Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
specjalność: Wodna turystyka zbiorowa

Sylabus przedmiotu Podstawy teorii systemów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy teorii systemów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50egzamin
projektyP3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka. Badania operacyjne.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.14
T-P-2Zaliczanie laboratoriów.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.2
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.2
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.2
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.2
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.2
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.2
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-P-2Przygotowanie do zajęć.10
A-P-3Zaliczanie projektów.1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-3Metody programowane z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu podstaw teorii systemów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie realizacji projektów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw teorii systemów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C15_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju systemów transportowych i logistycznych i ich oddzialywania na otoczenie.
J_1A_W10T1A_W05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1
J_1A_C15_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą wlaściwości dynamicznych systemów.
J_1A_W11T1A_W06InzA_W01C-1T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C15_U01
Student potrafi rozwiązywać zlożone problemy kompleksowo oraz podejmować decyzje stosując metody wielokryterialne uwzględniając występujące stany otoczenia
J_1A_U12T1A_U10InzA_U03C-1T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3M-3S-3, S-2
J_1A_C15_U02
Student potrafi dokonać kompleksowej oceny sposobu funkcjonowania środków transportu i infrastruktury.
J_1A_U15T1A_U13InzA_U05C-1T-W-5, T-W-6, T-P-1, T-W-7, T-W-4M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C15_W01
Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju systemów transportowych i logistycznych i ich oddzialywania na otoczenie.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
J_1A_C15_W02
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą wlaściwości dynamicznych systemów.
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C15_U01
Student potrafi rozwiązywać zlożone problemy kompleksowo oraz podejmować decyzje stosując metody wielokryterialne uwzględniając występujące stany otoczenia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
J_1A_C15_U02
Student potrafi dokonać kompleksowej oceny sposobu funkcjonowania środków transportu i infrastruktury.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.

Literatura podstawowa

  1. von Bertalanffy L., Ogólna teoria systemów, PWN, 1984, 1984
  2. Findeisen W., Analiza systemowa - Podstawy i metodologia, PWN, Warszawa, 1985
  3. Mynarski S., Elementy teorii systemów, PWN, Warszawa, 1979
  4. Ziemba S., Jarominek W., Staniszewski R., Problemy teorii systemów, Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Bojarski W. W., Podstawy analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
  2. Bojarski W. W., Przykładowe zastosowania analizy i inżynierii systemów, PWN, Warszawa, 1984
  3. Robertson J. i S., Pełna analiza systemowa, WNT, Warszawa, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.14
T-P-2Zaliczanie laboratoriów.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.2
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.2
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.2
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.2
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.2
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.2
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.2
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.14
A-P-2Przygotowanie do zajęć.10
A-P-3Zaliczanie projektów.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów.10
A-W-3Zaliczenie wykładów.1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C15_W01Student ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju systemów transportowych i logistycznych i ich oddzialywania na otoczenie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu obszaru techniki i dyscypliny naukowej budowa i eksploatacja maszyn właściwych dla studiowanego kierunku jachting i pokrewnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu podstaw teorii systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C15_W02Student ma podstawową wiedzę dotyczącą wlaściwości dynamicznych systemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W11ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa: wykład problemowy.
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu podstaw teorii systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej wiedzy z zakresu studiowanego przedmiotu.
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
3,5Student wykazuje podstawową wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia.
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową.
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C15_U01Student potrafi rozwiązywać zlożone problemy kompleksowo oraz podejmować decyzje stosując metody wielokryterialne uwzględniając występujące stany otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U12potrafi przy formułowaniu i rozwiazywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-2Klasyfikacja systemów i ich charakterystyka. Struktura systemów.
T-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-1Pojęcie systemu i otoczenia. Właściwości systemów.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-W-3Dynamiczne właściwości systemu. Analogie między systemami naturalnymi i sztucznymi. Obszary zastosowań teorii systemów.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw teorii systemów.
S-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie realizacji projektów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C15_U02Student potrafi dokonać kompleksowej oceny sposobu funkcjonowania środków transportu i infrastruktury.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejace pływające i stacjonarne obiekty na których bazuje kierunek jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność systemowego podejścia do rozwiązywania problemów transportowych i logistycznych, a także zastosowania odpowiednich metod oceny analizowanych wariantów rozwiązań w warunkach pewności, ryzyka, bądź niepewności.
Treści programoweT-W-5Dobór formy kryterium oceny przedsięwzięcia do sytuacji decyzyjnej. Formułowanie problemów i podstawy oceny rozwiązań.
T-W-6Wielokryterialna metoda oceny wariantów rozwiązań.
T-P-1Zastosowanie metod numerycznych w procesach podejmowania decyzji.
T-W-7Ocena rozwiązań w warunkach ryzyka i niepewności.
T-W-4Elementy analizy systemowej i inżynierii systemów.
Metody nauczaniaM-3Metody programowane z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta w trakcie realizacji projektów oraz identyfikacja ewentualnych braków.
S-3Ocena podsumowująca: Podsumowująca ocena nabytych umiejętności i kompetencji z zakresu podstaw teorii systemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia.
5,0Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikację rozwiązań.