Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Optymalizacja sprawności napędowej statku:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Oceanotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Optymalizacja sprawności napędowej statku | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Projektowania Jachtów i Statków | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Szelangiewicz <Tadeusz.Szelangiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z teorii okrętu |
W-2 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z oporów, pędników i napędu |
W-3 | Podstawowe wiadomości, kompetencje i umiejętności z właściwości morskich statku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest poznanie metod poprawy sprawności napędowej statku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Treść zajęć wynika z prowadzonych wykładów | 13 |
T-A-2 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie oporu, składniki oporu, metody wyznaczania oporu na wodzie spokojnej | 5 |
T-W-2 | Opór statku na wodach ograniczonych | 3 |
T-W-3 | Oddziaływanie wiatru, falowania i prądu morskiego na statek | 3 |
T-W-4 | Opór statku podczas pływania na sfalowanej wodzie | 3 |
T-W-5 | Okrętowa śruba napędowa: geometria, charakterystyki hydrodynamiczne | 4 |
T-W-6 | Wpływ falowania i kołysań statku na pracę śruby napędowej | 3 |
T-W-7 | Sprawność napędu statku w rzeczywistych warunkach pogodowych | 4 |
T-W-8 | Optymalizacja sprawności napędowej statku | 3 |
T-W-9 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-A-2 | Przygotowanie sprawozdań | 5 |
A-A-3 | Zaliczenie sprawozdań | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-3 | Uczestnictwo w zaliczeniach | 2 |
34 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny/typowe środki audiowizualne |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne/typowe środki audiowizualne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-1_W01 Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji sprawności napędowej statku | O_1A_W22 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-8, T-W-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-1_U01 Studen powinien wykazać się umiejętnością analizowania wpływu parametrów statku i środowiska na sprawność napędową | O_1A_U07 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-A-1 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
O_1A_O03-1_K01 Student potrafi krytycznie ocenić zagrożenia wystepujące w oceanotechnice | O_1A_K07 | T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07 | InzA_K01 | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-A-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-1_W01 Student powinien osiągnąć wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji sprawności napędowej statku | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu sprawności napędowej statku |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą sprawności napędowej statku | |
3,5 | Student ma wiedzę dotyczącą poszczególnych składników sprawności napędowej | |
4,0 | Student ma wiedzę w zakresie możliwości wpływu parametrów statku na sprawność napędową | |
4,5 | Student ma wiedzę w zakresie parametrów hydrodynamicznych i śruby napędowej i ich wpływu na sprawność napędową statku | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat optymalizacji i modelowania sprawności napędowej statku |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-1_U01 Studen powinien wykazać się umiejętnością analizowania wpływu parametrów statku i środowiska na sprawność napędową | 2,0 | Student nie ma żadnych umijętności z zakresu sprawności napędowej statku |
3,0 | Student potrafi zdefiniować sprawność napędową statku | |
3,5 | Student potrafi obliczyć poszczególne składowe sprawności napędowej statku | |
4,0 | Student poptrafi analizować wpływ parametrów statku na jego sprawność napędową | |
4,5 | Student potrafi alalizować parametry hydrodynamiczne statku i śruby napędowej i badać ich wpływ na na sprawność napędową statku | |
5,0 | Student potrafi modelować kształt kadłuba statku i geometrię śruby oraz optymalizować sprawność napędoąj statku |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
O_1A_O03-1_K01 Student potrafi krytycznie ocenić zagrożenia wystepujące w oceanotechnice | 2,0 | Student nie przygotowuje się do zajęć, nie uzupełnia braków swojej wiedzy i umiejętności |
3,0 | Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, ma niewielką świadomość profesjonalnej pracy przy budowie jachtów | |
3,5 | Student przygotowuje się do zajęć, uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w czasie laboratoriów jest umiarkowanie aktywny, ma ograniczoną świadomość w zakresie ergonomii i bezpieczeństwa podczas budowy jachtu | |
4,0 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratiriów jest umiarkowanie aktywny, reaguje na sugestie prowadzącego, ma dużą świadomość konieczności zachowania bezpieczeństwa pracy podczas budowy jachtu | |
4,5 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, ma dużą świadomość w zakresie bezpieczeństwa i ergomomii pracy w trakcie budowy jachtu | |
5,0 | Student regularnie uczestniczy w większości wykładów, uzupełnia nia bieżąco braki swojej wiedzy i umiejętności, w trakcie laboratoriów jest bardzo aktywny, reaguje na sugesie prowadzącego, podejmuje samodzielne próby rozwiązywania zadań, ma całkowitą świadomość wpływu ergonomii i bezpieczeństwa na efekty pracy podczas budowy jachtu |
Literatura podstawowa
- Stalinski J., Teoria okrętu, Wyd. Morskie, Gdansk, 1969
- Dudziak J., Teoria okretu, Wyd. Morskie, Gdansk 1988, 1988
- Frackowiak M., Pawłowski M., Cwiczenia z hydromechaniki okrętu, Gdansk, 1978
- Zbiór zadan z teorii okretu, pod red. L. Kobylinski, PWN, 1962, PWN, Gdańsk, 1962
- Charchulski Kazimierz, Energetyczne problemy eksploatacji napędów okrętowych, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1991
- Charchulski Kazimierz, metody i algorytmy rozwiązywania problemów eksploatacyjno-ruchowych okrętowych układów napędowych, Wyższa Szkołam Morska w Szczecinie, Szczecin, 1992
- Charchulski Kazimierz, Podstawy napędu okrętowego, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988