Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcja maszyn:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcja maszyn | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Czyński <Michal.Czynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesław Józiak <Wieslaw.Joziak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mechanika |
W-2 | Fizyka |
W-3 | Grafika inżynierska |
W-4 | Nauka o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami konstruowania, produkcji i ekspolatacji maszyn w aspekcie bezpieczeństwa |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi stosowanymi w budowie maszyn i mechanizmów |
C-3 | Utrwalenie wiedzy z zakresu wykonywania i odczytywania rysunków technicznych |
C-4 | Zapoznanie studentów z zasadami doboru elementów maszyn w oparciu o katalogi producentów |
C-5 | Zapoznanie studentów z zasadami i sposobami przeprowadzania obliczeń inżynierskich |
C-6 | Zapoznanie studentów z zasadami oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych pod kątem ich bezpieczeństwa i niezawodności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt podzespółu napędowego | 10 |
T-P-2 | Projekt połączenia śrubowego | 10 |
T-P-3 | Projekt spawanej konstrukcji stalowej | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje: mechanizm, maszyna, praca, energia, moc. Fazy konstruowania. | 4 |
T-W-2 | Podstawy teorii bezpieczeństwa konstrukcji a w tym obciążenia dopuszczalne i niszczące. | 2 |
T-W-3 | Kryteria konstrukcyjne: wytrzymałość, sztywność, trwałość, niezawodność, bezpieczeństwo. | 6 |
T-W-4 | Procesy losowe obciążeń oraz procesy degradacyjne jako procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Prawdopodobieństwo uszkodzenia. | 4 |
T-W-5 | Budowa i problemy konstrukcyjne, technologiczne oraz eksploatacyjne łożysk, sprzęgieł, przekładni zębatych, pasowych, hamulców oraz konstrukcji nośnych. | 6 |
T-W-6 | Zasady eksploatacji maszyn. Zagrożenia bezpieczeństwa powstałe w wyniku uszkodzenia lub niewłaściwej obsługi maszyn. | 4 |
T-W-7 | Proces technologiczny produkcji maszyn. Wymagania i zasady organizowania procesu technologicznego. Procesy technologiczne istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa produkcji i środowiska. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Wykonanie obliczeń konstrukcyjnych | 10 |
A-P-3 | Przygotowanie opisów i dokumentacji projektowej | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie i udział w egzaminie | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Metoda programowana z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin sprawdzający poziom nabytej wiedzy |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektów wykonywanych przez studenta w trakcie zajęć projektowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C17_W01 Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Potrafi zdefiniować zagrożenia bezpieczeństwa powstałe w wyniku uszkodzenia lub niewłaściwej obsługi maszyn. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich. | IB_1A_W26 | T1A_W02, T1A_W06 | InzA_W01 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C17_U01 Student powinien być w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system. | IB_1A_U01, IB_1A_U15, IB_1A_U16, IB_1A_U17 | T1A_U01, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-4, C-3, C-5 | T-P-3, T-P-1, T-P-2 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C17_K01 Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych. Potrafi formuować opinie dotyczące poziomu bezpieczeństwa obiektów technicznych | IB_1A_K07, IB_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-6 | T-W-4, T-W-7, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C17_W01 Student ma wiedzę z zakresu zasad budowy, konstruowania, produkcji i eksploatacji maszyn. Zna procesy degradacyjne i prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Potrafi zdefiniować zagrożenia bezpieczeństwa powstałe w wyniku uszkodzenia lub niewłaściwej obsługi maszyn. Ma wiedzę umożliwiającą przeprowadzenie podstawowych obliczeń inżynierskich. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu budowy, konstrukcji, eksploatacji i bezpieczeństwa maszyn |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji, eksploatacji i bezpieczeństwa maszyn. | |
3,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji, eksploatacji i bezpieczeństwa maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wwiedzę przy typowych pracach projektowych. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. | |
4,5 | Student opanował materiał na ocenę pośrednią między 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student posiada wiedzę z zakresu budowy, konstrukcji, eksploatacji i bezpieczeństwa maszyn. Potrafi porównywać i oceniać różne rozwiązania. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczające poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C17_U01 Student powinien być w stanie rozwiązywać zadania techniczne formułując koncepcje rozwiązań z dziedziny budowy maszyn w stopniu podstawowym. Na podstawie ogólnie sformuowanego zadania projektowego potrafi wybrać właściwą metodę oraz narzędzia rozwiązania zadania. Potrafi na bazie przeprowadzonych obliczeń inżynierskich dobrać pasujące rozwiązanie lub określić jego podstawowe wymiary. Potrafi zaprojektować w środowisku Autodesk Inventor proste urządzenie, obiekt, instalację lub system. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce. Nie potrafi samodzielnie rozwiązywać zadań projektowych. |
3,0 | Student potrafi poprawnie rozwiązywać zadania projektowe, często korzysta z pomocy innych. Popełnia pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzelnie wykonać typowe zadania projektowe. Ma trudności z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie wykonać nietypowe zadania projektowe. Wykazuje inicjatywę w stosowaniu własnych rozwiązań. Nie popełnia pomyłek w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C17_K01 Student posiada umiejętność krytycznej oceny istniejących i projektowanych obiektów technicznych. Potrafi formuować opinie dotyczące poziomu bezpieczeństwa obiektów technicznych | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów innych. Nie wykazuje zainteresowania efektami pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi |
3,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzącym zajęcia. Nie ma zdolności do kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnic i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Z chęcią przyłącza się do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzącym zajęcia. Ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny, przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje pośrednie między oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student samodzielnie wykonuje zadaną pracę i nie popełnia błędów. Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje pracę zespołu w sposób podwyższający jakość uzyskiwanych wyników. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczające poza ramy przedmiotu. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań i uzyskiwanych ocen. |
Literatura podstawowa
- Dietrich Marek, Podstawy Konstrukcji Maszyn t. I, II, III., WNT, Warszawa, 2005
- Hann Mieczysław, Czyński Michał, Podstawy konstruowania maszyn transportowych i oceanotechnicznych, ZAPOL, Szczecin, 2011
- Biały Witold, Maszynoznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
- Kurmaz Leonid, Kurmaz Oleg, Projektowanie węzłów i części maszyn, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2007
Literatura dodatkowa
- Ciszewski Andrzej, Radomski Tadeusz, Materiały konstrukcyjne w budowie maszyn, PWN, Warszawa, 1989
- Mazanek Eugeniusz, Kania Ludwik, Dziurski Andrzej, Przykłady obliczeń z podstaw konstrukcji maszyn. t. I, II, WNT, Warszawa, 2009
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2006