Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie instalacji przemysłowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie instalacji przemysłowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów poprzedzających: Procesy dynamiczne i aparaty, Procesy cieplne i aparaty |
W-2 | Podstawy wiedzy z zakresu matematyki i technik komputerowych |
W-3 | Znajomość zasad tworzenia systemów technologicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodologią projektowania instalacji przemysłowych |
C-2 | Rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych |
C-3 | Inspirowanie do poszukiwania właściwych rozwiązań techniczno-organizacyjnych oraz przygotowanie do pracy w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zasady opracowywania dokumentacji projektowej instalacji; Metodyka obliczeń projektowych; Zasady ustalania optymalnej konfiguracji instalacji i sporządzania schematu technologicznego; Zasady sporządzania specyfikacji technicznej elementów instalacji oraz szacowania ich kosztów; Zasady opracowywania koncepcji przestrzennego rozmieszczenia elementów instalacji. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy teorii projektowania: zakres i struktura projektu, czynniki projektowania, cykl życia projektu. | 1 |
T-W-2 | Przepisy prawne i normy związane z projektowaniem instalacji. | 4 |
T-W-3 | Metodologia i metodyka projektowania: modele i poziomy innowacyjności projektu, heurystyki projektowe, zasady technologiczne, konstrukcji i dobrych praktyk. | 3 |
T-W-4 | Założenia techniczno-eksploatacyjne dla instalacji: elementy węzłowe instalacji, parametry opisujące stan poszczególnych węzłów, poziomy redundancji, zasady rozmieszczania elementów instalacji. | 2 |
T-W-5 | Dokumentacja projektowa: schematy blokowe BFD, schematy technologiczne PFD i P&ID, rysunki rozmieszczenia elementów instalacji, karty specyfikacji technicznej. | 1 |
T-W-6 | Materiały informacyjne i narzędzia wspomagające projektowanie: przewodniki metodyczne BAT, zintegrowany system PLM, techniki komputerowe CAx, modele 3D, oprogramowanie typu plant design. | 2 |
T-W-7 | Zarządzanie projektem i metody szacowania kosztów. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | samodzielna realizacja zadania projektowego | 8 |
A-P-3 | konsultacje | 2 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-3 | zaliczenie pisemne | 1 |
21 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna - metoda projektów |
M-3 | Metoda programowana - z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D08b_W01 Student potrafi objaśniać metodologię projektowania instalacji przemysłowej zgodną z aktualnymi przepisami prawnymi oraz opartą na nowoczesnych narzędziach wspomagania projektowania | ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-1 | T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D08b_U01 Student potrafi sporządzić projekt instalacji przemysłowej, dobierając odpowiednią metodologię oraz narzędzia wspomagania projektowania | ICHP_1A_U09, ICHP_1A_U14, ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U07 | T1A_U03, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U13 | InzA_U02, InzA_U05 | C-2 | T-P-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D08b_K01 Student jest otwarty na stosowanie innowacyjnych rozwiązań w projekcie instalacji przemysłowej oraz na prawidłową organizację pracy w zespole | ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K06 | T1A_K03, T1A_K06 | InzA_K02 | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D08b_W01 Student potrafi objaśniać metodologię projektowania instalacji przemysłowej zgodną z aktualnymi przepisami prawnymi oraz opartą na nowoczesnych narzędziach wspomagania projektowania | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student zna podstawowe zasady projektowania oraz rozróżnia przepisy prawne i normy związane z projektowaniem, a także rozpoznaje niektóre metody wspomagania projektowania | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie omawiane na zajęciach zasady projektowania oraz narzędzia jego wspomagania, a także przepisy prawne i normy związane z projektowaniem | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie omawiane na zajęciach zasady projektowania oraz metody jego wspomagania, a także przepisy prawne i normy związane z projektowaniem, potrafi też omówić wybrane metody szacowania kosztów budowy instalacji | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie omawiane na zajęciach metody i zasady projektowania, a także narzędzia wspomagania projektowania, potrafi też oceniać ich efektywność oraz zna obowiązujące przepisy prawne i normy związane z projektowaniem | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie omawiane na zajęciach metody i zasady projektowania oraz narzędzia jego wspomagania, a także potrafi oceniać ich efektywność i przydatność do rozwiązywania konkretnych problemów projektowych zgodnie z wymogami przepisów prawnych i norm |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D08b_U01 Student potrafi sporządzić projekt instalacji przemysłowej, dobierając odpowiednią metodologię oraz narzędzia wspomagania projektowania | 2,0 | Student nie potrafi wykonywać obliczeń projektowych |
3,0 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić obliczenia projektowe zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką oraz ustalić konfigurację projektowanej instalacji stosując do tych celów odpowiednie narzędzia wspomagania projektowania | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić obliczenia projektowe zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką oraz ustalić i opisać konfigurację projektowanej instalacji stosując do tych celów odpowiednie narzędzia wspomagania projektowania | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić obliczenia projektowe zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką oraz ustalić i opisać konfigurację projektowanej instalacji stosując do tych celów odpowiednie narzędzia wspomagania projektowania, ponadto potrafi dobrać podstawowe elementy instalacji | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić obliczenia projektowe zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką oraz ustalić i opisać konfigurację projektowanej instalacji, a także opracować karty specyfikacji technicznej dobranych elementów stosując do tych celów odpowiednie narzędzia wspomagania projektowania | |
5,0 | Student potrafi prawidłowo przeprowadzić obliczenia projektowe zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką oraz ustalić i opisać konfigurację projektowanej instalacji, a także opracować kompletną specyfikację techniczną elementów instalacji i koncepcję ich przestrzennego rozmieszczenia stosując do tych celów odpowiednie narzędzia wspomagania projektowania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D08b_K01 Student jest otwarty na stosowanie innowacyjnych rozwiązań w projekcie instalacji przemysłowej oraz na prawidłową organizację pracy w zespole | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student jest świadomy konieczności stosowania nowoczesnych rozwiązań w projektach instalacji przemysłowej ale wykazuje ograniczoną aktywność w ich poszukiwaniu | |
3,5 | Student jest świadomy konieczności stosowania nowoczesnych rozwiązań w projektach instalacji przemysłowej ale samodzielnie potrafi rozwiązywać zadania projektowe jedynie standardowymi metodami | |
4,0 | Student jest świadomy konieczności stosowania nowoczesnych rozwiązań w projektach instalacji przemysłowej i samodzielnie potrafi rozwiązywać zadania projektowe stosując bardziej innowacyjne rozwiązania | |
4,5 | Student jest świadomy konieczności stosowania innowacyjnych rozwiązań w projektach instalacji przemysłowej, wykazuje pełną samodzielność i kreatywność oraz inspiruje do pracy pozostałych członków zespołu | |
5,0 | Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i innowacyjność w pracach projektowych oraz sprawuje nadzór nad pracami pozstałych członków zespołu |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa, Projektowanie procesów technologicznych. Od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Jeżowski J., Wprowadzenie do projektowania systemów w technologii chemicznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2006
- Smith R., Chemical Process Design and Integration, John Wiley & Sons Ltd., Chichester, 2005
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Materiały pomocnicze do ćwiczeń i projektów z inżynierii chemicznej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2005
- Towler G., Sinnot R, Chemical Engineering Design. Principles, Practice and Economics of Plant and Process Design, Butterworth-Heinemann & Elsevier Inc., London, 2008