_1A_U21, IB_1A_U12 | T1A_U11 | — | C-5 | T-W-9, T-A-5, T-W-10, T-W-11, T-A-4, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C04_K01 Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników. | IB_1A_K01, IB_1A_K02, IB_1A_K04, IB_1A_K07 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-6 | T-W-12, T-W-11, T-W-16, T-W-2, T-W-9, T-A-7, T-W-15, T-A-9, T-W-14, T-W-5, T-A-8, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C04_W01 Student ma wiedzę dotyczącą ogólnej budowy i funkcjonowania organizamu człowieka oraz wydolności organizmu ludzkiego w trakcie obciążenia pracą; zna podstawowe czynniki szkodliwe i uciążliwe na jakie organizm człowieka jest narażony w czasie wykonywania pracy na różnych stanowiskach i w różnych działach gospodarki. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. | |
IB_1A_C04_W02 Student zna czynniki negatywnie oddziaływujące na psychikę czlowieka w czasie pracy, wywołujące stres; zna sposoby zmniejszania lub eliminacji negatywnego oddzialywania czynników pracy na psychikę, wywołujących zmęczenie lub powodujących stres. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie zna czynników negatywnie działających na psychikę i powodujących stres i nie zna sposobu ich zmniejszenia lub eliminacji. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposób ich zmniejszenia lub eliminacji. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna czynniki negatywnie działające na psychikę i powodujące stres i zna sposoby ich zmniejszenia lub eliminacji. | |
IB_1A_C04_W03 Student ma podstawową wiedzę o obowiązkach pracodawcy i pracownika wynikających z Kodeksu pracy, dotyczacych zapewnienia właściwych wrunków pracy. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli pojęcia i nie ma podstawowej wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika dotyczących właściwych warunków pracy. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć z obszaru danego efektu wiedzy o obowiązkach pracodawcy i pracownika dotyczących właściwych warunków pracy. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu wiedzy. Zna podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Zna obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Zna wszystkie obowiązki pracodawcy i pracownika dotyczące właściwych warunków pracy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C04_U01 Student potrafi dobrać właściwe metody i sposoby wykonywania pracy, pozycje w czasie wykonywania pracy zmniejszające obciążenie pracą; potrafi wskazać środki techniczne zabepieczenia pracy dla ochrony pracownika przed szkodliwymi lub uciążliwymi czynnikami występującymi na stanowisku pracy. | 2,0 | Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody ani sposobu wykonywania pracy zmniejszających obciążenie pracą. Nie potrafi wskazać ani zastosować środków zmniejszających zagrożenie i chroniących pracownika przed zagrożeniami w pracy. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać podstawowe metod i sposoby właściwego wykonywania pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody oceny i potrafi wyjaśnić je. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody oceny i potrafi wyjaśnić je. Potrafi wymienić zalety i wady metod ochrony które mogą mieć wpływ na możliwy efekt ochrony i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. | |
IB_1A_C04_U02 Student potrafi określić czynniki negatywnie oddziaływujące na psychiczne obciążenie i stres powodowany przez pracę i potrafi zastosować metody i sposoby zmniejszające to negatywne oddziaływanie | 2,0 | Student nie zna lub nie potrafi dobrać metody ani sposobu wykonywania pracy zmniejszających obciążenie psychiczne lub stres. Nie potrafi wskazać ani zastosować środków zmniejszających zagrożenie i chroniących pracownika przed tymi zagrożeniami w pracy. |
3,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi dobrać co najmniej jedną z podstawowych metod; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika przed stresem na stanowisku pracy. | |
3,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi określić podstawowe czynniki wywołujące stres i dobrać podstawowe metody i sposoby właściwego wykonywania pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy. | |
4,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy. | |
4,5 | Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi i poprawnie ocenia i interpretuje wyniki oceny czynnika zagrożenia w pracy i potrafi wskazać i zastosować środki ochrony pracownika na stanowisku pracy. | |
5,0 | Student zna, rozróżnia i potrafi określić czynniki wywołujące stres i obciążenie psychiczne w pracy oraz potrafi dobrać metody i sposoby właściwego wykonywania różnych rodzajów pracy; prawidłowo dobiera metodę dla określonego przypadku. Potrafi wyjaśnić działanie i poprawnie ocenia i interpretuje zastosowane metody ocen. Potrafi wymienić zalety i wady metod ochrony które mogą mieć wpływ na możliwy efekt ochrony i wytłumaczyć oraz uzasadnić swoją opinię. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C04_K01 Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników. | 2,0 | Student nie ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania aby wpływać na zachowanie współpracowników i nie stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy. |
3,0 | Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym sporadycznie podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się niekiedy działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa w minimalnym stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników. | |
3,5 | Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym czasami podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się czasami działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa w niewielkim stopniu potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników. | |
4,0 | Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje starania wpływając na zachowanie współpracowników i stara się działać w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa zauważalną potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników. | |
4,5 | Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje czynnie starania wpływając na zachowanie współpracowników i działa w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników. | |
5,0 | Student ma świadomość negatywnych skutków jakie powodują niektóre środowiska przemysłowe działające na organizm i w związku z tym podejmuje czynnie starania wpływając na zachowanie współpracowników i działa aktywnie w kierunku poprawy warunków pracy, oraz informować o tym także swoje otoczenie społeczne. Odczuwa silną potrzebę podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności w sprawach dotyczących poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa pracowników. |
Literatura podstawowa
- Dul Jan, Weerdmeester Bernard, Ergonomics for beginners. A quick reference guide, CRC Press; Taylor & Francis Group, Boca Raton, FL, 2008, Thrd edition, ISBN 978-1-4200-7751-3
- Koradecka D.T. [red.], Bezpieczeństwo pracy i ergonomia, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1999, T. 1 i 2
- Kowal E. [red.], Ergonomia w zarządzaniu warunkami pracy, Oficyna Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra, 2008
- Mosiądza J.T. [red.], Kodeks pracy w praktyce: aktualizowany, użyteczny, podręczny poradnik do praktycznego wykorzystania przez pracodawców i pracowników, GCP Instytut Doskonalenia Wiedzy Prawno-Technicznej, Warszawa, 2007, T. 1 i 2
- Ratajczak Z. [red.], Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Traczyk Wł. Z. [red.], Fizjologia człowieka w zarysie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Wieczorek St. [red.], Ergonomia, Tarbonus, Kraków, Tarnobrzeg, 2008
Literatura dodatkowa
- Berrie Ch., McNelly A., Beauregard K., A guide to ergonomics, N.C. Department of Labor, Occupational Safety and Health Division, Raleigh, N.C., 2009, (http://www.nclabor.com)
- Dołegowski B., Janczała S. [red.], Praktyczny poradnik dla służb bhp: według stanu prawnego na dzień 15 maja 2007 r., Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Gdańsk, 2007
- Gałubińska K. [red.], Środowisko pracy a sprawność psychofizyczna. Wybrane zagadnienia psychologii pracy, Państw. Zakł. Wydaw. Lekarskich, Warszawa, 1976
- Horst W. [red.], Ergonomia z elementami bezpieczeństwa pracy, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
- Olszewski J., Podstawy ergonomii i fozjologii pracy, Wyd. Akad. Ekonomicznej, Poznań, 1998
- Salvendy G. [ed.], Handbook of human factors and ergonomics, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 2006, ISBN 0-471-44917-2
- Shackel B. [ed.], Applied ergonomics handbook, IPC Business Press, Surrey, England, 1974
- Sławińska M., Ergonomia systemów zautomatyzowanych, Wyd. Polit. Poznańskiej, Poznań, 2008
- Tytyk E., Projektowanie ergonomiczne, PWN, Warszawa, 2001