Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Równowagi fazowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Równowagi fazowe | ||
Specjalność | Analityka w ochronie środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janina Możejko <Janina.Mozejko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość chemii fizycznej na poziomie studiów I stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę na temat równowag fazowych, przydatną do zrozumienia praw i zjawisk zachodzacych w środowisku. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Omówienie wymagań, kryteriów zaliczenia, sposobu pracy na zajęciach laboratoryjnych oraz zasad BHP. | 1 |
T-L-2 | Metodyka badań równowag fazowych | 1 |
T-L-3 | Typy wykresów fazowych i ich wykorzystanie w badaniach środowiskowych, | 2 |
T-L-4 | Badania równowag fazowych ciecz-gaz, ciecz- ciecz oraz ciecz – ciało stałe w układach dwu i trójskładnikowych, konstrukcja diagramów fazowych na podstawie danych doświadczalnych i ich interpretacja | 24 |
T-L-5 | Zaliczenia ustne wykonanych ćwiczeń | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych, w tym wykonanie pomiarów i opracowanie wyników badań | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do kolokwiów cząstkowych | 20 |
A-L-3 | Przegląd wskazanej literatury | 10 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń ustnych każdego z ćwiczeń |
S-2 | Ocena formująca: Kontrola postępu realizowanych zadań |
S-3 | Ocena formująca: Ocena jakości oraz kompletności wykonanych zadań |
S-4 | Ocena formująca: Ocena współpracy pomiędzy poszczególnymi członkami zespołów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-12c_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat badań i interpretacji równowag fazowych, niezbędną do zrozumienia przemian zachodzących w środowisku oraz wykonywania obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej. | KOS_2A_W03, KOS_2A_W01 | T2A_W01 | — | C-1 | T-L-2, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-12c_U01 Student potrafi przeprowadzić badania doświadczalne równowag fazowych, sporządzić wykresy fazowe i dokonać ich interpretacji | KOS_2A_U11, KOS_2A_U12 | T2A_U08, T2A_U09 | InzA2_U01, InzA2_U02 | C-1 | T-L-4 | M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C02-12c_K01 W wyniku prowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do pracy w zespole, umiejętność określenia priorytetów służących realizacji postawionych zadań, chęć do poszerzania wiedzy, dbałość o stanowisko pracy w laboratorium, wyrażanie własnych opinii | KOS_2A_K04, KOS_2A_K05 | T2A_K03, T2A_K04 | InzA2_K02 | C-1 | T-L-4, T-L-5 | M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-12c_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat badań i interpretacji równowag fazowych, niezbędną do zrozumienia przemian zachodzących w środowisku oraz wykonywania obliczeń potrzebnych w praktyce inżynierskiej. | 2,0 | |
3,0 | Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem wynosi 60% | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-12c_U01 Student potrafi przeprowadzić badania doświadczalne równowag fazowych, sporządzić wykresy fazowe i dokonać ich interpretacji | 2,0 | |
3,0 | Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60% umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C02-12c_K01 W wyniku prowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do pracy w zespole, umiejętność określenia priorytetów służących realizacji postawionych zadań, chęć do poszerzania wiedzy, dbałość o stanowisko pracy w laboratorium, wyrażanie własnych opinii | 2,0 | |
3,0 | Kompetencje zdobyte przez Studenta wynoszą 60% kompetencji możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Ufnalski, Równowagi i diagramy fazowe. Algorytmy obliczeń, interpretacja i symulacje komputeroweRównowagi i diagramy fazowe. Algorytmy obliczeń, interpretacja i symulacje komputerowe, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008
- Izydorczyk J., Salwiński J., Turek W., Uziel Z., Termodynamika, statyka chemiczna i równowagi fazowe w przykładach i zadaniach, Politechnika Śląska, Wrocław, 2011
- Olszowski A, Doświadczenia fizykochemiczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004
- Atkins P.W, Podstawy Chemii Fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Atkins P.W, Chemia Fizyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Pigoń K., Ruziewicz Z, Chemia fizyczna I. Podstawy fenomenologiczne, PWN, Warszawa, 2005