Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)

Sylabus przedmiotu Ryzyko w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria bezpieczeństwa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ryzyko w transporcie
Specjalność Bezpieczeństwo systemów transportowych
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,29zaliczenie
projektyP6 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie analizy ryzyka (w tym wypadków i ekspertyz), modelowania zagrożeń oraz podstawowej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa technik transportowych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez studenta świadomości zagrożeń na jakie narażony jest człowiek i jego otoczenie a generowanych przez systemy transportowych.
C-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
C-3Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zagrożeń związanych z eksploatacją systemów transportowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza wybranych wypadków (częstości, przyczyn i konsekwencji) w transporcie. Identyfikacja zagrożeń dla wybranych procesów transportowych. Opracowanie przykładowych map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym.7
T-A-2Identyfikacja i analizy zagrożeń dla wybranych procesów transportowych.6
T-A-3Zaliczenie formy zajęć.2
15
projekty
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.13
T-P-2Dyskusja i ocena projektu.2
15
wykłady
T-W-1Niebezpieczeństwo transportu: wypadki w transporcie, straty w transporcie, bezpieczeństwo transportu w polityce transportowej.4
T-W-2Analiza porównawcza bezpieczeństwa różnych gałęzi transportu.2
T-W-3Ocena ryzyka w ruchu drogowym i kolejowym.2
T-W-4Metodyka oceny ryzyka na drogach. Mapy ryzyka.2
T-W-5Metody zarządzania ryzykiem w transporcie.2
T-W-6Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.4
A-A-3Przygotowanie do zajęć.4
A-A-4Udział w konsultacjach.2
25
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Udział w konsultacjach.1
A-P-3Realizacja zadań związanych z opracowaniem i przedstawieniem projektu.9
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie zaliczenia wykładów.6
A-W-3Udział w konsultacjach.4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4metoda projektów
M-5dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-10_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń związanych z systemami transportowymi i oceny ich skutków.
IB_1A_W14T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-3, C-2T-W-3, T-P-1, T-A-2M-4, M-3, M-1S-2, S-1
IB_1A_D3-10_W02
Zna i potrafi zastosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.
IB_1A_W15T1A_W04C-2T-W-3, T-W-4, T-P-1M-4, M-3, M-1, M-2, M-5S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-10_U01
Potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu.
IB_1A_U01T1A_U01C-2T-P-1M-4S-1
IB_1A_D3-10_U02
Potrafi sformułować opis zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu.
IB_1A_U03T1A_U02C-2T-P-2, T-P-1M-5, M-4S-1, S-2
IB_1A_D3-10_U03
Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu.
IB_1A_U04T1A_U03, T1A_U06, T1A_U07C-2T-P-1, T-P-2M-4S-2
IB_1A_D3-10_U04
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka.
IB_1A_U05T1A_U03, T1A_U04C-2T-P-1, T-W-4, T-P-2M-1, M-4, M-5S-2, S-1
IB_1A_D3-10_U05
Umie wykorzystać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu.
IB_1A_U08T1A_U07C-2T-P-1, T-A-1M-5, M-4S-2, S-1
IB_1A_D3-10_U06
Potrafi do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka.
IB_1A_U10T1A_U08, T1A_U09InzA_U01, InzA_U02C-2T-P-2, T-P-1, T-W-4, T-A-1M-4, M-5, M-1, M-3S-2, S-1
IB_1A_D3-10_U07
Potrafi dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa.
IB_1A_U11T1A_U10InzA_U03C-3, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-A-2, T-P-1, T-A-1M-5, M-3, M-4, M-1, M-2S-2
IB_1A_D3-10_U08
Potrafi dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map.
IB_1A_U13, IB_1A_U14, IB_1A_U15T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06C-2, C-3T-W-3, T-P-1, T-P-2, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IB_1A_D3-10_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole.
IB_1A_K04, IB_1A_K08T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K07InzA_K01C-1T-P-2, T-P-1, T-W-6M-5, M-4, M-2S-2, S-1
IB_1A_D3-10_K02
Ma świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem systemów transportowych.
IB_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-3, C-2T-P-1, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-A-2M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-10_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń związanych z systemami transportowymi i oceny ich skutków.
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń technicznych.
3,0Potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia techniczne.
3,5Potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia generowane przez systemy transportowe i określić ich skutki.
4,0Potrafi scharakteryzować większość zagrożeń generowanych przez systemy transportowe i określić ich skutki.
4,5Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować większość zagrożeń generowanych przez systemy transportowe i określić ich skutki.
5,0Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń związanych z systemami transportowymi i oceny ich skutków.
IB_1A_D3-10_W02
Zna i potrafi zastosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.
2,0Nie umie formułować podsatawowych ocen ryzyka.
3,0Zna i rozumie pojęcie ryzyka. Umie w sposób uproszczony ocenić jego poziom.
3,5Zna i rozumie pojęcie ryzyka. Umie w sposób uproszczony ocenić poziom ryzyka w odniesieniu do transportu.
4,0Zna i potrafi zastosować podstawy jakościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.
4,5Zna i potrafi zastosować podstawy jakościowej i ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.
5,0Zna i potrafi zastosować metody jakościowe i ilościowe oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-10_U01
Potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu.
2,0Nie potrafi wyszukiwać informacji z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych.
3,0Potrafi wyszukać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych.
3,5Potrafi wyszukać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych, a w szczególności z obszaru transportu.
4,0Potrafi wyszukać i przetwarzać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych, a w szczególności z obszaru transportu.
4,5Potrafi w wyróżniającym stopniu pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu.
5,0Potrafi w wyróżniającym stopniu pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu.
IB_1A_D3-10_U02
Potrafi sformułować opis zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu.
2,0Nie potrafi formułować prostych opisów zagadnień z zakresu bezpieczeństwa.
3,0Potrafi sformułować podstawowy opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa.
3,5Potrafi sformułować podstawowy opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem.
4,0Potrafi sformułować opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem.
4,5Potrafi sformułować rozbudowany opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób sformułować rozbudowany opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa transportu.
IB_1A_D3-10_U03
Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu.
2,0Nie potrafi opracować opisu rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,0Potrafi w uproszczony sposób sformułować opis rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu.
3,5Potrafi w uproszczony sposób sformułować opis i podstawową dokumentację rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu.
4,0Potrafi sformułować opis i podstawową dokumentację rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu.
4,5Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu.
IB_1A_D3-10_U04
Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka.
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji dotyczącej map ryzyka.
3,0Potrafi w uproszczony sposób przygotowac prezentację dotyczącej map ryzyka.
3,5Potrafi w uproszczony sposób przygotowac i przedstawić pisemnie prezentację dotyczącą map ryzyka.
4,0Potrafi w uproszczony sposób przygotowac i przedstawić ustnie prezentację dotyczącą opracowania map ryzyka.
4,5Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych.
IB_1A_D3-10_U05
Umie wykorzystać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu.
2,0Nie umie posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi.
3,0Umie posługiwać się w podstawowym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi.
3,5Umie posługiwać się w podstawowym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa transportu.
4,0Umie posługiwać się w dobrym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa transportu.
4,5Umie się posługiwać i wykorzystywać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu.
5,0Umie w wyróżniającym stopniu posługiwać się i wykorzystywać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu.
IB_1A_D3-10_U06
Potrafi do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka.
2,0Nie potrafi zastosować mapy ryzyka.
3,0Potrafi w podstawowy sposób zinterpretowac znaczenie mapy ryzka.
3,5Potrafi w podstawowy sposób zastosować mapę ryzyka do oceny bezpieczenstwa transportu.
4,0Potrafi opracowac mapę ryzyka.
4,5Potrafi do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka.
IB_1A_D3-10_U07
Potrafi dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa.
2,0Nie potrafi dostrzegać negatywnych wpływów systemów transportowych na otoczenie.
3,0Potrafi sformułować podstawowe, negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu.
3,5Potrafi dostrzegać i formułować podstawowe negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu.
4,0Potrafi na dobrym poziomie dostrzegać i formułować podstawowe negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu.
4,5Potrafi dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa.
5,0Potrafi w wyróżniający stopniu dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa.
IB_1A_D3-10_U08
Potrafi dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map.
2,0Nie potrafi formułować ocen funkcjonowania transportu z punktu widzenia bezpieczeństwa.
3,0Potrafi w podstawowym stopniu scharakteryzować wpływ transportu na bezpieczeństwo człowieka.
3,5Potrafi w podsatawowym stopniu dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa.
4,0Potrafi w podsatawowym stopniu dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa. Potrafi sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka.
4,5Potrafi dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IB_1A_D3-10_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole.
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę.
3,5Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu.
4,0Ma dobrze rozwiniętą świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu.
4,5Ma dobrze rozwiniętą świadomość odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki.
5,0W sposób wyróżniający jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki.
IB_1A_D3-10_K02
Ma świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem systemów transportowych.
2,0Nie ma świadmości ryzyka związanego z funkcjonowaniem systemów technicznych.
3,0Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka systemów technicznych.
3,5Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka transportu drogowego.
4,0Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka transportu drogowego i kolejowego.
4,5Ma świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem różnych systemów transportowych.
5,0Ma wyróżniającą świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem różnych systemów transportowych.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKŁ, Warszawa, 2009
  2. Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.2. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów, WKŁ, Warszawa, 2009
  3. Praca zbiorowa pod red. R. Krystka, Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.3. Koncepcja zintegrowanego systemu bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKŁ, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza wybranych wypadków (częstości, przyczyn i konsekwencji) w transporcie. Identyfikacja zagrożeń dla wybranych procesów transportowych. Opracowanie przykładowych map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym.7
T-A-2Identyfikacja i analizy zagrożeń dla wybranych procesów transportowych.6
T-A-3Zaliczenie formy zajęć.2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.13
T-P-2Dyskusja i ocena projektu.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Niebezpieczeństwo transportu: wypadki w transporcie, straty w transporcie, bezpieczeństwo transportu w polityce transportowej.4
T-W-2Analiza porównawcza bezpieczeństwa różnych gałęzi transportu.2
T-W-3Ocena ryzyka w ruchu drogowym i kolejowym.2
T-W-4Metodyka oceny ryzyka na drogach. Mapy ryzyka.2
T-W-5Metody zarządzania ryzykiem w transporcie.2
T-W-6Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.4
A-A-3Przygotowanie do zajęć.4
A-A-4Udział w konsultacjach.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Udział w konsultacjach.1
A-P-3Realizacja zadań związanych z opracowaniem i przedstawieniem projektu.9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie zaliczenia wykładów.6
A-W-3Udział w konsultacjach.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń związanych z systemami transportowymi i oceny ich skutków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W14ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń, metod określania i oceny skutków zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zagrożeń związanych z eksploatacją systemów transportowych.
C-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-W-3Ocena ryzyka w ruchu drogowym i kolejowym.
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-A-2Identyfikacja i analizy zagrożeń dla wybranych procesów transportowych.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń technicznych.
3,0Potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia techniczne.
3,5Potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia generowane przez systemy transportowe i określić ich skutki.
4,0Potrafi scharakteryzować większość zagrożeń generowanych przez systemy transportowe i określić ich skutki.
4,5Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować większość zagrożeń generowanych przez systemy transportowe i określić ich skutki.
5,0Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń związanych z systemami transportowymi i oceny ich skutków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_W02Zna i potrafi zastosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_W15zna metody ilościowej i jakościowej oceny ryzyka, zna metody analizy niezawodności elementów systemów bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-W-3Ocena ryzyka w ruchu drogowym i kolejowym.
T-W-4Metodyka oceny ryzyka na drogach. Mapy ryzyka.
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-5dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie formułować podsatawowych ocen ryzyka.
3,0Zna i rozumie pojęcie ryzyka. Umie w sposób uproszczony ocenić jego poziom.
3,5Zna i rozumie pojęcie ryzyka. Umie w sposób uproszczony ocenić poziom ryzyka w odniesieniu do transportu.
4,0Zna i potrafi zastosować podstawy jakościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.
4,5Zna i potrafi zastosować podstawy jakościowej i ilościowej oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.
5,0Zna i potrafi zastosować metody jakościowe i ilościowe oceny ryzyka w odniesieniu do systemów transportowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_U01Potrafi pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł; także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie inżynierii bezpieczeństwa; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie, a także wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukiwać informacji z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych.
3,0Potrafi wyszukać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych.
3,5Potrafi wyszukać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych, a w szczególności z obszaru transportu.
4,0Potrafi wyszukać i przetwarzać podstawowe informacje z zakresu bezpieczenstwa systemów technicznych, a w szczególności z obszaru transportu.
4,5Potrafi w wyróżniającym stopniu pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu.
5,0Potrafi w wyróżniającym stopniu pozyskiwać i przetwarzać informacje z właściwie dobranych źródeł w zakresie bezpieczeństwa transportu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_U02Potrafi sformułować opis zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, zwłaszcza w zakresie dotyczącym zagadnień technicznych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa; potrafi przekazać informacje techniczne o zagrożeniach i niebezpieczeństwach w sposób zrozumiały osobom z wyższego i średniego szczebla zarządzania, ale także osobom nie posiadającym kompetencji ani kwalifikacji technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-P-2Dyskusja i ocena projektu.
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
Metody nauczaniaM-5dyskusja
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi formułować prostych opisów zagadnień z zakresu bezpieczeństwa.
3,0Potrafi sformułować podstawowy opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa.
3,5Potrafi sformułować podstawowy opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem.
4,0Potrafi sformułować opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem.
4,5Potrafi sformułować rozbudowany opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa, w tym powiązaną z transportem.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób sformułować rozbudowany opis zagadnienia obejmującego problematykę bezpieczeństwa transportu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_U03Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim, a także w sposób skrócony w języku obcym uznawanym za podstawowy dla dziedziny nauk technicznych i dyscyplin naukowych właściwych dla inżynierii bezpieczeństwa, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii bezpieczeństwa; potrafi opracować dokumentację i przedstawić opis oraz rozwiązanie prostego zadania inżynierskiego, opracować i przedstawić wnioski i wytyczne wynikające dla użytkownika lub adresata opracowania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-P-2Dyskusja i ocena projektu.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi opracować opisu rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa systemów technicznych.
3,0Potrafi w uproszczony sposób sformułować opis rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu.
3,5Potrafi w uproszczony sposób sformułować opis i podstawową dokumentację rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu.
4,0Potrafi sformułować opis i podstawową dokumentację rozwiązania zagadnienia z zakresu bezpieczenstwa transportu.
4,5Potrafi przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób przygotować udokumentowane opracowanie rozwiązania zagadnienia obejmjącego prooblematykę bezpieczeństwa transportu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U05potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-W-4Metodyka oceny ryzyka na drogach. Mapy ryzyka.
T-P-2Dyskusja i ocena projektu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
M-5dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przygotować prezentacji dotyczącej map ryzyka.
3,0Potrafi w uproszczony sposób przygotowac prezentację dotyczącej map ryzyka.
3,5Potrafi w uproszczony sposób przygotowac i przedstawić pisemnie prezentację dotyczącą map ryzyka.
4,0Potrafi w uproszczony sposób przygotowac i przedstawić ustnie prezentację dotyczącą opracowania map ryzyka.
4,5Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą opracowania mapy ryzyka z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_U05Umie wykorzystać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-A-1Analiza wybranych wypadków (częstości, przyczyn i konsekwencji) w transporcie. Identyfikacja zagrożeń dla wybranych procesów transportowych. Opracowanie przykładowych map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym.
Metody nauczaniaM-5dyskusja
M-4metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi.
3,0Umie posługiwać się w podstawowym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi.
3,5Umie posługiwać się w podstawowym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa transportu.
4,0Umie posługiwać się w dobrym stopniu technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi dla realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa transportu.
4,5Umie się posługiwać i wykorzystywać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu.
5,0Umie w wyróżniającym stopniu posługiwać się i wykorzystywać techniki informacyjno-komunikacyjne właściwe dla realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w obszarze bezpieczeństwa transportu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_U06Potrafi do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne; potrafi opracować proste modele procesów i systemów o ograniczonej liczbie czynników zagrożenia, opracować proste symulacje komputerowe lub eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski dotyczące oceny ryzyka i wyboru metod zabezpieczenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-P-2Dyskusja i ocena projektu.
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-W-4Metodyka oceny ryzyka na drogach. Mapy ryzyka.
T-A-1Analiza wybranych wypadków (częstości, przyczyn i konsekwencji) w transporcie. Identyfikacja zagrożeń dla wybranych procesów transportowych. Opracowanie przykładowych map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym.
Metody nauczaniaM-4metoda projektów
M-5dyskusja
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować mapy ryzyka.
3,0Potrafi w podstawowy sposób zinterpretowac znaczenie mapy ryzka.
3,5Potrafi w podstawowy sposób zastosować mapę ryzyka do oceny bezpieczenstwa transportu.
4,0Potrafi opracowac mapę ryzyka.
4,5Potrafi do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób do oceny poziomu bezpieczeństwa w transporcie opracować i wykorzystać mapy ryzyka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_U07Potrafi dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U11potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym dotyczące różnorodnych aspektów niekorzystnych i niebezpiecznych oddziaływań obiektów technicznych i procesów technologicznych na środowisko i ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zagrożeń związanych z eksploatacją systemów transportowych.
C-1Nabycie przez studenta świadomości zagrożeń na jakie narażony jest człowiek i jego otoczenie a generowanych przez systemy transportowych.
Treści programoweT-W-3Ocena ryzyka w ruchu drogowym i kolejowym.
T-W-6Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu.
T-W-1Niebezpieczeństwo transportu: wypadki w transporcie, straty w transporcie, bezpieczeństwo transportu w polityce transportowej.
T-A-2Identyfikacja i analizy zagrożeń dla wybranych procesów transportowych.
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-A-1Analiza wybranych wypadków (częstości, przyczyn i konsekwencji) w transporcie. Identyfikacja zagrożeń dla wybranych procesów transportowych. Opracowanie przykładowych map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym.
Metody nauczaniaM-5dyskusja
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4metoda projektów
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dostrzegać negatywnych wpływów systemów transportowych na otoczenie.
3,0Potrafi sformułować podstawowe, negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu.
3,5Potrafi dostrzegać i formułować podstawowe negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu.
4,0Potrafi na dobrym poziomie dostrzegać i formułować podstawowe negatywne - z punktu widzenia bezpieczenstwa - skutki funkcjonowania transportu.
4,5Potrafi dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa.
5,0Potrafi w wyróżniający stopniu dostrzegać pozatechniczne aspekty funkcjonowania systemow transportowych w odniesieniu do bezpieczeństwa.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_U08Potrafi dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne, urządzenia, obiekty, systemy, podstawowe procesy technologiczne i produkcyjne, zastosowane metody eksploatacji, rózne rodzaje usług - zwłaszcza w powiązaniu z kryteriami stosowanymi w inżynierii bezpieczeństwa.
IB_1A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich, metod zabezpieczeń, rozwiązań technicznych i środków zastosowanych dla zmniejszenia ryzyka
IB_1A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla inżynierii bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
C-3Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zagrożeń związanych z eksploatacją systemów transportowych.
Treści programoweT-W-3Ocena ryzyka w ruchu drogowym i kolejowym.
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-P-2Dyskusja i ocena projektu.
T-W-4Metodyka oceny ryzyka na drogach. Mapy ryzyka.
T-W-5Metody zarządzania ryzykiem w transporcie.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
M-5dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena formująca
S-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi formułować ocen funkcjonowania transportu z punktu widzenia bezpieczeństwa.
3,0Potrafi w podstawowym stopniu scharakteryzować wpływ transportu na bezpieczeństwo człowieka.
3,5Potrafi w podsatawowym stopniu dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa.
4,0Potrafi w podsatawowym stopniu dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa. Potrafi sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka.
4,5Potrafi dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map.
5,0Potrafi w wyróżniający sposób dokonać krytycznej oceny funkcjonowania transportu, w szczególności drogowego z punktu widzenia bezpieczeństwa, sformułować zadanie obejmjace opracowanie map ryzyka oraz ocenic potencjalne skutki upowszechnienia takich map.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_K01Jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K04ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IB_1A_K08rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta świadomości zagrożeń na jakie narażony jest człowiek i jego otoczenie a generowanych przez systemy transportowych.
Treści programoweT-P-2Dyskusja i ocena projektu.
T-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-W-6Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu.
Metody nauczaniaM-5dyskusja
M-4metoda projektów
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną.
3,0Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę.
3,5Ma podstawową świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu.
4,0Ma dobrze rozwiniętą świadomość ponoszenia odpowiedzialności za własną pracę i udział w pracy zespołu.
4,5Ma dobrze rozwiniętą świadomość odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki.
5,0W sposób wyróżniający jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną i prowadzoną w zespole. Potrafi ocenić jej skutki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIB_1A_D3-10_K02Ma świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem systemów transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIB_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez studenta świadomości zagrożeń na jakie narażony jest człowiek i jego otoczenie a generowanych przez systemy transportowych.
C-3Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zagrożeń związanych z eksploatacją systemów transportowych.
C-2Nabycie umiejętności i wiedzy pozwlającej na określenie w sposób jakościowy oraz ilościowy czynników ryzyka związanych z użytkowaniem systemów transportowych.
Treści programoweT-P-1Opracowanie projektów map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym dla wybranych obszarów.
T-A-1Analiza wybranych wypadków (częstości, przyczyn i konsekwencji) w transporcie. Identyfikacja zagrożeń dla wybranych procesów transportowych. Opracowanie przykładowych map ryzyka w transporcie drogowym i kolejowym.
T-W-1Niebezpieczeństwo transportu: wypadki w transporcie, straty w transporcie, bezpieczeństwo transportu w polityce transportowej.
T-W-3Ocena ryzyka w ruchu drogowym i kolejowym.
T-A-2Identyfikacja i analizy zagrożeń dla wybranych procesów transportowych.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-4metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadmości ryzyka związanego z funkcjonowaniem systemów technicznych.
3,0Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka systemów technicznych.
3,5Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka transportu drogowego.
4,0Ma podstawową świadomość z zakresu ryzyka transportu drogowego i kolejowego.
4,5Ma świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem różnych systemów transportowych.
5,0Ma wyróżniającą świadomość ryzyka związanego z funcjonowaniem różnych systemów transportowych.