Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria produktu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria produktu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Peryt-Stawiarska <peryt@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest znajomosc podstawowych zagadnien z inzynierii chemicznej oraz podstaw ekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu inżynierii produktu. |
C-2 | Ukształtowania umiejętności sporządzania prezentacji i raportów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie produktu: potrzeby rynku a mozliwosci producentów. | 3 |
T-A-2 | Systemowe ujecie przedmiotu projektowania. Struktura procesu projektowania. | 2 |
T-A-3 | Zastosowanie metody QFD w projektowaniu produktu. | 2 |
T-A-4 | Relacje miedzy projektowaniem produktu a projektowaniem procesowym. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie jako nauka. Podstawowe pojęcia i definicje. | 1 |
T-W-2 | Projektowanie produktu: potrzeby rynku a możliwości producentów. | 3 |
T-W-3 | Systemowe ujęcie przedmiotu projektowania. Struktura procesu projektowania. | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie metody QFD w projektowaniu produktu. | 2 |
T-W-5 | Przykłady zastosowania metod komputerowych w procesie projektowania produktu: metoda Dynamiki Molekularnej, metoda CFD. | 2 |
T-W-6 | Projektowanie produktów specjalnych, w tym analiza wyników wybranych badań doświadczalnych. Przykłady prac badawczych. | 3 |
T-W-7 | Relacje między projektowaniem produktu a projektowaniem procesowym. | 2 |
T-W-8 | Ochrona patentowa nowych produktów i rozwiązań technicznych. | 2 |
T-W-9 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 9 |
A-A-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę ćwiczeń. | 9 |
A-A-4 | Konsultacje. | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 18 |
A-W-3 | Zapoznanie z literaturą rozszerzającą tematykę wykładu. | 20 |
A-W-4 | Konsultacje. | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda praktyczna: metoda projektów, seminarium. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium zaliczeniowego (wykłady). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowanej przez studenta prezentacji oraz raportu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C21a_W02 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie inżynierii produkt. | ICHP_1A_W06 | T1A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
ICHP_1A_C21a_W03 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie iochrony własości intelektualnej i prawa patentowego. | ICHP_1A_W18 | T1A_W10 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C21a_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | ICHP_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C21a_U04 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | ICHP_1A_U04 | T1A_U03, T1A_U04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C21a_U07 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | ICHP_1A_U07 | T1A_U07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2 | S-2 |
ICHP_1A_C21a_U14 Student ma umiejętność oceny wybranych procesów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem inżynierii produktu. | ICHP_1A_U14 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_C21a_K02 Student ma świadomość, że w praktyce przemysłowej konieczne jest uwzględnianie przez inżyniera aspektów pozatechnicznych. Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | ICHP_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2 | T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-8 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C21a_W02 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie inżynierii produkt. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowej wiedzy podanej na wykładzie. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w stopniu dostatecznym. | |
4,0 | Student zna i rozumie większość podanych na wykładzie informacji i potrafi je zinterpretować i wykorzystać w stopniu dobrym. | |
4,5 | Student zna i rozumie znaczącą większość podanych na wykładzie informacji i potrafi ją właściwie zinterpretować i wykorzystać w znacznym stopniu. | |
5,0 | Student zna i rozumie cała wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać. | |
ICHP_1A_C21a_W03 Student ma wiedzę o podstawach w zakresie iochrony własości intelektualnej i prawa patentowego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie podstawową wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować i wykorzystać w nieznacznym stopniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C21a_U01 Student potrafi pozyskać informacje ze różnych źródeł: literatury, internetu, baz danych. | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Nie posiada umiejętności obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Nie potrafi korzystać ze źródeł literaturowych. Nie przedstawia prezentacji w terminie, nie składa raportu. |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada bardzo dobrą umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu bardzo dobrym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
ICHP_1A_C21a_U04 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C21a_U07 Student potrafi obsługiwać programy komputerowe ze szczególnym uwzględnieniem programów do przygotywania prezentacji i edytorów tekstu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_1A_C21a_U14 Student ma umiejętność oceny wybranych procesów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem inżynierii produktu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do samodzielnego przygotowania prezentacji i sporządzenia krótkiego opracowania w formie raportu. Posiada podstawową umiejętność obsługi programów komputerowych (do przygotowywania prezentacji oraz edytorów tekstu). Potrafi korzystać ze źródeł literaturowych w stopniu dostatecznym. Przedstawia prezentację i raport w terminie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_C21a_K02 Student ma świadomość, że w praktyce przemysłowej konieczne jest uwzględnianie przez inżyniera aspektów pozatechnicznych. Student ma świadomość, że ze względu na ciągłe zmiany w gospodarce rynkowej, inżynier powinien stale podnosić swoje kompetencje zawodowe. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym rozumie, że w praktyce inżytnierskiej ważne jest uwzględnienie aspektów pozatechnicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cussler E.L., Moggridge G.D., Chemical Product Design, Cambridge University Press, Cambridge, 2001
- Praca zbiorowa pod redakcją J. Jabłońskiego, Ergonomia produktu. Ergonomiczne zasady projektowania produktów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
Literatura dodatkowa
- Zelek A., Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin, 2000
- Jaworski Z., Numeryczna mechanika płynów w inżynierii chemicznej i procesowej, EXIT Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2005
- strony internetowe wybranych firma z branży chemicznej i pokrewnych