Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
specjalność: Inżynieria bezpieczeństwa pożarowego

Sylabus przedmiotu Wibroakustyczna ochrona obiektów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wibroakustyczna ochrona obiektów technicznych
Specjalność Bezpieczeństwo obiektów i systemów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Weyna <Stefan.Weyna@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Pyła <Michal.Pyla@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone przedmioty: Podstawy zabezpieczeń wibroakustycznych, Matematyka 1, Matematyka 2, Fizyka 1, Fizyka 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Powtórka materiału i szkolenie stanowiskowe BHP4
T-L-2Wyznaczanie izolacyjności od dźwięków uderzeniowych Ln4
T-L-3Drgania2
T-L-4Figury Chladniego2
T-L-5Przetworniki drgań4
T-L-6Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą2
T-L-7Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-podłoga4
T-L-8Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-Ściana4
T-L-9Pomiary natężenia dźwięku2
T-L-10Kolokwium końcowe2
30
wykłady
T-W-1Powtórka materiału z przedmiotu Podstawy zabezpieczeń wibroakustycznych2
T-W-2Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Fale stojące w ośrodku ograniczonym.3
T-W-3Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.4
T-W-4Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.4
T-W-5Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.2
T-W-6Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.4
T-W-7Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.4
T-W-8Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej na statkach. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-9Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej. Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3przygotowanie do kolokwium końcowego10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-03_W01
zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych w przemyśle
IB_1A_W16, IB_1A_W14, IB_1A_W34, IB_1A_W26T1A_W02, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1T-L-5, T-W-4, T-W-2, T-L-2, T-W-3, T-L-4, T-L-6, T-W-6, T-W-9, T-W-7, T-L-7, T-W-8, T-L-9, T-L-3, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
IB_1A_U17, IB_1A_U01, IB_1A_U04, IB_1A_U03, IB_1A_U16, IB_1A_U12, IB_1A_U15, IB_1A_U13T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-8, T-L-7, T-W-3, T-L-9, T-W-5, T-W-7, T-L-5, T-L-4, T-W-9, T-L-2, T-W-6, T-L-3, T-L-6, T-W-2, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D2-03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
IB_1A_K04, IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-L-5, T-W-3, T-L-3, T-L-6, T-W-9, T-L-8, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-L-4, T-W-4, T-L-9, T-L-7, T-L-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-03_W01
zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych w przemyśle
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu lub/i 2 nieobecności na wykładach lub i nie oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-03_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D2-03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Łączkowski R., Wibroakustyka maszyn i urządzeń, WNT, Warszawa, 1983
  2. Lipowczan A., Podstawy pomiarów hałasu, Gł. Inst. Górnictwa, Warszawa, 1987
  3. Makarewicz R., Hałas w środowisku, OWN, Poznań, 1996
  4. Makarewicz R., Dźwięk w środowisku, OWN, Poznań, 1994
  5. Engel Z., Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, Wyd. Naukowe PAN, Warszawa, 2001
  6. Weyna S., Rozpływ energii akustycznych źródeł rzeczywistych, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Powtórka materiału i szkolenie stanowiskowe BHP4
T-L-2Wyznaczanie izolacyjności od dźwięków uderzeniowych Ln4
T-L-3Drgania2
T-L-4Figury Chladniego2
T-L-5Przetworniki drgań4
T-L-6Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą2
T-L-7Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-podłoga4
T-L-8Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-Ściana4
T-L-9Pomiary natężenia dźwięku2
T-L-10Kolokwium końcowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powtórka materiału z przedmiotu Podstawy zabezpieczeń wibroakustycznych2
T-W-2Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Fale stojące w ośrodku ograniczonym.3
T-W-3Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.4
T-W-4Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.4
T-W-5Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.2
T-W-6Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.4
T-W-7Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.4
T-W-8Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej na statkach. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.4
T-W-9Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej. Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych10
A-L-3przygotowanie do kolokwium końcowego10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D2-03_W01zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych w przemyśle
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W16zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń
IB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
IB_1A_W34zna typowe technologie inżynierskie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_W26ma wiedzę na temat konstruowania, zasad produkcji i eksploatacji maszyn
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-L-5Przetworniki drgań
T-W-4Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.
T-W-2Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Fale stojące w ośrodku ograniczonym.
T-L-2Wyznaczanie izolacyjności od dźwięków uderzeniowych Ln
T-W-3Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.
T-L-4Figury Chladniego
T-L-6Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą
T-W-6Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.
T-W-9Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej. Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.
T-W-7Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.
T-L-7Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-podłoga
T-W-8Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej na statkach. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-L-9Pomiary natężenia dźwięku
T-L-3Drgania
T-W-5Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu lub/i 2 nieobecności na wykładach lub i nie oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D2-03_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U17potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla inżynierii bezpieczeństwa, używając do tego celu właściwych metod, technik i narzędzi
IB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
IB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
IB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
IB_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego, o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa oraz potrafi wybrać i zastosować właściwa metodę i narzędzia dla tego celu
IB_1A_U12ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w tym środowisku oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą i ogólne zasady zmniejszenia czynników narażenia i zagrożenia w środowisku pracy
IB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
IB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-L-8Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-Ściana
T-L-7Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-podłoga
T-W-3Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.
T-L-9Pomiary natężenia dźwięku
T-W-5Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.
T-W-7Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.
T-L-5Przetworniki drgań
T-L-4Figury Chladniego
T-W-9Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej. Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.
T-L-2Wyznaczanie izolacyjności od dźwięków uderzeniowych Ln
T-W-6Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.
T-L-3Drgania
T-L-6Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą
T-W-2Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Fale stojące w ośrodku ograniczonym.
T-W-4Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
M-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych.
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D2-03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-L-5Przetworniki drgań
T-W-3Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane.
T-L-3Drgania
T-L-6Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą
T-W-9Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej. Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych.
T-L-8Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-Ściana
T-W-8Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej na statkach. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych.
T-W-5Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.
T-W-2Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Fale stojące w ośrodku ograniczonym.
T-W-7Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne.
T-W-6Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego.
T-L-4Figury Chladniego
T-W-4Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.
T-L-9Pomiary natężenia dźwięku
T-L-7Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-podłoga
T-L-2Wyznaczanie izolacyjności od dźwięków uderzeniowych Ln
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.