Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Jachting (S1)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja jachtów motorowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Jachting | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja jachtów motorowych | ||
Specjalność | Eksploatacja jachtów | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Maszyn Cieplnych i Siłowni Okrętowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Michalski <Ryszard.Michalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość konfiguracji przestrzeni jachtów motorowych i zasad eksploatacji silników. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad eksploatacji jachtów motorowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zasady prowadzenia jachtów. | 5 |
T-A-2 | Aspekty bezpieczeństwa eksploatacji jachtów, systemy łączności. | 4 |
T-A-3 | Koserwacja i kontrola stanu technicznego silników. | 5 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybór jachtu w aspekcie prędkości i sposobu użytkowania. | 2 |
T-W-2 | Obsługa silnika. | 1 |
T-W-3 | Analiza pracy silnika w zakresie małych obciążeń i manewrowania. | 2 |
T-W-4 | Trymowanie jachtu. | 1 |
T-W-5 | Cumowanie i kotwiczenie. | 1 |
T-W-6 | Nawigacja. | 2 |
T-W-7 | Przygotowanie jachtu do wodowania, powłoki antyporostowe. | 2 |
T-W-8 | Wodowanie jachtu, slipowanie jachtu. | 2 |
T-W-9 | Konserwacja kadłuba jachtu i jego wyposażenia. | 2 |
T-W-10 | Konserwacja silników. | 2 |
T-W-11 | Bezpieczeństwo na pokładzie, człowiek za burtą. | 2 |
T-W-12 | Prawo drogi. | 2 |
T-W-13 | Paliwa i oleje stosowane na jachtach motorowych. | 1 |
T-W-14 | Obsługa jachtów motorowo-żaglowych. | 2 |
T-W-15 | Aspekty ochrony środowiska naturalnego. | 2 |
T-W-16 | Manewrowanie jachtem motorowym. | 3 |
T-W-17 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych. | 14 |
A-A-2 | Studiowanie literatury fachowej i katalogów firm związanych z jachtingiem. | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
A-A-4 | Zaliczanie ćwiczeń. | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 29 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i czasopism fachowych. | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 15 |
A-W-4 | Zaliczanie wykładów. | 1 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy. |
M-3 | Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Podsumowanie wiedzy nabytej podczas wykładów i własnych studiów z zakresu eksploatacji jachtów motorowych. |
S-2 | Ocena formująca: Okresowa ocena osiągnięć studenta na ćwiczeniach audytoryjnych w celu identyfikacji ewentualnych braków wiedzy i umiejętności. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-11_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu eksploatacji jachtów motorowych. | J_1A_W07 | T1A_W03 | — | C-1 | T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-11, T-W-6, T-W-10, T-A-3, T-W-16, T-W-15, T-W-2, T-W-4, T-W-14, T-A-2, T-A-1, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-12, T-W-13 | M-1, M-2 | S-1 |
J_1A_D2-11_W02 Student ma podsawową wiedzę o trendach rozwojowych w budowie i eksploatacji jachtów motorowych. | J_1A_W10 | T1A_W05 | — | C-1 | T-W-12, T-W-6, T-A-3, T-W-9, T-W-16, T-W-7, T-W-1, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1 |
J_1A_D2-11_W03 Student ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń i systemów technicznych użytkowanych na jachtach motorowych. | J_1A_W11 | T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-10, T-W-2, T-A-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-11_U01 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla eksploatacji jachtów motorowych. | J_1A_U17 | T1A_U14 | InzA_U06 | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-15, T-W-14, T-A-3, T-W-1, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-13, T-W-7 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
J_1A_D2-11_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie eksploatującej jachty motorowe przyjmując w niej różne role. | J_1A_K04 | T1A_K03 | — | C-1 | T-A-2, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-11, T-W-12, T-A-1, T-W-8, T-A-3, T-W-16, T-W-15, T-W-5, T-W-7 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-11_W01 Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia z zakresu eksploatacji jachtów motorowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. | |
J_1A_D2-11_W02 Student ma podsawową wiedzę o trendach rozwojowych w budowie i eksploatacji jachtów motorowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. | |
J_1A_D2-11_W03 Student ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń i systemów technicznych użytkowanych na jachtach motorowych. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej wiedzy adekwatnej do efektu kształcenia. |
3,0 | Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia. | |
3,5 | Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia. | |
4,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o uzupełniającą wiedzę literaturową. | |
5,0 | Student wykazuje pełną wiedzę w zakresie zakładanego efektu kształcenia poszerzoną o krytyczną ocenę informacji literaturowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-11_U01 Student potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację zadań inżynierskich o właściwościach praktycznych, charakterystycznych dla eksploatacji jachtów motorowych. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,0 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie. | |
4,5 | Student prezentuje pełne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie i właściwie wykorzystuje je do rozwiązywania problemów w wymaganym zakresie efektu kształcenia. | |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje rozwiązań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
J_1A_D2-11_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie eksploatującej jachty motorowe przyjmując w niej różne role. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnych kompetencji społecznych. |
3,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu elementarnym. | |
3,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu. | |
4,5 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość. | |
5,0 | Student wykazuje kompetencje społeczne w pełnym stopniu, wyraźnie wykazując przedsiębiorczość i pełną świadomość swojej roli. |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Jachting, PENTA, Warszawa, 1993
- Patalas N., Żagle i motory, Sport i Turystyka, Warszawa, 1974
- Adelt T., Śródlądowe żeglarstwo motorowe, Sport i Turystyka, Warszawa, 1972
- Małolepszy B., Jachty żaglowe i motorowe. Amatorska Budowa. Technologie - Wybór konstrukcji, Małolepszy Bogdan, 2004
Literatura dodatkowa
- Gińko A., Dziewulski J.W., Jachtowe roboty bosmańskie, Sport i Turystyka, Warszawa, 1972
- Romanienko L.L., Szczerbakow L.S., Motornaja łodka, Sudostrojenije, Leningrad, 1971