Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Nanotechnologia (S2)
specjalność: Nanonauki i nanotechnologie

Sylabus przedmiotu Bio-nanokompozyty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Nanotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bio-nanokompozyty
Specjalność Nano-biomateriały
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia i technologia polimerów
W-2Podstawy nauki o biomateriałach polimerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z pojęciem bio-nanokompozytu, nanomateriałami na bazie biopolimerów naturalnych i ich zastosowaniach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Definicje i pojęcia związanie z bio-nanokompozytami1
T-W-2Naturalne tkanki jako przykład bio-nanokompozytu2
T-W-3Omówienie grup polimerowych nanokompozytów bazujących na materiałach nauralnych: jedwab, włókna roślinne, włokna piór kurzych, ich właściwości oraz potencjalnych zastosowań6
T-W-4Elastyna i kolagen, ich właściwości i zastosowanie w medycynie4
T-W-5Toksyczność bio- i nanokompozytów2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2pogłębianie wiedzy na podstawie literatury15
A-W-3aktywność na zajęciach15
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych pojęć i właściwości bio-nanokompozytów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji i metod oceny właściwości użytkowych bio-nanokompozytów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-10a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów bio-nanokompozytów, a takze metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
Nano_2A_W05, Nano_2A_W03, Nano_2A_W02, Nano_2A_W06, Nano_2A_W07, Nano_2A_W04T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-10a_U01
Student powinien umieć sformułować bio-nanokompozyt, zaproponować metody charakteryzacji zarówno zastosowanego podłoża jak i kompozycji.
Nano_2A_U01, Nano_2A_U02, Nano_2A_U03, Nano_2A_U04, Nano_2A_U05, Nano_2A_U06, Nano_2A_U11, Nano_2A_U13, Nano_2A_U14, Nano_2A_U15T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Nano_2A_D2-10a_K01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i/lub dystrybucji materiałów polimerowych oraz z obszaru medycyny, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju bio-nanokompozytu na otaczające środowisko.
Nano_2A_K01, Nano_2A_K02, Nano_2A_K04T2A_K01, T2A_K02, T2A_K06, T2A_K07InzA2_K01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-10a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów bio-nanokompozytów, a takze metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o bio-nanokompozytach
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy polimerów naturalnych, biomateriałów, wprowadzane nanododatki/komponenty i technologie formulowania tych materiałów
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy polimerów naturalnych, biomateriałów, wprowadzane nanododatki/komponenty i technologie formulowania tych materiałów, zaproponować nowe rozwiązania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-10a_U01
Student powinien umieć sformułować bio-nanokompozyt, zaproponować metody charakteryzacji zarówno zastosowanego podłoża jak i kompozycji.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji bio-nanokompozytów
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji bio-nanokompozytów
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji bio-nanokompozytów
4,0Student posiada umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji bio-nanokompozytów
4,5Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny i doboru materiałów do określonego zastosowania bio-nanokompozytów
5,0Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz podstawowe umiejętności w zakresie oceny i doboru materiałów do określonego zastosowania bio-nanokompozytów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Nano_2A_D2-10a_K01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i/lub dystrybucji materiałów polimerowych oraz z obszaru medycyny, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju bio-nanokompozytu na otaczające środowisko.
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów
3,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału oraz techniki aplikacji na środowisko
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału oraz techniki aplikacji na środowisko
5,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału oraz techniki aplikacji na środowisko, , a także technik oceny właściwości bio-nanokompozytów

Literatura podstawowa

  1. A. Kin-Tak Lau et. al., Nano- and Biocomposites, CRC Press, 2010
  2. A.K. Mohanty, Natural Fibres, Biopolymers and Biocomposites, CRC Press, 2005
  3. Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, Warszawa, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje i pojęcia związanie z bio-nanokompozytami1
T-W-2Naturalne tkanki jako przykład bio-nanokompozytu2
T-W-3Omówienie grup polimerowych nanokompozytów bazujących na materiałach nauralnych: jedwab, włókna roślinne, włokna piór kurzych, ich właściwości oraz potencjalnych zastosowań6
T-W-4Elastyna i kolagen, ich właściwości i zastosowanie w medycynie4
T-W-5Toksyczność bio- i nanokompozytów2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2pogłębianie wiedzy na podstawie literatury15
A-W-3aktywność na zajęciach15
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D2-10a_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie podstawowych rodzajów bio-nanokompozytów, a takze metod charakteryzacji właściwości użytkowych i kierunków zastosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_W05ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat trendów rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięć z zakresu nanotechnologii
Nano_2A_W03ma szczegółową wiedzę w zakresie stosowania specjalistycznych procedur pomiarowych, elektronicznych przyrządów pomiarowych i komputerowych systemów pomiarowych w technice, nanotechnologii, nanobiotechnologii
Nano_2A_W02ma szczegółową wiedzę o materiałach, nanomateriałach, produktach i procesach stosowanych w przemyśle chemicznym w szczególności związanych z ukończoną specjalnością, a także w zakresie wybranych zagadnień fizyki i inżynierii oraz technologii chemicznej dotyczących nowoczesnych materiałów, nanomateriałów i biomateriałów
Nano_2A_W06ma poszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i wytwarzaniu materiałów, w tym nanomateriałów i nanobiomateriałów
Nano_2A_W07zna podstawowe techniki pomiarowe, obliczeniowe i multimedialne stosowane w wytwarzaniu i analizie produktów przewidzianych w programie wybranej specjalności
Nano_2A_W04ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnej inżynierii materiałów i spektroskopii/mikroskopii nanomateriałów i nanobiomateriałów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pojęciem bio-nanokompozytu, nanomateriałami na bazie biopolimerów naturalnych i ich zastosowaniach.
Treści programoweT-W-1Definicje i pojęcia związanie z bio-nanokompozytami
T-W-3Omówienie grup polimerowych nanokompozytów bazujących na materiałach nauralnych: jedwab, włókna roślinne, włokna piór kurzych, ich właściwości oraz potencjalnych zastosowań
T-W-2Naturalne tkanki jako przykład bio-nanokompozytu
T-W-5Toksyczność bio- i nanokompozytów
T-W-4Elastyna i kolagen, ich właściwości i zastosowanie w medycynie
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych pojęć i właściwości bio-nanokompozytów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji i metod oceny właściwości użytkowych bio-nanokompozytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie wiadomości o bio-nanokompozytach
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę w zakresie jak wyżej.
3,5Student posiada podstawową wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy polimerów naturalnych, biomateriałów, wprowadzane nanododatki/komponenty i technologie formulowania tych materiałów
5,0Student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy polimerów naturalnych, biomateriałów, wprowadzane nanododatki/komponenty i technologie formulowania tych materiałów, zaproponować nowe rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D2-10a_U01Student powinien umieć sformułować bio-nanokompozyt, zaproponować metody charakteryzacji zarówno zastosowanego podłoża jak i kompozycji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologi, nanomateriałów, nanobiomateriałów, fizyki, chemii, inżynierii materiałowej i nauk pokrewnych; potrafi dokonywać ich krytycznej selekcji, nterpretacji oraz integracji ze swą dotychczasową wiedzą
Nano_2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie nanotechnologii i nanobiotechnologii
Nano_2A_U03na podstawie danych literaturowych oraz własnych badań naukowych potrafi przygotować opracowanie naukowe (publikację) w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku angielskim z zakresu zagadnień właściwych dla kierunku nanotechnologii
Nano_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i angielskim prezentacje ustne dotyczące szczegółowych zagadnień związanych tematycznie z treściami programowymi studiów
Nano_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i wykorzystać proces samokształcenia w miejscu pracy
Nano_2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nanotechnologii, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu kształcenia Językowego w stopniu wystarczającym do porozumiewania się oraz umożliwiającym czytanie ze zrozumieniem literatury fachowej, dokumentacji technicznej, artykułów i podręczników
Nano_2A_U11potrafi dostrzegać i oceniać krytycznie, konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie swojej specjalności
Nano_2A_U13potrafi dostrzec braki i zaproponować usprawnienia w istniejących rozwiązaniach technicznych oraz zaprojektować i zrealizować (przynajmniej w części) nowy projekt lub zadanie inżynierskie używając właściwych metod, technik i narzędzi
Nano_2A_U14posiada umiejętność doboru reakcji chemicznych, technik laboratoryjnych i rozwiązań inżynieryjnych do realizacji konkretnych zadań z zakresu ukończonej specjalności o zróżnicowanym stopniu trudności
Nano_2A_U15potrafi przeprowadzić złożoną charakterystykę fizyko-chemiczną nanomateriałów opierając się o zdobytą wiedzę z dziedziny fizyki, chemii i inżynierii materiałowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pojęciem bio-nanokompozytu, nanomateriałami na bazie biopolimerów naturalnych i ich zastosowaniach.
Treści programoweT-W-3Omówienie grup polimerowych nanokompozytów bazujących na materiałach nauralnych: jedwab, włókna roślinne, włokna piór kurzych, ich właściwości oraz potencjalnych zastosowań
T-W-2Naturalne tkanki jako przykład bio-nanokompozytu
T-W-4Elastyna i kolagen, ich właściwości i zastosowanie w medycynie
T-W-5Toksyczność bio- i nanokompozytów
T-W-1Definicje i pojęcia związanie z bio-nanokompozytami
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych pojęć i właściwości bio-nanokompozytów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji i metod oceny właściwości użytkowych bio-nanokompozytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji bio-nanokompozytów
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji bio-nanokompozytów
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji bio-nanokompozytów
4,0Student posiada umiejętności w zakresie komponowania, aplikacji bio-nanokompozytów
4,5Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz ograniczone umiejętności w zakresie oceny i doboru materiałów do określonego zastosowania bio-nanokompozytów
5,0Student posiada umiejetności w zakresie j.w. oraz podstawowe umiejętności w zakresie oceny i doboru materiałów do określonego zastosowania bio-nanokompozytów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaNano_2A_D2-10a_K01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w kontaktach z partnerami gospodarczymi, zwłaszcza z sektora wytwarzania i/lub dystrybucji materiałów polimerowych oraz z obszaru medycyny, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu produkcyjnego, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, aplikacji oraz rodzaju bio-nanokompozytu na otaczające środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówNano_2A_K01potrafi samodzielnie uzupełniać i poszerzać swoją wiedzę o zagadnienia związane z nanotechnologią, nanomateriałami i nanobiomateriałów a także o problemy wchodzące w skład innych specjalności inżynierskich i pozainżynierskich, potrafi przeprowadzać i organizować seminaria i szkolenia, wskazywać innym wiarygodne źródła informacji fachowych
Nano_2A_K02zna wpływ wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu, potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Nano_2A_K04ma świadomość społecznego znaczenia wiedzy społeczeństwa w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych, przedstawia różne aspekty ich stosowania a ze szczególnym uwzględnieniem nanotechnologii i jej osiągnięć, potrafi prezentować dany problem z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z pojęciem bio-nanokompozytu, nanomateriałami na bazie biopolimerów naturalnych i ich zastosowaniach.
Treści programoweT-W-2Naturalne tkanki jako przykład bio-nanokompozytu
T-W-3Omówienie grup polimerowych nanokompozytów bazujących na materiałach nauralnych: jedwab, włókna roślinne, włokna piór kurzych, ich właściwości oraz potencjalnych zastosowań
T-W-5Toksyczność bio- i nanokompozytów
T-W-1Definicje i pojęcia związanie z bio-nanokompozytami
T-W-4Elastyna i kolagen, ich właściwości i zastosowanie w medycynie
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie podstawowych informacji i wiedzy studenta w zakresie podstawowych pojęć i właściwości bio-nanokompozytów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie komponowania, obszarów stosowania, sposobów aplikacji i metod oceny właściwości użytkowych bio-nanokompozytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów
3,0Student posiada ograniczoną kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów
3,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów
4,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów oraz ograniczoną kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału oraz techniki aplikacji na środowisko
4,5Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału oraz techniki aplikacji na środowisko
5,0Student posiada kreatywność w zakresie stosowania wiedzy i umiejętnosci dot. ochrony dóbr użytkowych wytworzonych bio-nanokompozytów oraz kreatywność w zakresie wpływu rodzaju materiału oraz techniki aplikacji na środowisko, , a także technik oceny właściwości bio-nanokompozytów