Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Analityka w ochronie środowiska
Sylabus przedmiotu Najlepsze dostępne technologie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Najlepsze dostępne technologie | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu chemii organicznej i fizycznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie otrzymywania i zastosowań nadtlenku wodoru w technologiach ochrony środowiska i przemysłu chemicznego. |
C-2 | Ukztałtowanie umiejętności w zakresie tworzenia nowego procesu technologicznego, pozwalającego na produkcję znanych wyrobów o podwyższonych parametrach jakościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia bilansu masowego otrzymywanie katalizatora tytanowo-silikalitowego TS-1. | 7 |
T-A-2 | Bilans reaktora epoksydacji alkoholu allilowego do glicydolu na katalizatorze tytanowo-silkalitowym TS-1. | 8 |
T-A-3 | Obliczenia strat podczas usuwania acetonitrylu z roztworów wodnych i ścieków. | 7 |
T-A-4 | Bilans absorpcyjnego usuwania związków siarki z odgazów lub ścieków. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady opracowywania technologii mało- i bezodpadowych. | 2 |
T-W-2 | Nadtlenek wodoru jako przemysłowy utleniacz ekologiczny. Współczesne metody jego wytwarzania. | 3 |
T-W-3 | Zastosowania nadtlenku wodoru w ochronie środowiska i nowych bezodpadowych technologiach przemysłu chemicznego. | 4 |
T-W-4 | Możliwości zmniejszenia ilości odpadów w produkcji toluilenodiizocyjanianów i ich znaczenie w prodykcji poliuretanów. | 4 |
T-W-5 | Znaczenie nowych katalizatorów typu zeolitowego w procesach utleniania. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w cwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń | 10 |
A-A-3 | Zaliczenie ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 20 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 20 |
A-W-4 | Zaliczenie pisemne egzaminu. | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny oraz dyskusja dydaktyczna na temat związany z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemny sprawdzian wiedzy po trzech wykładach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy studenta po zakończeniu wykładów na reprezentatywnej próbie zdefiniowanych efektów kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-06b_W01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu chemii organicznej, fizycznej , analitycznej oraz inżynierii i technologii chemicznej, dotyczącą budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania zwiazków chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz oceny oddziaływania na środowisko na środowisko. | KOS_2A_W03 | T2A_W01 | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
KOS_2A_C03-06b_W02 Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska Zna technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska | KOS_2A_W10, KOS_2A_W15 | T2A_W07 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-3, T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-A-2, T-W-1, T-A-3, T-W-5, T-W-4 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06b_W03 Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem jak inżynieria środowiska, chemia, technologia i inżynieria chemiczna. | KOS_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-2, C-1 | T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-W-2 | M-1 | S-2 |
KOS_2A_C03-06b_W04 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia. | KOS_2A_W08 | T2A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-A-4, T-A-1, T-W-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-06b_U01 Student powinien umieć przedstawić, analizować, interpretować, oceniać dowolne technologie mało - i bezodpadowe, zastosowania nadtlenku wodoru i jego wykorzystanie, z przemysłu rolno-spożywczego i innych. | KOS_2A_U04, KOS_2A_U01 | T2A_U01, T2A_U03 | — | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06b_U02 Potrafi opracować dokumentację wyników badań, zadania projektowego lub badawczego lub dokumentację technologiczną procesu związanego z najlepszymi dostępnymi technologiami. | KOS_2A_U04 | T2A_U03 | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-2, T-A-1, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-W-4 | M-1 | S-2, S-1 |
KOS_2A_C03-06b_U03 Potrafi posługiwać się technikami zawartymi w programach informatycznych, typowymi dla działalności inżynierskiej. | KOS_2A_U09 | T2A_U07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06b_U04 Potrafi posługiwać się programami komputerowymi, niezbędnymi do realizacji zadań inżynierskich w zakresie najlepszych dostępnych technologii. | KOS_2A_U10 | T2A_U07 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-W-5, T-A-1, T-A-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-06b_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. | KOS_2A_K02, KOS_2A_K08 | T2A_K02, T2A_K07 | InzA2_K01 | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-W-3, T-A-3 | M-1 | S-1, S-2 |
KOS_2A_C03-06b_K02 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. | KOS_2A_K06 | T2A_K05 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-06b_W01 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu chemii organicznej, fizycznej , analitycznej oraz inżynierii i technologii chemicznej, dotyczącą budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania zwiazków chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz oceny oddziaływania na środowisko na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zastosować wiedzę z zakresu chemii fizycznej do opracowania procesu technologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06b_W02 Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska Zna technologie inżynierskie w zakresie inżynierii i technologii ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Stosuje obliczenia inżynierskie typu bilansowego do określenia wydajności procesu technologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06b_W03 Ma wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem jak inżynieria środowiska, chemia, technologia i inżynieria chemiczna. | 2,0 | |
3,0 | Stosuje obliczenia technologiczne typu konwersja i selektywność do oceny przydatności technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06b_W04 Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe kierunki rozwoju technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-06b_U01 Student powinien umieć przedstawić, analizować, interpretować, oceniać dowolne technologie mało - i bezodpadowe, zastosowania nadtlenku wodoru i jego wykorzystanie, z przemysłu rolno-spożywczego i innych. | 2,0 | Student nie umie analizować, dobierać, interpretować najlepszych technologii o istotnym znaczeniu dla ochrony srodowiska. |
3,0 | Student umie analizować, dobierać, interpretować najlepsze technologie o istotnym znaczeniu dla ochrony środowiska. | |
3,5 | Student umie analizować, dobierać, interpretować najlepsze technologie o istotnym znaczeniu dla ochrony środowiska, zwłaszcza z użyciem nadtlenku wodoru. | |
4,0 | Student umie analizować, dobierać, interpretować najlepsze technologie o istotnym znaczeniu dla ochrony środowiska, zwłaszcza z użyciem nadtlenku wodoru w zagospodarowaniu odpadów i unieszkodliwianiu ścieków ścieków. | |
4,5 | Student umie analizować, dobierać, interpretować najlepsze technologie o istotnym znaczeniu dla ochrony środowiska, zwłaszcza z użyciem nadtlenku wodoru w zagospodarowaniu odpadów i unieszkodliwianiu ścieków, w technologiach żłożonych. | |
5,0 | Student umie analizować, dobierać, interpretować najlepsze technologie o istotnym znaczeniu dla ochrony środowiska, zwłaszcza z użyciem nadtlenku wodoru w zagospodarowaniu odpadów i unieszkodliwianiu ścieków, w technologiach żłożonych, produkcji katalizatorów typu zeolitowego. | |
KOS_2A_C03-06b_U02 Potrafi opracować dokumentację wyników badań, zadania projektowego lub badawczego lub dokumentację technologiczną procesu związanego z najlepszymi dostępnymi technologiami. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi bilansować proces technologiczny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06b_U03 Potrafi posługiwać się technikami zawartymi w programach informatycznych, typowymi dla działalności inżynierskiej. | 2,0 | |
3,0 | Wykorzystuje programy informatyczne do opracowywania projektów lub założeń do projektów procesowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06b_U04 Potrafi posługiwać się programami komputerowymi, niezbędnymi do realizacji zadań inżynierskich w zakresie najlepszych dostępnych technologii. | 2,0 | |
3,0 | Stosuje programy komputerowe do obliczeń inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-06b_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia. | 2,0 | |
3,0 | Kompetentnie wypowiada się o najlepszych, aktualnie dostępnych technologiach związanych z ochroną srodowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-06b_K02 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Zna znaczenie etyki inżynierskiej dla realizacji zadań związanych z ochroną środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M.Bartkowiak, E.Milchert, G.Lewandowski, Kierunki w rozwoju technologii przemysłu chemicznego, Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, Szczecin, 2011, pierwsze
- Praca zbiorowa pod red. E.Szczepaniec-Cięciak, P.Kościelniak, Chemia środowiska. Ćwiczenia i seminaria cz.1 i 2, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, 1999, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Girczys J., Procesy utylizacji odpadów stałych, Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, 2004, pierwsze
- A.L. Kowal, M.Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa-Wrocław, 2000, pierwsze