Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo systemów transportowych
Sylabus przedmiotu Prawo krajowe i międzynarodowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo krajowe i międzynarodowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
dla tego przedmiotu nie są określone cele przedmiotuTreści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Treści programowe ćwiczeń do zupełnienia przez wykładowcę na ogólem 15 godzin zajęć | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie i cechy prawa. Hierarchia prawa. Gałęzie prawa. Budowa aktu normatywnego. Stanowienie, stosowanie prawa i jego przestrzegania. Ustalanie aktualnej treści źródeł prawa. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie osoby i ich kategorie, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, rodzaje czynności prawnych, wady oświadczenia woli. Umowa i sposoby jej zawierania. | 2 |
T-W-3 | Pełnomocnictwo, cechy charakterystyczne, przedawnienie roszczeń majątkowych, źródła zobowiązań. Skutki wykonania i nie wykonania zobowiązań. | 2 |
T-W-4 | Pojęcie i cechy stosunku pracy, formy nawiązania. Obowiązki stron - zagadnienia ogólne. | 2 |
T-W-5 | Zasady i przepisy BHP. Źródła prawa. Zasady ogólne. Strony obowiązania do przestrzegania zasad i przepisów BHP. Formy prowadznia działalności gospodarczej w tym obowiązki pracodawcy (przedsiębiorcy) w zakresie przestrzegania zasad i przepisów BHP. | 2 |
T-W-6 | Prawo ochrony środowiska. Cele, przedmiot, zakres regulacji. | 2 |
T-W-7 | Dostęp do informacji o środowisku. Odpowiedzialność za naruszenia wymagań w prawie ochrony środowiska: cechy charakterystyczne: odpowiedzialność administracyjna, cywilna i karna. Zapobieganie poważnym awariom, procedury i zakres regulacji. | 2 |
T-W-8 | POstępowanie administracyjne: zasady, właściowść organu, strony, terminy, środki odwoławcze. | 2 |
T-W-9 | Podział administracyjny RP, organy administracjii rządowej i samorządowej. | 2 |
T-W-10 | Prawo wykroczeń. Zakres regulacji ustawy. Pojęcie i elementy wykroczenia. Postępowanie w sprawach o wykroczenia. Typologia wykroczeń ze szczegónym uwzględnieniem wykroczeń przepisów dotyczących bezpieczeństwa. | 2 |
T-W-11 | Prawo europejskie (prawo Unii Europejskiej). Pojęcie instytucji europejskich, organizacji międzynarodowych. Podział prawa europejskiego, struktury, cechy i funkcje. | 2 |
T-W-12 | System instytucjonalny w UE. Zasady, podstawowe kompetencje, miejsce w systemie. | 2 |
T-W-13 | Tworzenie o stosowanie prawa w UE. Źródła prawa w UE. Relacje między prawem krajowym a unijnym (pojęcie, hierarchia, akty prawodawcze i nieprawodoawcze - cechy charakterystyczne.). | 2 |
T-W-14 | Działania wewnętrzne i zewnętrzne UE. Zasady, cele płaszczyznay działania. System sądowy ochrony prawnej UE. Ochrona praw jednostki. Rola Trybunał Sprawiedliwości. | 2 |
T-W-15 | Unormowania formalno - prawne krajowe i unijne w zakresie ekologii na wypadek awarii, katastrof chemicznych, ochrony ludności, bezpieczeństwa w transporcie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | studiowanie literatury i przepisów dotyczących tematyki ćwiczeń | 8 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przez studentów zadanej przez wykładowcę | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny o charakterze wyjaśniającym, pogadanki. Ćwiczenia audytoryjne obejmujące zagadnienia szczegółowe omawiane przez pryzmat praktyki orzeczniczej. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formułująca oceniająca aktywność studenta w zależności od przygotowania się do zajęć oraz opracowania orzeczenia. Ocena końcowa obejmuje ocenę formułującą oraz wyniki kolekwium z tematów objętych wykładem: trzy otwarte pytania, zaś ocena ogólna z kolokwium to średnia ocen za odpowiedzi na każde pytanie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C05_W01 Stdent ma wiedzę objętą przedmiotem zajęć, w szczególności potrafi ustalić źróło prawa dotyczącego danej kwestii, ma wiedzę dotyczącą szerokiego spektrum zagadnień z prawa cywilnego, pracy, w tym z zakresu BHP, prawa własności intelektualnej, zna instytucje prawne i organizacyjne UE, zna zależności między prawem krajowym a prawem UE. | IB_1A_W13, IB_1A_W22, IB_1A_W23, IB_1A_W31, IB_1A_W35, IB_1A_W33, IB_1A_W29 | T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C05_U01 Potrafi, na bazie pozyskanej wiedzy, określić zagrożenia bezpieczeństwa i możliwości ich ograniczenia lub eliminacji, potrafi określić źródła prawa, hierarchię źródeł, określić podstawe zasady stosowania, przestrzegania i tworzenia prawa. Określić zakres zastosowania przepisu. | IB_1A_U06, IB_1A_U11, IB_1A_U12, IB_1A_U19, IB_1A_U21 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U11 | InzA_U03 | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C05_K01 Student ma kompetencje do analizy przepisów prawa, ich wyszukiwania w aktualnym stanie stanie prawnym, potrafi rozrózniać zagadnienia objęte przedmiotem zajęć, zna zasady i przepisy bezpieczeństwa pracy oraz w zasady bezpieczeństwa, odpowiedzialności za ich nie przestrzeganie. Potrafi rozrózniać prawo karjowe od eurpejskiego ze wskazaniem, które obowiązuje w danej regulacji. | IB_1A_K05, IB_1A_K02, IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | — | — | — | — |
Literatura podstawowa
- J. Nowacki, Z. Tobor, Wstęp do prawoznawstwa, Woltedrs Kluwers, Warszawa, 2011, 3
- Z. Radwański, A.Olejniczak, Prawo cywilne, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 11
- L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
- K. Strzyczkowski, Prawo gospodarcze publiczne, LwxisNexis, Warszawa, 2011, 6
- B. Orlik, A. Puczko, Prawo administracyjne, Lex, Warszawa, 2011, 1
- M. Górski, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwers, Warszawa, 2009
- J. Barta, M. Czajkoska - Dąbrowska, Z. Ćwiątalski, R. Markiewicz, E. Traple, Prawo autorskie i prawa pokrewne, Lex, Warszawa, 2011, 6
- A. Mroczkowska - Budziak, R. Seidel, Elementy prawa, eMPi, Poznań, 2010, 1
- A. Kuś, Prawso Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, KUL, Lublin, 2010, 1