Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego
Sylabus przedmiotu Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie | ||
Specjalność | Bezpieczeństwo systemów transportowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z zakresu: Analizy ryzyka; Metod ilościowych i jakościowych oceny ryzyka, Organizacji systemów bezpieczenstwa; Bezpieczeństwa procesów technologicznych; środków gaśniczych i instalacji przeciwpożarowych, Bezpieczenstwa pożarowego statków pasażerskich, Zabezpieczenia przeciwwybuchowego, Modelowania pożarów i oceny ryzyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami związanymi z zarządzaniem bezpieczeństwem w transporcie |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji czynników ryzyka transportowego |
C-3 | Zapoznanie ze strategiami zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania metod podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności krytycznej oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie |
C-6 | Ukszałtowania umiętności w zakresie projektowania koncepcyjnego systemów bezpieczeństwa w transporcie |
C-7 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza regulacji w zakresie zarządzania bezpieczeństwem transportowym w obowiązujących krajowych oraz unijnych aktach prawnych; interpretacje i zastosowania w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu wg zasady „głębokiej obrony”; | 3 |
T-A-2 | Zadania i kompetencje organów władzy publicznej oraz instytucji i organizacji państwowych w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie. Poziomy i obszary zarządzania bezpieczeństwem w transporcie | 2 |
T-A-3 | Zasady opracowania zabezpieczeń fizycznych, technicznych i proceduralnych wg wymagań zadania przewozowego; sposoby zapewnienia bezpieczeństwa przewozowego podczas organizacji zintegrowanych łańcuchów transportu ładunków niebezpiecznych | 3 |
T-A-4 | Bariery w zapewnieniu bezpieczeństwa i sposoby ich pokonania. Opracowanie systemów monitoringu zagrożeń bezpieczeństwa w poszczególnych gałęziach transportu. | 3 |
T-A-5 | Wytyczne oraz procedury stosowane podczas studium analizy wypadków w transporcie lądowym i morskim. | 3 |
T-A-6 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie studentów z tematyką i zasadami wykonania projektów | 1 |
T-P-2 | Projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w wybranej gałęzi transportu lub przewozach zintegrowanych | 12 |
T-P-3 | Prezentacji projektów i zaliczenie | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Temat: Zakres i zadania systemu zarządzania bezpieczeństwa Treść: cele zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; złożoność problematyki zarządzania w zakresie bezpieczeństwa transportowego; elementy systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; struktura systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; system zarządzania bezpieczeństwem w transporcie jako część systemu zarządzania firmą transportową; | 3 |
T-W-2 | Temat: Strategie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: wieloaspektowość zagrożeń i warunków zapewnienia bezpieczeństwa; identyfikacja czynników ryzyka transportowego; zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie jako rodzaj zarządzania kryzysowego; strategie zarządzania bezpieczeństwem procesów przewozowych i przeładunkowych w gospodarce TSL; specyfika zapewnienia bezpieczeństwa w firmach żeglugowych i portowych. | 3 |
T-W-3 | Temat: Procesowe podejście w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie Treść: proces kształtowania bezpieczeństwa w liniowych i węzłowych elementach infrastruktury transportowej; proces organizacji i realizacji usług transportowych; proces usprawnienia zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; zasada ALARP w zadaniach zarządzania bezpieczeństwem w transporcie | 3 |
T-W-4 | Temat: Metody podwyższenia poziomu bezpieczeństwa w transporcie Treść: aktywne i pasywne metody zapewnienia bezpieczeństwa w gospodarce TSL; metody profilaktyki niebezpieczeństwa; regulacje prawne w RP i UE w zakresie bezpieczeństwa przewozowego; metody zarządzania kryzysowego w zakresie minimalizacja skutków katastrof transportowych; inżynieria zabezpieczeń punktów węzłowych transportu naziemnego; metody podwyższenia bezpieczeństwa w transporcie wodnym wg wymagań Kodeksów ISM, ISPS, HSC, IMDG | 3 |
T-W-5 | Temat: Zintegrowany system zarządzania bezpieczeństwem w transporcieTreść: unijna i krajowa polityka transportowa w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie lądowym i wodnym; składowe zintegrowanego systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; rola innowacyjnych IST w zarządzaniu bezpieczeństwem w transporcie; zarządzanie bezpieczeństwem w kluczowych składowych krajowej gospodarki TSL, w tym w transporcie turystycznym, w transporcie zbiorowym oraz w systemach dostaw surowców energetycznych do kraju | 2 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 6 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczesnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Wykonywanie projektów | 8 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji projektów | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wykład konwersatorijny |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Metoda przypadków |
M-6 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-7 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-8 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta na podstawie testów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
S-5 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu |
S-6 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie oceny prezentacji projektu oraz oceny wykonanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-14_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń, identyfikowania barier w zapewnieniu bezpieczeństwa transportowego i sposobów ich pokonania | IB_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-14_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski | IB_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2, C-7, C-6, C-4 | T-A-5, T-P-2, T-A-1, T-A-2, T-P-1, T-A-4 | M-1, M-8, M-6, M-7, M-4 | S-1, S-3, S-2, S-6, S-4, S-5 |
IB_1A_D3-14_U02 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych | IB_1A_U03 | T1A_U02 | — | C-7 | T-W-4, T-W-5, T-A-3, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-1 | M-2, M-7, M-4 | S-5 |
IB_1A_D3-14_U03 Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania | IB_1A_U04 | T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-4, C-2, C-7, C-6 | T-P-1, T-P-2 | M-7, M-8 | S-6, S-5 |
IB_1A_D3-14_U04 Student potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie | IB_1A_U05 | T1A_U03, T1A_U04 | — | C-7 | T-P-1, T-W-1, T-P-2 | M-8, M-4, M-7 | S-5 |
IB_1A_D3-14_U05 Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania bezpieczeństwem w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań transportu na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska | IB_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-2, C-4, C-7 | T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-W-4, T-W-5 | M-7, M-1, M-2, M-6, M-4, M-8, M-3, M-5 | S-1, S-4, S-2, S-5, S-3, S-6 |
IB_1A_D3-14_U06 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy transportowe, podstawowe procesy przewozowe, zastosowane metody eksploatacji środków transportowych, różne rodzaje usług transportowych zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w bezpieczeństwie transportowym | IB_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-5 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-7, M-2 | S-1, S-2 |
IB_1A_D3-14_U07 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych decyzji, zastosowania metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka w transporcie | IB_1A_U14 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-7 | T-A-5, T-A-4, T-A-3 | M-6, M-7 | S-4, S-3 |
IB_1A_D3-14_U08 Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, wykonać projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi | IB_1A_U17 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-6 | T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-P-2, T-A-2, T-W-2, T-A-5, T-P-1, T-W-5, T-W-1, T-A-4 | M-2, M-8, M-7, M-4 | S-5, S-6 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_D3-14_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | IB_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-7 | T-A-2, T-A-1 | M-7, M-6 | S-4, S-3 |
IB_1A_D3-14_K02 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka oraz skutków finansowych; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w transporcie | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-7 | T-P-2, T-A-2, T-P-1 | M-7, M-8, M-4 | S-5 |
IB_1A_D3-14_K03 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania bezpieczeńswem oraz związaną z tym odpowiedzialność | IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K07 | InzA_K01 | C-6, C-7 | T-P-2, T-P-1 | M-7, M-8 | S-6, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-14_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń, identyfikowania barier w zapewnieniu bezpieczeństwa transportowego i sposobów ich pokonania | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełną wiedzę i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-14_U01 Student potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_U02 Student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_U03 Student potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_U04 Student potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_U05 Student potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań dot. zarządzania bezpieczeństwem w transporcie dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań transportu na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_U06 Student potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy transportowe, podstawowe procesy przewozowe, zastosowane metody eksploatacji środków transportowych, różne rodzaje usług transportowych zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w bezpieczeństwie transportowym | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_U07 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych decyzji, zastosowania metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka w transporcie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_U08 Student potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, wykonać projekt koncepcyjny systemu zarządzania bezpieczeństwem w transporcie, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_D3-14_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_K02 Student jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka oraz skutków finansowych; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w transporcie | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_D3-14_K03 Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu zarządzania bezpieczeńswem oraz związaną z tym odpowiedzialność | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Literatura podstawowa
- Borysiewicz M., Potempski S., Podstawy analiz ryzyka i zarządzania ryzykiem w odniesieniu do awarii transportowych., Instytut Energii Atomowej, Otwock – Świerk, 2001
- Getka R., Contribution to the concept of the constructional fire protection of accommodation spaces on ship, ZUT, Szczecin, 2011
- Krystek R. (red)., , Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Diagnoza bezpieczeństwa. Tom 1, Wydawnictwo PWN, 2009
- Krystek R. (red)., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. Tom 2, Wydawnictwo W.K.Ł, 2008
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa., Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2008
- Ramęda H., Zarządzanie bezpieczeństwem statku, ZAPOL, Szczecin, 2009
- Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom I: Zarządzanie bezpieczeństwem statków transportowych i obiektów oceanotechnicznych., Wydawnictwo PS, Szczecin, 2003
- Semenov I.N., Zarządzanie ryzykiem w gospodarce morskiej. Tom II: Zarządzanie ryzykiem innowacji w transporcie morskim, Wydawnictwo PS, Szczecin, 2004
Literatura dodatkowa
- Komisja Europejska, 1. Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 2011
- 2. Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised, 2011