Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych
Sylabus przedmiotu Termiczne metody unieszkodliwiania odpadów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Termiczne metody unieszkodliwiania odpadów | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 20 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu chemii fizycznej i organicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie wiedzy z zakresu technik spalania w zależności od składu odpadów, pirolizy, zagospodarowania odpadów wtórnych i niebezpiecznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Spalanie odpadów komunalnych i odpadów z produkcji przemysłowych. | 4 |
T-W-2 | Wykorzystanie metod pirolitycznych w zagospodarowaniu odpadów. | 2 |
T-W-3 | Metody termiczne w zagospodarowaniu odpadów niebezpiecznych. | 2 |
T-W-4 | Spalanie odpadowych chloropochodnych organicznych. Sposoby zmniejszenia powstawania pochodnych dioksyn. | 4 |
T-W-5 | Ogólne zasady dobrego spalania. | 2 |
T-W-6 | Wtórne emisje z procesów termicznego unieszkodliwiania odpadów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym przedmiot. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
A-W-4 | Zaliczenie. | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny i dyskusja dydaktyczna na temat związany z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian wiedzy studenta po zakończeniu wykładów na reprezentatywnej próbie zdefiniowanych efektów kształcenia. |
S-2 | Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy po dwóch wykładach. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-13b_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz oceny wpływu na środowisko. | KOS_2A_W03 | T2A_W01 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
KOS_2A_C03-13b_W02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne. | KOS_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2, S-1 |
KOS_2A_C03-13b_W03 Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji. | KOS_2A_W07 | T2A_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-13b_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | KOS_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-2, S-1 |
KOS_2A_C03-13b_U02 Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej. | KOS_2A_U09 | T2A_U07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-2, S-1 |
KOS_2A_C03-13b_U03 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. | KOS_2A_U12 | T2A_U09 | InzA2_U02 | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-13b_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie następujące postawy aktywne, zachowania profesjonalne w zwiazku z wykonywaniem zawodu, zgodne z zasadami etyki. | KOS_2A_K05 | T2A_K04 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-13b_W01 Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz oceny wpływu na środowisko. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady bezpiecznego spalania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-13b_W02 Ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem, w szczególności zlokalizowanych w obszarach: nauki ścisłe, nauki przyrodnicze, nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady bezpiecznego spalania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-13b_W03 Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz emisji odpadów z instalacji. | 2,0 | |
3,0 | Zna zasady bezpiecznego spalania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-13b_U01 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. | 2,0 | |
3,0 | Zna sposoby wykorzystania odpadów komunalnych do celów energetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-13b_U02 Potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej. | 2,0 | |
3,0 | Zna sposoby wykorzystania odpadów komunalnych do celów energetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
KOS_2A_C03-13b_U03 Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne. | 2,0 | |
3,0 | Zna sposoby wykorzystania odpadów komunalnych do celów energetycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-13b_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć nabędzie następujące postawy aktywne, zachowania profesjonalne w zwiazku z wykonywaniem zawodu, zgodne z zasadami etyki. | 2,0 | |
3,0 | Przyjmuje postawę aktywną wobec problemów zagospodarowania odpadów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Nadziakiewicz, K.Wacławek, S.Stelmach, Procesy termiczne utylizacji odpadów, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007, pierwsze
- Praca zbiorowa, Termiczna utylizacja odpadów. V Jubileuszowa Konferencja Naukowo-Techniczna, Polskie Zrzeszenie Inżynierów i Techników Sanitarnych, Poznań, 1998, Poznań
- J.Malej, Zarys ochrony środowiska, Uczelniane Politechni Koszalińskiej, Koszalin, 2010, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Zintegrowane systemy ochrony środowiska - termiczna utylizacja odpadów, Ekochem, Szczecin, 1996, pierwsze