Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>, Slawomir Westerlich <Slawomir.Westerlich@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 45 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie kursu Chemia organiczna I.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-2Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności związków organicznych.
C-3Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych związków organicznych.
C-4Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
C-5Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium preparatyki organicznej.
C-6Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-11. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym4
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych: temperatura wrzenia i topnienia. Destylacja prosta.4
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.8
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.8
T-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.4
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.8
T-L-7Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.4
T-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.5
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.35
A-L-3Zaliczenie preparatów.20
A-L-4Konsultacje przedmiotowe.20
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: opis, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: seminarium, dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B06-2_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych.
KOS_1A_W04, KOS_1A_W06T1A_W01, T1A_W02C-1, C-3T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-8, T-L-6M-1S-2, S-1
KOS_1A_B06-2_W02
Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
KOS_1A_W06, KOS_1A_W04T1A_W01, T1A_W02C-3, C-2T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1
KOS_1A_B06-2_W03
Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
KOS_1A_W04, KOS_1A_W06T1A_W01, T1A_W02C-2, C-3T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-7M-1, M-2S-1, S-2
KOS_1A_B06-2_W04
Student ma wiedzę na temat sposobu wyodrębniania i oczyszczania związków organicznych.
KOS_1A_W04, KOS_1A_W12T1A_W01, T1A_W07InzA_W02C-6, C-5, C-4T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-4M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B06-2_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
KOS_1A_U01T1A_U01C-1, C-3T-L-8, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-7M-1, M-3S-1, S-2
KOS_1A_B06-2_U02
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
KOS_1A_U04T1A_U03C-4, C-5T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-3S-3, S-1
KOS_1A_B06-2_U03
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu.
KOS_1A_U10, KOS_1A_U04, KOS_1A_U06T1A_U03, T1A_U05, T1A_U08InzA_U01C-5, C-6, C-4T-L-8, T-L-7, T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-5M-2, M-3S-1, S-2, S-3
KOS_1A_B06-2_U04
Student umie zaplanować i przeprowadzić jednoetapową syntezę prostego związku organicznego.
KOS_1A_U06, KOS_1A_U01, KOS_1A_U10T1A_U01, T1A_U05, T1A_U08InzA_U01C-4T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-L-3, T-L-4M-3S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_B06-2_K01
Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
KOS_1A_K05, KOS_1A_K08T1A_K04, T1A_K07C-5, C-6, C-4T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-8, T-L-5M-3S-3
KOS_1A_B06-2_K02
Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
KOS_1A_K05T1A_K04C-4, C-2, C-5T-L-5, T-L-8, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2M-3, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B06-2_W01
Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych.
2,0Nie zna systematyki związków organicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych.
3,0Nie zna systematyki związków organicznych i rozpoznaje 31-44 procent grup funkcyjnych
3,5Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 45-58 procent grup funkcyjnych
4,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 59-72 procent grup funkcyjnych
4,5Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 73-86 procent grup funkcyjnych
5,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje co najmniej 87-100 procent grup funkcyjnych
KOS_1A_B06-2_W02
Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje grupy funkcyjnych występujących w związkach organicznych pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,0Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
KOS_1A_B06-2_W03
Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
KOS_1A_B06-2_W04
Student ma wiedzę na temat sposobu wyodrębniania i oczyszczania związków organicznych.
2,0Student nie ma wiedzy na temat sposobu wyodrębniania i oczyszczania związków organicznych.
3,0Student ma wiedzę tylko na temat destylacji prostej jako osobnego doświadczenia
3,5Student ma wiedzę na temat destylacji prostej i frakcyjnej jako osobnych doświadczeń.
4,0Student ma wiedzę na temat destylacji prostej, frakcyjnej oraz krystalizacji jako osobnych doświadczeń.
4,5Student ma wiedzę na temat osobnych procesów jednostkowych, ale niewiele wie na temat oczyszczania substancji otrzymywanych w ramach syntezy prostych związków organicznych .
5,0Student zna procesy jednostkowe w syntezie organicznej oraz dobrze orientuje się w sposobach oczyszczania substancji otrzymywanych w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B06-2_U01
Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasad nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas.
KOS_1A_B06-2_U02
Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
2,0Nie potrafi zastosować operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych.
3,0Potrafi przeprowadzić tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie.
3,5Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie.
4,0Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie.
4,5Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie oraz częściowo potrafi oczyszczać substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych związków organicznych .
5,0Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz dobrze oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych związków organicznych .
KOS_1A_B06-2_U03
Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu.
2,0Nie umie interpretować wyników i nie umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu.
3,0Umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu, ale robi błędy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji i drobne błędy w obliczeniach.
3,5Umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu, ale robi błędy w opisie przebiegu doświadczenia i drobne błędy w obliczeniach.
4,0Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia).
4,5W dużym stopniu umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia).
5,0Umie dobrze interpretować wyniki i umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (dopuszczalne drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia)
KOS_1A_B06-2_U04
Student umie zaplanować i przeprowadzić jednoetapową syntezę prostego związku organicznego.
2,0Nie umie zaplanować i nie umie przeprowadzić jednoetapowej syntezy związku organicznego
3,0Umie zaplanować, ale z dużymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie potrafi skorzystać z uwag prowadzącego.
3,5Umie zaplanować, ale z dużymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Problemy rozwiązuje po uzyskaniu podpowiedzi od prowadzącego.
4,0Umie zaplanować i z małymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie jest świadomy popełnionych błędów.
4,5Umie zaplanować i z drobnymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Jest świadomy popełnionych błędów.
5,0Umie zaplanować i bez problemów przeprowadza syntezę związku organicznego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_B06-2_K01
Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
2,0Przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błędne, ale błędy wynikają z pomyłki.
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny.
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błędy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny..
KOS_1A_B06-2_K02
Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
2,0Nie umie określić priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
3,0Nie umie określić priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania, ale umie skorzystać z rad prowadzącego ćwiczenia.
3,5Umie określić tylko podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
4,0Umie określić podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania i tylko niektóre ważniejsze priorytety.
4,5Dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
5,0Bardzo dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2000
  3. Robert T. Morrison, Robert N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  4. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  2. Zofia Jerzmanowska, Preparatyka organiczna związków chemicznych, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa, 1972
  3. Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
  4. Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-11. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie studentów z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej. Zapoznanie studentów z podstawowym sprzętem i szkłem laboratoryjnym4
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych: temperatura wrzenia i topnienia. Destylacja prosta.4
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.8
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.8
T-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.4
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.8
T-L-7Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.4
T-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.5
45

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.35
A-L-3Zaliczenie preparatów.20
A-L-4Konsultacje przedmiotowe.20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_W01Student zna systematykę najważniejszych klas związków organicznych i rozpoznaje najważniejsze grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-3Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych związków organicznych.
Treści programoweT-L-7Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis, objaśnienia i wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna systematyki związków organicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych.
3,0Nie zna systematyki związków organicznych i rozpoznaje 31-44 procent grup funkcyjnych
3,5Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 45-58 procent grup funkcyjnych
4,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 59-72 procent grup funkcyjnych
4,5Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje 73-86 procent grup funkcyjnych
5,0Zna systematykę związków organicznych i rozpoznaje co najmniej 87-100 procent grup funkcyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_W02Student opisuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
KOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych związków organicznych.
C-2Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności związków organicznych.
Treści programoweT-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.
T-L-7Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
T-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: seminarium, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,0Student charakteryzuje grupy funkcyjnych występujących w związkach organicznych pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej.
3,5Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,0Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjne występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_W03Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W06ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności związków organicznych.
C-3Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych związków organicznych.
Treści programoweT-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-7Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: seminarium, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objaśnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_W04Student ma wiedzę na temat sposobu wyodrębniania i oczyszczania związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu.
C-5Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium preparatyki organicznej.
C-4Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
Treści programoweT-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych: temperatura wrzenia i topnienia. Destylacja prosta.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metody aktywizujące: seminarium, dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat sposobu wyodrębniania i oczyszczania związków organicznych.
3,0Student ma wiedzę tylko na temat destylacji prostej jako osobnego doświadczenia
3,5Student ma wiedzę na temat destylacji prostej i frakcyjnej jako osobnych doświadczeń.
4,0Student ma wiedzę na temat destylacji prostej, frakcyjnej oraz krystalizacji jako osobnych doświadczeń.
4,5Student ma wiedzę na temat osobnych procesów jednostkowych, ale niewiele wie na temat oczyszczania substancji otrzymywanych w ramach syntezy prostych związków organicznych .
5,0Student zna procesy jednostkowe w syntezie organicznej oraz dobrze orientuje się w sposobach oczyszczania substancji otrzymywanych w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_U01Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami nomenklatury związków organicznych.
C-3Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych związków organicznych.
Treści programoweT-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-7Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: opis, objaśnienia i wyjaśnienia.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasad nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_U02Student potrafi zastosować podstawowe operacje jednostkowe do rozdziału i oczyszczania substancji organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U04potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
C-5Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium preparatyki organicznej.
Treści programoweT-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych: temperatura wrzenia i topnienia. Destylacja prosta.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zastosować operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych.
3,0Potrafi przeprowadzić tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie.
3,5Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie.
4,0Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie.
4,5Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację jako osobne doświadczenie oraz częściowo potrafi oczyszczać substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych związków organicznych .
5,0Potrafi przeprowadzić destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz dobrze oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych związków organicznych .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_U03Student potrafi interpretować wyniki uzyskane z doświadczenia chemicznego oraz umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U10potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KOS_1A_U04potrafi zgodnie z obowiązującymi przepisami opracować dokumentację technologiczną procesu z zakresu ukończonego kierunku studiów
KOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium preparatyki organicznej.
C-6Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu.
C-4Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
Treści programoweT-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.
T-L-7Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych: temperatura wrzenia i topnienia. Destylacja prosta.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące: seminarium, dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne.
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie interpretować wyników i nie umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu.
3,0Umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu, ale robi błędy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji i drobne błędy w obliczeniach.
3,5Umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu, ale robi błędy w opisie przebiegu doświadczenia i drobne błędy w obliczeniach.
4,0Nie umie interpretować wyników, ale w dobrym stopniu umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia).
4,5W dużym stopniu umie sporządzić opis wykonanego eksperymentu (drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia).
5,0Umie dobrze interpretować wyniki i umie sporządzić opisu wykonanego eksperymentu (dopuszczalne drobne błędy w opisie przebiegu doświadczenia)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_U04Student umie zaplanować i przeprowadzić jednoetapową syntezę prostego związku organicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
KOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U10potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
Treści programoweT-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-7Reakcje kondensacji w chemii organicznej. Otrzymywanie dwubenzylidenoacetonu.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie.
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zaplanować i nie umie przeprowadzić jednoetapowej syntezy związku organicznego
3,0Umie zaplanować, ale z dużymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie potrafi skorzystać z uwag prowadzącego.
3,5Umie zaplanować, ale z dużymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Problemy rozwiązuje po uzyskaniu podpowiedzi od prowadzącego.
4,0Umie zaplanować i z małymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Nie jest świadomy popełnionych błędów.
4,5Umie zaplanować i z drobnymi problemami przeprowadza syntezę związku organicznego. Jest świadomy popełnionych błędów.
5,0Umie zaplanować i bez problemów przeprowadza syntezę związku organicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_K01Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K05potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
KOS_1A_K08ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium preparatyki organicznej.
C-6Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu.
C-4Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
Treści programoweT-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych: temperatura wrzenia i topnienia. Destylacja prosta.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.
T-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przedstawione wyniki są błędne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błędne, ale błędy wynikają z pomyłki.
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny.
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzające, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błędy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_B06-2_K02Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K05potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych związków organicznych.
C-2Kształtowanie umiejętności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności związków organicznych.
C-5Zapoznanie studentów z zasadami postępowania w laboratorium preparatyki organicznej.
Treści programoweT-L-5Proces utleniania w chemii organicznej. Otrzymywanie i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-8Otrzymywanie barwnika azowego.
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu i aspiryny.
T-L-4Zapoznanie z procesem bromowania związków organicznych. Otrzymywanie i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-6Proces estryfikacji. Otrzymywanie i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-2Oznaczanie podstawowych właściwości fizycznych związków organicznych: temperatura wrzenia i topnienia. Destylacja prosta.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, seminarium.
M-2Metody aktywizujące: seminarium, dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie określić priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
3,0Nie umie określić priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania, ale umie skorzystać z rad prowadzącego ćwiczenia.
3,5Umie określić tylko podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
4,0Umie określić podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania i tylko niektóre ważniejsze priorytety.
4,5Dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
5,0Bardzo dobrze radzi sobie w ustalaniu priorytetów w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.