Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia organiczna
Sylabus przedmiotu Grafika komputerowa i techniki projektowania (CAD):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika komputerowa i techniki projektowania (CAD) | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy matematyki i rysunku na poziomie szkoły średniej |
W-2 | rozróżnienie właściwości konstrukcyjnych materiałów |
W-3 | umiejętność obsługi komputera, podstawy informatyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | opanowanie podstaw wykonywania oraz czytania rysunków technicznych maszynowych |
C-2 | umiejętość zastosowania AutoCada do wykonywania rysunków technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Geometryczne podstawy rysunku technicznego – rzutowanie aksonometryczne i prostokątne (układ europejski) -(punkt, prosta, płaszczyzna, wielościany, bryły). | 2 |
T-L-2 | Główne formy zapisu graficznego: normy rysunkowe, rzutowanie, przekroje, wymiarowanie | 4 |
T-L-3 | Schematy złożonych układów technicznych (kinetyczny, instalacji hydraulicznych, elektrycznych, elektronicznych, cieplnych i chemicznych, infrastruktury). | 4 |
T-L-4 | Czytanie rysunków i schematów maszyn oraz urządzeń technicznych | 2 |
T-L-5 | Tworzenie opisów budowy i działania maszyn i urządzeń. | 2 |
T-L-6 | Zastosowanie komputerowego wspomaganie projektowania (ACAD) | 16 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 12 |
A-L-3 | Prace domowe - rysunki techniczne | 10 |
A-L-4 | przygotowanie się do dwóch sprawdzianów pisemnych | 6 |
A-L-5 | Zaliczenie - komputerowe wykonanie rysunku technicznego | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prelekcja i opis |
M-2 | objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | przykładowe demostracje sposobu wykonania rysunków |
M-4 | wykonywanie rysunku przez studenta i dyskusyjna korekta błędów przez resztę grupy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian pisemny: zasady wykonywania rysunku technicznego oraz graficzne zastosowanie wybranych tematów z teorii, np. sposoby wymiarowania, zaznaczania przekrojów itd. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Praktyczne wykonanie rysunku przy pomocy programu AutoCad |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B13_W05 ma wiedzę w zakresie informatyki potrzebną do rozwiązywania prostych zadań związanych z technologią chemiczną | TCH_1A_W05 | T1A_W02 | InzA_W02 | C-2 | T-L-6 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B13_U01 potrafi korzystać z symulatorów wspomagających prace inżynierskie | TCH_1A_U09 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-3, M-1, M-4, M-2 | S-2, S-1 |
TCH_1A_B13_U03 potrawi przygotować dokumentację techniczną z zakresu technologii chemicznej, przygotowuje i czyta rysunki techniczne | TCH_1A_U03 | T1A_U03 | — | C-2, C-1 | T-L-6, T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
TCH_1A_B13_U07 Potrafi stosować ACADa do realizacji prac projektowych w technologii chemicznej | TCH_1A_U07 | T1A_U07 | InzA_U02 | C-2 | T-L-5, T-L-6 | M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_B13_K06 potrafi pracować w grupie | TCH_1A_K06 | T1A_K03 | InzA_K01 | C-2 | T-L-4 | M-2 | S-2 |
TCH_1A_B13_K09 ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny | TCH_1A_K09 | T1A_K05 | InzA_K01 | C-1 | T-L-5, T-L-6 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B13_W05 ma wiedzę w zakresie informatyki potrzebną do rozwiązywania prostych zadań związanych z technologią chemiczną | 2,0 | nie wie jak ACAD zastosować do zadań technologii chemicznej |
3,0 | rozumie do czego można wykorzystać ACAD | |
3,5 | stosuje ACAD do rozwiązywania problemów projektowych | |
4,0 | umie stworzyc dokumentację techniczną | |
4,5 | Zna zakres mozliwości i praktycznie stosuje ACAD w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią chemiczną | |
5,0 | Samodzielnie identyfikuje problemy i potrafi zdefiniowac sposoby ich rozwiązania z uzyciem ACADa |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B13_U01 potrafi korzystać z symulatorów wspomagających prace inżynierskie | 2,0 | nie rozumie po co są programy typu ACad, nie umie go zastoswać |
3,0 | zna podstawowe możliwości ACADa | |
3,5 | Rozumie w jakim zakresie i do czego można zastosować ACAD | |
4,0 | Stosuje ACAD do prostych prac projektowych | |
4,5 | Potrafi zastować ACAD do wspomagania prac projektowych | |
5,0 | Potrafi zastosować ACADa w szerokim zakresie prac inżynieryjnych | |
TCH_1A_B13_U03 potrawi przygotować dokumentację techniczną z zakresu technologii chemicznej, przygotowuje i czyta rysunki techniczne | 2,0 | nie zna podstawowych zasad tworzenia rysunku technicznego nie umie narysować prostego przedmiotu, np. trójnika |
3,0 | Umie rzutować proste przedmioty - jak sześcian, walec Zna podstawy rysunku technicznego, dobrze rysuje i wymiaruje | |
3,5 | Sprawnie wykonuje rysunki techniczne prostych elementów, jak np. półwidok-półprzekrój trójnika, z gwintem wewnętrznym i zewnętrznym. | |
4,0 | Umie narysować przekroje łamane złożonych elementów | |
4,5 | Rozwiązuje prawidłowo większość zadań z zakresu rysunku technicznego | |
5,0 | Prawidłowo odczytuje i wykonuje złozone rysunki techniczne | |
TCH_1A_B13_U07 Potrafi stosować ACADa do realizacji prac projektowych w technologii chemicznej | 2,0 | nie umie uruchomić Acana |
3,0 | Rysuje i wymiaruje figury geometryczne oraz proste przedmioty | |
3,5 | Sprawnie wykonuje rysunek mniej złożonych przedmiotów, jak trójnik czy kołnierz | |
4,0 | Zna większość funkcji ACADa i umie je zastosować praktycznie | |
4,5 | Wykonuje złożone rysunki | |
5,0 | Sprawnie posługuje się wieloma funkcjami przy wykonywaniu złożonych rysunków technicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_B13_K06 potrafi pracować w grupie | 2,0 | nie pracuje zespołowo |
3,0 | toleruje obecność innych, dopuszcza możliwość korekty swoich zachowań | |
3,5 | analizuje uwagii drugich osób oraz zastsanawia się nad ich pracą | |
4,0 | konsultuje prace z innymi członkami zespołu | |
4,5 | zachęca innych do grupowego rozwiązywania problemu | |
5,0 | Potrawi ukierunkować prace zespołu do uzyskania wspólnego rozwiązania | |
TCH_1A_B13_K09 ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny | 2,0 | lekceważy swoje obowiązki |
3,0 | wykonuje prace, ale wymaga kontroli | |
3,5 | rozumie znaczenie samokontroli i dobrze wykonuje swoje obowiązki | |
4,0 | rozumie konsekwencje błędów projektowych i precyzyjnie wykonuje prace | |
4,5 | dba o precyzyjnośc i czytelność pracy projektowej | |
5,0 | Wprowadza systemy kontrolne i sumiennie ich przestrzega |
Literatura podstawowa
- M. Gryta, R. Kaleńczuk, D. Moszyński, Grafika inżynierska, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 2007, Skrypt zawiera podstawowe informacje niezbędne do uczestnictw w zajęciach
- T. Dobrzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004
- Z. Gajewska, K. Schabowska, A. Nieoczym, Zapis konstrukcji, rysunek maszynowy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Lubelskiej, Lublin, 1994
- Z. Kurnik, R. Petryk, Rysunek techniczny. Cz.I. Rzutowanie, Politechnika Krakowska, Kraków, 1995
Literatura dodatkowa
- H. i I. Samujłłowie, Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1987
- T. Buksiński, A. Szpecht, Rysunek techniczny, PWSZ, Warszawa, 1972
- I. Rydzanowicz, Rysunek techniczny jako zapis konstrukcji, WNT, Warszawa, 1997