Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | Nano_2A_D2-02_U01 | Student powinien umieć zastoswać wiedzę na temat właściowści polimerów, dokonać wyboru adekwatnej metody badań, zaproponować metody charakteryzacji zarówno tworzyw niemodyfikowanych jak i kompozycji polimerowych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Nano_2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, nanobiomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi dokonywać ich krytycznej selekcji, nterpretacji oraz integracji ze swą dotychczasową wiedzą |
---|
Nano_2A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanobiotechnologii |
Nano_2A_U03 | na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować opracowanie naukowe (publikację) w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim z zakresu zagadnień właściwych dla kierunku nanotechnologii |
Nano_2A_U05 | potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i wykorzystać proces samokształcenia w miejscu pracy |
Nano_2A_U07 | potrafi zastosować specjalistyczne metody i procedury pomiarowe z zakresu technologii chemicznej, fizyki i nanotechnologii, aby zaplanować złożony eksperyment laboratoryjny oraz potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
Nano_2A_U08 | potrafi dokonać doboru metod analitycznych i aparatury właściwych dla przeprowadzenia badań laboratoryjnych poprzez integrację zdobytej wiedzy |
Nano_2A_U11 | potrafi dostrzegać i oceniać krytycznie, konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie swojej specjalności |
Nano_2A_U12 | potrafi określić zakres stosowalności poznanych metod badawczych i technologii oraz nowych rozwiązań w warunkach przemysłowych |
Nano_2A_U14 | posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności o zróżnicowanym stopniu trudności |
Nano_2A_U15 | potrafi przeprowadzić złożoną charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z dziedziny fizyki, chemii i inżynierii materiałowej |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U01 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie |
---|
T2A_U02 | potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U03 | potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych |
T2A_U05 | potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia |
T2A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T2A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T2A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne |
T2A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
T2A_U12 | potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów |
T2A_U13 | ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą |
T2A_U14 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich |
T2A_U18 | potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy |
T2A_U19 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA2_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studenta z metodami analizy fizycznej i chemicznej materiałów polimerowych. Omówienie najnowszych metod badawczych |
---|
Treści programowe | T-W-10 | Ocena kolorystyczna. Zmętnienie. Zapłon, palność. Odporność na działanie chemikaliów. Odporność na starzenie. Pomiar wielkości cząstek. |
---|
T-W-6 | Metody wiskozymetryczne (lepkościomierze kapilarne, rotacyjne, z opadającą kulką). Metody reologiczne (wskaźnik płynięcia). |
T-W-7 | Metody termiczne. Różnicowa kalorymetria skaningowa (DSC). Analiza termograwimetryczna (TGA). Analiza termomechaniczna (TMA). Dynamiczna analiza mechaniczna (DMA). Temperatura mięknienia (metoda Vicata) |
T-W-9 | Metody mikroskopowe. Elektronowa mikroskopia skaningowa (SEM), mikroskopia sił atomowych (AFM). |
T-W-3 | Metody analizy chemicznej polimerów, tworzyw sztucznych i materiałów polimerowych. |
T-W-2 | Fizyczne i fazowe stany polimerów. |
T-W-5 | Metody spektroskopowe. Spektroskopia w podczerwieni (FTIR). Spektroskopia absorpcyjna (UV-VIS). |
T-W-1 | Wiadomości ogólne i podstawowe, główne grupy tworzyw sztucznych. Podział polimerów pod kątem ich właściwości. |
T-W-4 | Oznaczenia rozrzutu wielkości cząstek. Chromatografia gazowa (GC). Wysokosprawna chromatografia cieczowa (HPLC). Chromatografia żelowa (GPC). Osmometria parowa (VPO). |
T-W-8 | Metody mechaniczne. Zachowanie w układzie naprężenie-odkształcenie, pełzanie, analizy zmęczeniowe, udarność. Inne metody. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o sposobach badań materiałów polimerowych |
---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta po wykładzie informującym o głównych grupach tworzyw sztucznych, stanach fazowych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie najprostszego sposóbu określania różnic pomiędzy właściwości tworzywi sztucznych |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie sposóbu określania różnic pomiędzy właściwości tworzywi sztucznych |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w sposobach określania różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi, przemianami fazowymi i metodami badań polimerów |
4,0 | Student posiada umiejętności w sposobach określania różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi, przemianami fazowymi i metodami badań polimerów |
4,5 | Student posiada umiejętności w sposobach określania różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi i ich przemianami fazowymi oraz dobrać metody badawcze w zależności od rodzaju tworzywa sztucznego |
5,0 | Student posiada umiejętności w sposobach określania różnic pomiędzy tworzywami sztucznymi i ich przemianami fazowymi, dobrać metody badawcze w zależności od rodzaju tworzywa sztucznego oraz zaproponować własne rozwiązania |