Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki

Sylabus przedmiotu Procesy przetwarzania gazu ziemnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy przetwarzania gazu ziemnego
Specjalność Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Połom <Ewa.Polom@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Paterkowski <Wojciech.Paterkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL2 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii chemicznej i ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu
C-2wykonanie projektu zgonie z wymaganiami przedstawionymi na ćwiczeniach laboratoryjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Projekt rurociągu do przesyłu gazu. Dobór rejonu, rodzaju dystrybucji (przesył) i magazynowania gazu ziemnego (zbiorniki naziemne , podziemne). Wyznaczenie miejsc dla stacji gazowych.30
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka procesów przetwarzania gazu ziemnego: metoda adsorpcyjna, absorpcyjna, kompresyjna i przetwórcza. Zagadnienie transportu gazu rurociągami lądowymi. Magazynowanie, przesył, dystrybucja. Stacje gazowe. Nowoczesne gazowe źródła ciepła. Gaz jako paliwo do silników pojazdów mechanicznych.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-3przygotowanie projektu15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym zajęcia23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4zaliczenie2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
S-2Ocena formująca: ocena projektu oraz aktywności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych i konsultacji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-06_W01
Student ma wiedzę w zakresie procesów przetwarzania gazu ziemnenego
ICHP_2A_W05T2A_W03InzA2_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-06_U01
Student potrafi sporządzić projekt rurociagu do przesyłu gazu ziemnego, zaplanować rozmieszczenie stacji gazowych w danym regionie oraz rodzaj zbiornika do magazynowania gazu ziemnego.
ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U09, ICHP_2A_U10T2A_U01, T2A_U09, T2A_U10InzA2_U02, InzA2_U03C-2T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C05-06_K01
Student ma świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej
ICHP_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-06_W01
Student ma wiedzę w zakresie procesów przetwarzania gazu ziemnenego
2,0
3,0Student ma podstawy wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-06_U01
Student potrafi sporządzić projekt rurociagu do przesyłu gazu ziemnego, zaplanować rozmieszczenie stacji gazowych w danym regionie oraz rodzaj zbiornika do magazynowania gazu ziemnego.
2,0
3,0student potrafi sporządzić projekt rurociągu do przesyłu gazu ziemnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C05-06_K01
Student ma świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej
2,0
3,0świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Khsling Z., Zarys przeróbki ropy naftowej i gazu, Wydawnictwo Uczelniane AGH, Kraków, 1980
  2. Kuczyński W., Technologia chemiczna gazu ziemnego i ropy naftowej z elementami petrochemii, Wydawnictwo Uczelniane UAM, Poznań, 1972

Literatura dodatkowa

  1. K. Bąkowski, Gazyfikacja, WNT, 1996
  2. J. Molenda, Gaz ziemny, WNT, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Projekt rurociągu do przesyłu gazu. Dobór rejonu, rodzaju dystrybucji (przesył) i magazynowania gazu ziemnego (zbiorniki naziemne , podziemne). Wyznaczenie miejsc dla stacji gazowych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka procesów przetwarzania gazu ziemnego: metoda adsorpcyjna, absorpcyjna, kompresyjna i przetwórcza. Zagadnienie transportu gazu rurociągami lądowymi. Magazynowanie, przesył, dystrybucja. Stacje gazowe. Nowoczesne gazowe źródła ciepła. Gaz jako paliwo do silników pojazdów mechanicznych.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2konsultacje z prowadzącym zajęcia15
A-L-3przygotowanie projektu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje z prowadzącym zajęcia23
A-W-3przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4zaliczenie2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-06_W01Student ma wiedzę w zakresie procesów przetwarzania gazu ziemnenego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu
Treści programoweT-W-1Charakterystyka procesów przetwarzania gazu ziemnego: metoda adsorpcyjna, absorpcyjna, kompresyjna i przetwórcza. Zagadnienie transportu gazu rurociągami lądowymi. Magazynowanie, przesył, dystrybucja. Stacje gazowe. Nowoczesne gazowe źródła ciepła. Gaz jako paliwo do silników pojazdów mechanicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawy wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-06_U01Student potrafi sporządzić projekt rurociagu do przesyłu gazu ziemnego, zaplanować rozmieszczenie stacji gazowych w danym regionie oraz rodzaj zbiornika do magazynowania gazu ziemnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
ICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2wykonanie projektu zgonie z wymaganiami przedstawionymi na ćwiczeniach laboratoryjnych
Treści programoweT-L-1Projekt rurociągu do przesyłu gazu. Dobór rejonu, rodzaju dystrybucji (przesył) i magazynowania gazu ziemnego (zbiorniki naziemne , podziemne). Wyznaczenie miejsc dla stacji gazowych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu oraz aktywności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych i konsultacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi sporządzić projekt rurociągu do przesyłu gazu ziemnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C05-06_K01Student ma świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1opanowanie przez studenta wiedzy w zakresie treści programowych przedmiotu
C-2wykonanie projektu zgonie z wymaganiami przedstawionymi na ćwiczeniach laboratoryjnych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka procesów przetwarzania gazu ziemnego: metoda adsorpcyjna, absorpcyjna, kompresyjna i przetwórcza. Zagadnienie transportu gazu rurociągami lądowymi. Magazynowanie, przesył, dystrybucja. Stacje gazowe. Nowoczesne gazowe źródła ciepła. Gaz jako paliwo do silników pojazdów mechanicznych.
T-L-1Projekt rurociągu do przesyłu gazu. Dobór rejonu, rodzaju dystrybucji (przesył) i magazynowania gazu ziemnego (zbiorniki naziemne , podziemne). Wyznaczenie miejsc dla stacji gazowych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena projektu oraz aktywności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych i konsultacji
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne na koniec zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0świadomość znaczenia gazu ziemnego we współczesnej gospodarce energetycznej
3,5
4,0
4,5
5,0