Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (S3)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Jagodziński <Tadeusz.Jagodzinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 16 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnien z chemii organicznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami chemii związków heterocyklicznych.
C-3Opanowanie przez studentów zastosowania metod spektroskopowych w identyfikacji związków organicznych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii biocząsteczek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Teoria rozpuszczalników.1
T-W-2Kondensacje katalizowane zasadami.2
T-W-3Reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa.1
T-W-4Reakcja Michaela.1
T-W-5Reakcje cykloaddycji.1
T-W-6Przegrupowanie sigmatropowe.1
T-W-7Sześcio- i pięcioczłonowe związki heteroaromatyczne z jednym, dwoma i trzema heteroatomami. Teoria rezonansu. Reakcje tego typu układów z odczynnikami elektrofilowymi i nukleofilowymi.2
T-W-8Nasycone i częściowo nasycone układy heterocykliczne. Nomenklatura, właściwości fizykochemiczne oraz wybrane reakcje.2
T-W-9Biocząsteczki: aminokwasy i białka, lipidy, sterydy, terpeny i węglowodany.2
T-W-10Badanie struktury związków organicznych metodami magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), chromatografii gazowej z detekcją spektrometrii masowej (GC/MS) oraz podczerwieni. Praktyczna analiza widm.3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca z poleconą literaturą rozszerzającą wiedzę wykładu.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-4Zaliczenie kursu.3
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych , analiza widm.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-3Ocena formująca: Analiza widm spektroskopowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B03b_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
TICh_3A_W01C-2, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-10M-2S-2
TICh_3A_B03b_W02
Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom.
TICh_3A_W01, TICh_3A_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-2
TICh_3A_B03b_W03
Student rozróżnia poszczególne biocząsteczki, charakteryzuje je oraz omawia ich reaktywność.
TICh_3A_W01, TICh_3A_W03C-4T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-2
TICh_3A_B03b_W04
Student zna podstawy teoretyczne analizy spektroskopowej związków organicznych oraz potrafi analizować otrzymane widma.
TICh_3A_W04C-3T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B03b_U01
Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje.
TICh_3A_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1
TICh_3A_B03b_U02
Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji .
TICh_3A_U01, TICh_3A_U02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_B03b_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
TICh_3A_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B03b_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
2,0
3,0Student zna zasady systematyki związków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać przynajmniej 55% spośród omawianych na zajęciach związków organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_B03b_W02
Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom.
2,0
3,0Student zna podstawowe strategi syntezy związków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia nowych wiązań węgiel-egiel. Student popełnia błędy w równaniach reakcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_B03b_W03
Student rozróżnia poszczególne biocząsteczki, charakteryzuje je oraz omawia ich reaktywność.
2,0
3,0Student potrafi rozróżnić podstawowe typy biocząsteczej, ale potrafi scharakteryzować tylko nieliczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_B03b_W04
Student zna podstawy teoretyczne analizy spektroskopowej związków organicznych oraz potrafi analizować otrzymane widma.
2,0
3,0Student opanował zagadnienia teoretyczne, jednak nie potrafi samodzielnie interpretować widm spektroskopowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B03b_U01
Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje.
2,0
3,0Student potrafi odnaleźć pożądany materiał w dostępnej mu literaturze. Cechuje go bezkrytyczne podejście do poszukiwanych informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_B03b_U02
Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji .
2,0
3,0Potrafi odnaleźć w literaturze obcojęzycznej interesujące go materiały źródłowe; ma trudności ze zrozumieniem takiego tekstu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_B03b_K01
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
2,0
3,0Student odtwarza przyswojony materiał natomiast brak mu kreatywnego i innowacyjnego podejścia do omawianego zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
  3. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2009
  4. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, Chemia organiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2005
  3. David G. Morris, Stereochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoria rozpuszczalników.1
T-W-2Kondensacje katalizowane zasadami.2
T-W-3Reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa.1
T-W-4Reakcja Michaela.1
T-W-5Reakcje cykloaddycji.1
T-W-6Przegrupowanie sigmatropowe.1
T-W-7Sześcio- i pięcioczłonowe związki heteroaromatyczne z jednym, dwoma i trzema heteroatomami. Teoria rezonansu. Reakcje tego typu układów z odczynnikami elektrofilowymi i nukleofilowymi.2
T-W-8Nasycone i częściowo nasycone układy heterocykliczne. Nomenklatura, właściwości fizykochemiczne oraz wybrane reakcje.2
T-W-9Biocząsteczki: aminokwasy i białka, lipidy, sterydy, terpeny i węglowodany.2
T-W-10Badanie struktury związków organicznych metodami magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), chromatografii gazowej z detekcją spektrometrii masowej (GC/MS) oraz podczerwieni. Praktyczna analiza widm.3
16

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Praca z poleconą literaturą rozszerzającą wiedzę wykładu.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
A-W-4Zaliczenie kursu.3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03b_W01Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W01ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej oraz analitycznej, biochemii i polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami chemii związków heterocyklicznych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii biocząsteczek.
Treści programoweT-W-2Kondensacje katalizowane zasadami.
T-W-3Reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa.
T-W-5Reakcje cykloaddycji.
T-W-10Badanie struktury związków organicznych metodami magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), chromatografii gazowej z detekcją spektrometrii masowej (GC/MS) oraz podczerwieni. Praktyczna analiza widm.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady systematyki związków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać przynajmniej 55% spośród omawianych na zajęciach związków organicznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03b_W02Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W01ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej oraz analitycznej, biochemii i polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań
TICh_3A_W03ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami chemii związków heterocyklicznych.
Treści programoweT-W-2Kondensacje katalizowane zasadami.
T-W-3Reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa.
T-W-4Reakcja Michaela.
T-W-5Reakcje cykloaddycji.
T-W-6Przegrupowanie sigmatropowe.
T-W-7Sześcio- i pięcioczłonowe związki heteroaromatyczne z jednym, dwoma i trzema heteroatomami. Teoria rezonansu. Reakcje tego typu układów z odczynnikami elektrofilowymi i nukleofilowymi.
T-W-8Nasycone i częściowo nasycone układy heterocykliczne. Nomenklatura, właściwości fizykochemiczne oraz wybrane reakcje.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych , analiza widm.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe strategi syntezy związków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia nowych wiązań węgiel-egiel. Student popełnia błędy w równaniach reakcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03b_W03Student rozróżnia poszczególne biocząsteczki, charakteryzuje je oraz omawia ich reaktywność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W01ma zaawansowaną wiedzę z zakresu chemii fizycznej, organicznej, nieorganicznej oraz analitycznej, biochemii i polimerów, której zakres dostosowany jest do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu prowadzonych badań
TICh_3A_W03ma specjalistyczną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie chemii
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii biocząsteczek.
Treści programoweT-W-9Biocząsteczki: aminokwasy i białka, lipidy, sterydy, terpeny i węglowodany.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych , analiza widm.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozróżnić podstawowe typy biocząsteczej, ale potrafi scharakteryzować tylko nieliczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03b_W04Student zna podstawy teoretyczne analizy spektroskopowej związków organicznych oraz potrafi analizować otrzymane widma.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu techniki i metod identyfikacji i charakteryzowania produktów chemicznych
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów zastosowania metod spektroskopowych w identyfikacji związków organicznych.
Treści programoweT-W-10Badanie struktury związków organicznych metodami magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), chromatografii gazowej z detekcją spektrometrii masowej (GC/MS) oraz podczerwieni. Praktyczna analiza widm.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych , analiza widm.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-3Ocena formująca: Analiza widm spektroskopowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował zagadnienia teoretyczne, jednak nie potrafi samodzielnie interpretować widm spektroskopowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03b_U01Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U02potrafi interpretować i krytycznie analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami chemii związków heterocyklicznych.
C-3Opanowanie przez studentów zastosowania metod spektroskopowych w identyfikacji związków organicznych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii biocząsteczek.
Treści programoweT-W-2Kondensacje katalizowane zasadami.
T-W-3Reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa.
T-W-4Reakcja Michaela.
T-W-5Reakcje cykloaddycji.
T-W-6Przegrupowanie sigmatropowe.
T-W-7Sześcio- i pięcioczłonowe związki heteroaromatyczne z jednym, dwoma i trzema heteroatomami. Teoria rezonansu. Reakcje tego typu układów z odczynnikami elektrofilowymi i nukleofilowymi.
T-W-8Nasycone i częściowo nasycone układy heterocykliczne. Nomenklatura, właściwości fizykochemiczne oraz wybrane reakcje.
T-W-9Biocząsteczki: aminokwasy i białka, lipidy, sterydy, terpeny i węglowodany.
T-W-10Badanie struktury związków organicznych metodami magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), chromatografii gazowej z detekcją spektrometrii masowej (GC/MS) oraz podczerwieni. Praktyczna analiza widm.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych , analiza widm.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odnaleźć pożądany materiał w dostępnej mu literaturze. Cechuje go bezkrytyczne podejście do poszukiwanych informacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03b_U02Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji .
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U01potrafi biegle pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną, inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi
TICh_3A_U02potrafi interpretować i krytycznie analizować pozyskane informacje literaturowe oraz wyciągać prawidłowe wnioski, potrafi formułować opinie wraz z uzasadnieniem w języku polskim i angielskim
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami chemii związków heterocyklicznych.
C-3Opanowanie przez studentów zastosowania metod spektroskopowych w identyfikacji związków organicznych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii biocząsteczek.
Treści programoweT-W-2Kondensacje katalizowane zasadami.
T-W-3Reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa.
T-W-4Reakcja Michaela.
T-W-5Reakcje cykloaddycji.
T-W-6Przegrupowanie sigmatropowe.
T-W-7Sześcio- i pięcioczłonowe związki heteroaromatyczne z jednym, dwoma i trzema heteroatomami. Teoria rezonansu. Reakcje tego typu układów z odczynnikami elektrofilowymi i nukleofilowymi.
T-W-8Nasycone i częściowo nasycone układy heterocykliczne. Nomenklatura, właściwości fizykochemiczne oraz wybrane reakcje.
T-W-9Biocząsteczki: aminokwasy i białka, lipidy, sterydy, terpeny i węglowodany.
T-W-10Badanie struktury związków organicznych metodami magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), chromatografii gazowej z detekcją spektrometrii masowej (GC/MS) oraz podczerwieni. Praktyczna analiza widm.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych , analiza widm.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi odnaleźć w literaturze obcojęzycznej interesujące go materiały źródłowe; ma trudności ze zrozumieniem takiego tekstu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_B03b_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_K01potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami chemii związków heterocyklicznych.
C-3Opanowanie przez studentów zastosowania metod spektroskopowych w identyfikacji związków organicznych.
C-4Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii biocząsteczek.
Treści programoweT-W-2Kondensacje katalizowane zasadami.
T-W-3Reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa.
T-W-4Reakcja Michaela.
T-W-5Reakcje cykloaddycji.
T-W-6Przegrupowanie sigmatropowe.
T-W-7Sześcio- i pięcioczłonowe związki heteroaromatyczne z jednym, dwoma i trzema heteroatomami. Teoria rezonansu. Reakcje tego typu układów z odczynnikami elektrofilowymi i nukleofilowymi.
T-W-8Nasycone i częściowo nasycone układy heterocykliczne. Nomenklatura, właściwości fizykochemiczne oraz wybrane reakcje.
T-W-9Biocząsteczki: aminokwasy i białka, lipidy, sterydy, terpeny i węglowodany.
T-W-10Badanie struktury związków organicznych metodami magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), chromatografii gazowej z detekcją spektrometrii masowej (GC/MS) oraz podczerwieni. Praktyczna analiza widm.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis.
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryjny.
M-3Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych , analiza widm.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student odtwarza przyswojony materiał natomiast brak mu kreatywnego i innowacyjnego podejścia do omawianego zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0