Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Inżynieria bezpieczeństwa (S1)
Sylabus przedmiotu Wentylacja przeciwpożarowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria bezpieczeństwa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wentylacja przeciwpożarowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Łokietek <Tomasz.Lokietek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy technik zabezpieczeń obiektów technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z wentylacją pożarową |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie stanowiskowe BHP | 1 |
T-L-2 | Budowa i zasada działania instalacji wentylacji pożarowej | 2 |
T-L-3 | Pomiar i regulacja przepływu w instalacji wentylacji pożarowej | 2 |
T-L-4 | Wyznaczanie charakterystyk wentylatora | 2 |
T-L-5 | Współpraca wentylatora z siecią | 2 |
T-L-6 | Rozkład temperatur i prędkości oraz zasięg strumienia powietrza | 2 |
T-L-7 | Badanie skuteczności działania klap dymowych i pożarowych | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie i dobór instalacji wentylacji pożarowej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozprzestrzenianie się produktów pożaru w pomieszczeniu zamkniętym i poza obszarem objętym pożarem. Zadania wentylacji pożarowej. | 2 |
T-W-2 | Wymagania wobec materiałów, elementów i urządzeń instalacji wentylacji pożarowej, wytyczne i normy. Wymagania przeciwpożarowe dla instalacji wentylacji i klimatyzacji. | 1 |
T-W-3 | Systemy wentylacji pożarowej. Klapy dymowe. Systemy nawiewno-wywiewne. Układy wentylacji pożarowej połączone z wentylacją ogólną. Powietrzne kurtyny pożarowe. Systemy różnicowania ciśnienia. | 4 |
T-W-4 | Urządzenia oddymiające i odprowadzające ciepło. Wyciągi naturalne i mechaniczne. | 3 |
T-W-5 | Elementy instalacji wentylacji pożarowej. Urządzenia odcinające w ochronie przeciwpożarowej. Ochrona przed przekazywaniem dymu przez urządzenia wentylacyjne. | 2 |
T-W-6 | Układy sterowania i elementy automatyki dla instalacji wentylacji pożarowej. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
A-L-3 | Opracowanie wyników i przygotowanie sprawozdań z badań | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 3 |
A-L-5 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Studiowanie literatury związanej z tematem projektu | 6 |
A-P-2 | Opracowanie projektu wykonane samodzielnie przez studentów pod nadzorem merytorycznym prowadzącego zajęcia | 6 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji projektu | 5 |
A-P-4 | Przedstawienie prezentacji projektu | 1 |
A-P-5 | Udział w prezentacjach pozostałych projektów i dyskusji | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca/wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna/ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda praktyczna/metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, ocena odpowiedzi na zadane pytania. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. Zaliczenie pisemne, ocena odpowiedzi na zadane pytania. Ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu. Ocena opracowanego w formie pisemnej projektu. Ocena prezentacji projektu. Ocena pracy na zajęciach i udziału w dyskusji. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-3_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń stwarzanych przez produkty pożaru i ich rozprzestrzenianie się w obiekcie wentylowanym | IB_1A_W14 | T1A_W04, T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
IB_1A_C19-3_W02 ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania i projektowania systemów wentylacji pożarowej | IB_1A_W21, IB_1A_W27 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-L-2, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
IB_1A_C19-3_W03 zna techniki i narzędzia pomiaru podstawowych parametrów pracy instalacji wentylacji pożarowej | IB_1A_W16 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-8 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-3_U01 potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim zagadnienia związane z wentylacją pożarową, korzystając z literatury i innych źródeł informacji | IB_1A_U01, IB_1A_U03, IB_1A_U04, IB_1A_U05 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06, T1A_U07 | — | C-1 | T-P-1, T-L-8, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-1, S-2 |
IB_1A_C19-3_U02 potrafi dostrzegać wpływ stosowania wentylacji pożarowej na bezpieczeństwo ludzi | IB_1A_U11 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
IB_1A_C19-3_U03 potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne oraz zaprojektować system wentylacji pożarowej | IB_1A_U13, IB_1A_U17 | T1A_U13, T1A_U16 | InzA_U05, InzA_U08 | C-1 | T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2 | M-3, M-1 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IB_1A_C19-3_K01 ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i docenia potrzebę pracy w zespole | IB_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1 | T-L-2, T-L-7, T-L-6, T-L-5, T-P-1, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
IB_1A_C19-3_K02 ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień związanych z wentylacją pożarową | IB_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-L-5, T-W-5, T-L-4, T-P-1, T-L-2, T-L-7, T-L-3, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-3_W01 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie identyfikowania zagrożeń stwarzanych przez produkty pożaru i ich rozprzestrzenianie się w obiekcie wentylowanym | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
IB_1A_C19-3_W02 ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania i projektowania systemów wentylacji pożarowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
IB_1A_C19-3_W03 zna techniki i narzędzia pomiaru podstawowych parametrów pracy instalacji wentylacji pożarowej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-3_U01 potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim zagadnienia związane z wentylacją pożarową, korzystając z literatury i innych źródeł informacji | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C19-3_U02 potrafi dostrzegać wpływ stosowania wentylacji pożarowej na bezpieczeństwo ludzi | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. | |
IB_1A_C19-3_U03 potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne oraz zaprojektować system wentylacji pożarowej | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie; Student nie potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalacji chłodniczej oraz zrealizować projektu |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie; Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, co najmniej w części, zaprojektować instalację chłodniczą oraz zrealizować projekt | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie; Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalację chłodniczą, co najmniej w części, oraz w stopniu zadawalającym poprawnie zrealizować projekt | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia; Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalację chłodniczą, oraz w stopniu dobrym poprawnie zrealizować projekt | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia; Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalację chłodniczą, oraz w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie zrealizować projekt | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań; Student potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować instalację chłodniczą, oraz w stopniu wyczerpującym, bez błędów, poprawnie zrealizować projekt wraz z przedstawieniem własnych opinii i wniosków. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IB_1A_C19-3_K01 ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i docenia potrzebę pracy w zespole | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli | |
IB_1A_C19-3_K02 ma świadomość zagrożeń bezpieczeństwa oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień związanych z wentylacją pożarową | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Brzezińska D., Jędrzejewski R., Wentylacja pożarowa budynków wysokich i wysokościowych, Fluid Desk, Szczecin, 2003
- Mizieliński B., Wentylacja pożarowa, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1985
- Szymański T., Wasiluk W., Wentylacja użytkowa. Poradnik, IPPU Masta, Gdańsk, 1999
Literatura dodatkowa
- Mizieliński B., Wolanin J., Kondygnacyjny system oddymiania budynków, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2006
- Holewa P., Kubicki G., Sypek G., Wiche J., Zapała R., Systemy różnicowania ciśnienia w budynkach wielokondygnacyjnych. Przewodnik, Smay Sp. z o.o., Kraków, 2012
- Recknagel, Kompendium Ogrzewnictwa i Klimatyzacji, Omni Scala, Wrocław, 2008
- Sychta Z., Badania nad dymotwórczością materiałów i zadymień pomieszczeń na statku morskim, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1985
- Miegoń L., Orłowski A., Wentylacja pomieszczeń pożarowo niebezpiecznych, Instytut wydawniczy CRZZ, Warszawa, 1973