Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Właściwości nautyczne jednostek pływających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Właściwości nautyczne jednostek pływających
Specjalność Inżynieria floty morskiej
Jednostka prowadząca Zakład Projektowania Jachtów i Statków
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Abramowski <Tomasz.Abramowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 1,00,50egzamin
laboratoriaL2 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z matematyki i mechaniki teoretycznej w zakresie inżynierskich studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, optymalizacji osiągów statku oraz przepisami instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, istotnymi w procesie projektowania jednostek pływających z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalających przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.2
T-L-2Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.2
T-L-3Prognozowanie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.2
T-L-4Wykonanie prognozy napędowej.2
T-L-5Wyznaczanie podstawowych charakterystyk manewrowych statku.1
T-L-6Zaliczenie.1
10
wykłady
T-W-1Elementy teorii okrętu: kadłub okrętu, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny, charakterystyki podwodzia, krzywe hydrostatyczne, pływalność i warunki równowagi, równowaga statku uszkodzonego, stateczność poprzeczna okrętu, stateczność początkowa, stateczność przy dużych kątach przechyłu, stateczność dynamiczna, stateczność w stanie uszkodzonym.2
T-W-2Eksploatacyjne i projektowe problemy stateczności. Stateczność w czasie operacji ładunkowych. Zarządzanie bezpieczeństwem statecznościowym statku w eksploatacji i dokumentacja.2
T-W-3Dynamika okrętu, siły zewnętrzne, badania modelowe.1
T-W-4Napęd okrętu, opór, pędniki, sprawność napędowa. Prognoza napędowa.1
T-W-5Sterowność, bierne i aktywne urządzenia sterowe, próby sterowności okrętu. Problematyka manewrowania statkiem w eksploatacji, operacje holownicze.1
T-W-6Systemy pozycjonowania i automatycznego sterowania ruchem statku. Ruch statku na wodach płytkich i ograniczonych.1
T-W-7Monitorowanie dynamiki statku w eksploatacji i optymalizacja osiągów. Elementy nawigacji i techniki prowadzenia statku, systemy nawigacyjne, planowanie podróży morskich.1
T-W-8Przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Konsultacje.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych.5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Konsultacje.5
A-W-3Przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-02_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, scharakteryzować zagadnienia zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, definiować i objaśniać przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, jak również scharakteryzować problematykę optymalizacji osiągów statków.
TR_2A_W03, TR_2A_W10T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W08InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-02_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalające przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne.
TR_2A_U08, TR_2A_U09, TR_2A_U10, TR_2A_U11T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D2-02_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K07T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K07InzA2_K01C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-02_W01
Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, scharakteryzować zagadnienia zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, definiować i objaśniać przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, jak również scharakteryzować problematykę optymalizacji osiągów statków.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-02_U01
Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalające przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne.
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i/lub pomiarów oraz przygotować prac kontrolnych i/lub sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D2-02_K01
Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny

Literatura podstawowa

  1. Dudziak J., Teoria okrętu, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk, 2008, Wydanie 2
  2. Wróbel F., Vademecum nawigatora, Trademar, Gdynia, 2009
  3. Frąckowiak M., Pawłowski M., Ćwiczenia z hydromechaniki okrętu, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Staliński J., Teoria okrętu, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1969
  2. Bertram V., Practical Ship Hydrodynamics, Elsevier, Amsterdam, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.2
T-L-2Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.2
T-L-3Prognozowanie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.2
T-L-4Wykonanie prognozy napędowej.2
T-L-5Wyznaczanie podstawowych charakterystyk manewrowych statku.1
T-L-6Zaliczenie.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy teorii okrętu: kadłub okrętu, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny, charakterystyki podwodzia, krzywe hydrostatyczne, pływalność i warunki równowagi, równowaga statku uszkodzonego, stateczność poprzeczna okrętu, stateczność początkowa, stateczność przy dużych kątach przechyłu, stateczność dynamiczna, stateczność w stanie uszkodzonym.2
T-W-2Eksploatacyjne i projektowe problemy stateczności. Stateczność w czasie operacji ładunkowych. Zarządzanie bezpieczeństwem statecznościowym statku w eksploatacji i dokumentacja.2
T-W-3Dynamika okrętu, siły zewnętrzne, badania modelowe.1
T-W-4Napęd okrętu, opór, pędniki, sprawność napędowa. Prognoza napędowa.1
T-W-5Sterowność, bierne i aktywne urządzenia sterowe, próby sterowności okrętu. Problematyka manewrowania statkiem w eksploatacji, operacje holownicze.1
T-W-6Systemy pozycjonowania i automatycznego sterowania ruchem statku. Ruch statku na wodach płytkich i ograniczonych.1
T-W-7Monitorowanie dynamiki statku w eksploatacji i optymalizacja osiągów. Elementy nawigacji i techniki prowadzenia statku, systemy nawigacyjne, planowanie podróży morskich.1
T-W-8Przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-L-2Konsultacje.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań i prac kontrolnych.5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Konsultacje.5
A-W-3Przygotowanie i uczestnictwo w egzaminie.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-02_W01Student zna i prawidłowo dobiera terminologię dotyczącą przedmiotu oraz potrafi objaśnić pojęcia podstawowe. Student zna i potrafi omówić problematykę stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, scharakteryzować zagadnienia zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, definiować i objaśniać przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, jak również scharakteryzować problematykę optymalizacji osiągów statków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, optymalizacji osiągów statku oraz przepisami instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, istotnymi w procesie projektowania jednostek pływających z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Treści programoweT-W-1Elementy teorii okrętu: kadłub okrętu, wymiary, kształt, układy odniesienia i płaszczyzny, charakterystyki podwodzia, krzywe hydrostatyczne, pływalność i warunki równowagi, równowaga statku uszkodzonego, stateczność poprzeczna okrętu, stateczność początkowa, stateczność przy dużych kątach przechyłu, stateczność dynamiczna, stateczność w stanie uszkodzonym.
T-W-2Eksploatacyjne i projektowe problemy stateczności. Stateczność w czasie operacji ładunkowych. Zarządzanie bezpieczeństwem statecznościowym statku w eksploatacji i dokumentacja.
T-W-3Dynamika okrętu, siły zewnętrzne, badania modelowe.
T-W-4Napęd okrętu, opór, pędniki, sprawność napędowa. Prognoza napędowa.
T-W-5Sterowność, bierne i aktywne urządzenia sterowe, próby sterowności okrętu. Problematyka manewrowania statkiem w eksploatacji, operacje holownicze.
T-W-6Systemy pozycjonowania i automatycznego sterowania ruchem statku. Ruch statku na wodach płytkich i ograniczonych.
T-W-7Monitorowanie dynamiki statku w eksploatacji i optymalizacja osiągów. Elementy nawigacji i techniki prowadzenia statku, systemy nawigacyjne, planowanie podróży morskich.
T-W-8Przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-5Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
4,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania
4,5Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania oraz efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko
5,0Student posiada wiedzę w zakresie przedmiotu, potrafi podać i objaśnić definicje pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach, jak również potrafi omówić zakresy ich stosowania, efektywność wykorzystania i wpływ na środowisko, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-02_U01Student posiada umiejętności poprawnego stosowania terminologii i potrafi objaśnić pojęcia dotyczące przedmiotu. Student posiada umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalające przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, optymalizacji osiągów statku oraz przepisami instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, istotnymi w procesie projektowania jednostek pływających z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalających przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne.
Treści programoweT-L-1Wykonanie uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczanie elementów geometrycznych i hydrostatycznych.
T-L-2Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.
T-L-3Prognozowanie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.
T-L-4Wykonanie prognozy napędowej.
T-L-5Wyznaczanie podstawowych charakterystyk manewrowych statku.
T-W-2Eksploatacyjne i projektowe problemy stateczności. Stateczność w czasie operacji ładunkowych. Zarządzanie bezpieczeństwem statecznościowym statku w eksploatacji i dokumentacja.
T-W-3Dynamika okrętu, siły zewnętrzne, badania modelowe.
T-W-4Napęd okrętu, opór, pędniki, sprawność napędowa. Prognoza napędowa.
T-W-5Sterowność, bierne i aktywne urządzenia sterowe, próby sterowności okrętu. Problematyka manewrowania statkiem w eksploatacji, operacje holownicze.
T-W-7Monitorowanie dynamiki statku w eksploatacji i optymalizacja osiągów. Elementy nawigacji i techniki prowadzenia statku, systemy nawigacyjne, planowanie podróży morskich.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Metody programowane z wykorzystaniem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczeń i/lub pomiarów oraz przygotować prac kontrolnych i/lub sprawozdań, w których przedstawione zostaną wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
3,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów
3,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków
4,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń
4,5Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń
5,0Student potrafi samodzielnie przeprowadzić obliczenia i/lub pomiary oraz przygotować prace kontrolne i/lub sprawozdania, w których potrafi przedstawić wyniki z przeprowadzonych obliczeń i/lub pomiarów wraz z prezentacją wniosków i analizą przyjętych założeń; ponadto student potrafi analizować oraz dyskutować o wynikach z przeprowadzonych obliczeń, a także zaproponować krytyczną ich interpretację oraz propozycję modyfikacji rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D2-02_K01Student poprzez identyfikację zagadnień i problemów dotyczących tematów poruszanych na zajęciach ma świadomość i rozumie wpływ działalności inżynierskiej na środowisko, społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi problematyki stateczności, sterowności i manewrowania statku w warunkach eksploatacji, zarządzania bezpieczeństwem statecznościowym i monitorowania dynamiki statku w eksploatacji, optymalizacji osiągów statku oraz przepisami instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku, istotnymi w procesie projektowania jednostek pływających z uwzględnieniem pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
C-2Ukształtowanie umiejętności wykonywania uproszczonej dokumentacji geometrycznej kadłuba, obliczania położeń równowagi jednostki pływającej, parametrów stateczności statycznej i dynamicznej oraz parametrów śruby napędowej, jak również prognozowania oporu statku metodami empirycznymi, wykonywania prognozy napędowej oraz wyznaczania podstawowych charakterystyk manewrowych statku, pozwalających przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich na integrowanie wiedzy z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosowanie podejścia systemowego uwzględniającego także aspekty pozatechniczne.
Treści programoweT-L-2Obliczanie położeń równowagi jednostki pływającej oraz parametrów stateczności statycznej i dynamicznej.
T-L-3Prognozowanie oporu statku metodami empirycznymi i podstawowe obliczenia parametrów śruby.
T-L-4Wykonanie prognozy napędowej.
T-L-5Wyznaczanie podstawowych charakterystyk manewrowych statku.
T-W-2Eksploatacyjne i projektowe problemy stateczności. Stateczność w czasie operacji ładunkowych. Zarządzanie bezpieczeństwem statecznościowym statku w eksploatacji i dokumentacja.
T-W-3Dynamika okrętu, siły zewnętrzne, badania modelowe.
T-W-4Napęd okrętu, opór, pędniki, sprawność napędowa. Prognoza napędowa.
T-W-7Monitorowanie dynamiki statku w eksploatacji i optymalizacja osiągów. Elementy nawigacji i techniki prowadzenia statku, systemy nawigacyjne, planowanie podróży morskich.
T-W-8Przepisy instytucji międzynarodowych w zakresie prowadzenia, nawigacji, manewrowania i eksploatacji statku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem.
M-3Metody eksponujące z wykorzystaniem filmu i prezentacji.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prowadzenia dyskusji i aktywności.
S-2Ocena formująca: Ocena prac kontrolnych i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy własnej studenta i pracy w grupie.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych i społecznych aspektów działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również nie potrafi pracować w grupie
3,0Student ma podstawową świadomość o pozatechnicznych i społecznych aspektach działalności inżynierskiej oraz odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
3,5Student ma świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi pracować w grupie
4,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie
4,5Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
5,0Student ma pełną świadomość i rozumie pozatechniczne i społeczne aspekty działalności inżynierskiej oraz zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności za podejmowane decyzje, jak również potrafi współdziałać i pracować w grupie; ponadto potrafi przekazywać informacje i opinie na tematy poruszane na zajęciach z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz własnej oceny