Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)

Sylabus przedmiotu Procesy cieplne i aparaty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy cieplne i aparaty
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Stanisław Masiuk <Stanislaw.Masiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>, Henryk Łącki <Henryk.Lacki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 10,0 ECTS (formy) 10,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 27 3,00,33zaliczenie
laboratoriaL5 27 3,00,25zaliczenie
wykładyW5 27 4,00,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizyka płynów.
W-2Mechanika płynów.
W-3Matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student osiągnie w ramach zagadnień przedmiotu ogólne pojęcia o procesach ciepłnych, zrozumie sposób formułowania teoretycznych równań kryterianych przydatnych do obliczeń projektowych wymienników ciepła (WC) oraz zapozna się z elementami konstrukcyjnymi podstawowych konfiguracji geometrycznych WC.
C-2Ukształtowanie u studenta umiejętności wykonywania pomiarów, obliczania i opracowania wyników pomiarów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wymiennik ciepła4
T-L-2Modelowanie wymiany ciepła w aparatach do oczyszczania gazów odlotowych4
T-L-3Wpływ parametrów operacyjnych na proces katalitycznego spalania gazów odlotowych3
T-L-4Kocioł parowy4
T-L-5Nieustalona wymiana ciepła w zbiorniku z mieszadłem4
T-L-6Ustalona wymiana ciepła w zbiorniku z mieszadłem4
T-L-7Pomiar lokalnego współczynnika wnikania ciepła metodą elektrochemiczną4
27
projekty
T-P-1Projekt wymiennika ciepła27
27
wykłady
T-W-1Równanie bilansu energii. Fizyczny sens składników równania.1
T-W-2Przewodzenie ustalone bez źródła. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.2
T-W-3Przewodzenie ustalone ze źródem. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.2
T-W-4Konwekcja. Równanie bilansu cieplnego. Kompleksy bezwymiarowe. Więź funkcyjna.2
T-W-5Konwekcja wymuszona. Uwarstwiony i burzliwy przewpływ płynów. Równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych. Konwekcja dla różnych konfiguracji geometrycznych.2
T-W-6Konwekcja naturalna. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.2
T-W-7Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Zapotrzebowanie ciepła do ogrzewania.2
T-W-8Promieniowanie cieplne. Prawa. Podstawowe zależności funkcyjne.2
T-W-9Kondensacja kroplowa i warstewkowa. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.2
T-W-10Wrzenie pęcherzykowe i błonowe. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.2
T-W-11Aparaty wymany ciepła. Regeneratory i rekuperatory. Podstawowe równania do obliczeń projektowych.3
T-W-12Aparaty wymiany ciepła z równoczesnym współprądem i przeciwprądem. Podstawowe równania bilansowe.2
T-W-13Ogrzewanie i chłodzenie nieustalone. Podstawowe równania.1
T-W-14Bilans ciepły wyparki.1
T-W-15Bilans cieplny suszarki.1
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo studenta w zajęciach laboratoryjnych27
A-L-2przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3opracowanie wyników pomiarów i przygotowanie sprawozdania30
A-L-4przygotowanie sie studenta do zaliczenia zajęć laboratoryjnych23
90
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2studia literaturowe15
A-P-3Samodzielne wykonanie projektu43
A-P-4konsultacje3
A-P-5Zaliczenie projektu2
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.93
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Projekt wymiennika ciepła.
M-3Laboratorin przry użyciu aparatów z towarzyszącym procesem wymiany ciepła.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykładów w oparciu o wynik egzaminy testowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jako ocena wynikowa ze wszystich form zajęć z uwzględnieniem wag.
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczen laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C12_W03
Student osiągnie w ramach zagadnień przedmiotu ogólne pojęcia o procesach ciepłnych, zrozumie sposób formułowania teoretycznych równań kryterianych przydatnych do obliczeń projektowych wymienników ciepła (WC) oraz zapozna się z elementami konstrukcyjnymi podtstawowych konfiguracji geometrycznych WC.
ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W12, ICHP_1A_W20T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04InzA_W05C-1T-W-4, T-W-13, T-W-11, T-W-1, T-W-10, T-W-12, T-W-14, T-W-7, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-2, T-W-15, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C12_U01
Student osiągnie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w podstawowych obliczeniach projektowych aparatów inżynierii chemicznej z wymianą ciepła oraz potrafi realizować pomiary doświadczalne tych procesów wraz z właściwym opisem analitycznych uzyskanych wyników.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U14, ICHP_1A_U16T1A_U01, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U15InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2T-W-5, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-7, T-W-15, T-W-14, T-W-3, T-W-9, T-W-13, T-W-11, T-W-2, T-W-12, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-7M-3, M-1, M-2S-1, S-2, S-4, S-3
ICHP_1A_C12_U02
Student potrafi wykonać projekt okreslonego wymiennika ciepła
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U13T1A_U01, T1A_U03, T1A_U12InzA_U04C-1T-P-1M-2S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C12_K01
Student podczas zajęć nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób innowacyjny i kreatywny.
ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K06, ICHP_1A_K03T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K06InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-2, T-W-5, T-W-13, T-L-1, T-W-10, T-P-1, T-W-7, T-W-14, T-L-7, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-W-4, T-W-12, T-L-2, T-W-11, T-W-1, T-W-6, T-W-9, T-L-5, T-W-8, T-W-15, T-W-3M-2, M-1, M-3S-4, S-5, S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C12_W03
Student osiągnie w ramach zagadnień przedmiotu ogólne pojęcia o procesach ciepłnych, zrozumie sposób formułowania teoretycznych równań kryterianych przydatnych do obliczeń projektowych wymienników ciepła (WC) oraz zapozna się z elementami konstrukcyjnymi podtstawowych konfiguracji geometrycznych WC.
2,0Student nie posiada wiedzy o procesach cieplnych i nie jest w stanie podac elementarnych równań opisujących wymanę ciepła.
3,0Student posiada w stopniu ograniczonym wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie podac elementarne równania opisujące wymanę ciepła.
3,5Student posiada wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie podać ważniejsze równania opisujące wymanę ciepła dla kilku wybranych wariantów konfiguracji aparatów przenoszących procesy cieplne.
4,0Student posiada wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie opisać kompletem równań różniczkowych wymianę ciepła dla kilku wybranych wariantów konfiguracji aparatów przenoszących procesy cieplne.
4,5Student posiada wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie wyprowadzać komplet równańi różniczkowych opisujących wymianę ciepła dla dowolnie wybranych wariantów konfiguracji aparatów przenoszących procesy cieplne.
5,0Student posiada wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie wyprowadzić komplet równańi różniczkowych opisujących wymianę ciepła oraz zaproponować elementarne równania w kompleksach i simpleksach bezwymiarowe przydatne do obliczeń projektowych aparatów przenoszących procesy cieplne o dowolnej konfiguracji geometrycznej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C12_U01
Student osiągnie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w podstawowych obliczeniach projektowych aparatów inżynierii chemicznej z wymianą ciepła oraz potrafi realizować pomiary doświadczalne tych procesów wraz z właściwym opisem analitycznych uzyskanych wyników.
2,0student nie potrafi wykonywać pomiarów dotyczących procesów wymiany ciepła i nie potrafi obliczać wyników tych pomiarów
3,0student potrafi wykonywać podstawowe pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła i potrafi obliczać wyniki tych pomiarów
3,5student potrafi wykonywać podstawowe pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła, potrafi obliczać wyniki tych pomiarów i opracować je graficznie
4,0student potrafi wykonywać różne pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła, potrafi obliczać wyniki tych pomiarów oraz potrafi oszacować poprawność wyników
4,5student potrafi wykonywać różne pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła, potrafi obliczać wyniki tych pomiarów oraz interpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi wykonywać różne pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła, potrafi obliczać wyniki tych pomiarów oraz szczegółowo interpretować uzyskane wyniki
ICHP_1A_C12_U02
Student potrafi wykonać projekt okreslonego wymiennika ciepła
2,0Student nie potrafi wykonać obliczeń projektowych określonego wymiennika ciepła
3,0Student potrafi wykonać obliczenia projektowe określonego wymiennika ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C12_K01
Student podczas zajęć nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób innowacyjny i kreatywny.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
3,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
3,5Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo
4,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
4,5Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
5,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  2. Wiśniewski T., Wiśniewski T.S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2000
  3. Kmieć A., Procesy cieplne i aparaty, WPWr, Wrocław, 2005
  4. Zarzycki R., Wymiana cierpła i ruch masy w inżynierii środowiska, WNT, Warszawa, 2010
  5. Orłowski P., Dobrzański W., Szwarc E., Kotły parowe - konstrukcja i obliczenia, WNT, Warszawa, 1979
  6. Madejski J., Teoria wymiany ciepła, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Pawłow K.F., Romankow P.G., Noskow A.A., Przykłady i zadania z zakresu aparatury i inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1969
  2. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
  3. Stręk F., Karcz J., Zastosowanie metody elektrochemicznej do badania transportu masy w obszarze przyściennym mieszalnika cieczy, Inżynieria Chemiczna i procesowa, 1999, 20, 3-22

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wymiennik ciepła4
T-L-2Modelowanie wymiany ciepła w aparatach do oczyszczania gazów odlotowych4
T-L-3Wpływ parametrów operacyjnych na proces katalitycznego spalania gazów odlotowych3
T-L-4Kocioł parowy4
T-L-5Nieustalona wymiana ciepła w zbiorniku z mieszadłem4
T-L-6Ustalona wymiana ciepła w zbiorniku z mieszadłem4
T-L-7Pomiar lokalnego współczynnika wnikania ciepła metodą elektrochemiczną4
27

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wymiennika ciepła27
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Równanie bilansu energii. Fizyczny sens składników równania.1
T-W-2Przewodzenie ustalone bez źródła. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.2
T-W-3Przewodzenie ustalone ze źródem. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.2
T-W-4Konwekcja. Równanie bilansu cieplnego. Kompleksy bezwymiarowe. Więź funkcyjna.2
T-W-5Konwekcja wymuszona. Uwarstwiony i burzliwy przewpływ płynów. Równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych. Konwekcja dla różnych konfiguracji geometrycznych.2
T-W-6Konwekcja naturalna. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.2
T-W-7Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Zapotrzebowanie ciepła do ogrzewania.2
T-W-8Promieniowanie cieplne. Prawa. Podstawowe zależności funkcyjne.2
T-W-9Kondensacja kroplowa i warstewkowa. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.2
T-W-10Wrzenie pęcherzykowe i błonowe. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.2
T-W-11Aparaty wymany ciepła. Regeneratory i rekuperatory. Podstawowe równania do obliczeń projektowych.3
T-W-12Aparaty wymiany ciepła z równoczesnym współprądem i przeciwprądem. Podstawowe równania bilansowe.2
T-W-13Ogrzewanie i chłodzenie nieustalone. Podstawowe równania.1
T-W-14Bilans ciepły wyparki.1
T-W-15Bilans cieplny suszarki.1
27

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo studenta w zajęciach laboratoryjnych27
A-L-2przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3opracowanie wyników pomiarów i przygotowanie sprawozdania30
A-L-4przygotowanie sie studenta do zaliczenia zajęć laboratoryjnych23
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach27
A-P-2studia literaturowe15
A-P-3Samodzielne wykonanie projektu43
A-P-4konsultacje3
A-P-5Zaliczenie projektu2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.93
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C12_W03Student osiągnie w ramach zagadnień przedmiotu ogólne pojęcia o procesach ciepłnych, zrozumie sposób formułowania teoretycznych równań kryterianych przydatnych do obliczeń projektowych wymienników ciepła (WC) oraz zapozna się z elementami konstrukcyjnymi podtstawowych konfiguracji geometrycznych WC.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
ICHP_1A_W12ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W20zna funkcjonowanie typowych procesów w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student osiągnie w ramach zagadnień przedmiotu ogólne pojęcia o procesach ciepłnych, zrozumie sposób formułowania teoretycznych równań kryterianych przydatnych do obliczeń projektowych wymienników ciepła (WC) oraz zapozna się z elementami konstrukcyjnymi podstawowych konfiguracji geometrycznych WC.
Treści programoweT-W-4Konwekcja. Równanie bilansu cieplnego. Kompleksy bezwymiarowe. Więź funkcyjna.
T-W-13Ogrzewanie i chłodzenie nieustalone. Podstawowe równania.
T-W-11Aparaty wymany ciepła. Regeneratory i rekuperatory. Podstawowe równania do obliczeń projektowych.
T-W-1Równanie bilansu energii. Fizyczny sens składników równania.
T-W-10Wrzenie pęcherzykowe i błonowe. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-W-12Aparaty wymiany ciepła z równoczesnym współprądem i przeciwprądem. Podstawowe równania bilansowe.
T-W-14Bilans ciepły wyparki.
T-W-7Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Zapotrzebowanie ciepła do ogrzewania.
T-W-5Konwekcja wymuszona. Uwarstwiony i burzliwy przewpływ płynów. Równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych. Konwekcja dla różnych konfiguracji geometrycznych.
T-W-9Kondensacja kroplowa i warstewkowa. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-W-6Konwekcja naturalna. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-W-8Promieniowanie cieplne. Prawa. Podstawowe zależności funkcyjne.
T-W-2Przewodzenie ustalone bez źródła. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.
T-W-15Bilans cieplny suszarki.
T-W-3Przewodzenie ustalone ze źródem. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykładów w oparciu o wynik egzaminy testowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o procesach cieplnych i nie jest w stanie podac elementarnych równań opisujących wymanę ciepła.
3,0Student posiada w stopniu ograniczonym wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie podac elementarne równania opisujące wymanę ciepła.
3,5Student posiada wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie podać ważniejsze równania opisujące wymanę ciepła dla kilku wybranych wariantów konfiguracji aparatów przenoszących procesy cieplne.
4,0Student posiada wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie opisać kompletem równań różniczkowych wymianę ciepła dla kilku wybranych wariantów konfiguracji aparatów przenoszących procesy cieplne.
4,5Student posiada wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie wyprowadzać komplet równańi różniczkowych opisujących wymianę ciepła dla dowolnie wybranych wariantów konfiguracji aparatów przenoszących procesy cieplne.
5,0Student posiada wiedzę o procesach cieplnych i jest w stanie wyprowadzić komplet równańi różniczkowych opisujących wymianę ciepła oraz zaproponować elementarne równania w kompleksach i simpleksach bezwymiarowe przydatne do obliczeń projektowych aparatów przenoszących procesy cieplne o dowolnej konfiguracji geometrycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C12_U01Student osiągnie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w podstawowych obliczeniach projektowych aparatów inżynierii chemicznej z wymianą ciepła oraz potrafi realizować pomiary doświadczalne tych procesów wraz z właściwym opisem analitycznych uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
ICHP_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla inżynierii chemicznej i procesowej, wybrać i zastosować właściwą metodę wykonania oraz wybrać narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student osiągnie w ramach zagadnień przedmiotu ogólne pojęcia o procesach ciepłnych, zrozumie sposób formułowania teoretycznych równań kryterianych przydatnych do obliczeń projektowych wymienników ciepła (WC) oraz zapozna się z elementami konstrukcyjnymi podstawowych konfiguracji geometrycznych WC.
C-2Ukształtowanie u studenta umiejętności wykonywania pomiarów, obliczania i opracowania wyników pomiarów
Treści programoweT-W-5Konwekcja wymuszona. Uwarstwiony i burzliwy przewpływ płynów. Równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych. Konwekcja dla różnych konfiguracji geometrycznych.
T-W-10Wrzenie pęcherzykowe i błonowe. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-W-1Równanie bilansu energii. Fizyczny sens składników równania.
T-W-6Konwekcja naturalna. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-W-8Promieniowanie cieplne. Prawa. Podstawowe zależności funkcyjne.
T-W-4Konwekcja. Równanie bilansu cieplnego. Kompleksy bezwymiarowe. Więź funkcyjna.
T-W-7Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Zapotrzebowanie ciepła do ogrzewania.
T-W-15Bilans cieplny suszarki.
T-W-14Bilans ciepły wyparki.
T-W-3Przewodzenie ustalone ze źródem. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.
T-W-9Kondensacja kroplowa i warstewkowa. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-W-13Ogrzewanie i chłodzenie nieustalone. Podstawowe równania.
T-W-11Aparaty wymany ciepła. Regeneratory i rekuperatory. Podstawowe równania do obliczeń projektowych.
T-W-2Przewodzenie ustalone bez źródła. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.
T-W-12Aparaty wymiany ciepła z równoczesnym współprądem i przeciwprądem. Podstawowe równania bilansowe.
T-L-4Kocioł parowy
T-L-1Wymiennik ciepła
T-L-5Nieustalona wymiana ciepła w zbiorniku z mieszadłem
T-L-3Wpływ parametrów operacyjnych na proces katalitycznego spalania gazów odlotowych
T-L-2Modelowanie wymiany ciepła w aparatach do oczyszczania gazów odlotowych
T-L-6Ustalona wymiana ciepła w zbiorniku z mieszadłem
T-L-7Pomiar lokalnego współczynnika wnikania ciepła metodą elektrochemiczną
Metody nauczaniaM-3Laboratorin przry użyciu aparatów z towarzyszącym procesem wymiany ciepła.
M-1Wykład informacyjny.
M-2Projekt wymiennika ciepła.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykładów w oparciu o wynik egzaminy testowego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jako ocena wynikowa ze wszystich form zajęć z uwzględnieniem wag.
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczen laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonywać pomiarów dotyczących procesów wymiany ciepła i nie potrafi obliczać wyników tych pomiarów
3,0student potrafi wykonywać podstawowe pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła i potrafi obliczać wyniki tych pomiarów
3,5student potrafi wykonywać podstawowe pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła, potrafi obliczać wyniki tych pomiarów i opracować je graficznie
4,0student potrafi wykonywać różne pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła, potrafi obliczać wyniki tych pomiarów oraz potrafi oszacować poprawność wyników
4,5student potrafi wykonywać różne pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła, potrafi obliczać wyniki tych pomiarów oraz interpretować uzyskane wyniki
5,0student potrafi wykonywać różne pomiary dotyczące procesów wymiany ciepła, potrafi obliczać wyniki tych pomiarów oraz szczegółowo interpretować uzyskane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C12_U02Student potrafi wykonać projekt okreslonego wymiennika ciepła
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Student osiągnie w ramach zagadnień przedmiotu ogólne pojęcia o procesach ciepłnych, zrozumie sposób formułowania teoretycznych równań kryterianych przydatnych do obliczeń projektowych wymienników ciepła (WC) oraz zapozna się z elementami konstrukcyjnymi podstawowych konfiguracji geometrycznych WC.
Treści programoweT-P-1Projekt wymiennika ciepła
Metody nauczaniaM-2Projekt wymiennika ciepła.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać obliczeń projektowych określonego wymiennika ciepła
3,0Student potrafi wykonać obliczenia projektowe określonego wymiennika ciepła
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_C12_K01Student podczas zajęć nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób innowacyjny i kreatywny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
ICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u studenta umiejętności wykonywania pomiarów, obliczania i opracowania wyników pomiarów
C-1Student osiągnie w ramach zagadnień przedmiotu ogólne pojęcia o procesach ciepłnych, zrozumie sposób formułowania teoretycznych równań kryterianych przydatnych do obliczeń projektowych wymienników ciepła (WC) oraz zapozna się z elementami konstrukcyjnymi podstawowych konfiguracji geometrycznych WC.
Treści programoweT-W-2Przewodzenie ustalone bez źródła. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.
T-W-5Konwekcja wymuszona. Uwarstwiony i burzliwy przewpływ płynów. Równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych. Konwekcja dla różnych konfiguracji geometrycznych.
T-W-13Ogrzewanie i chłodzenie nieustalone. Podstawowe równania.
T-L-1Wymiennik ciepła
T-W-10Wrzenie pęcherzykowe i błonowe. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-P-1Projekt wymiennika ciepła
T-W-7Izolacja cieplna. Audyt termomodernizacyjny. Zapotrzebowanie ciepła do ogrzewania.
T-W-14Bilans ciepły wyparki.
T-L-7Pomiar lokalnego współczynnika wnikania ciepła metodą elektrochemiczną
T-L-4Kocioł parowy
T-L-6Ustalona wymiana ciepła w zbiorniku z mieszadłem
T-L-3Wpływ parametrów operacyjnych na proces katalitycznego spalania gazów odlotowych
T-W-4Konwekcja. Równanie bilansu cieplnego. Kompleksy bezwymiarowe. Więź funkcyjna.
T-W-12Aparaty wymiany ciepła z równoczesnym współprądem i przeciwprądem. Podstawowe równania bilansowe.
T-L-2Modelowanie wymiany ciepła w aparatach do oczyszczania gazów odlotowych
T-W-11Aparaty wymany ciepła. Regeneratory i rekuperatory. Podstawowe równania do obliczeń projektowych.
T-W-1Równanie bilansu energii. Fizyczny sens składników równania.
T-W-6Konwekcja naturalna. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-W-9Kondensacja kroplowa i warstewkowa. Podstawowe równania bilansowe z uwzględnieniem kompleksów bezwymiarowych.
T-L-5Nieustalona wymiana ciepła w zbiorniku z mieszadłem
T-W-8Promieniowanie cieplne. Prawa. Podstawowe zależności funkcyjne.
T-W-15Bilans cieplny suszarki.
T-W-3Przewodzenie ustalone ze źródem. Strumienie ciepła i profile temperatur dla standardowych konfiguracji geometrycznych.
Metody nauczaniaM-2Projekt wymiennika ciepła.
M-1Wykład informacyjny.
M-3Laboratorin przry użyciu aparatów z towarzyszącym procesem wymiany ciepła.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Laboratorium: zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń każdego z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena końcowa jako ocena wynikowa ze wszystich form zajęć z uwzględnieniem wag.
S-1Ocena formująca: Ocena wykładów w oparciu o wynik egzaminy testowego.
S-3Ocena formująca: Laboratorium: zaliczenie pisemne każdego z ćwiczen laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
3,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
3,5Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo
4,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
4,5Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
5,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.