Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Procesy zaawansowanego utleniania w ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy zaawansowanego utleniania w ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 16 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Procesy jednostkowe w technologii chemicznej. |
W-2 | Matematyka I i II |
W-3 | Technologia nieorganiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta ze stanem środowiska w Polsce, rodzajami zanieczyszczeń wprowadzanymi do środowiska oraz przypomnienie konwencjonalnych metod ich usuwania |
C-2 | Wprowadzenie studenta w podstawy zagadnień związanych z zaawansowanymi technologiami oczyszczania |
C-3 | Zapoznanie studenta z metodami i technologiami zaawansowanego oczyszczania |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania bilansów materiałowych procesów utleniania w przemysle chemicznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia bilansów materiałowych procesów utleniania w przemysle chemicznym | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - stan środowiska w Polsce, klasyfikacja i rodzaje zanieczyszczeń, wskaźniki oceny zanieczyszczeń, przegląd konwencjonalnych metod oczyszczania | 3 |
T-W-2 | Procesy zaawansowanego utleniania - rodzaje i ogólna charakterystyka | 2 |
T-W-3 | Ozonowanie | 2 |
T-W-4 | Utlenianie w wodzie nadkrytycznej i mokre utlenianie powietrzem | 2 |
T-W-5 | Podstawy fotochemii oraz teorii pasmowej ciała stałego | 2 |
T-W-6 | Proces Fentona i foto-Fentona | 2 |
T-W-7 | Fotokataliza | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć i kolokwium | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów | 5 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne oceniające wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D10b_W08 Student zna stan środowiska w Polsce. Student zna podstawy procesów zaawansowanego utleniania. Student zna metody i technologie stosowane w procesach zaawansowanego utleniania. | KOS_1A_W08 | T1A_W03 | — | C-4 | T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D10b_U011 student potrafi sporządzać bilanse materiałowe wybranych procesów zaawansowanego utleniania | KOS_1A_U11 | T1A_U09 | InzA_U02 | C-4 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D10b_K01 Student ma świadomość wpływu działalności człowieka na środowisko oraz rozumie odpowiedzialność związaną z podejmowanymi w tym zakresie decyzjami. Student ma świadomość możliwości zmniejszenia negatywnego wpływu dziaania człowieka na środowisko poprzez zastosowanie odpowiednich metod i technologii usuwania zanieczyszczeń ze środowiska. | KOS_1A_K02, KOS_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2, C-3, C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D10b_W08 Student zna stan środowiska w Polsce. Student zna podstawy procesów zaawansowanego utleniania. Student zna metody i technologie stosowane w procesach zaawansowanego utleniania. | 2,0 | Student nie zna stanu środowiska w Polsce. Student nie zna podstaw procesów zaawansowanego utleniania oraz metod i technologii stosowanych w tych procesach. |
3,0 | Student zna w 51% stan środowiska w Polsce, podstawy procesów zaawansowanego utleniania oraz metody i technologie stosowane w tych procesach. | |
3,5 | Student zna w 61% stan środowiska w Polsce, podstawy procesów zaawansowanego utleniania oraz metody i technologie stosowane w tych procesach. | |
4,0 | Student zna w 71% stan środowiska w Polsce, podstawy procesów zaawansowanego utleniania oraz metody i technologie stosowane w tych procesach. | |
4,5 | Student zna w 81% stan środowiska w Polsce, podstawy procesów zaawansowanego utleniania oraz metody i technologie stosowane w tych procesach. | |
5,0 | Student zna w 91% stan środowiska w Polsce, podstawy procesów zaawansowanego utleniania oraz metody i technologie stosowane w tych procesach. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D10b_U011 student potrafi sporządzać bilanse materiałowe wybranych procesów zaawansowanego utleniania | 2,0 | student nie potrafi sporządzać bilansów materiałowych wybranych procesów zaawansowanego utleniania |
3,0 | Student potrafi rozwiązać 51% zadań dotyczących sporządzania bilansów materiałowych wybranych procesów zaawansowanego utleniania | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać 61% zadań dotyczących sporządzania bilansów materiałowych wybranych procesów zaawansowanego utleniania | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać 71% zadań dotyczących sporządzania bilansów materiałowych wybranych procesów zaawansowanego utleniania | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać 81% zadań dotyczących sporządzania bilansów materiałowych wybranych procesów zaawansowanego utleniania | |
5,0 | Student potrafi rozwiązać 91% zadań dotyczących sporządzania bilansów materiałowych wybranych procesów zaawansowanego utleniania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D10b_K01 Student ma świadomość wpływu działalności człowieka na środowisko oraz rozumie odpowiedzialność związaną z podejmowanymi w tym zakresie decyzjami. Student ma świadomość możliwości zmniejszenia negatywnego wpływu dziaania człowieka na środowisko poprzez zastosowanie odpowiednich metod i technologii usuwania zanieczyszczeń ze środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student ma ograniczoną świadomość wpływu działalności człowieka na środowisko oraz możliwości zmniejszenia negatywnego wpływu działania człowieka na środowisko poprzez zastosowanie odpowiednich metod i technologii usuwania zanieczyszczeń ze środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Kowal, M. Świderska - Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, 2007
- J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, PWN, 2010
- R. Zarzycki, Zaawansowane techniki utleniania w ochronie środowiska, PAN, 2002
- S. Paszyc, Podstawy fotochemii, PWN, 1992