Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)

Sylabus przedmiotu Metrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Jachting
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Zmuda <Arkadiusz.Zmuda@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z grafiki inżynierskiej, m.in. znajomość odwzorowania i wymiarowania elementów maszyn.
W-2Wiadomości z podstaw statystyki matematycznej, m.in. pojęcie zmiennej losowej czy odchylenia standardowego oraz szacowanie parametrów rozkładu prawdopodobieństwa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z istotą i zasadami prowadzenia pomiarów warsztatowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzania pomiarów warsztatowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji.
C-4Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów.
C-5Zapoznanie studentów z problematyką tolerancji i pasowań wałków i otworów.
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca metod pomiarowych i błędów pomiarowych.1
T-L-2Pomiary przyrządami suwmiarkowymi.2
T-L-3Pomiary przyrządami mikrometrycznymi.2
T-L-4Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków.2
T-L-5Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.2
T-L-6Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów.2
T-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
15
wykłady
T-W-1Pojęcie i rodzaje metrologii. Definicje pomiaru i klasyfikacja metod pomiarowych.1
T-W-2Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych.1
T-W-3Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych.3
T-W-4Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.2
T-W-5Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów.3
T-W-6Łańcuchy wymiarowe.2
T-W-7Czujniki i przetworniki pomiarowe. Systemy pomiarowe. Rejestracja wyników pomiarów.2
T-W-8Zaliczenie końcowe.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C05_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia metody pomiarowe oraz zna klasyfikację, rodzaje i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych i wzorców miar, jak również potrafi podać i scharakteryzować klasyfikację i sposoby wyznaczania błędów pomiarowych. Student zna i rozumie istotę tolerancji i pasowań wałków i otworów, jak również łańcuchów wymiarowych. Student zna rodzaje i charakterystyki czujników i przetworników pomiarowych oraz budowę systemów pomiarowych i systemów rejestracji wyników pomiarów.
J_1A_W02T1A_W01InzA_W05C-1, C-5T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-2, M-1, M-3S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C05_U01
Student posiada umiejętności: - przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów warsztatowych, - interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji oraz wyciągania wniosków, - analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów, - doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.
J_1A_U08T1A_U08InzA_U01C-1, C-3, C-5, C-4, C-2, C-6T-W-6, T-L-3, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-W-4, T-L-4, T-L-6, T-W-2, T-L-5, T-L-1M-3, M-4, M-1, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
J_1A_C05_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
J_1A_K03, J_1A_K04, J_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04C-5, C-3, C-2, C-6, C-4T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-1, T-L-6M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C05_W01
Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia metody pomiarowe oraz zna klasyfikację, rodzaje i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych i wzorców miar, jak również potrafi podać i scharakteryzować klasyfikację i sposoby wyznaczania błędów pomiarowych. Student zna i rozumie istotę tolerancji i pasowań wałków i otworów, jak również łańcuchów wymiarowych. Student zna rodzaje i charakterystyki czujników i przetworników pomiarowych oraz budowę systemów pomiarowych i systemów rejestracji wyników pomiarów.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C05_U01
Student posiada umiejętności: - przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów warsztatowych, - interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji oraz wyciągania wniosków, - analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów, - doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i analiz oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
J_1A_C05_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, jak również potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

Literatura podstawowa

  1. Adamczak S., Makieła W., Metrologia w budowie maszyn - Zadania z rozwiązaniami, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  2. Jakubiec W., Malinowski J., Metrologia wielkości geometrycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004
  3. Praca zbiorowa, Współczesna metrologia, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Jezierski J., Analiza tolerancji i niedokładności pomiarów w budowie maszyn, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1994
  2. Malinowski J., Pasowania i pomiary, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993
  3. Praca zbiorowa pod red.: Nowicki B., Zawora J., Metrologia wielkości geometrycznych - Ćwiczenia laboratoryjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  4. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy przedmiotowe, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2011, www.pkn.pl

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca metod pomiarowych i błędów pomiarowych.1
T-L-2Pomiary przyrządami suwmiarkowymi.2
T-L-3Pomiary przyrządami mikrometrycznymi.2
T-L-4Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków.2
T-L-5Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.2
T-L-6Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów.2
T-L-7Zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i rodzaje metrologii. Definicje pomiaru i klasyfikacja metod pomiarowych.1
T-W-2Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych.1
T-W-3Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych.3
T-W-4Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.2
T-W-5Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów.3
T-W-6Łańcuchy wymiarowe.2
T-W-7Czujniki i przetworniki pomiarowe. Systemy pomiarowe. Rejestracja wyników pomiarów.2
T-W-8Zaliczenie końcowe.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniach.15
A-L-2Opracowanie wyników pomiarów. Przygotowanie sprawozdań.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach i zaliczeniu.15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C05_W01Student zna i prawidłowo stosuje terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i rozróżnia metody pomiarowe oraz zna klasyfikację, rodzaje i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych i wzorców miar, jak również potrafi podać i scharakteryzować klasyfikację i sposoby wyznaczania błędów pomiarowych. Student zna i rozumie istotę tolerancji i pasowań wałków i otworów, jak również łańcuchów wymiarowych. Student zna rodzaje i charakterystyki czujników i przetworników pomiarowych oraz budowę systemów pomiarowych i systemów rejestracji wyników pomiarów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_W02ma podstawową wiedzę z obszaru nauk technicznych - stanowiącą bazę dyscypliny nauki budowa i eksploatacja maszyn, niezbędną w realizacji zadań kierunku jachting
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zasadami prowadzenia pomiarów warsztatowych.
C-5Zapoznanie studentów z problematyką tolerancji i pasowań wałków i otworów.
Treści programoweT-W-2Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych.
T-W-5Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów.
T-W-1Pojęcie i rodzaje metrologii. Definicje pomiaru i klasyfikacja metod pomiarowych.
T-W-6Łańcuchy wymiarowe.
T-W-7Czujniki i przetworniki pomiarowe. Systemy pomiarowe. Rejestracja wyników pomiarów.
T-W-3Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych.
T-W-4Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C05_U01Student posiada umiejętności: - przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzenia pomiarów warsztatowych, - interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji oraz wyciągania wniosków, - analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów, - doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_U08potrafi przeprowadzać pomiary, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w tym wzakresie obsługiwania jednostek pływających
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z istotą i zasadami prowadzenia pomiarów warsztatowych.
C-3Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji.
C-5Zapoznanie studentów z problematyką tolerancji i pasowań wałków i otworów.
C-4Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów.
C-2Ukształtowanie umiejętności przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzania pomiarów warsztatowych.
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.
Treści programoweT-W-6Łańcuchy wymiarowe.
T-L-3Pomiary przyrządami mikrometrycznymi.
T-W-5Układ tolerancji i pasowań wałków i otworów.
T-W-3Rodzaje, budowa i zastosowanie wzorców miar, przyrządów suwmiarkowych i przyrządów mikrometrycznych oraz czujników mechanicznych.
T-L-2Pomiary przyrządami suwmiarkowymi.
T-W-4Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.
T-L-4Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków.
T-L-6Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów.
T-W-2Klasyfikacja i właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych.
T-L-5Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca metod pomiarowych i błędów pomiarowych.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Wykorzystanie metod programowanych z wykorzystaniem komputera.
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z wykładem problemowym.
M-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń z zajęć laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiarów i analiz oraz przygotować sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić pomiary i analizy oraz przygotować sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych pomiarów i analiz wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych pomiarów i analiz, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaJ_1A_C05_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówJ_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
J_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie przyjmując w niej różne role
J_1A_K05potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji - określonych przez siebie lub innych - zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z problematyką tolerancji i pasowań wałków i otworów.
C-3Ukształtowanie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników pomiarów i ich wizualizacji.
C-2Ukształtowanie umiejętności przygotowania i doboru odpowiednich przyrządów pomiarowych oraz przeprowadzania pomiarów warsztatowych.
C-6Ukształtowanie umiejętności doboru tolerancji i pasowań elementów maszyn.
C-4Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych i źródeł ich występowania oraz szacowania niepewności pomiarów.
Treści programoweT-L-4Pomiary czujnikami mechanicznymi. Pomiary kątów i stożków.
T-L-3Pomiary przyrządami mikrometrycznymi.
T-L-2Pomiary przyrządami suwmiarkowymi.
T-L-5Analiza błędów pomiarowych i analiza niepewności pomiarów.
T-L-1Wprowadzenie. Dyskusja dotycząca metod pomiarowych i błędów pomiarowych.
T-L-6Pomiary wymiarów tolerowanych. Dobór pasowań wałków i otworów.
Metody nauczaniaM-2Wykorzystanie metod aktywizujących w postaci dyskusji dydaktycznej związanej z tematyką wykładów.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sprawozdań i zaliczeń z zajęć laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, jak również potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania