Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy botaniki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy botaniki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Ulfig <Krzysztof.Ulfig@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Ulfig <Krzysztof.Ulfig@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy, rozwoju i funkcji strukturalnych składników roślin od poziomu komórki, przez tkanki do organów wegetatywnych i generatywnych. Poznanie przystosowań roślin do różnych warunków środowiskowych. Systematyka i tendencje ewolucyjne podstawowych gromad roślin. Poznanie biotechnologii i bioindykacji z wykorzystaniem roślin. Poznanie roli roślin w obiegu pierwiastków na Ziemi. Poznanie roli roślin w kształtowaniu klimatu Ziemi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd podstawowych grup systematycznych świata roślinnego (zielenice, wątrobowce, mchy, glewiki, paprotniki, rośliny nago- i okrytozałążkowe, i inne). Powyższy przegląd dotyczy roślin żyjących i form kopalnych. Charakterystyka tych grup pod względem budowy anatomicznej, fizjologii, cyklu rozmnażania, ekologii i występowania na Ziemi. Przekazanie podstawowych danych dotyczących identyfikacji roślin (z użyciem kluczy). Obliczanie wskaźników podobieństwa pomiędzy zespołami roślinnymi, obliczanie współczynników bioróżnorodności roślin. Określenie struktury dominacji w zespołach roślinnych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Organizacja strukturalno-funkcjonalna komórki roślinnej, podziały komórki; tkanki i układy tkankowe roślin; anatomia i funkcje organów wegetatywnych i generatywnych. Ksylogeneza. Symbiozy roślin z mikroorganizmami. Przystosowania roślin do różnych środowisk. Charakterystyka cykli rozwojowych w świecie roślin. Trendy ewolucyjne roślin (historia ewolucyjna). Systematyka roślin. Geograficzne rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych. Bioróżnorodność świata roślinnego. Rola roślin w obiegu pierwiastków w przyrodzie i w kształtowaniu klimatu na Ziemi. Wykorzystanie roślin w biotechnologii. Rośliny jako organizmy wskaźnikowe. Roślinne testy ekotoksykologiczne. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowanie referatów przez studentów | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium końcowego - zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Zapoznanie się z najnowszą literaturą na tematy wykładów | 5 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu końcowego | 10 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady z prezentacjami multimedialnymi (w tym krótkie filmy). |
M-2 | Referaty przygotowane przez studentów; dyskusja i ocena referatów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny testowy |
S-2 | Ocena formująca: Kolokwium pisemne na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena referatów i aktywności w toku dyskusji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C01-1_W01 Ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu roślin, na różnych poziomach organizacji ich budowy. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_C01-1_W02 Zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji roślin do różnych środowisk. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
KOS_1A_C01-1_W03 Zna mechanizmy i trendy w ewolucji roślin. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_C01-1_U01 Potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz rośliny językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię botaniczną. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
KOS_1A_C01-1_U02 Zna możliwości wykorzystania roślin w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii i ekotoksykologii. | — | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C01-1_W01 Ma podstawową wiedzę o strukturalno-funkcjonalnej organizacji i funkcjonowaniu roślin, na różnych poziomach organizacji ich budowy. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C01-1_W02 Zna mechanizmy morfologicznych i strukturalnych adaptacji roślin do różnych środowisk. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C01-1_W03 Zna mechanizmy i trendy w ewolucji roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje słabą więdzę na temat zamierzonego efektu kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_C01-1_U01 Potrafi opisać zjawiska i procesy przyrodnicze oraz rośliny językiem naukowym, wykorzystując wiedzę i terminologię botaniczną. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada słabe umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_1A_C01-1_U02 Zna możliwości wykorzystania roślin w praktyce, zwłaszcza w biotechnologii i ekotoksykologii. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada słabe umiejętności w zamierzonym efekcie kształcenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Alicja Szweykowska, Jerzy Szweykowski, Botanika. T. 1 Morfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, 11
- Alicja Szweykowska, Jerzy Szweykowski, Botanika. T. 2 Systematyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013, 10
Literatura dodatkowa
- Lack A.J., Evans D.E., Krótkie wykłady: Biologia roślin, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2003