Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)
specjalność: Transport paliw
Sylabus przedmiotu Ochrona wibroakustyczna statków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona wibroakustyczna statków | ||
Specjalność | Inżynieria floty morskiej | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stefan Weyna <Stefan.Weyna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Pyła <Michal.Pyla@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 21 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczone przedmioty: Ochrona wibroakustyczna w transporcie, Matematyka 1, Matematyka 2, Fizyka 1, Fizyka 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe definicje wibroakustycznych wielkości poziomowych | 1 |
T-A-2 | Obliczenia wartości poziomowych, obliczenia wartości mianowanych z wartości poziomowych | 1 |
T-A-3 | Dodawanie wartości poziomowych Uśrednianie wartości poziomowych Odejmowanie wartości poziomowych (wpływ tła) | 2 |
T-A-4 | Kolokwium 1. | 1 |
T-A-5 | Określenie częstotliwości drgań własnych pomieszczenia | 1 |
T-A-6 | Źródło punktowe promieniujące do przestrzeni otwartej Źródło punktowe promieniujące do półprzestrzeni otwartej | 2 |
T-A-7 | Obliczenia wpływu dodatkowej masy na częstotliwość własną piezoelektrycznego czujnika drgań | 1 |
T-A-8 | Kolokwium 2 | 1 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Powtórka materiału i szkolenie stanowiskowe BHP | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie izolacyjności od dźwięków uderzeniowych Ln | 2 |
T-L-3 | Drgania | 1 |
T-L-4 | Figury Chladniego | 1 |
T-L-5 | Przetworniki drgań | 1 |
T-L-6 | Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą | 1 |
T-L-7 | Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań ΔLv w węźle pokład-podłoga | 2 |
T-L-8 | Kolokwium końcowe | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powtórka materiału | 1 |
T-W-2 | Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Fale stojące w ośrodku ograniczonym. | 1 |
T-W-3 | Przegrody i ekrany akustyczne. Materiały i systemy pochłaniające dźwięk. Pochłaniacze rezonansowe. Materiały porowate i perforowane | 2 |
T-W-4 | Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne. | 2 |
T-W-5 | Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności. | 2 |
T-W-6 | Promieniowanie akustyczne drgających systemów mechanicznych. Współczynnik promieniowania akustycznego. Metody ograniczania promieniowania wibroakustycznego. | 2 |
T-W-7 | Krzywe korekcyjne w ocenie hałasu. Hałasy przemysłowe. Dopuszczalne poziomy hałasów. Hałasy maszyn i urządzeń. Hałasy komunikacyjne. | 1 |
T-W-8 | Aktywne i pasywna metody ochrony akustycznej na statkach. Hałas w pomieszczeniach mieszkalnych i przemysłowych. Hałasy systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. | 2 |
T-W-9 | Wektorowe efekty w polu akustycznym. Gęstość mocy akustycznej. Układy liniowe i superpozycja zdarzeń akustycznych. Analiza Fouriera dla sygnałów wibroakustycznych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwium końcowego | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-17-1_W01 zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych w przemyśle | TR_2A_W10, TR_2A_W11, TR_2A_W14, TR_2A_W04 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-17-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych | TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U19 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U13 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D2-17-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych. | TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-17-1_W01 zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych w przemyśle | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu lub/i 2 nieobecności na wykładach lub i nie oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-17-1_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. | |
3,5 | Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. | |
4,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. | |
4,5 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania. | |
5,0 | Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru wibroakustycznej ochrony obiektów technicznych. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D2-17-1_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych. | 2,0 | Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi. |
3,0 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań. | |
3,5 | Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,0 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
4,5 | Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. | |
5,0 | Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową. |
Literatura podstawowa
- Łączkowski R., Wibroakustyka maszyn i urządzeń, WNT, Warszawa, 1983
- Lipowczan A., Podstawy pomiarów hałasu, Gł. Inst. Górnictwa, Warszawa, 1987
- Makarewicz R., Hałas w środowisku, OWN, Poznań, 1996
- Makarewicz R., Dźwięk w środowisku, OWN, Poznań, 1994
- Engel Z., Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, Wyd. Naukowe PAN, Warszawa, 2001
- Weyna S., Rozpływ energii akustycznych źródeł rzeczywistych, WNT, Warszawa, 2005