Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
specjalność: Transport żywności

Sylabus przedmiotu Multimodalne systemy transportowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Multimodalne systemy transportowe
Specjalność Logistyczne zarządzanie transportem zintegrowanym
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,29zaliczenie
projektyP3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu kształcenia ogólnego oraz przedmiotów specjalnościowych: Europejska polityka transportowa, Zintegrowane systemy transportowe, Zarządzanie i sterowanie systemami transportowymi, Innowacyjne techniki i technologie w transporcie, Modelowanie procesów transportowych, Systemy teleinformatyczne w transporcie, Zarządzanie transportem zintegrowanym, Europejskie projekty wspierania transportu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnienia dot. multimodalnych systemów transportowych
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania multimodalnych systemów transportowych
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza kierunków polityki transportowej UE w zakresie multimodalnych systemów transportowych2
T-A-2Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów intermodalnych2
T-A-3Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa multimodalnych systemów transportowych3
T-A-4Identyfikacja barier w rozwoju multimodalnych systemów transportowych4
T-A-5Analiza trendów innowacyjnego rozwoju multimodalnych systemów transportowych.3
T-A-6Zaliczenie1
15
projekty
T-P-1Zasady opracowania zadania projektowego1
T-P-2Algorytm procesu wyboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego3
T-P-3Algorytm procesu projektowania multimodalnego systemu transportowego3
T-P-4Optymalizacja punktów krytycznych w multimodalnych systemach transportowych3
T-P-5Diagnozowanie aktualnego stanu transportu multimodalnego w Polsce3
T-P-6Prezentacja wykonanych projektów2
15
wykłady
T-W-1Temat: Podstawy wiedzy o multimodalnych systemach transportowych Treść: Definicje podstawowe. Istota multimodalnych systemów transportowych. Operator transportu multimodalnego. Dokument transportu multimodalnogo. Funkcje multimodalnych systemów transportowych. Cele multimodalnego systemu transportowego.3
T-W-2Temat: Przesłanki powstania multimodalnych systemów transportowych Treść: Historia rozwoju poszczególnych gałęzi transportu jako elementów multimodalnych systemów transportowych: transport wodny, transport kolejowy, transport drogowy, transport powietrzny. Zalety i wady różnych gałęzi transportu. Historia rozwoju punktów węzłowych jako punktów łączących poszczególne gałęzie transportu w multimodalne systemy transportowe.3
T-W-3Temat: Zasady integracji w transporcie Treść:: Płaszczyzny integracji procesów transportowych: techniczno-technologiczna, organizacyjna, dokumentacyjna, cenowa, prawna. Zasady integracji: interoperabilność, kompatybilność, jakość przewozów, bezpieczeństwo, terminowość dostaw. Rozwój koncepcji logistycznej w transporcie. Zintegrowany łańcuch transportowy. Centra logistyczne i ich rola w multimodalnych systemach transportowych. Strategie funkcjonowania multimodalnych systemów transportowych.3
T-W-4Temat: Formy organizacyjne procesu przewozowego w multimodalnych systemach transportowych Treść: Kryteria doboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego. Uwarunkowania infrastrukturalne. Tabor przewozowy w transporcie intermodalnym. Przewozy samochodowo-kolejowe; Przewozy samochodowo-wodne; Przewozy samochodowo-kolejowo-wodne; Przewozy samochodowo-lotnicze; Przewozy samochodowo-kolejowo-lotnicze; Przewozy samochodowo-morskie; Przewozy kolejowo-morskie; Przewozy samochodowo-kolejowo-morskie.4
T-W-5Temat: Ładunki w transporcie intermodalnym Treść: Rodzaje ładunków w przewozach intermodalnych. Podatność transportowa ładunków. Opakowania ładunków w transporcie intermodalnym: ogólna charakterystyka i klasyfikacja opakowań; funkcje opakowań. Oznakowanie ładunków.3
T-W-6Temat: Jednostki ładunkowe w transporcie intermodalnym Treść: Charakterystyka intermodalnych jednostek ładunkowych: palety, kontenery, nadwozia wymienne. Standardy intermodalnych jednostek ładunkowych w UE3
T-W-7Temat: Podstawy organizacji przewozów pasażerów w multimodalnych systemach transportowych Treść: Zasady organizacji przewozów pasażerów transportem intermodalnym. Multimodalne planowanie podróży. Kryteria doboru gałęzi transportu wg celu podróży. Zarządzanie ryzykiem przewozów pasażerów w multimodalnych systemach transportowych3
T-W-8Temat: Projektowanie multimodalnych systemów transportowych Treść: Podstawy projektowania multimodalnych systemów transportowych, Kolejność koncepcyjnego projektowania multimodalnych systemów transportowych, Podejście systemowe jako podstawowe narzędzie projektowania MST, Istota podejścia systemowego Optymalizacja łańcuchów przewozowych w ramach multimodalnych systemów transportowych. Technologie informatyczne i telematyczne w multimodalnych systemach transportowych3
T-W-9Temat: Transeuropejskie Sieci Transportowe (TEN-T) Treść: Historia transeuropejskich sieci transportowych. Składowe TEN-T. zadania, priorytety, cele sieci TEN-T Podział sieci transportowych Pojęcie korytarza transportowego. Ogólna charakterystyka korytarzy transportowych. Znaczenie multimodalnych korytarzy transportowych w rozwoju gospodarczym UE.3
T-W-10Temat: Ekonomiczno-finansowe aspekty w rozwoju multimodalnych systemów transportowych Treść: Ceny i koszty usług transportowych w multimodalnych systemów transportowych; Finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach multimodalnych systemów transportowych na przykładzie UE;2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia10
25
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajeciach15
A-P-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, wykonanie projektu, przygotowanie prezentacji10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych15
A-W-3przygotowanie się do egzaminu, egzamin5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
M-6Metoda programowana z uzyciem komputera
M-7Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kształcenia na podstawie ocen wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie oceny prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-16-1_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie zintegrowanym
TR_2A_W03, TR_2A_W04, TR_2A_W08, TR_2A_W09, TR_2A_W10, TR_2A_W11T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-2, T-P-2, T-W-8, T-W-1, T-P-3, T-W-9, T-A-1, T-W-7, T-W-5, T-P-5, T-A-5, T-W-10, T-P-1, T-W-6, T-A-4, T-W-4, T-P-4, T-A-2, T-A-3M-4, M-7, M-5, M-3, M-6, M-1, M-2S-4, S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-16-1_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu multimodalnych systemów transportowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu zintegrowanego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TR_2A_U01, TR_2A_U02, TR_2A_U06, TR_2A_U09, TR_2A_U10, TR_2A_U11, TR_2A_U12, TR_2A_U13, TR_2A_U15, TR_2A_U16, TR_2A_U18, TR_2A_U08, TR_2A_U17T2A_U01, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-2, C-3T-A-5, T-P-5, T-P-4, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-P-2, T-A-4, T-P-3, T-W-8M-7, M-4, M-1, M-2, M-3, M-6, M-5S-4, S-2, S-3, S-1
TR_2A_D1-16-1_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U05, TR_2A_U08, TR_2A_U06T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07C-2T-P-1M-6S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_2A_D1-16-1_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K02, TR_2A_K04, TR_2A_K05, TR_2A_K07, TR_2A_K08T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-3T-W-3, T-P-4M-2, M-4, M-5S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-16-1_W01
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie zintegrowanym
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-16-1_U01
Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu multimodalnych systemów transportowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu zintegrowanego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
TR_2A_D1-16-1_U02
Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_2A_D1-16-1_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań

Literatura podstawowa

  1. Grzywacz W., Wojewódzka-Król K., Polityka transportowa., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2000
  2. Grzelakowski A., Matczak M., Polityka transportowa Unii Europejskiej i jej implikacje dla systemów transportowych krajów członkowskich, AMG, Gdynia, 2009
  3. Krystek R. (red)., Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. Tom 2, Wydawnictwo W.K.Ł., 2009
  4. Liberadzki B. (red.)., Liberalizacja i deregulacja transportu w Unii Europejskiej ., Biblioteka Logistyka, Warszawa – Poznań, 2007
  5. Mindur L. (red):, Współczesne technologie transportowe., Wyd. PR, 2002
  6. Januszkiewicz W., Synowiec E., Polityka Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie transportu, IKCHZ, Warszawa, 2001
  7. Semenov, I.N., L. Filina, I. Kotowska, M. Pluciński, A.Wiktorowska-Jasik, Zintegrowane łańcuchy transportowe, Wydawnictwo: Difin, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Komisja Europejska, 1. Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednoliBiała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu Biała Księga: Transport do 2050 roku - Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, 2011
  2. Dyrektywa 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu., 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza kierunków polityki transportowej UE w zakresie multimodalnych systemów transportowych2
T-A-2Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów intermodalnych2
T-A-3Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa multimodalnych systemów transportowych3
T-A-4Identyfikacja barier w rozwoju multimodalnych systemów transportowych4
T-A-5Analiza trendów innowacyjnego rozwoju multimodalnych systemów transportowych.3
T-A-6Zaliczenie1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zasady opracowania zadania projektowego1
T-P-2Algorytm procesu wyboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego3
T-P-3Algorytm procesu projektowania multimodalnego systemu transportowego3
T-P-4Optymalizacja punktów krytycznych w multimodalnych systemach transportowych3
T-P-5Diagnozowanie aktualnego stanu transportu multimodalnego w Polsce3
T-P-6Prezentacja wykonanych projektów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Temat: Podstawy wiedzy o multimodalnych systemach transportowych Treść: Definicje podstawowe. Istota multimodalnych systemów transportowych. Operator transportu multimodalnego. Dokument transportu multimodalnogo. Funkcje multimodalnych systemów transportowych. Cele multimodalnego systemu transportowego.3
T-W-2Temat: Przesłanki powstania multimodalnych systemów transportowych Treść: Historia rozwoju poszczególnych gałęzi transportu jako elementów multimodalnych systemów transportowych: transport wodny, transport kolejowy, transport drogowy, transport powietrzny. Zalety i wady różnych gałęzi transportu. Historia rozwoju punktów węzłowych jako punktów łączących poszczególne gałęzie transportu w multimodalne systemy transportowe.3
T-W-3Temat: Zasady integracji w transporcie Treść:: Płaszczyzny integracji procesów transportowych: techniczno-technologiczna, organizacyjna, dokumentacyjna, cenowa, prawna. Zasady integracji: interoperabilność, kompatybilność, jakość przewozów, bezpieczeństwo, terminowość dostaw. Rozwój koncepcji logistycznej w transporcie. Zintegrowany łańcuch transportowy. Centra logistyczne i ich rola w multimodalnych systemach transportowych. Strategie funkcjonowania multimodalnych systemów transportowych.3
T-W-4Temat: Formy organizacyjne procesu przewozowego w multimodalnych systemach transportowych Treść: Kryteria doboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego. Uwarunkowania infrastrukturalne. Tabor przewozowy w transporcie intermodalnym. Przewozy samochodowo-kolejowe; Przewozy samochodowo-wodne; Przewozy samochodowo-kolejowo-wodne; Przewozy samochodowo-lotnicze; Przewozy samochodowo-kolejowo-lotnicze; Przewozy samochodowo-morskie; Przewozy kolejowo-morskie; Przewozy samochodowo-kolejowo-morskie.4
T-W-5Temat: Ładunki w transporcie intermodalnym Treść: Rodzaje ładunków w przewozach intermodalnych. Podatność transportowa ładunków. Opakowania ładunków w transporcie intermodalnym: ogólna charakterystyka i klasyfikacja opakowań; funkcje opakowań. Oznakowanie ładunków.3
T-W-6Temat: Jednostki ładunkowe w transporcie intermodalnym Treść: Charakterystyka intermodalnych jednostek ładunkowych: palety, kontenery, nadwozia wymienne. Standardy intermodalnych jednostek ładunkowych w UE3
T-W-7Temat: Podstawy organizacji przewozów pasażerów w multimodalnych systemach transportowych Treść: Zasady organizacji przewozów pasażerów transportem intermodalnym. Multimodalne planowanie podróży. Kryteria doboru gałęzi transportu wg celu podróży. Zarządzanie ryzykiem przewozów pasażerów w multimodalnych systemach transportowych3
T-W-8Temat: Projektowanie multimodalnych systemów transportowych Treść: Podstawy projektowania multimodalnych systemów transportowych, Kolejność koncepcyjnego projektowania multimodalnych systemów transportowych, Podejście systemowe jako podstawowe narzędzie projektowania MST, Istota podejścia systemowego Optymalizacja łańcuchów przewozowych w ramach multimodalnych systemów transportowych. Technologie informatyczne i telematyczne w multimodalnych systemach transportowych3
T-W-9Temat: Transeuropejskie Sieci Transportowe (TEN-T) Treść: Historia transeuropejskich sieci transportowych. Składowe TEN-T. zadania, priorytety, cele sieci TEN-T Podział sieci transportowych Pojęcie korytarza transportowego. Ogólna charakterystyka korytarzy transportowych. Znaczenie multimodalnych korytarzy transportowych w rozwoju gospodarczym UE.3
T-W-10Temat: Ekonomiczno-finansowe aspekty w rozwoju multimodalnych systemów transportowych Treść: Ceny i koszty usług transportowych w multimodalnych systemów transportowych; Finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach multimodalnych systemów transportowych na przykładzie UE;2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-A-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, przygotowanie się do zaliczenia10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajeciach15
A-P-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych, wykonanie projektu, przygotowanie prezentacji10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach30
A-W-2Studiowanie literatury, czasopism fachowych i źródeł internetowych15
A-W-3przygotowanie się do egzaminu, egzamin5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-16-1_W01Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz zasad eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów infrastruktury i systemów technicznych stosowanych w transporcie zintegrowanym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_W03ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania, budowy i zastosowania maszyn, urządzeń, instalacji i innych rozwiązań technicznych oraz obiektów i systemów stosowanych w transporcie
TR_2A_W04ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z eksploatacji maszyn i urządzeń oraz obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie, jak również rozumie wpływ ich eksploatacji na cykl życia
TR_2A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą organizacji i realizacji procesów transportowych, w tym ich modelowania
TR_2A_W09ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zarządzania w transporcie, w tym zarządzania jakością
TR_2A_W10ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
TR_2A_W11ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą problemów niezawodności i bezpieczeństwa maszyn, obiektów i systemów technicznych w transporcie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi zagadnienia dot. multimodalnych systemów transportowych
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej
C-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania multimodalnych systemów transportowych
Treści programoweT-W-3Temat: Zasady integracji w transporcie Treść:: Płaszczyzny integracji procesów transportowych: techniczno-technologiczna, organizacyjna, dokumentacyjna, cenowa, prawna. Zasady integracji: interoperabilność, kompatybilność, jakość przewozów, bezpieczeństwo, terminowość dostaw. Rozwój koncepcji logistycznej w transporcie. Zintegrowany łańcuch transportowy. Centra logistyczne i ich rola w multimodalnych systemach transportowych. Strategie funkcjonowania multimodalnych systemów transportowych.
T-W-2Temat: Przesłanki powstania multimodalnych systemów transportowych Treść: Historia rozwoju poszczególnych gałęzi transportu jako elementów multimodalnych systemów transportowych: transport wodny, transport kolejowy, transport drogowy, transport powietrzny. Zalety i wady różnych gałęzi transportu. Historia rozwoju punktów węzłowych jako punktów łączących poszczególne gałęzie transportu w multimodalne systemy transportowe.
T-P-2Algorytm procesu wyboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego
T-W-8Temat: Projektowanie multimodalnych systemów transportowych Treść: Podstawy projektowania multimodalnych systemów transportowych, Kolejność koncepcyjnego projektowania multimodalnych systemów transportowych, Podejście systemowe jako podstawowe narzędzie projektowania MST, Istota podejścia systemowego Optymalizacja łańcuchów przewozowych w ramach multimodalnych systemów transportowych. Technologie informatyczne i telematyczne w multimodalnych systemach transportowych
T-W-1Temat: Podstawy wiedzy o multimodalnych systemach transportowych Treść: Definicje podstawowe. Istota multimodalnych systemów transportowych. Operator transportu multimodalnego. Dokument transportu multimodalnogo. Funkcje multimodalnych systemów transportowych. Cele multimodalnego systemu transportowego.
T-P-3Algorytm procesu projektowania multimodalnego systemu transportowego
T-W-9Temat: Transeuropejskie Sieci Transportowe (TEN-T) Treść: Historia transeuropejskich sieci transportowych. Składowe TEN-T. zadania, priorytety, cele sieci TEN-T Podział sieci transportowych Pojęcie korytarza transportowego. Ogólna charakterystyka korytarzy transportowych. Znaczenie multimodalnych korytarzy transportowych w rozwoju gospodarczym UE.
T-A-1Analiza kierunków polityki transportowej UE w zakresie multimodalnych systemów transportowych
T-W-7Temat: Podstawy organizacji przewozów pasażerów w multimodalnych systemach transportowych Treść: Zasady organizacji przewozów pasażerów transportem intermodalnym. Multimodalne planowanie podróży. Kryteria doboru gałęzi transportu wg celu podróży. Zarządzanie ryzykiem przewozów pasażerów w multimodalnych systemach transportowych
T-W-5Temat: Ładunki w transporcie intermodalnym Treść: Rodzaje ładunków w przewozach intermodalnych. Podatność transportowa ładunków. Opakowania ładunków w transporcie intermodalnym: ogólna charakterystyka i klasyfikacja opakowań; funkcje opakowań. Oznakowanie ładunków.
T-P-5Diagnozowanie aktualnego stanu transportu multimodalnego w Polsce
T-A-5Analiza trendów innowacyjnego rozwoju multimodalnych systemów transportowych.
T-W-10Temat: Ekonomiczno-finansowe aspekty w rozwoju multimodalnych systemów transportowych Treść: Ceny i koszty usług transportowych w multimodalnych systemów transportowych; Finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach multimodalnych systemów transportowych na przykładzie UE;
T-P-1Zasady opracowania zadania projektowego
T-W-6Temat: Jednostki ładunkowe w transporcie intermodalnym Treść: Charakterystyka intermodalnych jednostek ładunkowych: palety, kontenery, nadwozia wymienne. Standardy intermodalnych jednostek ładunkowych w UE
T-A-4Identyfikacja barier w rozwoju multimodalnych systemów transportowych
T-W-4Temat: Formy organizacyjne procesu przewozowego w multimodalnych systemach transportowych Treść: Kryteria doboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego. Uwarunkowania infrastrukturalne. Tabor przewozowy w transporcie intermodalnym. Przewozy samochodowo-kolejowe; Przewozy samochodowo-wodne; Przewozy samochodowo-kolejowo-wodne; Przewozy samochodowo-lotnicze; Przewozy samochodowo-kolejowo-lotnicze; Przewozy samochodowo-morskie; Przewozy kolejowo-morskie; Przewozy samochodowo-kolejowo-morskie.
T-P-4Optymalizacja punktów krytycznych w multimodalnych systemach transportowych
T-A-2Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów intermodalnych
T-A-3Analiza zasad funkcjonowania Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na poziom bezpieczeństwa multimodalnych systemów transportowych
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-7Metoda projektów
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda programowana z uzyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie oceny prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kształcenia na podstawie ocen wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnią wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnią wiedzę i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-16-1_U01Student potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań z zakresu multimodalnych systemów transportowych wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej; integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu zintegrowanego oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie transportu; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
TR_2A_U02posługuje się językiem angielskim (lub innym współczesnym językiem międzynarodowym) w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także czytania ze zrozumieniem kart katalogowych oraz instrukcji obsługi urządzeń i narzędzi informatycznych, not aplikacyjnych, streszczeń i opisów literaturowych urządzeń i instalacji technicznych oraz podobnych dokumentów
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
TR_2A_U09potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
TR_2A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne, jak również formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i badawczymi
TR_2A_U11potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
TR_2A_U12umie oszacować czas niezbędny dla zrealizowania zadania i potrafi opracować harmonogram zapewniający dotrzymanie terminów i zrealizować go
TR_2A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
TR_2A_U15potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla transportu, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
TR_2A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla transportu, oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia dostrzegając ich ograniczenia
TR_2A_U18rozumie podstawy prawne i potrafi dokonać wstępnej oceny uwarunkowań prawnych zadań z zakresu działalności inżynierskiej
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U17potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją zaprojektować oraz zrealizować, co najmniej w części, złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla transportu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania multimodalnych systemów transportowych
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej
Treści programoweT-A-5Analiza trendów innowacyjnego rozwoju multimodalnych systemów transportowych.
T-P-5Diagnozowanie aktualnego stanu transportu multimodalnego w Polsce
T-P-4Optymalizacja punktów krytycznych w multimodalnych systemach transportowych
T-W-10Temat: Ekonomiczno-finansowe aspekty w rozwoju multimodalnych systemów transportowych Treść: Ceny i koszty usług transportowych w multimodalnych systemów transportowych; Finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych w ramach multimodalnych systemów transportowych na przykładzie UE;
T-A-1Analiza kierunków polityki transportowej UE w zakresie multimodalnych systemów transportowych
T-A-2Analiza regulacji prawnych w zakresie organizacji przewozów intermodalnych
T-P-2Algorytm procesu wyboru gałęzi transportu wg zadania przewozowego
T-A-4Identyfikacja barier w rozwoju multimodalnych systemów transportowych
T-P-3Algorytm procesu projektowania multimodalnego systemu transportowego
T-W-8Temat: Projektowanie multimodalnych systemów transportowych Treść: Podstawy projektowania multimodalnych systemów transportowych, Kolejność koncepcyjnego projektowania multimodalnych systemów transportowych, Podejście systemowe jako podstawowe narzędzie projektowania MST, Istota podejścia systemowego Optymalizacja łańcuchów przewozowych w ramach multimodalnych systemów transportowych. Technologie informatyczne i telematyczne w multimodalnych systemach transportowych
Metody nauczaniaM-7Metoda projektów
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda programowana z uzyciem komputera
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie oceny prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kształcenia na podstawie ocen wykonanych zadań w czasie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-16-1_U02Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_U05potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu transportu
TR_2A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_2A_U06ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych oraz poznawania innowacyjnych technik i technologii transportowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu projektowania multimodalnych systemów transportowych
Treści programoweT-P-1Zasady opracowania zadania projektowego
Metody nauczaniaM-6Metoda programowana z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie oceny prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_2A_D1-16-1_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu multimodalnych systemów transportowych oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_2A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
TR_2A_K05potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
TR_2A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność, potrafi przekazać informacje i opinie na ten temat z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
TR_2A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności transportowej
Treści programoweT-W-3Temat: Zasady integracji w transporcie Treść:: Płaszczyzny integracji procesów transportowych: techniczno-technologiczna, organizacyjna, dokumentacyjna, cenowa, prawna. Zasady integracji: interoperabilność, kompatybilność, jakość przewozów, bezpieczeństwo, terminowość dostaw. Rozwój koncepcji logistycznej w transporcie. Zintegrowany łańcuch transportowy. Centra logistyczne i ich rola w multimodalnych systemach transportowych. Strategie funkcjonowania multimodalnych systemów transportowych.
T-P-4Optymalizacja punktów krytycznych w multimodalnych systemach transportowych
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Ćwiczenie przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie oceny prezentacji wykonanego projektu oraz oceny projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,0Student prezentuje pełnię kompetencje w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,5Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
5,0Student prezentuje pełnię kompetencje i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań