Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych
Sylabus przedmiotu Termodynamika i kinetyka procesowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termodynamika i kinetyka procesowa | ||
Specjalność | Procesy i aparaty w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Józef Nastaj <Jozef.Nastaj@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>, Krzysztof Lach <Krzysztof.Lach@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość matematyki i fizyki na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z dziedziny termodynamiki i kinetyki procesowej. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej. |
C-3 | Ukształtowanie otwartej postawy na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Termodynamiczne właściwości płynów | 4 |
T-L-2 | Przemiany termodynamiczne | 4 |
T-L-3 | Równowagi fazowe w układach z fazą stałą | 6 |
T-L-4 | Bilanse energetyczne przemian chemicznych | 4 |
T-L-5 | Wyznaczanie współczynnika przenikania ciepła w układzie ciecz-gaz | 6 |
T-L-6 | Badania nieustalonej wymiany ciepła w złożu ziarnistym | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady termodynamiki dla układow przepływowych: ogólny bilans masy, praca w układzie otwartym, bilans energii, bilans entropii. | 7 |
T-W-2 | Przemiany iobiegi termodynamiczne, termodynamiczne wykresy stany, obieg Carnota, obieg chłodniczy, obieg Ranine'a, cykl Lindego | 5 |
T-W-3 | Termodynamiczne własności płynów: rownania stanu, zasada stanów odpowiadających sobie, gęstość, ciepło molowe, entalpia i entropia płynow rzeczywistych, aktywność ciśnieniowa, prężność pary nasyconej, ciepło parowania. | 6 |
T-W-4 | Równowaga fazowa ciecz-gaz: rownowaga absorpcyjna, rownowaga destylacyjna doskonała i rzeczywista. | 5 |
T-W-5 | Klasyfikacja roztworów rzeczywistych, funkcje mieszania i nadmiaru. Obliczanie izobary i izotermy rownowagi rzeczywistej ciecz-gaz, współczynniki aktywności, modele równowagi dwuskładnikowej. | 5 |
T-W-6 | Rownowaga adsorpcyjna i suszarnicza. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny |
M-2 | Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań laboratoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-03a_W02 Student definiuje podstawowe pojęcia z dziedzin termodynamiki i kinetyki procesowej. | KOS_2A_W01, KOS_2A_W04 | T2A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-03a_U02 Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej | KOS_2A_U10, KOS_2A_U11, KOS_2A_U14 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U11 | InzA2_U01 | C-2 | T-W-1, T-L-3, T-W-6, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-3, S-1, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C01-03a_K02 Student jest otwarty na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej | KOS_2A_K04, KOS_2A_K08 | T2A_K03, T2A_K07 | InzA2_K02 | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-L-5, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-03a_W02 Student definiuje podstawowe pojęcia z dziedzin termodynamiki i kinetyki procesowej. | 2,0 | nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0 |
3,0 | student jest w stanie definiować podstawowe zagadnienia termodynamiki i kinetyki procesowej | |
3,5 | student jest w stanie scharakteryzować główne zagadnienia termodynamiki i kinetyki procesowej | |
4,0 | student jest w stanie tłumaczyc główne zagadnienia termodynamiki i kinetyki procesowej | |
4,5 | student jest w stanie zidentyfikować większość zagadnień termodynamiki i kinetyki procesowej | |
5,0 | student jest w stanie zidentyfikować wszystkie zagadnienia termodynamiki i kinetyki procesowej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-03a_U02 Student potrafi rozwiązywać zadania z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej | 2,0 | Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0. |
3,0 | Student rozwiązuje proste zadania z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej. | |
3,5 | Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej . | |
4,0 | Student rozwiązuje zadania o średnim stopniu trudności z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń. | |
4,5 | Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej, poprawnie analizując wyniki obliczeń. | |
5,0 | Student rozwiązuje złożone zadania z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej, dobierając właściwą metodę i poprawnie analizując wyniki obliczeń. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C01-03a_K02 Student jest otwarty na wspólne poszukiwanie rozwiązań zagadnień z zakresu termodynamiki i kinetyki procesowej | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową samodzieność i kreatywność w rozwiązywaniu prostych problemów z dziedziny termodynamiki i kinetyki procesowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Pohorecki, S. Wroński, Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
- S. Michałowski, K. Wańkowicz, Termodynamika procesowa, WNT, Warszawa, 1993
- W. Figiel, B. Tal-Figiel, Termodynamika procesowa, Wydawnictwo PK, Kraków, 2004
Literatura dodatkowa
- B.G. Kyle, Chemical and Process Thermodynamics, Prentice-Hall International, Boston, 1999
- M.D. Koretsky, Engineering and Chemical Thermodynamics, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ, 2004