Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (S3)
Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia organiczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Jagodziński <Tadeusz.Jagodzinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych zagadnien z chemii organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów reakcji tworzenia wiązań węgiel-węgiel. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami chemii związków heterocyklicznych. |
C-3 | Opanowanie przez studentów zastosowania metod spektroskopowych w identyfikacji związków organicznych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi chemii biocząsteczek. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Teoria rozpuszczalników. | 1 |
T-W-2 | Kondensacje katalizowane zasadami. | 2 |
T-W-3 | Reakcje Wittiga i Hornera-Wadswortha-Emmonsa. | 1 |
T-W-4 | Reakcja Michaela. | 1 |
T-W-5 | Reakcje cykloaddycji. | 1 |
T-W-6 | Przegrupowanie sigmatropowe. | 1 |
T-W-7 | Sześcio- i pięcioczłonowe związki heteroaromatyczne z jednym, dwoma i trzema heteroatomami. Teoria rezonansu. Reakcje tego typu układów z odczynnikami elektrofilowymi i nukleofilowymi. | 2 |
T-W-8 | Nasycone i częściowo nasycone układy heterocykliczne. Nomenklatura, właściwości fizykochemiczne oraz wybrane reakcje. | 2 |
T-W-9 | Biocząsteczki: aminokwasy i białka, lipidy, sterydy, terpeny i węglowodany. | 2 |
T-W-10 | Badanie struktury związków organicznych metodami magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), chromatografii gazowej z detekcją spektrometrii masowej (GC/MS) oraz podczerwieni. Praktyczna analiza widm. | 3 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-W-2 | Praca z poleconą literaturą rozszerzającą wiedzę wykładu. | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 20 |
A-W-4 | Zaliczenie kursu. | 3 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis. |
M-2 | Metody problemowe: wykład konwersatoryjny. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz z wykorzystaniem modeli chemicznych , analiza widm. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne. |
S-3 | Ocena formująca: Analiza widm spektroskopowych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B03b_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych. | TICh_3A_W01 | — | C-2, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-10 | M-2 | S-2 |
TICh_3A_B03b_W02 Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom. | TICh_3A_W01, TICh_3A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
TICh_3A_B03b_W03 Student rozróżnia poszczególne biocząsteczki, charakteryzuje je oraz omawia ich reaktywność. | TICh_3A_W01, TICh_3A_W03 | — | C-4 | T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
TICh_3A_B03b_W04 Student zna podstawy teoretyczne analizy spektroskopowej związków organicznych oraz potrafi analizować otrzymane widma. | TICh_3A_W04 | — | C-3 | T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B03b_U01 Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje. | TICh_3A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
TICh_3A_B03b_U02 Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji . | TICh_3A_U01, TICh_3A_U02 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TICh_3A_B03b_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | TICh_3A_K01 | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B03b_W01 Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych. | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady systematyki związków organicznych i potrafi prawidłowo nazwać przynajmniej 55% spośród omawianych na zajęciach związków organicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_B03b_W02 Student opisuje głowne strategie syntezy związków organicznych z uwzględnieniem wymiany grup funkcyjnych oraz tworzenia wiązań węgiel-węgiel i węgiel-heteroatom. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe strategi syntezy związków organicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia nowych wiązań węgiel-egiel. Student popełnia błędy w równaniach reakcji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_B03b_W03 Student rozróżnia poszczególne biocząsteczki, charakteryzuje je oraz omawia ich reaktywność. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe typy biocząsteczej, ale potrafi scharakteryzować tylko nieliczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_B03b_W04 Student zna podstawy teoretyczne analizy spektroskopowej związków organicznych oraz potrafi analizować otrzymane widma. | 2,0 | |
3,0 | Student opanował zagadnienia teoretyczne, jednak nie potrafi samodzielnie interpretować widm spektroskopowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B03b_U01 Student potrafi krytycznie analizować zagadnienia z chemii organicznje. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odnaleźć pożądany materiał w dostępnej mu literaturze. Cechuje go bezkrytyczne podejście do poszukiwanych informacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TICh_3A_B03b_U02 Korzysta z anglojęzycznych źródeł informacji . | 2,0 | |
3,0 | Potrafi odnaleźć w literaturze obcojęzycznej interesujące go materiały źródłowe; ma trudności ze zrozumieniem takiego tekstu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TICh_3A_B03b_K01 Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i innowacyjny. | 2,0 | |
3,0 | Student odtwarza przyswojony materiał natomiast brak mu kreatywnego i innowacyjnego podejścia do omawianego zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
- J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2009
- Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- H. Hart, L.E. Craine, D.J. Hart, Chemia organiczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
- E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, WNT, Warszawa, 2005
- David G. Morris, Stereochemia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008