Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów
Sylabus przedmiotu Przedmiot artystyczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przedmiot artystyczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Kultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Barbara Prokesch <Barbara.Prokesch@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna znajomość zagadnień związanych z plastyką. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie treści humanistycznych, uzupełniających wykształcenie techniczne studenta. |
C-2 | Rozbudzenie wrażliwości na piękno zawarte w malarstwie, rzeźbie i architekturze. |
C-3 | Przekazanie treści z zakresu elementów wiedzy o sztuce: - historii sztuki rodzimej i obcej, - twórców i ich dzieł, - wydarzeń plastycznych, np. wystaw w Muzeum, na Zamku Książąt Pomorskich, w galeriach. |
C-4 | Rozwijanie i kształtowanie poprzez sztukę - osobowości studenta. |
C-5 | Ukształtowanie nawyku stałego, nie okazjonalnego uczestnictwa w kulturze. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Po co nam sztuka | 2 |
T-W-2 | Encyklopedia malarstwa | 2 |
T-W-3 | Encyklopedia rzeźby | 2 |
T-W-4 | Encyklopedia architektury | 2 |
T-W-5 | Kryzys sztuki czy sztuka kryzysu | 2 |
T-W-6 | Lekcja muzealna połączona ze zwiedzaniem wystawy | 3 |
T-W-7 | Cudze chwalicie, swojego nie znacie - zabytki Szczecina i regionu | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajeć, czytanie wskazanej literatury, przygotowanie się do kolokwium, udział w wystawie. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: - wykład informacyjny, - pogadanka, - opowiadanie, - opis, - anegdota, - objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody problemowe: - wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metody eksponujące: - nagranie CD, film-DVD - ekspozycja, - pokaz multimedialny polączony z przeżyciem. |
M-4 | Metody programowe: - z użyciem komputera, odtwarzacza CD/DVD, - z użyciem potrzebnych materiałów dydaktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca prowadzona na początku zajęć służy do identyfikacji braków wiedzy, daje informacje podstawowe dla przygotowania treści programowych do nauczania przedmiotu. Pomaga wykładowcy ukierunkować przekazywane treści do poziomu studentów tak, aby uzyskać założone efekty i cele dydaktyczne. Ocena podsumowująca wystawiana pod koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty przyswojonej wiedzy. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_A04_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą ogólnych zagadnień z zakresu plastyki, rzeźby i architektury polskiej i światowej. | — | — | — | C-4, C-1, C-3, C-5, C-2 | T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-W-7 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1 |
O_1A_A04_W02 poszerza horyzonty myślowe, dzięki czemu ma większą zdolność przyswajania specjalistycznej wiedzy swojego kierunku. | — | — | — | C-2, C-3, C-4, C-5 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_A04_U01 posiada umiejętność pozyskanie i zidentyfikowania poznanych nurtów sztuki, wybrania okresu, twórcy i dzieła z zakresu sztukii polskiej i światowej. | O_1A_U02 | T1A_U01 | InzA_U07 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1 |
O_1A_A04_U02 wykorzystywania nabytej wiedzy, ciągłego jej poszerzania i umiejętności zastosowania jej w życiu codziennym. | O_1A_U03 | T1A_U05 | InzA_U03 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
O_1A_A04_U03 umiejetność weryfikowania wyborów z zakresu sztuki i świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym. | O_1A_U02 | T1A_U01 | InzA_U07 | C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_A04_K01 rozummie potrzebę permanentnego uczenia się. | O_1A_K01 | T1A_K01 | InzA_K02 | C-2, C-3, C-4, C-5 | — | M-1 | S-1 |
O_1A_A04_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie | O_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-4, C-5 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
O_1A_A04_K03 ma świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno sztuki, jej różnorodność oraz zdolność do świadomego wyboru. | O_1A_K06, O_1A_K03, O_1A_K08 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-4, C-5 | — | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_A04_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą ogólnych zagadnień z zakresu plastyki, rzeźby i architektury polskiej i światowej. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta w zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność. Bierna postawa studenta w zajeciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
O_1A_A04_W02 poszerza horyzonty myślowe, dzięki czemu ma większą zdolność przyswajania specjalistycznej wiedzy swojego kierunku. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta w zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność. Bierna postawa studenta w zajeciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_A04_U01 posiada umiejętność pozyskanie i zidentyfikowania poznanych nurtów sztuki, wybrania okresu, twórcy i dzieła z zakresu sztukii polskiej i światowej. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
O_1A_A04_U02 wykorzystywania nabytej wiedzy, ciągłego jej poszerzania i umiejętności zastosowania jej w życiu codziennym. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
O_1A_A04_U03 umiejetność weryfikowania wyborów z zakresu sztuki i świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajęciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_A04_K01 rozummie potrzebę permanentnego uczenia się. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
O_1A_A04_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. | |
O_1A_A04_K03 ma świadomość w wyborze zagadnień kultury, wrażliwość na piękno sztuki, jej różnorodność oraz zdolność do świadomego wyboru. | 2,0 | Student nie uczestniczył w zajęciach. |
3,0 | Dwie nieusprawiedliwione nieobecności studenta na zajęciach. | |
3,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Jedna nieobecność na zajeciach. Bierna postawa studenta na zajęciach. | |
4,5 | Student ma wiedzę pomiędzy 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Uczestnictwo na wszystkich zajęciach. Pozytywna ocena aktywności studenta. |
Literatura podstawowa
- Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, PWN, Warszawa, 1974, Tomy I i II
- Bożena Kowalska, Dzieje sztuki powszechnej, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1986
- Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, PWN, Warszawa, Kraków, 1986