Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Analiza instrumentalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza instrumentalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Akademickie Centrum Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Monika Gąsiorowska <Monika.Jedras@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 60 0,00,38zaliczenie
wykładyW6 15 4,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z dziedziny chemii, w tym organicznej i fizycznej
W-2ukończony kurs z matematyki oraz statystycznej obróbki wyników doświadczalnych
W-3Umiejętność sporządzania roztworów, przeliczania stężeń oraz przeprowadzenia innych obliczeń chemicznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest poznanie metod analizy intrumentalnej, powszechnie stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystwanych, ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych.
C-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania roztworów badanych, poprzez pomiar na odpowiednio dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
C-3Nabycie umiejętność doboru odpowiedniej techniki badawczej do określonego celu.
C-4Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania różnych w niej ról.
C-5Zdobycie świadomości zagrożeń wpływu działalności człowieka na środowisko oraz konieczności zrónoważonego rozwoju, do którego niezbędne są narzędzia analityczne omawiane w trakcie zajęć.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykorzystanie metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struntury widma od budowy cząsteczki10
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania strukury związków organicznych10
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowcyh i jakościwych mieszanin10
T-L-4Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych, określania ich struktury oraz ich stężenia w roztworze10
T-L-5Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowe spektrometrii emisyjna z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.20
60
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego oddziaływań z materią (absorpcja, emisja, odbicie).1
T-W-3Klasyfikacja metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych.1
T-W-4Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych.9
T-W-5Klasyfikacja metod chromatograficznych oraz omówienie natury zjawisk fizykochemicznych wykorzystywanych w poszczególnych ich rodzajach; omówienie pojęć dotyczących metod chromatograficznych oraz idei rozdziału składników mieszaniny z zastosowaniem różnych rodzajów oddziaływań analit – fazy chromatograficzne.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie się do kolokwium15
A-W-4uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań60
A-W-5przygotowanie się do wejściówki10
A-W-6czytanie wskazanej literatury6
121
laboratoria
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B09a_W04
Ma wiedzę na temat klasyfikacji metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych. Zna podstawowe pojęia związanych ze światłem oraz posiada wiedzę o rodzajach jego oddziaływań z materią (absorpcja, emisja, odbicie). Zapoznaje się z podstawami teoretycznymi opisującymi zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowaniem w poszczególnych metodach, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych - metod umożliwiających określenie składu próbki lub/i dających informację na temat budowy i właściwości materii. Poznaje zjawiska, idee i pojęcia dotyczące metod chromatograficznych, sposobów rozdzielania składników mieszaniny jednorodnej. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego umożliwiającego określenie składu analitu
KOS_1A_W04T1A_W01C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1S-2
KOS_1A_B09a_W12
Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
KOS_1A_W12T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-4, C-3T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B09a_U10
Ma umiejętność wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego od sporządzania roztworow, poprzez kalibrację i pomiar odpowiednim urządzenie pomiarowym, obróbkę i interpretację uzyskanych wyników po wyciągnięcie wniosków. Potrafi zastosować te metod w analizie jakościowej, ilościowej oraz do badania budowy i właściwości materii (atom, cząsteczka, jon).
KOS_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-3, C-2T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B09a_K03
Potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, ma świadomość wpływu człowieka na środowiska, czuje potrzebę zrównoważonego rozwoju
KOS_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-5T-W-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1
KOS_1A_B09a_K04
Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtują umiejętność współdziałania i pracy w grupie
KOS_1A_K04T1A_K03InzA_K02C-4T-L-5, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B09a_W04
Ma wiedzę na temat klasyfikacji metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych. Zna podstawowe pojęia związanych ze światłem oraz posiada wiedzę o rodzajach jego oddziaływań z materią (absorpcja, emisja, odbicie). Zapoznaje się z podstawami teoretycznymi opisującymi zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowaniem w poszczególnych metodach, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych - metod umożliwiających określenie składu próbki lub/i dających informację na temat budowy i właściwości materii. Poznaje zjawiska, idee i pojęcia dotyczące metod chromatograficznych, sposobów rozdzielania składników mieszaniny jednorodnej. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego umożliwiającego określenie składu analitu
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i metod z dziedziny analizy instrumentalnej
3,0Student rozumie i zna niektóre z zagadnień oraz metod z dziedziny analizy instrumentalnej
3,5Student zna i rozumie wszystkie pojęcia i metody z dziedziny analizy instrumentalnej
4,0Student nie tylko zna i rozumie zagadanienia i metody z dziedziny analizy instrumentalnej, ale potrafi również w analityczny sposób je porównać
4,5Student rozumie wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć zagadnienia i metody, potrafi ocenić ich przydatność oraz wybrać najodpowiedniejszą do danego celu
5,0Student rozumie wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć zagadnienia i metody, potrafi ocenić ich przydatność oraz wybrać najodpowiedniejszą do danego celu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
KOS_1A_B09a_W12
Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
2,0Student nie wie jak wykorzystać metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu
3,0Student wie jak wykorzystać zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu
3,5Student wie jak wykorzystać wszystkie metody i techniki badawczo-analityczne prezentowane w trakcie kursu
4,0Student nie tylko wie jak wykorzystać wszystkie metody i techniki badawczo-analityczne prezentowane w trakcie kursu, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student wie jak wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i techniki badawczo-analityczne oraz w analityczny sposób je porównać, ale również potrafi porównywać ich przydatność, a także wie w jakim celu je wykorzystać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i techniki badawczo-analityczne oraz w analityczny sposób je porównać, potrafi porównywać ich przydatność, a także wie w jakim celu je wykorzystać z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B09a_U10
Ma umiejętność wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego od sporządzania roztworow, poprzez kalibrację i pomiar odpowiednim urządzenie pomiarowym, obróbkę i interpretację uzyskanych wyników po wyciągnięcie wniosków. Potrafi zastosować te metod w analizie jakościowej, ilościowej oraz do badania budowy i właściwości materii (atom, cząsteczka, jon).
2,0Student nie umie wykorzystać metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie metody i techniki badawczo-analityczne prezentowane w trakcie kursu.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie metody i techniki badawczo-analityczne prezentowane w trakcie kursu, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i techniki badawczo-analityczne oraz w analityczny sposób je porównać, ale również potrafi porównywać ich przydatność, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, uzyskane za ich pomocą wyniki oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i techniki badawczo-analityczne oraz w analityczny sposób je porównać, potrafi porównywać ich przydatność, potrafi efektywnie prezentować, analizować, uzyskane za ich pomocą wyniki oraz oszacować błędy, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B09a_K03
Potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, ma świadomość wpływu człowieka na środowiska, czuje potrzebę zrównoważonego rozwoju
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń cywilizacyjnych, nie ma świadomości wpływu człowieka na środowisko.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko.
3,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko, jak również rozumie ideę zrównoważonego rozwoju.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, ma świadomość wpływu człowieka na środowisko, rozumie ideę zrównoważonego rozwoju i czuje jego potrzebę.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, rozumie ideę zrównoważonego rozwoju, czuje jego potrzebę, ma świadomość wpływu człowieka na środowisko, ale i potrafi przewidzieć skutki tego wpływu.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, rozumie ideę zrównoważonego rozwoju, czuje jego potrzebę, ma świadomość wpływu człowieka na środowisko, potrafi przewidzieć skutki tego wpływu z jednoczesnym uzasadnieniem swojej opinii.
KOS_1A_B09a_K04
Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtują umiejętność współdziałania i pracy w grupie
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie tylko pod ścisłym nadzorem i stosując się ściśle do wskazówek osoby prowadzącej zajęcia.
3,5Student potrafi samodzielnie współdziałać i pracować w grupie.
4,0Student potrafi samodzielnie współdziałać i pracować w grupie przymując w niej różne role.
4,5Student potrafi samodzielnie współdziałać i pracować w grupie przymując w niej różne role, biorąc pod uwagę potrzeby i umiejętności innych członków grupy.
5,0Student potrafi samodzielnie współdziałać i pracować w grupie przymując w niej różne role, biorąc pod uwagę potrzeby i umiejętności innych członków grupy oraz potrafi umotywować swoje wybory.

Literatura podstawowa

  1. Wojciech Zieliński, Andrzej Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  2. Joanna Sadlej, Spektroskopia molekularna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  3. Andrzej Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne
  4. Walery Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa
  5. Zugfryd Witkiewicz, Podstawy Chromatografii, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
  6. Edmund Szyszko, Instrumentalne Metody Analityczne, PZWL, Warszawa

Literatura dodatkowa

  1. Jan Najbar, Andrzej Turek, Fotochemia i spektroskopia optyczna. Ćwiczenia laboratoryjne, PWN, Warszawa
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław
  3. Peter William Atkins, Chemia fizyczna, PWN, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykorzystanie metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struntury widma od budowy cząsteczki10
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania strukury związków organicznych10
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowcyh i jakościwych mieszanin10
T-L-4Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych, określania ich struktury oraz ich stężenia w roztworze10
T-L-5Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowe spektrometrii emisyjna z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.20
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej1
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego oddziaływań z materią (absorpcja, emisja, odbicie).1
T-W-3Klasyfikacja metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych.1
T-W-4Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych.9
T-W-5Klasyfikacja metod chromatograficznych oraz omówienie natury zjawisk fizykochemicznych wykorzystywanych w poszczególnych ich rodzajach; omówienie pojęć dotyczących metod chromatograficznych oraz idei rozdziału składników mieszaniny z zastosowaniem różnych rodzajów oddziaływań analit – fazy chromatograficzne.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury15
A-W-3przygotowanie się do kolokwium15
A-W-4uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym opracowanie wyników badań60
A-W-5przygotowanie się do wejściówki10
A-W-6czytanie wskazanej literatury6
121
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09a_W04Ma wiedzę na temat klasyfikacji metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych. Zna podstawowe pojęia związanych ze światłem oraz posiada wiedzę o rodzajach jego oddziaływań z materią (absorpcja, emisja, odbicie). Zapoznaje się z podstawami teoretycznymi opisującymi zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowaniem w poszczególnych metodach, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych - metod umożliwiających określenie składu próbki lub/i dających informację na temat budowy i właściwości materii. Poznaje zjawiska, idee i pojęcia dotyczące metod chromatograficznych, sposobów rozdzielania składników mieszaniny jednorodnej. Nabywa wiedzę na temat etapów procesu analitycznego umożliwiającego określenie składu analitu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod analizy intrumentalnej, powszechnie stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystwanych, ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych.
C-3Nabycie umiejętność doboru odpowiedniej techniki badawczej do określonego celu.
C-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania roztworów badanych, poprzez pomiar na odpowiednio dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
Treści programoweT-W-3Klasyfikacja metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych.
T-W-2Podstawowe pojęcia związane ze światłem, opis dualistycznego charakteru światła oraz rodzaje jego oddziaływań z materią (absorpcja, emisja, odbicie).
T-W-5Klasyfikacja metod chromatograficznych oraz omówienie natury zjawisk fizykochemicznych wykorzystywanych w poszczególnych ich rodzajach; omówienie pojęć dotyczących metod chromatograficznych oraz idei rozdziału składników mieszaniny z zastosowaniem różnych rodzajów oddziaływań analit – fazy chromatograficzne.
T-W-1Podstawowe definicje dotyczące procesu analitycznego, rodzaju metod analitycznych z uwzględnieniem metod analizy instrumentalnej
T-W-4Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć i metod z dziedziny analizy instrumentalnej
3,0Student rozumie i zna niektóre z zagadnień oraz metod z dziedziny analizy instrumentalnej
3,5Student zna i rozumie wszystkie pojęcia i metody z dziedziny analizy instrumentalnej
4,0Student nie tylko zna i rozumie zagadanienia i metody z dziedziny analizy instrumentalnej, ale potrafi również w analityczny sposób je porównać
4,5Student rozumie wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć zagadnienia i metody, potrafi ocenić ich przydatność oraz wybrać najodpowiedniejszą do danego celu
5,0Student rozumie wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć zagadnienia i metody, potrafi ocenić ich przydatność oraz wybrać najodpowiedniejszą do danego celu, z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09a_W12Poznaje metody i techniki badawczo-analityczne wspomagające procesy technologiczno-inżynieryjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest poznanie metod analizy intrumentalnej, powszechnie stosowanych w laboratoriach analitycznych oraz zrozumienie istoty zjawisk przez nie wykorzystwanych, ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych.
C-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania roztworów badanych, poprzez pomiar na odpowiednio dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
C-4Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania różnych w niej ról.
C-3Nabycie umiejętność doboru odpowiedniej techniki badawczej do określonego celu.
Treści programoweT-L-4Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych, określania ich struktury oraz ich stężenia w roztworze
T-L-5Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowe spektrometrii emisyjna z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.
T-L-1Wykorzystanie metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struntury widma od budowy cząsteczki
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowcyh i jakościwych mieszanin
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania strukury związków organicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
S-2Ocena podsumowująca: wykład - zaliczenie w formie pisemnej z oceną końcową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie jak wykorzystać metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu
3,0Student wie jak wykorzystać zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu
3,5Student wie jak wykorzystać wszystkie metody i techniki badawczo-analityczne prezentowane w trakcie kursu
4,0Student nie tylko wie jak wykorzystać wszystkie metody i techniki badawczo-analityczne prezentowane w trakcie kursu, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać
4,5Student wie jak wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i techniki badawczo-analityczne oraz w analityczny sposób je porównać, ale również potrafi porównywać ich przydatność, a także wie w jakim celu je wykorzystać
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i techniki badawczo-analityczne oraz w analityczny sposób je porównać, potrafi porównywać ich przydatność, a także wie w jakim celu je wykorzystać z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09a_U10Ma umiejętność wyboru, odpowiedniej do danego celu metody analizy instrumentalnej oraz zaplanowanie i przeprowadzenie całego procesu analitycznego od sporządzania roztworow, poprzez kalibrację i pomiar odpowiednim urządzenie pomiarowym, obróbkę i interpretację uzyskanych wyników po wyciągnięcie wniosków. Potrafi zastosować te metod w analizie jakościowej, ilościowej oraz do badania budowy i właściwości materii (atom, cząsteczka, jon).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U10potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętność doboru odpowiedniej techniki badawczej do określonego celu.
C-2Zdobycie wiedzy umożliwiającej samodzielny dobór metody, jak również umiejętność przeprowadzenia całego procesu analitycznego, począwszy od przygotowania roztworów badanych, poprzez pomiar na odpowiednio dobranym i skalibrowanym urządzeniu pomiarowym, obróbkę uzyskanych wyników, po ich interpretację i wyciągnięcie wniosków.
Treści programoweT-L-1Wykorzystanie metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struntury widma od budowy cząsteczki
T-L-4Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych, określania ich struktury oraz ich stężenia w roztworze
T-L-5Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowe spektrometrii emisyjna z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowcyh i jakościwych mieszanin
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania strukury związków organicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka metod i technik badawczo-analitycznych prezentowanych w trakcie kursu.
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie metody i techniki badawczo-analityczne prezentowane w trakcie kursu.
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje wszystkie metody i techniki badawczo-analityczne prezentowane w trakcie kursu, ale również potrafi w analityczny sposób je porównać.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i techniki badawczo-analityczne oraz w analityczny sposób je porównać, ale również potrafi porównywać ich przydatność, ale również potrafi efektywnie prezentować, analizować, uzyskane za ich pomocą wyniki oraz oszacować błędy.
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody i techniki badawczo-analityczne oraz w analityczny sposób je porównać, potrafi porównywać ich przydatność, potrafi efektywnie prezentować, analizować, uzyskane za ich pomocą wyniki oraz oszacować błędy, a także proponować modyfikacje w układzie pomiarowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09a_K03Potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, ma świadomość wpływu człowieka na środowiska, czuje potrzebę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-5Zdobycie świadomości zagrożeń wpływu działalności człowieka na środowisko oraz konieczności zrónoważonego rozwoju, do którego niezbędne są narzędzia analityczne omawiane w trakcie zajęć.
Treści programoweT-W-5Klasyfikacja metod chromatograficznych oraz omówienie natury zjawisk fizykochemicznych wykorzystywanych w poszczególnych ich rodzajach; omówienie pojęć dotyczących metod chromatograficznych oraz idei rozdziału składników mieszaniny z zastosowaniem różnych rodzajów oddziaływań analit – fazy chromatograficzne.
T-W-4Podstawy teoretyczne opisujące zjawiska, jakim ulega materia pod wpływem promieniowania elektromagnetycznego z różnych zakresów widmowych oraz ich zastosowanie w poszczególnych metodach spektroskopowych, tj. spektrofotometrii UV-VIS, IR, magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR), atomowej spektroskopii absorpcyjnej (AAS), atomowej spektroskopii emisyjnej (AES), fotometrii płomieniowej, fluorescencji rentgenowskiej (XRF) i innych.
T-W-3Klasyfikacja metod analizy instrumentalnej ze szczególnym uwzględnieniem metod spektroskopowych i chromatograficznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować zagrożeń cywilizacyjnych, nie ma świadomości wpływu człowieka na środowisko.
3,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko.
3,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne i ma świadomość wpływu człowieka na środowisko, jak również rozumie ideę zrównoważonego rozwoju.
4,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, ma świadomość wpływu człowieka na środowisko, rozumie ideę zrównoważonego rozwoju i czuje jego potrzebę.
4,5Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, rozumie ideę zrównoważonego rozwoju, czuje jego potrzebę, ma świadomość wpływu człowieka na środowisko, ale i potrafi przewidzieć skutki tego wpływu.
5,0Student potrafi zidentyfikować zagrożenia cywilizacyjne, rozumie ideę zrównoważonego rozwoju, czuje jego potrzebę, ma świadomość wpływu człowieka na środowisko, potrafi przewidzieć skutki tego wpływu z jednoczesnym uzasadnieniem swojej opinii.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B09a_K04Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone w grupie kształtują umiejętność współdziałania i pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K04potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz przyjmowania różnych w niej ról.
Treści programoweT-L-5Badanie zawartości metali z zastosowaniem różnych technik spektroskopii atomowej, tj. absorpcyjnej spektroskopii atomowej, fluorescencji rentgenowskiej, atomowe spektrometrii emisyjna z wzbudzaniem plazmowym (ICP-AES), sporządzanie roztworów rozcieńczonych na poziomie ppm.
T-L-4Wykorzystanie spektrofotometrii IR do identyfikacji związków chemicznych, określania ich struktury oraz ich stężenia w roztworze
T-L-1Wykorzystanie metody spektrofotometrycznej UV-VIS w badaniu oddziaływań międzycząsteczkowych w roztworach oraz jej zastosowanie w analizie ilościowej, zależność struntury widma od budowy cząsteczki
T-L-2Zastosowanie techniki HNMR do określania strukury związków organicznych
T-L-3Zastosowanie metod chromatograficznych do oznaczeń ilościowcyh i jakościwych mieszanin
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: laboratorium - wejściówka z oceną cząstkową
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie.
3,0Student potrafi współdziałać i pracować w grupie tylko pod ścisłym nadzorem i stosując się ściśle do wskazówek osoby prowadzącej zajęcia.
3,5Student potrafi samodzielnie współdziałać i pracować w grupie.
4,0Student potrafi samodzielnie współdziałać i pracować w grupie przymując w niej różne role.
4,5Student potrafi samodzielnie współdziałać i pracować w grupie przymując w niej różne role, biorąc pod uwagę potrzeby i umiejętności innych członków grupy.
5,0Student potrafi samodzielnie współdziałać i pracować w grupie przymując w niej różne role, biorąc pod uwagę potrzeby i umiejętności innych członków grupy oraz potrafi umotywować swoje wybory.