Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Przedmiot ekonomiczno-prawny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot ekonomiczno-prawny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ludmiła Filina-Dawidowicz <Ludmila.Filina@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementarna wiedza prawna i ogólnoekonomiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie podstawowych procesów ekonomicznych i działań prawnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka głównych rynków w gospodarce | 4 |
T-A-2 | Formy organizacyjne-prawne przedsiębiorstw. Fazy życia przedsiębiorstwa. | 4 |
T-A-3 | Powołanie się na przepis prawny | 4 |
T-A-4 | Gałęzie prawa. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie ekonomii. Mechanizmy funkcjonowania gospodarki w skali makro- i mikroekonomicznej. | 2 |
T-W-2 | Wzrost gospodarczy. Bezrobocie i jego rodzaje. | 2 |
T-W-3 | Formy organizacyjne-prawne przedsiębiorstw. Fazy życia przedsiębiorstwa. | 2 |
T-W-4 | Istota i formy współdziałania gospodarczego przedsiębiorstw. | 1 |
T-W-5 | Komunikacja niewerbalna (mowa ciała itp.) | 2 |
T-W-6 | Historia prawa. Źródła prawa w Polsce. | 2 |
T-W-7 | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. | 1 |
T-W-8 | Gałęzie prawa i ich charakterystyka. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Studiowanie aktów ekonomicznych i prawnych | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne zadań ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_A03_W01 Student ma podstawową wiedzę z obszarów nauk ekonomiczno - prawnych stanowiącą uzupełnienie wiedzy z obszaru nauk ścisłych i technicznych | J_1A_W03 | T1A_W01 | InzA_W05 | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_A03_W02 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych i uwarunkowań działalności inzynierskiej | J_1A_W13 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-8, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
J_1A_A03_W04 Student zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku jachting | J_1A_W16 | T1A_W11 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_A03_U01 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich | J_1A_U14 | T1A_U12 | InzA_U04 | C-1 | T-W-2, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_A03_K02 Student potrafi współdziałać w zakresie zagadnień ekonomiczno - prawnych | J_1A_K04 | T1A_K03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_A03_W01 Student ma podstawową wiedzę z obszarów nauk ekonomiczno - prawnych stanowiącą uzupełnienie wiedzy z obszaru nauk ścisłych i technicznych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
J_1A_A03_W02 Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych i uwarunkowań działalności inzynierskiej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną | |
J_1A_A03_W04 Student zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku jachting | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_A03_U01 Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_A03_K02 Student potrafi współdziałać w zakresie zagadnień ekonomiczno - prawnych | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne adekwatne do efektu kształcenia | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje przedsiębiorczość | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, wykazuje przedsiębiorczość i ma świadomość swojej roli |
Literatura podstawowa
- Milewski R. (red.), Podstawy ekonomii, PWN, Warszawa, 2004
- Kufel J., Siuda W., Prawo gospodarcze dla ekonomistów, Scriptus, Poznań, 1998
- Kufel J. , Siuda W., Prawo gospodarcze, Scriptus, Poznań, 2008
Literatura dodatkowa
- Nojszewska E., Podstawy ekonomii, WSiP, Warszawa, 2004