Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych

Sylabus przedmiotu Informacyjne kryteria niezawodności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informacyjne kryteria niezawodności
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka
W-2Matematyka stosowana
W-3Statystyka
W-4Techniki eksperymentu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student w ramach zajęć nabędzie wiedzę o informacyjnych kryteriach efektywności stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej. Uzyska informacje dotyczącą zastosowania informacyjnych kryteriów efektywności w procesach mieszania, procesach separacji oraz turbulencji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie entropii i ilości informacji dla różnych operacji jednostkowych. Informacyjna analiza korelacyjna i widmowa różnego typu procesów. Entropia rozkładów zmiennych losowych. Analiza informacyjna operacji jednostkowych inżynierii procesowej. Zagadnienia optymalizacyjne. Zasada maksymalnej entropii. Notacja i kody. Informacja wzajemna. Kanały transmisji i ich przepustowość. Efektywne kodowanie wiadomości. Złożoność informacyjna Kołmogorowa. Stała Chaitina.15
15
wykłady
T-W-1Entropia w mechanice płynów. Entropia w sensie termodynamicznym. Entropia a podobieństwo termodynamiczne (statystka Maxwella-Boltzmana, statystyka Fermiego-Diraca). Zbiory zmiennych przypadkowych. Charakterystyki statystyczne. Entropia dyskretnych i ciągłych zmiennych przypadkowych. Entropia warunkowa. Własności ekstremalne entropii. Ograniczenia. Entropia procesów wielowymiarowych. Entropia ogólna. Bezpamięciowe źródła entropii. Związek pomiędzy informacją a entropią. Entropia informacyjna. Twierdzenie Shannona. Definicja ilości informacji. Jednostki informacji. Miary informacji: strukturalna, kombinatoryczna, addytywna Hartleya, probabilistyczna. Ilość informacji w przypadku ogólnym. Właściwości informacji statystycznej. Średnia ilość informacji. Minimalna i maksymalna ilość informacji. Informacja wzajemna. Entropia i informacja sygnałów. Widma sygnałów. Informacja wymieniona pomiędzy dwoma sygnałami. Linie przesyłowe informacji. Kodowanie informacji. Kanały informacji. Informacyjna efektywność układów pomiarowych. Addytywność ilości informacji w układach sterowania automatycznego. Negeentropijna zasada informacji. Ocena efektywności układów według kryteriów informacyjnych. Zagadnienia fizyczne w świetle zagadnień ilości informacji. Informacja z obliczeń negeentropii. Entropia informacyjna w procesach wymiany masy. Ocena informacyjna efektywności mieszania materiałów ziarnistych. Zastosowanie teorii informacji w procesach kinetycznych. Zastosowanie informacji w operacjach jednostkowych. Stochastyczna teoria informacji. Entropia informacji procesu stochastycznego. Ilość informacji procesu stochastycznego. Energia informacji. Złożoność informacyjna Kołmogorowa.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do pisemnych zaliczeń10
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego10
A-W-3Studiwanie wskazanej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład, opis, objasnienie lub wyjaśnienie)
M-2metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-4Metody programowane (z użyciem komputera)
M-5Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, symulacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu zawierającego pytania otwarte oraz do wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-12_W01
Student zdobędzie wiedzę i umiejętności potrzebne w inżynierii chemicznej do oceny różnego typu operacji lub procesów z zastosowaniem informacyjnch kryteriów efektywności.
ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W04, ICHP_2A_W09T2A_W01, T2A_W02, T2A_W07InzA2_W02C-1T-A-1, T-W-1M-4, M-3, M-2, M-5, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-12_U01
Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
ICHP_2A_U16T2A_U16C-1T-A-1, T-W-1M-4, M-5, M-3, M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-12_K01
Student podczas zajęć praktycznych nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób innowacyjny i kreatywny.
ICHP_2A_K06T2A_K06InzA2_K02C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-5, M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-12_W01
Student zdobędzie wiedzę i umiejętności potrzebne w inżynierii chemicznej do oceny różnego typu operacji lub procesów z zastosowaniem informacyjnch kryteriów efektywności.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności.
3,0Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności; potrafi w ograniczonym zakresie samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe.
4,0Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności; potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe.
4,5Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności; potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte informacje i umiejętności do interpretacji uzyskanych wyników.
5,0Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności; potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowane problemy obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte informacje i umiejętności do interpretacji uzyskanych wyników; jest w stanie weryfikować uzyskane rezultaty i prezentować je w szerszym gronie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-12_U01
Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-12_K01
Student podczas zajęć praktycznych nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób innowacyjny i kreatywny.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
3,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
3,5Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
4,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
4,5Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
5,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Seider J., Nauka informacji. Tom I: Podstawy, modele źródeł i wstępne przetwarzanie informacji, WNT, Warszawa, 1983
  2. Brillouin L., Nauka a teoria informacji, PWN, Warszawa, 1969
  3. Mazur M., Jakościowa teoria informacji, WNT, Warszawa, 1970
  4. Sobczak W., Elementy teorii informacji, WP, Warszawa, 1973
  5. Abramson N., Teoria informacji i kodowania, PWN, Warszawa, 1969
  6. Kunysz K., Elementy teorii informacji, Politechnika Rzeszowska, Rzeszów, 1990
  7. Beynon – Davies P., Inżynieria systemów informacyjnych, WNT, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Jones G.A., Jones J.M., Informational and coding theory, Springer, 2000
  2. Li M., Vitanyi P., An introduction to Kolmogorov complexity and its applications, Springer, 1997
  3. Cover T.M., Thomas J.A., Elements of information theory, Wiley-Interscience, New York, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie entropii i ilości informacji dla różnych operacji jednostkowych. Informacyjna analiza korelacyjna i widmowa różnego typu procesów. Entropia rozkładów zmiennych losowych. Analiza informacyjna operacji jednostkowych inżynierii procesowej. Zagadnienia optymalizacyjne. Zasada maksymalnej entropii. Notacja i kody. Informacja wzajemna. Kanały transmisji i ich przepustowość. Efektywne kodowanie wiadomości. Złożoność informacyjna Kołmogorowa. Stała Chaitina.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Entropia w mechanice płynów. Entropia w sensie termodynamicznym. Entropia a podobieństwo termodynamiczne (statystka Maxwella-Boltzmana, statystyka Fermiego-Diraca). Zbiory zmiennych przypadkowych. Charakterystyki statystyczne. Entropia dyskretnych i ciągłych zmiennych przypadkowych. Entropia warunkowa. Własności ekstremalne entropii. Ograniczenia. Entropia procesów wielowymiarowych. Entropia ogólna. Bezpamięciowe źródła entropii. Związek pomiędzy informacją a entropią. Entropia informacyjna. Twierdzenie Shannona. Definicja ilości informacji. Jednostki informacji. Miary informacji: strukturalna, kombinatoryczna, addytywna Hartleya, probabilistyczna. Ilość informacji w przypadku ogólnym. Właściwości informacji statystycznej. Średnia ilość informacji. Minimalna i maksymalna ilość informacji. Informacja wzajemna. Entropia i informacja sygnałów. Widma sygnałów. Informacja wymieniona pomiędzy dwoma sygnałami. Linie przesyłowe informacji. Kodowanie informacji. Kanały informacji. Informacyjna efektywność układów pomiarowych. Addytywność ilości informacji w układach sterowania automatycznego. Negeentropijna zasada informacji. Ocena efektywności układów według kryteriów informacyjnych. Zagadnienia fizyczne w świetle zagadnień ilości informacji. Informacja z obliczeń negeentropii. Entropia informacyjna w procesach wymiany masy. Ocena informacyjna efektywności mieszania materiałów ziarnistych. Zastosowanie teorii informacji w procesach kinetycznych. Zastosowanie informacji w operacjach jednostkowych. Stochastyczna teoria informacji. Entropia informacji procesu stochastycznego. Ilość informacji procesu stochastycznego. Energia informacji. Złożoność informacyjna Kołmogorowa.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie do pisemnych zaliczeń10
A-A-3Studiowanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia pisemnego10
A-W-3Studiwanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-12_W01Student zdobędzie wiedzę i umiejętności potrzebne w inżynierii chemicznej do oceny różnego typu operacji lub procesów z zastosowaniem informacyjnch kryteriów efektywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
ICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student w ramach zajęć nabędzie wiedzę o informacyjnych kryteriach efektywności stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej. Uzyska informacje dotyczącą zastosowania informacyjnych kryteriów efektywności w procesach mieszania, procesach separacji oraz turbulencji.
Treści programoweT-A-1Obliczanie entropii i ilości informacji dla różnych operacji jednostkowych. Informacyjna analiza korelacyjna i widmowa różnego typu procesów. Entropia rozkładów zmiennych losowych. Analiza informacyjna operacji jednostkowych inżynierii procesowej. Zagadnienia optymalizacyjne. Zasada maksymalnej entropii. Notacja i kody. Informacja wzajemna. Kanały transmisji i ich przepustowość. Efektywne kodowanie wiadomości. Złożoność informacyjna Kołmogorowa. Stała Chaitina.
T-W-1Entropia w mechanice płynów. Entropia w sensie termodynamicznym. Entropia a podobieństwo termodynamiczne (statystka Maxwella-Boltzmana, statystyka Fermiego-Diraca). Zbiory zmiennych przypadkowych. Charakterystyki statystyczne. Entropia dyskretnych i ciągłych zmiennych przypadkowych. Entropia warunkowa. Własności ekstremalne entropii. Ograniczenia. Entropia procesów wielowymiarowych. Entropia ogólna. Bezpamięciowe źródła entropii. Związek pomiędzy informacją a entropią. Entropia informacyjna. Twierdzenie Shannona. Definicja ilości informacji. Jednostki informacji. Miary informacji: strukturalna, kombinatoryczna, addytywna Hartleya, probabilistyczna. Ilość informacji w przypadku ogólnym. Właściwości informacji statystycznej. Średnia ilość informacji. Minimalna i maksymalna ilość informacji. Informacja wzajemna. Entropia i informacja sygnałów. Widma sygnałów. Informacja wymieniona pomiędzy dwoma sygnałami. Linie przesyłowe informacji. Kodowanie informacji. Kanały informacji. Informacyjna efektywność układów pomiarowych. Addytywność ilości informacji w układach sterowania automatycznego. Negeentropijna zasada informacji. Ocena efektywności układów według kryteriów informacyjnych. Zagadnienia fizyczne w świetle zagadnień ilości informacji. Informacja z obliczeń negeentropii. Entropia informacyjna w procesach wymiany masy. Ocena informacyjna efektywności mieszania materiałów ziarnistych. Zastosowanie teorii informacji w procesach kinetycznych. Zastosowanie informacji w operacjach jednostkowych. Stochastyczna teoria informacji. Entropia informacji procesu stochastycznego. Ilość informacji procesu stochastycznego. Energia informacji. Złożoność informacyjna Kołmogorowa.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera)
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-2metody problemowe (wykład problemowy)
M-5Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, symulacja)
M-1Metody podające (wykład, opis, objasnienie lub wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu zawierającego pytania otwarte oraz do wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności.
3,0Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności.
3,5Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności; potrafi w ograniczonym zakresie samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe.
4,0Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności; potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe.
4,5Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności; potrafi samodzielnie rozwiązywać problemy obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte informacje i umiejętności do interpretacji uzyskanych wyników.
5,0Student posiada podstawową wiedzę i umiejętności do oceny różnego typu operacji lub procesów inżynierii chemicznej stosując informacyjne kryteria efektywności; potrafi samodzielnie rozwiązywać skomplikowane problemy obliczeniowe oraz wykorzystywać zdobyte informacje i umiejętności do interpretacji uzyskanych wyników; jest w stanie weryfikować uzyskane rezultaty i prezentować je w szerszym gronie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-12_U01Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U16potrafi zweryfikować istniejące rozwiązania techniczne i zaproponować ich ulepszenia techniczne i usprawnienia procesowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-1Student w ramach zajęć nabędzie wiedzę o informacyjnych kryteriach efektywności stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej. Uzyska informacje dotyczącą zastosowania informacyjnych kryteriów efektywności w procesach mieszania, procesach separacji oraz turbulencji.
Treści programoweT-A-1Obliczanie entropii i ilości informacji dla różnych operacji jednostkowych. Informacyjna analiza korelacyjna i widmowa różnego typu procesów. Entropia rozkładów zmiennych losowych. Analiza informacyjna operacji jednostkowych inżynierii procesowej. Zagadnienia optymalizacyjne. Zasada maksymalnej entropii. Notacja i kody. Informacja wzajemna. Kanały transmisji i ich przepustowość. Efektywne kodowanie wiadomości. Złożoność informacyjna Kołmogorowa. Stała Chaitina.
T-W-1Entropia w mechanice płynów. Entropia w sensie termodynamicznym. Entropia a podobieństwo termodynamiczne (statystka Maxwella-Boltzmana, statystyka Fermiego-Diraca). Zbiory zmiennych przypadkowych. Charakterystyki statystyczne. Entropia dyskretnych i ciągłych zmiennych przypadkowych. Entropia warunkowa. Własności ekstremalne entropii. Ograniczenia. Entropia procesów wielowymiarowych. Entropia ogólna. Bezpamięciowe źródła entropii. Związek pomiędzy informacją a entropią. Entropia informacyjna. Twierdzenie Shannona. Definicja ilości informacji. Jednostki informacji. Miary informacji: strukturalna, kombinatoryczna, addytywna Hartleya, probabilistyczna. Ilość informacji w przypadku ogólnym. Właściwości informacji statystycznej. Średnia ilość informacji. Minimalna i maksymalna ilość informacji. Informacja wzajemna. Entropia i informacja sygnałów. Widma sygnałów. Informacja wymieniona pomiędzy dwoma sygnałami. Linie przesyłowe informacji. Kodowanie informacji. Kanały informacji. Informacyjna efektywność układów pomiarowych. Addytywność ilości informacji w układach sterowania automatycznego. Negeentropijna zasada informacji. Ocena efektywności układów według kryteriów informacyjnych. Zagadnienia fizyczne w świetle zagadnień ilości informacji. Informacja z obliczeń negeentropii. Entropia informacyjna w procesach wymiany masy. Ocena informacyjna efektywności mieszania materiałów ziarnistych. Zastosowanie teorii informacji w procesach kinetycznych. Zastosowanie informacji w operacjach jednostkowych. Stochastyczna teoria informacji. Entropia informacji procesu stochastycznego. Ilość informacji procesu stochastycznego. Energia informacji. Złożoność informacyjna Kołmogorowa.
Metody nauczaniaM-4Metody programowane (z użyciem komputera)
M-5Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, symulacja)
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-2metody problemowe (wykład problemowy)
M-1Metody podające (wykład, opis, objasnienie lub wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu zawierającego pytania otwarte oraz do wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-12_K01Student podczas zajęć praktycznych nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób innowacyjny i kreatywny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Student w ramach zajęć nabędzie wiedzę o informacyjnych kryteriach efektywności stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej. Uzyska informacje dotyczącą zastosowania informacyjnych kryteriów efektywności w procesach mieszania, procesach separacji oraz turbulencji.
Treści programoweT-W-1Entropia w mechanice płynów. Entropia w sensie termodynamicznym. Entropia a podobieństwo termodynamiczne (statystka Maxwella-Boltzmana, statystyka Fermiego-Diraca). Zbiory zmiennych przypadkowych. Charakterystyki statystyczne. Entropia dyskretnych i ciągłych zmiennych przypadkowych. Entropia warunkowa. Własności ekstremalne entropii. Ograniczenia. Entropia procesów wielowymiarowych. Entropia ogólna. Bezpamięciowe źródła entropii. Związek pomiędzy informacją a entropią. Entropia informacyjna. Twierdzenie Shannona. Definicja ilości informacji. Jednostki informacji. Miary informacji: strukturalna, kombinatoryczna, addytywna Hartleya, probabilistyczna. Ilość informacji w przypadku ogólnym. Właściwości informacji statystycznej. Średnia ilość informacji. Minimalna i maksymalna ilość informacji. Informacja wzajemna. Entropia i informacja sygnałów. Widma sygnałów. Informacja wymieniona pomiędzy dwoma sygnałami. Linie przesyłowe informacji. Kodowanie informacji. Kanały informacji. Informacyjna efektywność układów pomiarowych. Addytywność ilości informacji w układach sterowania automatycznego. Negeentropijna zasada informacji. Ocena efektywności układów według kryteriów informacyjnych. Zagadnienia fizyczne w świetle zagadnień ilości informacji. Informacja z obliczeń negeentropii. Entropia informacyjna w procesach wymiany masy. Ocena informacyjna efektywności mieszania materiałów ziarnistych. Zastosowanie teorii informacji w procesach kinetycznych. Zastosowanie informacji w operacjach jednostkowych. Stochastyczna teoria informacji. Entropia informacji procesu stochastycznego. Ilość informacji procesu stochastycznego. Energia informacji. Złożoność informacyjna Kołmogorowa.
T-A-1Obliczanie entropii i ilości informacji dla różnych operacji jednostkowych. Informacyjna analiza korelacyjna i widmowa różnego typu procesów. Entropia rozkładów zmiennych losowych. Analiza informacyjna operacji jednostkowych inżynierii procesowej. Zagadnienia optymalizacyjne. Zasada maksymalnej entropii. Notacja i kody. Informacja wzajemna. Kanały transmisji i ich przepustowość. Efektywne kodowanie wiadomości. Złożoność informacyjna Kołmogorowa. Stała Chaitina.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład, opis, objasnienie lub wyjaśnienie)
M-5Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe, symulacja)
M-3Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna)
M-2metody problemowe (wykład problemowy)
M-4Metody programowane (z użyciem komputera)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu zawierającego pytania otwarte oraz do wyboru
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
3,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
3,5Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo.
4,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
4,5Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
5,0Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.