Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Ekologia morza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia morza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sylwia Mozia <Sylwia.Mozia@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi Wszechoceanu, właściwościami fizycznymi i chemicznymi wód morskich, ruchami wód oceanicznych oraz charakterystyką osadów oceanicznych |
C-2 | Zapoznanie studenta z wpływem Wszechoceanu na klimat lokalny i globalny |
C-3 | Zapoznanie studenta z zagadnieniami dotyczącymi ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Środowisko Morza Bałtyckiego (charakterystyka fizycznogeograficzna, życie w Bałtyku, eutrofizacja, zanieczyszczenia i ich wpływ na środowisko, gospodarka wodno-ściekowa w regionie Bałtyku, polityka ochrony środowiska w regionie Bałtyku) | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka Wszechoceanu z uwzględnieniem oceanów i mórz. Bilans wodny Ziemi | 1 |
T-W-2 | Właściwości fizyczne wód morskich | 2 |
T-W-3 | Hydrochemia mórz | 3 |
T-W-4 | Ruchy wód oceanicznych | 3 |
T-W-5 | Osady oceaniczne | 2 |
T-W-6 | Zasoby naturalne Wszechoceanu i ich eksploatacja | 1 |
T-W-7 | Rola Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje z osobą prowadzącą zajęcia | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 12 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 7 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | seminarium z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta zdobytych podczas cyklu wykładów. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmiej 60% maksymalnej liczby punktów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta w oparciu o aktywność i udział w dyskusji podczas prowadzonych zajęć. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności studenta na podstawie przygotowanej i przedstawionej prezentacji multimedialnej dotyczącej zagadnień objętych tematyką ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05b_W01 Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące Wszechoceanu, posiada wiadomości na temat właściwości fizycznych i chemicznych wód morskich, ruchów wód oceanicznych oraz osadów oceanicznych. Student jest w stanie wyjaśnić wpływ Wszechoceanu na kształtowanie klimatu. | KOS_1A_W07, KOS_1A_W08 | T1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-6 | M-1 | S-1 |
KOS_1A_D05b_W02 Student zna zagadnienia dotyczące ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności związane z charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku. | KOS_1A_W07, KOS_1A_W08 | T1A_W03 | — | C-3 | T-A-1 | M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05b_U01 Student umie pozyskiwać i interpretować informacje dotyczące właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów tych wód oraz właściwości osadów oceanicznych. Student potrafi ocenić wpływ parametrów fizyczno-chemicznych wód morskich na występujące w nich organizmy żywe. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny wpływu Wszechoceanu na kształtowanie klimatu. | KOS_1A_U01 | T1A_U01 | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
KOS_1A_D05b_U02 Student potrafi na podstawie zebranych samodzielnie infromacji przygotować i przedstawić prezentację multimedialną dotyczącą zagadnień związanych z ekologią morza. | KOS_1A_U03, KOS_1A_U01 | T1A_U01, T1A_U03 | — | C-3 | T-A-1 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D05b_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko mórz i oceanów oraz rozumie odpowiedzialność związaną z podejmowanymi w tym zakresie decyzjami. Student ma świadomość istnienia i rozumie zależności wynikające z wzajemnego oddziaływania człowieka i środowiska, w szczególności środowiska morskiego. | KOS_1A_K02, KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2, C-3 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-A-1, T-W-4, T-W-6 | M-2, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05b_W01 Student zna podstawowe zagadnienia dotyczące Wszechoceanu, posiada wiadomości na temat właściwości fizycznych i chemicznych wód morskich, ruchów wód oceanicznych oraz osadów oceanicznych. Student jest w stanie wyjaśnić wpływ Wszechoceanu na kształtowanie klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę na temat właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów wód oceanicznych oraz budowy i właściwości osadów oceanicznych. Student ma podstawową wiedzę na temat roli Wszechoceanu w kształtowaniu klimatu. Wiedza studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D05b_W02 Student zna zagadnienia dotyczące ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności związane z charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia dotyczące ekologii Morza Bałtyckiego, w szczególności związane z charakterystyką fizycznogeograficzną, życiem w Bałtyku, eutrofizacją, zanieczyszczeniami i ich wpływem na środowisko oraz gospodarką wodno-ściekową w regionie Bałtyku. Wiedza studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05b_U01 Student umie pozyskiwać i interpretować informacje dotyczące właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów tych wód oraz właściwości osadów oceanicznych. Student potrafi ocenić wpływ parametrów fizyczno-chemicznych wód morskich na występujące w nich organizmy żywe. Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny wpływu Wszechoceanu na kształtowanie klimatu. | 2,0 | |
3,0 | Student umie w stopniu dostatecznym pozyskiwać i interpretować informacje dotyczące właściwości fizycznych i hydrochemii wód morskich, ruchów tych wód oraz właściwości osadów oceanicznych. Student potrafi w stopniu zadowalającym omówić wpływ parametrów fizyczno-chemicznych wód morskich na występujące w nich organizmy żywe. Student potrafi w stopniu dostatecznym zastosować zdobytą wiedzę do oceny wpływu Wszechoceanu na kształtowanie klimatu. Umiejętności studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do zdobycia w ramach przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_D05b_U02 Student potrafi na podstawie zebranych samodzielnie infromacji przygotować i przedstawić prezentację multimedialną dotyczącą zagadnień związanych z ekologią morza. | 2,0 | |
3,0 | Student umie, korzystając z dodatkowej pomocy, zebrać na zadany temat podstawowe informacje z literatury, baz danych lub innych źródeł. Student potrafi przygotować prostą prezentację multimedialną dotyczącą zagadnień związanych z ekologią morza. Umiejętności studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do zdobycia w ramach przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D05b_K01 Student ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko mórz i oceanów oraz rozumie odpowiedzialność związaną z podejmowanymi w tym zakresie decyzjami. Student ma świadomość istnienia i rozumie zależności wynikające z wzajemnego oddziaływania człowieka i środowiska, w szczególności środowiska morskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko mórz i oceanów oraz istnienia zależności wynikających z wzajemnego oddziaływania człowieka i środowiska, w szczególności środowiska morskiego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wolnomiejski N., Pawlikowski T., Zarys ekologii i ochrony mórz, część I, Wydawnictwo UMK, Toruń, 2006
- Stiepanow W. N., Oceanosfera, PWN, Warszawa, 1987
- Różańska Z., Zasoby, zanieczyszczenia i ochrona wód morskich ze szczególnym uwzględnieniem Bałtyku, PWN, Warszawa, 1987
Literatura dodatkowa
- Bajkiewicz-Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa, 2010
- materiały Uniwersytetu Bałtyckiego (The Baltic University): „The Baltic Sea Environment”, wersja polska Katowice, 1998