Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Turystyka podwodna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka podwodna | ||
Specjalność | Wodna turystyka zbiorowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariusz Matejski <Mariusz.Matejski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zkresu dynamiki morza i budowy jednostek rekreacyjnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania jednostek przeznaczonych dla podwodnej turystyki zbiorowej |
C-2 | Nabycie wiedzy dotyczącej środków do uprawiania podwodnej turystyki indywidualnej |
C-3 | Nabycie wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu ROV i możliwości realizacji przy ich wykorzystaniu turystyki podwodnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rodzaje sprzętu wykorzystywanego do nurkowania swobodnego | 6 |
T-A-2 | Charakterystyka techniczna i eksploatacyjne systemu głębokowodnego SMP wykorzystującego pojazd podwodny KRAB | 6 |
T-A-3 | Próby ruchowe pojazdu KRAB - laboratorium / basen technologiczny | 2 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka obszarów funkcjonowania turystyki podwodnej i środków do jej realizacji | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka środowiska wodnego i zagrożenia wynikające z penetracji głębin akwenów morskich iśródlądowych | 4 |
T-W-3 | Środki techniczne do uprawiania zbiorowej turystyki podwodnej | 4 |
T-W-4 | Autonomiczność pływania jednostek do uprawiania zbiorowej turystyki podowdnej, układy napędowe, sposoby zaopatrzenia w powietrze dla turystów | 4 |
T-W-5 | Środki do uprawiania podwodnej turystyki indywidualnej | 4 |
T-W-6 | Zagrożenia wynikające z przebywania w toni wodnej - nurkowanie rekreacyjne | 2 |
T-W-7 | Charakterystyka sprzętu wykorzystywanego do nurkowania rekreacyjnego | 4 |
T-W-8 | Turystyka podowdna realizowana przy wykorzystaniu zdalnie sterowanych pojazdów podowodnych typu ROV | 4 |
T-W-9 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie literatury ( prasa fachowa, internet) | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji związanej z budową i wykorzystaniem środków do uprawiania turystyki podwodnej | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udziałw zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studiowanie literatury fachowej ( czsopisma, internet) | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranych zagadnień związanych z turystyką podwodną | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca wynikająca z zaangażowania studenta w trakcie trwania zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca - kolokwium końcowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D1-10_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania środków do uprawiania podwodnej turystyki indywidualnej i zbiorowej oraz zagrożeń z tego wynikających | J_1A_W07, J_1A_W09 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
J_1A_D1-10_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania pojazdów podwodnych typu ROV do uprawiania turystyki podwodnej | J_1A_W05, J_1A_W09 | T1A_W02, T1A_W04 | InzA_W05 | C-3 | T-W-8 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D1-10_U01 1 Student potrafi zinterpretować obszary i scharakteryzować środki do uprawiania podwodnej turystyki indywidualnej i zbiorowej | J_1A_U13, J_1A_U17 | T1A_U11, T1A_U14 | InzA_U06 | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D1-10_K01 Student potrafi określić zakres i możliwości uprawiania podwodnej turystki podwodnej , indywidualnej i zbiorowej oraz zagrożenia społeczne z tego wynikające | J_1A_K02, J_1A_K03 | T1A_K01, T1A_K02 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D1-10_W01 Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania środków do uprawiania podwodnej turystyki indywidualnej i zbiorowej oraz zagrożeń z tego wynikających | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną | |
J_1A_D1-10_W02 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania pojazdów podwodnych typu ROV do uprawiania turystyki podwodnej | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia składające się na efekt kształcenia | |
4,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia | |
4,5 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) | |
5,0 | Student wykazuje się dobrą wiedzą składającą się na efekt kształcenia uzupełnioną o wiadomości literaturowe ( literatura, internet) oraz wiedzę praktyczną |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D1-10_U01 1 Student potrafi zinterpretować obszary i scharakteryzować środki do uprawiania podwodnej turystyki indywidualnej i zbiorowej | 2,0 | Student prezentuje elementarne wiadomości w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student prezentuje dobre umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań | |
5,0 | Student prezentuje dobre umiejętności i wykorzystuje je w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie a także proponuje nowe modyfikacje rozwiązań , również w aspekcie praktycznym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D1-10_K01 Student potrafi określić zakres i możliwości uprawiania podwodnej turystki podwodnej , indywidualnej i zbiorowej oraz zagrożenia społeczne z tego wynikające | 2,0 | Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student wykazuje elementarne kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
3,5 | Student wykazuje podstawowe kompetencje społeczne w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie | |
4,5 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze | |
5,0 | Student wykazuje pełnię oczekiwanych kompetencji społecznych w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i wykazuje się przedsiębiorczością w danym obszarze, ma świadomość jej roli |
Literatura podstawowa
- Żerdzińska E., Podwodna Polska, Almapress, Warszawa, 2004
- Piotr Wolf, Bezpieczne nurkowanie w Polsce, Bellona, 0, 2011, 1
- Tomasz STRUGALSKI, Wszyscy muszą wrócić FILOZOFIA NURKOWANIA, ISBN 978-83-7798-024-8, 0, 2011
- Marcin DĄBROWSKI, Ratownictwo nurkowe, ISBN 978-83-61208-80-8, 0, 2009
- Rowiński L., Pojazdy głębinowe budowa i wyposażenie, Przedsiębiorstwo prywatne WiB, Gdańsk, 2008
Literatura dodatkowa
- Dorota Łeweć, Nurkująca kobieta, ISBN 978-83-61208-60-0, 0, 2008