Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | technologie stosowane w ochronie środowiska, rozprzestrzenianie zanieczyszczeń, procesy przemysłowe jako źródło zanieczyszczeń |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką odpadów i zanieczyszczeń oraz technikami ich minimalizacji. |
C-2 | Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiedniej rozwiązania technicznego dla osiągnięcia celów ochrony środowiska naturalnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kryteria doboru metod oczyszczania strumieni odlotowych (ciekłych i gazowych). Metody oszacowania wielkości emisji do środowiska. Podstawy obliczeń projektowych dla wybranych procesów jednostkowych wraz z doborem aparatów i urządzeń w instalacjach oczyszczających. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja odpadów. Sposoby ograniczania ilości odpadów: a) zapobieganie zanieczyszczeniu jako podstawa realizacji założeń ekorozwoju, b) redukcja poprzez wskazanie miejsc i sposobów zmian w procesie produkcji w celu zmniejszenia ilości powstających odpadów, c) wykorzystanie powstających odpadów w możliwie nieprzetworzonym stanie, aby stanowiły surowiec do innej produkcji, d) recykling - wskazanie miejsc przekazania odpadów, aby przy pomocy odpowiednich technologii przetworzyć je do ponownego wykorzystania w postaci pierwotnej lub jako inny produkt. Przegląd metod oczyszczania strumieni odlotowych. Przykładowe rozwiązania dla wybranych procesów technologicznych. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie ćwiczeń | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie wykładów | 15 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D11c_W01 Posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu technik minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązania techniczne w aspekcie jego oddziaływania na środowisko naturalne | KOS_1A_W07, KOS_1A_W08, KOS_1A_W09 | T1A_W03, T1A_W04 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D11c_U01 Potrafi sformułować problem inżynierski oraz dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić analizę wyników. | KOS_1A_U06, KOS_1A_U11, KOS_1A_U16 | T1A_U05, T1A_U09, T1A_U14 | InzA_U02, InzA_U06 | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_1A_D11c_K01 Potrafi ocenić różne aspekty danego rozwiązania technicznego pod kątem jego oddziaływania na środowisko naturalne i rozumie odpowiedzialność swoich decyzji. | KOS_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D11c_W01 Posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu technik minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązania techniczne w aspekcie jego oddziaływania na środowisko naturalne | 2,0 | Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie |
3,0 | Student opanował podstawy wiedzy podanej na wykładzie | |
3,5 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, ale nie potrafi jej zinterpretować. | |
4,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować w aspekcie problemów ochrony środowiska naturalnego | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i wskazać zastosowanie poznanych technik do minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń. | |
5,0 | Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi analizować przydatność poznanych technik do minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń oraz potrafi przeprowadzić dyskusję. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D11c_U01 Potrafi sformułować problem inżynierski oraz dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić analizę wyników. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej w zadaniach praktycznych |
3,0 | Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania podstawowych zadań praktycznych | |
3,5 | Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych | |
4,0 | Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych w zakresie technik do minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń | |
4,5 | Student potrafi znaleźć rozwiązanie zadań praktycznych w zakresie technik minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń i przeprowadzić dyskusję o uzyskanych wynikach | |
5,0 | Student potrafi zastosować praktycznie zdobytą wiedzę w zakresie technik minimalizacji odpadów i zanieczyszczeń oraz przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_1A_D11c_K01 Potrafi ocenić różne aspekty danego rozwiązania technicznego pod kątem jego oddziaływania na środowisko naturalne i rozumie odpowiedzialność swoich decyzji. | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną samodzielność przy poszukiwaniu rozwiązań zadanego problemu | |
3,5 | Student jest otwarty na poszukiwanie narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym znacznej pomocy | |
4,0 | Student jest otwarty na poszukiwanie efektywnych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym odpowiedniego ukierunkowania | |
4,5 | Student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu i wymaga przy tym tylko nieznacznej pomocy | |
5,0 | Student jest w pełni samodzielny i kreatywny w doborze właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu |
Literatura podstawowa
- Cz. Rosik-Dulewska, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2008
- J. Konieczyński, Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami, Wydawnictwo PŚ, Gliwice, 2004
- R. Gawroński, Procesy oczyszczania cieczy, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1999
- T. Bulski, J. Dojlido, Technologie ochrony środowiska, Oficyna Wydawnicza WSEiZ, Warszawa, 2007
- J. Kuropka, Oczyszczanie gazów odlotowych z zanieczyszczeń gazowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1996