Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Eksploatacja jachtów

Sylabus przedmiotu Inżynieria ruchu wodnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ruchu wodnego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość środków transportu wodnego i infrastruktury transportu wodnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zasad oceny jakości regulacji ruchu na wodach morskich i śródlądowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie przepustowości ruchu dróg wodnych2
T-L-2Symulacja sterowania ruchem w kanałach i śluzach4
T-L-3Opracowanie systemów oznakowania w kanałach i śluzach4
T-L-4Opracowanie systemów oznakowania drodgi wodnej śródlądowej2
T-L-5Opracowanie systemów oznakowania dróg wodnych morskich.2
T-L-6Analiza oznakowania nawigacyjnego środków transportu wodnego1
15
wykłady
T-W-1Charakterystyka ruchu śródlądowego i morskiego2
T-W-2Oznakowanie dróg i środków transportu wodnego2
T-W-3Strumienie ruchu. Przepustowość ruchu na drogach wodnych i w portach.1
T-W-4Sterowanie ruchem. Sterowanie ruchem w portach: systemy VTS, VTMS, AIS3
T-W-5Sterowanie ruchem w śluzach i kanałach1
T-W-6Identyfikacja położenia środków transportu wodnego; sGPS, DGPS, Systemy meldunkowe, DRIS,RIS4
T-W-7Prawo drogi2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Identyfikacja oznakowania nawigacyjnego odcinka rzeki Odry w Szczecinie10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury; studiowanie map snawigacyjnych5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C20_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu inżynierii ruchu wodnego
J_1A_W06T1A_W02InzA_W05C-1T-L-3, T-L-4, T-W-6, T-W-4, T-L-2, T-W-2, T-L-5, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2
J_1A_C20_W02
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej w zakresie inżynierii ruchu wodnego
J_1A_W13T1A_W08InzA_W03C-1T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C20_U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów technicznych i procesów obsługi stosowanych w obszarze inżynierii ruchu wodnego
J_1A_U16T1A_U13InzA_U05C-1T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C20_K01
Student rozumie społeczne, prawne oraz środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
J_1A_K08T1A_K07C-1T-W-7, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C20_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu inżynierii ruchu wodnego
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzą adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzE adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i uzupełniajacą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniajacą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
J_1A_C20_W02
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej w zakresie inżynierii ruchu wodnego
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efektu kształcenia zakresu
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i uzupełniającąwiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającąwiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C20_U01
Student potrafi dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów technicznych i procesów obsługi stosowanych w obszarze inżynierii ruchu wodnego
2,0Ocena 2 - Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C20_K01
Student rozumie społeczne, prawne oraz środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Czajczewski J., Locja śródlądowa i morska, Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1991
  2. Praca zbiorowa, Jachting, PENTA, Warszawa, 1993
  3. Tołkacz L., Infrastruktura transportu wodnego. Tom I . Infrastruktura transportu śródlądowego, WTM ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, Dostępna w Zachodniopomorskiej Bibliotece Cyfrowej
  4. Tołkacz L., INfrastruktura transportu wodnego. Tom II. Infrastruktura transportu morskiego, WTMiT ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2011, Dostępna w Zachodniopomorskiej Bibliotece Cyfrowej

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie przepustowości ruchu dróg wodnych2
T-L-2Symulacja sterowania ruchem w kanałach i śluzach4
T-L-3Opracowanie systemów oznakowania w kanałach i śluzach4
T-L-4Opracowanie systemów oznakowania drodgi wodnej śródlądowej2
T-L-5Opracowanie systemów oznakowania dróg wodnych morskich.2
T-L-6Analiza oznakowania nawigacyjnego środków transportu wodnego1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka ruchu śródlądowego i morskiego2
T-W-2Oznakowanie dróg i środków transportu wodnego2
T-W-3Strumienie ruchu. Przepustowość ruchu na drogach wodnych i w portach.1
T-W-4Sterowanie ruchem. Sterowanie ruchem w portach: systemy VTS, VTMS, AIS3
T-W-5Sterowanie ruchem w śluzach i kanałach1
T-W-6Identyfikacja położenia środków transportu wodnego; sGPS, DGPS, Systemy meldunkowe, DRIS,RIS4
T-W-7Prawo drogi2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Identyfikacja oznakowania nawigacyjnego odcinka rzeki Odry w Szczecinie10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Czytanie literatury; studiowanie map snawigacyjnych5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C20_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu inżynierii ruchu wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W06ma podstawową wiedzę z zakresu kierunu studiów transport powiązaną z jachtingiem obejmującą zagadnienia infrastruktury transportowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad oceny jakości regulacji ruchu na wodach morskich i śródlądowych
Treści programoweT-L-3Opracowanie systemów oznakowania w kanałach i śluzach
T-L-4Opracowanie systemów oznakowania drodgi wodnej śródlądowej
T-W-6Identyfikacja położenia środków transportu wodnego; sGPS, DGPS, Systemy meldunkowe, DRIS,RIS
T-W-4Sterowanie ruchem. Sterowanie ruchem w portach: systemy VTS, VTMS, AIS
T-L-2Symulacja sterowania ruchem w kanałach i śluzach
T-W-2Oznakowanie dróg i środków transportu wodnego
T-L-5Opracowanie systemów oznakowania dróg wodnych morskich.
T-W-3Strumienie ruchu. Przepustowość ruchu na drogach wodnych i w portach.
T-W-5Sterowanie ruchem w śluzach i kanałach
T-L-1Wyznaczanie przepustowości ruchu dróg wodnych
T-L-6Analiza oznakowania nawigacyjnego środków transportu wodnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzą adekwatnej do efektu kształcenia.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzE adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i uzupełniajacą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniajacą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C20_W02Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej w zakresie inżynierii ruchu wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W13ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inzynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad oceny jakości regulacji ruchu na wodach morskich i śródlądowych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka ruchu śródlądowego i morskiego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efektu kształcenia zakresu
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i uzupełniającąwiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającąwiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C20_U01Student potrafi dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów technicznych i procesów obsługi stosowanych w obszarze inżynierii ruchu wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U16potrafi dokonać krytycznej analizy funkcjonowania systemów technicznych i procesów obsługi obiektów pływających i infrasrtruktury adekwatnych do kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad oceny jakości regulacji ruchu na wodach morskich i śródlądowych
Treści programoweT-W-3Strumienie ruchu. Przepustowość ruchu na drogach wodnych i w portach.
T-W-5Sterowanie ruchem w śluzach i kanałach
T-W-4Sterowanie ruchem. Sterowanie ruchem w portach: systemy VTS, VTMS, AIS
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ocena 2 - Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia i wykorzystuje ją do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C20_K01Student rozumie społeczne, prawne oraz środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu - w szczególności poprzez środki masowego przekazu - informacji i opinii dotyczących osiągnęć inżynierskich w jachtingu; podejmuje starania, aby przekazywać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Znajomość zasad oceny jakości regulacji ruchu na wodach morskich i śródlądowych
Treści programoweT-W-7Prawo drogi
T-W-1Charakterystyka ruchu śródlądowego i morskiego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencji w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełną kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań