Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Język obcy (niemiecki):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język obcy (niemiecki) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Bomba <Robert.Bomba@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Bandur <Pawel.Bandur@zut.edu.pl>, Robert Bomba <Robert.Bomba@zut.edu.pl>, Irena Góra-Kosicka <Irena.Gora-Kosicka@zut.edu.pl>, Ewa Górska <Ewa.Gorska@zut.edu.pl>, Dorota Karelus <Dorota.Karelus@zut.edu.pl>, Marzena Kondyjowska <Marzena.Kondyjowska@zut.edu.pl>, Agnieszka Makaś <Agnieszka.Makas@zut.edu.pl>, Anna Mik <Anna.Mik@zut.edu.pl>, Andrzej Obstawski <Andrzej.Obstawski@zut.edu.pl>, Krzysztof Potyrała <Krzysztof.Potyrala@zut.edu.pl>, Marek Stelmaszczyk <Marek.Stelmaszczyk@zut.edu.pl>, Sylwia Zawadzka <Sylwia.Zawadzka@zut.edu.pl>, Wiesława Zyska <Wieslawa.Zyska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 50 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego. |
C-2 | Umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych dla danego kierunku. |
C-3 | Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia. |
C-4 | Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia poznania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
T-LK-1 | Chemia w technice i w środowisku. Procesy chemiczne i fizyczne. Stan skupienia i właściwości materii. Mieszaniny. Analiza i synteza. | 5 |
T-LK-2 | Okresowy układ pierwiastków. | 2 |
T-LK-3 | Chemia jądrowa i energia jądrowa. Cząstki elementarne. Budowa atomu. Reakcje jądrowe. | 3 |
T-LK-4 | Wiązania chemiczne i ich struktura. Wiązania metaliczne . Stopy metali. Struktura kryształu. Ceramika techniczna. | 5 |
T-LK-5 | W laboratorium chemicznym. | 2 |
T-LK-6 | Reakcje chemiczne. | 3 |
T-LK-7 | Kwasy i zasady. Kwasy w technice, w środowisku i w żywności. Hydroliza. | 5 |
T-LK-8 | Elektrochemia. Baterie i akumulatory. Ogniwa paliwowe. Elektroliza. | 5 |
T-LK-9 | Alkohole, fenole, etery. Kwasy węglowe i ich pochodne. Związki azotu. | 5 |
T-LK-10 | Chemia polimerów. Termoplasty, duroplasty, elastomery. Syntetyczne tworzywa sztuczne. | 5 |
T-LK-11 | Substancje chemiczne w miejscu pracy. Zasady postępowania z substancjami niebezpiecznymi. Transport i składowanie chemikaliów. | 5 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
A-LK-1 | zajęcia praktyczne | 45 |
A-LK-2 | Przygotowanie się do zajęć | 30 |
A-LK-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-LK-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 8 |
A-LK-5 | Egzamin | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | rozwiązywanie problemów |
M-6 | praca z tekstem |
M-7 | słuchanie ze zrozumieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: tekst kontrolny / kolokwium (F) |
S-2 | Ocena formująca: kartkówka (F) |
S-3 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
S-4 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_A02-2_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | ICHP_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-1 | T-LK-7, T-LK-9, T-LK-5, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-10, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-6, T-LK-11 | M-2, M-3, M-6 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
ICHP_2A_A02-2_W02 wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | ICHP_2A_W10 | T2A_W08 | InzA2_W03 | C-2 | T-LK-1, T-LK-2, T-LK-9, T-LK-4, T-LK-11, T-LK-3, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-10, T-LK-5, T-LK-7 | M-2, M-3, M-4, M-6, M-7 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_A02-2_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U06 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06 | — | C-1 | T-LK-4, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-11, T-LK-10, T-LK-7, T-LK-2, T-LK-9, T-LK-1, T-LK-5, T-LK-3 | M-2, M-3, M-4, M-7 | S-3, S-4 |
ICHP_2A_A02-2_U02 potrafi wysłuchać ze zrozumieniem wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U06 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06 | — | C-2 | T-LK-8, T-LK-2, T-LK-1, T-LK-7, T-LK-5, T-LK-4, T-LK-10, T-LK-9, T-LK-6, T-LK-11, T-LK-3 | M-2, M-3, M-4, M-7 | S-1, S-3, S-4 |
ICHP_2A_A02-2_U03 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ze swojej specjalności | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U06 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06 | — | C-3 | T-LK-2, T-LK-10, T-LK-9, T-LK-4, T-LK-11, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-7, T-LK-8, T-LK-5, T-LK-6 | M-6 | S-1, S-4 |
ICHP_2A_A02-2_U04 potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U02, ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U06 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06 | — | C-4 | T-LK-5, T-LK-10, T-LK-4, T-LK-3, T-LK-2, T-LK-7, T-LK-6, T-LK-9, T-LK-1, T-LK-8, T-LK-11 | M-2, M-6, M-7 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_A02-2_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych | ICHP_2A_K04 | T2A_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-LK-1, T-LK-2, T-LK-10, T-LK-11, T-LK-8, T-LK-3, T-LK-9, T-LK-7, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-4 | M-2, M-5 | S-3 |
ICHP_2A_A02-2_K02 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu | ICHP_2A_K01 | T2A_K01 | — | C-3, C-4 | T-LK-6, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-7, T-LK-11, T-LK-2, T-LK-8, T-LK-10, T-LK-9, T-LK-3, T-LK-1 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_A02-2_W01 posiada wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
3,5 | Student posiada więcej niż podstawową wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
4,5 | Student posiada więcej niż dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych | |
ICHP_2A_A02-2_W02 wykazuje znajomość słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów | 2,0 | Student nie zna wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. |
3,0 | Student zna 60 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
3,5 | Student zna 68 % lub więcej wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
4,0 | Student zna 76 % lub więcej wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
4,5 | Student zna co najmniej 84 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. | |
5,0 | Student zna co najmniej 92 % wymaganego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_A02-2_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | 2,0 | Student nie potrafi formułować ustnych wypowiedzi na tematy techniczne. |
3,0 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne. | |
3,5 | Student potrafi formułować krótkie, przejrzyste wypowiedzi na tematy techniczne. | |
4,0 | Student potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi na tematy techniczne | |
4,5 | Student potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi na różnorodne tematy techniczne. | |
5,0 | Student potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na tematy techniczne | |
ICHP_2A_A02-2_U02 potrafi wysłuchać ze zrozumieniem wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością | 2,0 | Student nie rozumie wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. |
3,0 | Student rozumie ok. 60 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
3,5 | Student rozumie ok. 70 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
4,0 | Student rozumie ok. 80 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
4,5 | Student rozumie ok. 85 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
5,0 | Student rozumie ok. 90 % wykładów na tematy związane ze swoją specjalnością. | |
ICHP_2A_A02-2_U03 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ze swojej specjalności | 2,0 | Student nie rozumie czytanych tekstów specjalistycznych. |
3,0 | Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
3,5 | Student rozumie co najmniej 68 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
4,0 | Student rozumie co najmniej 76 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
4,5 | Student rozumie co najmniej 84 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
5,0 | Student rozumie co najmniej 92 % czytanych tekstów specjalistycznych. | |
ICHP_2A_A02-2_U04 potrafi zebrać informacje, koncepcje i opinie ze specjalistycznych źródeł związanych ze swoją specjalnością | 2,0 | Student nie umie wyszukiwać potrzebnych informacji. |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać potrzebne informacje. | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje i rozumie potrzebne informacje. | |
4,0 | Student poprawnie wyszukuje, rozumie, a także analizuje potrzebne informacje. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać i analizować wszystkie potrzebne informacje, a także rozumie ich znaczenie dla studiowanego kierunku. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie potrzebne informacje pochodzące z różnych specjalistycznych źródeł, potrafi je porównywać, a także samodzielnie identyfikować je jako właściwe dla studiowanego kierunku. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_A02-2_K01 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania określonego przez siebie lub innych | 2,0 | Student nie potrafi określić priorytetów służących do realizacji zadania. |
3,0 | Student potrafi określić podstawowe priorytety służące do realizacji zadania. | |
3,5 | Student potrafi określić niezbędne priorytety służące do realizacji zadania. | |
4,0 | Student potrafi określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania. | |
4,5 | Student potrafi dobrze określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania. | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze określić wszystkie priorytety służące do realizacji zadania. | |
ICHP_2A_A02-2_K02 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu | 2,0 | Student nie ma świadomości potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. |
3,0 | Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
3,5 | Student rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
4,5 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | |
5,0 | Student doskonale rozumie potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. |
Literatura podstawowa
- Peter Kurzweil , Paul Scheipers, Chemie, Vieweg+Teubner Verlag | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH 2012, Wiesbaden, 2012
- 2. Piero Baglioni, Maria Angeles, Febrer Canals, – Chemie –, Neuer Kaiser Verlag GmbH – Klagenfurt 1992, Klagenfurt, 1992
- 3. Bildwörterbuch, 2011
Literatura dodatkowa
- www.che-bio.de/elektrochemie.html, 2011
- www.experimentalchemie.de/index-01.htm, 2011
- www.chemie-schule.de/chemieAnorganische/anKap2-10-chemische-symbole-und-formeln.php, 2011
- www.lernmaus.de/cont/schulch/kap-i.pdf, 2011