Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S2)
Sylabus przedmiotu Techniki zamrażania żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Transport | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki zamrażania żywności | ||
Specjalność | Transport żywności | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 41 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Eksploatacja systemów chłodniczych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia i dokumentowania pomiarów kontrolnych wielkości fizycznych charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej oraz interpretacji wyników pomiarów i wyciągania wniosków. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania symulacji komputerowej pracy chłodni oraz wyciągania wniosków. |
C-4 | Nabycie kompetencji współdziałania i pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia czasu schłodzenia, zamrażania i odmrażania. | 5 |
T-A-2 | Kolokwium nr 1. | 1 |
T-A-3 | Obliczenia potrzebnej mocy chłodniczej urządzeń zamrażalniczych. | 4 |
T-A-4 | Obliczenia zużycia ciekłych gazów. | 4 |
T-A-5 | Kolokwium nr 2; zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć laboratoryjnych: zapoznanie studentów z zasadami organizacji zajęć oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium, kryteriami zaliczenia laboratoriów. | 1 |
T-L-2 | Badania procesów zamrażania wody i roztworów w formie komórkowej przy różnych oddziaływaniach zewnętrznych. | 4 |
T-L-3 | Badania trybów pracy autonomicznej wytwornicy lodu. | 4 |
T-L-4 | Pomiar parametrów mikroklimatu w obiekcie chłodzonym, kształtujących warunki chłodniczego przechowywania żywności. | 2 |
T-L-5 | Analiza procesu technologicznego wytwarzania lodu kostkowego. | 2 |
T-L-6 | Zaliczenie laboratoriów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody utrwalania żywności. Podstawy teoretyczne technik zamrażania. | 8 |
T-W-2 | Współczesne techniki zamrażania: w powietrzu, owiewowe, kontaktowe, fluidyzacyjne, w ciekłym azocie (LIN), w ciekłym CO2 (LIC). | 6 |
T-W-3 | Budowa zamrażarek i wytwornic lodu. | 7 |
T-W-4 | Zamrażanie ryb na statkach rybackich. Zamrażanie mięsa, owoców, warzyw, pieczywa i wyrobów cukierniczych. | 4 |
T-W-5 | Opakowania i pakowanie mrożonej żywności. Warunki przechowywania mrożonej żywności. | 3 |
T-W-6 | Procesy odmrażania żywności | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i kolokwiów. | 3 |
18 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i udział w opracowywaniu sprawozdań. | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia laboratoriów. | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie | 2 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie. |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, symulacja. |
M-3 | Metody podające: objaśnienie. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne i ustne w postaci zadań i pytań problemowych, mające na celu sprawdzenie czy student opanował zakładany efekt kształcenia. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie sprawozdań. |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja zachowań studenta pod kątem oceny jego umiejętności pracy w grupie. |
S-5 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-14-2_W01 Ma wiedzę w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy | TR_2A_W10, TR_2A_W04 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-14-2_U01 Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych (w tym parametrów mikroklimatu obiektów chłodzonych), charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej, oraz symulację komputerową pracy chłodni znajdującej się na jednostce pływającej, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | TR_2A_U10 | T2A_U08, T2A_U09, T2A_U11 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-2, C-3 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-2, S-3 |
TR_2A_D4-14-2_U02 Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny technik zamrażania żywności. | TR_2A_U11, TR_2A_U16 | T2A_U10, T2A_U18 | InzA2_U03, InzA2_U07 | C-4, C-2, C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4 | M-2 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TR_2A_D4-14-2_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. | TR_2A_K04 | T2A_K03, T2A_K04 | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-14-2_W01 Ma wiedzę w zakresie technik przechowywania żywności: oblicznie procesów, dobór urządzeń i trybów ich pracy | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty |
3,0 | Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć | |
3,5 | Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia. | |
4,0 | Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia. | |
4,5 | Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia. | |
5,0 | Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-14-2_U01 Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych (w tym parametrów mikroklimatu obiektów chłodzonych), charakterystycznych dla szeroko rozumianej technologii chłodniczej, oraz symulację komputerową pracy chłodni znajdującej się na jednostce pływającej, zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzać pomiarów wielkości fizycznych zrealizowanych na ćwiczeniach laboratoryjnych lub symulacji komputerowej pracy chłodni. Student nie potrafi zinterpretować uzyskanych wyników lub wyciągnąć wniosków. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski, jednak przy dodatkowych wskazówkach nauczyciela. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student w elementarnym stopniu potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski. | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć odpowiednie wnioski. | |
4,5 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć istotne wnioski. | |
5,0 | Student potrafi przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych zrealizowane na ćwiczeniach laboratoryjnych i symulację komputerową pracy chłodni. Student potrafi dokonać poprawnej analizy niepewności pomiarowych oraz właściwie zinterpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć pełne wnioski, w tym dokonać odpowiedniej oceny obiektu badań. | |
TR_2A_D4-14-2_U02 Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny technik zamrażania żywności. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny technik zamrażania żywności |
3,0 | Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności, pod nadzorem prowadzącego zajęcia | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności | |
4,5 | Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności | |
5,0 | Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny technik zamrażania żywności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TR_2A_D4-14-2_K01 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie. | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie. |
3,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak nie jest w niej aktywny i ogranicza się do realizacji poleceń wydawanych przez pozostałych członków zespołu. | |
3,5 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej wystarczającą aktywność, jednak nie potrafi kierować zespołem. | |
4,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej odpowiednią aktywność i poprawnie realizując stojące przed nim zadania. Potrafi również sprostać roli kierownika zespołu. | |
4,5 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i znakomicie realizując stojące przed nim zadania. Wykazuje również zdolności do kierowania zespołem. | |
5,0 | Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przejawiając w niej pełną aktywność i realizując w stopniu wyróżniającym stojące przed nim zadania. Potrafi również doskonale kierować zespołem. |
Literatura podstawowa
- Filin S., Technika i technologia produkcji sztucznego lodu, IPPU MASTA, Gdańsk, 2006
- Gruda J., Postolski Z., Zamrażanie żywności, WNT, Warszawa, 1999
- Czapp M., Charun H., Bilans cieplny pomieszczeń chłodni: zasady opracowania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 1997
- Алмаши Э., Эрдели Л., Шарой Т., Быстрое замораживание пищевых продуктов.- Пер.с венгерского, Лег. и пищ. промышленность, Москва, 1981
- Red. B. Gaziński, Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport, Systherm, Poznań, 2010
- Czapp M., Charun H., Bohdal T., Badania laboratoryjne urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2000
- PN-A-07005:2006. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2006
- PN-A-07005:2006/Az1:2008. Produkty żywnościowe – Warunki klimatyczne i okresy przechowywania w chłodniach, PKN, Warszawa, 2008, Zmiany
Literatura dodatkowa
- Cziżow G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych, WNT, Warszawa, 1974
- Czumak I.G., Transportirowka i chranienie tropiczeskich plodow, Refprintinfo, Odessa, 2004
- Fodemski T. R. [i in.], Pomiary cieplne. cz. 1. Podstawowe pomiary cieplne., WNT, Warszawa, 2001, Praca zbiorowa pod red. T. R. Fodemskiego
- Szydłowski H., Niepewności w pomiarach : międzynarodowe standardy w praktyce, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań, 2001