Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S2)
Sylabus przedmiotu Polimery i środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ochrona środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polimery i środowisko | ||
Specjalność | Technologie ochrony środowiska i materiałów ekologicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiedza z chemii organicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z szeroką gamą polimerów, metodami ich otrzymywania, modernizacji i wykorzystania oraz ukształtowacie umiejętności świadomych decyzji zastosowania polimerów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje, podziały polimerów- usystematyzowanie materiału bazowego | 1 |
T-W-2 | Rodzaje polimeryzacji rodnikowej (wolnorodnikowa, anionowa, kationowa, koordynacyjna, radiacyjna i inne), dobieranie inicjatorów, typy inicjatorów, mechanizmy zakańczania reakcji, metody polimeryzacji rodnikowej, polimery otrzymywanie metodą wolnorodnikową i ich wpływ na środowisko | 4 |
T-W-3 | Kopolimeryzacja, rodzaje kompolimerów, wpływ współczynników reaktywności na rodzaj otrzymywanego kopolimeru, kopolimery w ochronie środowiska | 2 |
T-W-4 | Polikondensacja i polimery polikondensacyjne, homo i heteropolikondensacja, techniki polikondensacyjne, reakcje uboczne polikondensacji, aminoliza i acidoliza, polimery polikondensacyjne w aspekcie środowiskowym | 3 |
T-W-5 | Poliaddycja - polimery addycyjne, rodzaje żywic i sposoby utwardzania. Zastosowanie polimerów addycyjnych w kontekście ochrony środowiska | 2 |
T-W-6 | Polimery naturalne, modyfikacje polimerów pochodzenia naturalnego, zastosowanie produktów reakcji ze skrobią, celulozą lub kauczykiem naturalnym i ich wpływ na otoczenie | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Praca samodzielna, studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z użyciem komputera |
M-2 | wykład konwersatoryjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta na podstwie dyskusji przy pierwszym wykładzie na temat definicji |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne oceniające przyswojenie wiedzy na temat polimerów i ich środowiska |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-07_W03 Stusent posiada rozrzerzoną wiedzę z zakresu chemii polimerów, właściwości i budowy polimerów oraz potrafi dokonać wpływu tych materiałów na środowisko | KOS_2A_W03 | T2A_W01 | — | C-1 | T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-07_U18 W wyniku uczestnictwa w wykładach, student potrafi ocenić istniejace rozwiązania techniczne i technologiczne procesów otrzymywania polimerów w powiązaniu z aspektami ochrony środowiska | KOS_2A_U18 | T2A_U15 | InzA2_U05 | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KOS_2A_C03-07_K02 Student po ukończeniu wykładów ma świadomość wpływu działalności technologicznej z zakresu chemii polimerów na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności | KOS_2A_K02 | T2A_K02 | InzA2_K01 | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-07_W03 Stusent posiada rozrzerzoną wiedzę z zakresu chemii polimerów, właściwości i budowy polimerów oraz potrafi dokonać wpływu tych materiałów na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z wykładów, zna rodzaje polimeryzacji i główne metody oraz mechanizmy ich otrzymywania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-07_U18 W wyniku uczestnictwa w wykładach, student potrafi ocenić istniejace rozwiązania techniczne i technologiczne procesów otrzymywania polimerów w powiązaniu z aspektami ochrony środowiska | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w sposób zadawalający ocenić wpływ rozwiązań technologicznych z zakresu chemii polimerów na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KOS_2A_C03-07_K02 Student po ukończeniu wykładów ma świadomość wpływu działalności technologicznej z zakresu chemii polimerów na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności | 2,0 | |
3,0 | Student posiada świadomość wpływu wyboru procesu technologicznego na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Z.Floriańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, Politechniki Warszawskiej, Warszawa
Literatura dodatkowa
- J. F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa
- T. Spychaj, S. Spychaj, Farby i kleje wodorozcieńczalne, WNT, Warszawa