Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Sylabus przedmiotu Niezawodność i bezpieczeństwo systemów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niezawodność i bezpieczeństwo systemów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Włodzimierz Rosochacki <Wlodzimierz.Rosochacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student ma opanowane zagadnienia podstaw konstrukcji maszyn, wytrzymałości materiałów, rachunku prawdopodobieństwa oraz rachunku całkowego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie i zrozumienie pogłębionych zagadnień obejmujących wiedzę z zakresu teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu. |
C-2 | Ugruntowanie świadomości wpływu działań inżyniera na bezpieczeństwo otoczenia i środowiska oraz zrozumienie i akceptacja związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
C-3 | Nabycie umiejętności oceny wpływ właściwej eksploatacji systemów transportowych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza rozkładów prawdopodbieństw zmiennych losowych charakterystycznych dla problematyki niezawodności. | 1 |
T-A-2 | Estymacja wybranych wskaźników niezawodnościowych. | 1 |
T-A-3 | Analiza jakościowa i ilościowa przykładowych struktur niezawodnościowych, w tym charakterystycznych dla systemów transportowych. | 2 |
T-A-4 | Zastosowanie metody drzew uszkodzeń w rozbudowanych analizach niezawodnościowych. | 2 |
T-A-5 | Analiza przykładowych macierzy ryzyka stosowanych w odniesieniu do systemów transportowych. | 1 |
T-A-6 | Budowa map ryzyka. | 2 |
T-A-7 | Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wybrane zagadnienia teorii niezawodności. | 2 |
T-W-2 | Wskaźniki niezawodności. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności. | 1 |
T-W-3 | Stany niezawodnościowe. Struktury niezawodnościowe. | 2 |
T-W-4 | Modele niezawodnościowe elementów urządzeń transportowych. | 2 |
T-W-5 | Kształtowanie niezawodności systemów transportowych. | 2 |
T-W-6 | Makrosystem człowiek - technika - otoczenie. Bezpieczeństwo systemów transportowych. | 1 |
T-W-7 | Analiza ryzyka w transporcie. Metodyka FSA. | 2 |
T-W-8 | Zintegrowany system bezpieczeństwa w transporcie. | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 12 |
A-A-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia formy zajęć. | 9 |
A-W-4 | Utrwalenie materiału. | 9 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Dwa zaliczenia zajęć audytoryjnych w trakcie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena ciągła, obserwacja w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C02_W01 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu. | TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W11 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C02_U01 potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania | TR_2A_U13, TR_2A_U16, TR_2A_U10, TR_2A_U11 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U18 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-3 | T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_C02_K01 ma ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | TR_2A_K02, TR_2A_K07, TR_2A_K08, TR_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-2 | T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C02_W01 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas życia obiektu. | 2,0 | nie ma wiedzy w zakresie problematyki teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn. |
3,0 | ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa obiektów i systemów transportowych. | |
3,5 | ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn obiektów i systemów transportowych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas użytkowania. | |
4,0 | ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa i ryzyka obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu eksploatacji na czas użytkowania. | |
4,5 | ma uporządkowaną i pogłębioną, wyróżniającą w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka i procesu eksploatacji na czas użytkowania. | |
5,0 | ma uporządkowaną i pogłębioną, wyróżniającą w zakresie teorii niezawodności oraz bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów transportowych oraz innych systemów technicznych z uwzględnieniem wpływu człowieka, środowiska i procesu eksploatacji na czas użytkowania.. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C02_U01 potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania | 2,0 | nie potraf w żadnym stopniu ocenić wpływu właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo. |
3,0 | potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo. | |
3,5 | potraf w dostatecznym stopniu ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i bezpieczeństwo oraz na trwałość. | |
4,0 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności. | |
4,5 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac rozwiązanie prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa | |
5,0 | potraf ocenić wpływ właściwej eksploatacji systemów i obiektów technicznych na ich niezawodność i wydłużenie cyklu życia oraz bezpieczeństwo użytkowania; potrafi zaproponowac alternatywne rozwiązania prowadzące do poprawy niezawodności i bezpieczeństwa. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_C02_K01 ma ugruntowaną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska | 2,0 | nie ma świadomości wpływu działalności inzynierskiej na otoczenie i środowisko. |
3,0 | ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji. | |
3,5 | ma podstawową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz związanych z tym konsekwencji oraz rozumie odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | |
4,0 | ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
4,5 | ma dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska. | |
5,0 | ma bardzo dobrze ugruntowaną świadomość wpływu człowieka, w tym inżyniera na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska oraz potrafi ocenić potencjalne skutki błędnych decyzji w obszarze ryzyka. |
Literatura podstawowa
- Krystek A., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. t.1, 2, 3, WKiŁ, Warszawa, 2009
- Matuszak Z., Badania rozkładów uszkodzeń systemów siłowni okrętowych, Adveso, Szczecin, 2012
- Hann M., Siemionow J., Rosochacki W, Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa i niezawodności obiektów górnictwa morskiego, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998, monografia
- Rosochacki W., Pijanowski S., Unormowania podstawowych pojęć z zakresu analizy bezpieczeństwa maszyn, Bezpieczeństwo Pracy Nauka - Praktyka, Warszawa, 2012, 3
Literatura dodatkowa
- Rosochacki W., Wpływ kołysań statku na niezawodność elementów konstrukcji okrętowych, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2006