Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych

Sylabus przedmiotu Zintegrowane obliczenia inżynierskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zintegrowane obliczenia inżynierskie
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Łącki <Henryk.Lacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy projektowania procesów i aparatów, podstawy informatyki (programy CAD, bazy danych, internet) znajomość zasad BHP

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z poszczególnymi etapami kompleksowego projektu instalacji przemysłowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Realizacja praktyczna treści wykladów na bazie wybranego fragmentu instalacji procesowej15
15
wykłady
T-W-1Stadia opracowania nowej technologii. Opracowanie studium możliwości realizacji i wykonalności inwestycji w przemyśle chemicznym.3
T-W-2Szacowanie nakładów inwestycyjnych. Indeksy cen aparatury chemicznej. Zasady wyceny kosztów aparatury. Rachunek zysków i strat dla zakładu przemysłu chemicznego.3
T-W-3Elementy projektu procesowego. Rysunek techniczny w projektowaniu procesowym.2
T-W-4Bilanse materiałowe i energetyczne. Schematy ideowe. Zasady wykonania schematu technologicznego i technologiczno-pomiarowego.2
T-W-5Wykorzystanie programów CAD do opracowania schematu technologicznego.2
T-W-6Uzgodnienia projektowe (BHP, P.-poż., p.-wybuchowe, UDT, sanitarno-epidemiologiczne, ochrona środowiska).2
T-W-7Oferty, zapytania, katalogi. Organizacja biur projektowych.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego11
A-P-3konsultacje3
A-P-4zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia literaturowe4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wyklad informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-15_W01
tłumaczy i rozumie techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i spoleczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
ICHP_2A_W04, ICHP_2A_W05, ICHP_2A_W09T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-15_U01
potrafi pzreprowadzić kompleksowy projekt instalacji procesowej
ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U10T2A_U04, T2A_U10InzA2_U03C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-15_K01
student nabierze zdolności do kompleksowego widzenia zagadnień przemyslowych
ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K06T2A_K02, T2A_K06InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-15_W01
tłumaczy i rozumie techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i spoleczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
2,0student nie rozumie technicznych,ekonomicznych, prawnych,środowiskowych i społecznych aspektów realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
3,0student rozumie poszczególne fragmenty technicznych, ekonomicznych, prawnych,środowiskowych i społecznych aspektów realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
3,5student rozumie prawie wszystkie techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i społeczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
4,0rozumie techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i społeczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
4,5student rozumie i potrafi prawidłowo powiazać wszystki techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i społeczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
5,0student rozumie i potrafi prawidłowo powiazać i interpretować wszystki techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i społeczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-15_U01
potrafi pzreprowadzić kompleksowy projekt instalacji procesowej
2,0student nie potrafi samodzielnie rozwiązać prostych zadań projrktoeych
3,0student potrafi pzreprowadzić kompleksowy projekt instalacji procesowej rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny
3,5umiejętności pomiędzy 3 a 4
4,0student potrafi samodzielnie rozwiązać zadanie projektowe
4,5umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0student potrafi samodzielnie rozwiązać zadanie projektowe oraz obronić przyjęte założenia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-15_K01
student nabierze zdolności do kompleksowego widzenia zagadnień przemyslowych
2,0
3,0student ma zdolności do kompleksowego widzenia zagadnień przemysłowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. G.I. Welles, L.M. Rosse, Art of Chemical Process Design, Elsevier, 1986
  2. W.D. Seide, J.D. Seader, D.R. Lewin, Process Design Principles, John Wiley &Sons, Inc., 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja praktyczna treści wykladów na bazie wybranego fragmentu instalacji procesowej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stadia opracowania nowej technologii. Opracowanie studium możliwości realizacji i wykonalności inwestycji w przemyśle chemicznym.3
T-W-2Szacowanie nakładów inwestycyjnych. Indeksy cen aparatury chemicznej. Zasady wyceny kosztów aparatury. Rachunek zysków i strat dla zakładu przemysłu chemicznego.3
T-W-3Elementy projektu procesowego. Rysunek techniczny w projektowaniu procesowym.2
T-W-4Bilanse materiałowe i energetyczne. Schematy ideowe. Zasady wykonania schematu technologicznego i technologiczno-pomiarowego.2
T-W-5Wykorzystanie programów CAD do opracowania schematu technologicznego.2
T-W-6Uzgodnienia projektowe (BHP, P.-poż., p.-wybuchowe, UDT, sanitarno-epidemiologiczne, ochrona środowiska).2
T-W-7Oferty, zapytania, katalogi. Organizacja biur projektowych.1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego11
A-P-3konsultacje3
A-P-4zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studia literaturowe4
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-15_W01tłumaczy i rozumie techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i spoleczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
ICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
ICHP_2A_W09ma pogłębioną wiedzę na temat metod, technik, narzędzi i materiałów stosowanych przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z poszczególnymi etapami kompleksowego projektu instalacji przemysłowej
Treści programoweT-W-7Oferty, zapytania, katalogi. Organizacja biur projektowych.
T-W-1Stadia opracowania nowej technologii. Opracowanie studium możliwości realizacji i wykonalności inwestycji w przemyśle chemicznym.
T-W-2Szacowanie nakładów inwestycyjnych. Indeksy cen aparatury chemicznej. Zasady wyceny kosztów aparatury. Rachunek zysków i strat dla zakładu przemysłu chemicznego.
T-W-5Wykorzystanie programów CAD do opracowania schematu technologicznego.
T-W-6Uzgodnienia projektowe (BHP, P.-poż., p.-wybuchowe, UDT, sanitarno-epidemiologiczne, ochrona środowiska).
T-W-4Bilanse materiałowe i energetyczne. Schematy ideowe. Zasady wykonania schematu technologicznego i technologiczno-pomiarowego.
T-W-3Elementy projektu procesowego. Rysunek techniczny w projektowaniu procesowym.
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie obejmujące tematykę wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie technicznych,ekonomicznych, prawnych,środowiskowych i społecznych aspektów realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
3,0student rozumie poszczególne fragmenty technicznych, ekonomicznych, prawnych,środowiskowych i społecznych aspektów realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
3,5student rozumie prawie wszystkie techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i społeczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
4,0rozumie techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i społeczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
4,5student rozumie i potrafi prawidłowo powiazać wszystki techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i społeczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
5,0student rozumie i potrafi prawidłowo powiazać i interpretować wszystki techniczne,ekonomiczne, prawne,środowiskowe i społeczne aspekty realizacji kompleksowego projektu instalacji procesowej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-15_U01potrafi pzreprowadzić kompleksowy projekt instalacji procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z poszczególnymi etapami kompleksowego projektu instalacji przemysłowej
Treści programoweT-P-1Realizacja praktyczna treści wykladów na bazie wybranego fragmentu instalacji procesowej
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi samodzielnie rozwiązać prostych zadań projrktoeych
3,0student potrafi pzreprowadzić kompleksowy projekt instalacji procesowej rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny
3,5umiejętności pomiędzy 3 a 4
4,0student potrafi samodzielnie rozwiązać zadanie projektowe
4,5umiejętności pomiędzy 4 a 5
5,0student potrafi samodzielnie rozwiązać zadanie projektowe oraz obronić przyjęte założenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-15_K01student nabierze zdolności do kompleksowego widzenia zagadnień przemyslowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z poszczególnymi etapami kompleksowego projektu instalacji przemysłowej
Treści programoweT-W-2Szacowanie nakładów inwestycyjnych. Indeksy cen aparatury chemicznej. Zasady wyceny kosztów aparatury. Rachunek zysków i strat dla zakładu przemysłu chemicznego.
T-W-7Oferty, zapytania, katalogi. Organizacja biur projektowych.
T-W-5Wykorzystanie programów CAD do opracowania schematu technologicznego.
T-W-1Stadia opracowania nowej technologii. Opracowanie studium możliwości realizacji i wykonalności inwestycji w przemyśle chemicznym.
T-W-4Bilanse materiałowe i energetyczne. Schematy ideowe. Zasady wykonania schematu technologicznego i technologiczno-pomiarowego.
T-W-6Uzgodnienia projektowe (BHP, P.-poż., p.-wybuchowe, UDT, sanitarno-epidemiologiczne, ochrona środowiska).
T-W-3Elementy projektu procesowego. Rysunek techniczny w projektowaniu procesowym.
T-P-1Realizacja praktyczna treści wykladów na bazie wybranego fragmentu instalacji procesowej
Metody nauczaniaM-1wyklad informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Końcowe zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma zdolności do kompleksowego widzenia zagadnień przemysłowych
3,5
4,0
4,5
5,0