Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
specjalność: Technologia polimerów

Sylabus przedmiotu Energetyka w przemyśle chemicznym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energetyka w przemyśle chemicznym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii organicznej i fizycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Zapoznanie studentów z budową i działaniem typowego bloku energetycznego produkcji energii elektrycznej i cieplnej. 2. Zapoznanie z typowymi rozwiązaniami w budowie kotłów parowych i pieców do spalań paliw kopalnych. 3. Poznanie możliwości zagospodarowania popiołów lotnych i żużli, zmniejszenia ilości szkodliwych składników spalin. 4.Poznanie możliwości pozyskiwania energii metodą fotowoltaiczną, z wykorzystaniem pomp ciepła, kolektorów słonecznych, energii geotermalnej. 5. Zaznajomienie z zasadami pozyskiwania energii wiatrowej i innych form energii.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Budowa i działanie typowego bloku energetycznego. Produkcja energii cieplnej i elektrycznej.2
T-W-2Spalanie paliw stałych, cikłych i gazowych.2
T-W-3Typowe rozwiązania konstrukcyjne pieców przemysłowych: piece rurowe, koksownicze, piec do wypalania klinkieru cementowego, piece do spalania odpadów, instalacje do wytwarzania acetylenu.3
T-W-4Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w budowie kotłów parowych, rodzaje palenisk.2
T-W-5Techniki ograniczenia ilości składników toksycznych podczas spalania. Oczyszczanie gazów spalinowych - usuwanie tlenków azotu, ditlenku siarki, zmniejszenie zawartości tlenku węgla, niespalonych składników węglowodorowych, sadzy. Zagospodarowanie zużli i popiołów.6
T-W-6Mechanizmy powstawania składników toksycznych podczas spalania paliw kopalnych. Oczyszczanie paliw gazowych, metody rafinacji paliw ciekłych.3
T-W-7Pozyskiwanie energii z użyciem pomp ciepła.2
T-W-8Kolektory słoneczne jako forma pozyskiwania energii słonecznej.2
T-W-9Efekt fotowoltaiczny w wytwarzaniu energii elektrycznej.2
T-W-10Pozyskiwanie energii geotermalnej.2
T-W-11Biomasa jako paliwo w energetyce.2
T-W-12Energetyka wiatrowa i inne formy pozyskiwania energii: falowania wód morskich, pływów, prądów morskich, termiczna mórz i oceanów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Egzamin pisemny i ustny3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia9
A-W-5Zwiedzanie klasycznej elektrowni produkującej ciepło i energię elektryczną10
A-W-6Poznanie pracy elektroni wiatrowej10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacj komputerową.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzedzone dyskusją dydaktyczną wybranych treści prezentowanych w ramach wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O06b_W01
ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
TCH_1A_W06T1A_W02, T1A_W05C-1T-W-11, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-2, T-W-3M-1S-1
TCH_1A_O06b_W02
ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
TCH_1A_W13T1A_W05InzA_W05C-1T-W-10, T-W-3, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-11, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O06b_U01
potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
TCH_1A_U23T1A_U16InzA_U08C-1T-W-3, T-W-8, T-W-10, T-W-5, T-W-12, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-11, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O06b_K01
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
TCH_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-1T-W-12, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-11, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O06b_W01
ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu energetyki klasycznej opartej na paliwach kopalnych, wykorzystania energii wiatru, energii geotermalnej, biomasy, energii wód.
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_O06b_W02
ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
2,0
3,0Ma wiedzę w zakresie kierunów rozwoju współczesnej energetyki.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O06b_U01
potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
2,0
3,0Posiada umiejętność nadzorowania i opisania pracy podstawowych urządzeń energetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O06b_K01
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie nadzorowania i oceny pracy urządzeń energetyki klasycznej i opartej na energii odnawialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalewicz A., Podstwawy procesów spalania, WNT, Warszawa, 2001, pierwsze
  2. Jarosiński J., Techniki czystego spalania, WNT, Warszawa, 1996, pierwsze
  3. Klugmann E., Klugmann-Radziemska E., Alternatywne źródła energii. Energetyka fotowoltaiczna, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Klugmann-Radziemska E., Klugmann E., Systemy słonecznego ogrzewania i zasilania elektrycznego budynków, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2002, pierwsze
  2. Sanetra J., Efekt fotowoltaiczny w organicznych ogniwach słonecznych - wybrane zagadnienia, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006, pierwsze
  3. Dobriański J., Wymiana ciepła w instalacjach słonecznych z płaskimi kolektorami, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Osztynie, Olsztyn, 2009, pierwsze

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i działanie typowego bloku energetycznego. Produkcja energii cieplnej i elektrycznej.2
T-W-2Spalanie paliw stałych, cikłych i gazowych.2
T-W-3Typowe rozwiązania konstrukcyjne pieców przemysłowych: piece rurowe, koksownicze, piec do wypalania klinkieru cementowego, piece do spalania odpadów, instalacje do wytwarzania acetylenu.3
T-W-4Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w budowie kotłów parowych, rodzaje palenisk.2
T-W-5Techniki ograniczenia ilości składników toksycznych podczas spalania. Oczyszczanie gazów spalinowych - usuwanie tlenków azotu, ditlenku siarki, zmniejszenie zawartości tlenku węgla, niespalonych składników węglowodorowych, sadzy. Zagospodarowanie zużli i popiołów.6
T-W-6Mechanizmy powstawania składników toksycznych podczas spalania paliw kopalnych. Oczyszczanie paliw gazowych, metody rafinacji paliw ciekłych.3
T-W-7Pozyskiwanie energii z użyciem pomp ciepła.2
T-W-8Kolektory słoneczne jako forma pozyskiwania energii słonecznej.2
T-W-9Efekt fotowoltaiczny w wytwarzaniu energii elektrycznej.2
T-W-10Pozyskiwanie energii geotermalnej.2
T-W-11Biomasa jako paliwo w energetyce.2
T-W-12Energetyka wiatrowa i inne formy pozyskiwania energii: falowania wód morskich, pływów, prądów morskich, termiczna mórz i oceanów.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Egzamin pisemny i ustny3
A-W-3Przygotowanie do egzaminu28
A-W-4Konsultacje z prowadzącym zajęcia9
A-W-5Zwiedzanie klasycznej elektrowni produkującej ciepło i energię elektryczną10
A-W-6Poznanie pracy elektroni wiatrowej10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O06b_W01ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W06ma wiedzę w zakresie ochrony środowiska związaną z produkcją chemiczną i przemysłami pokrewnymi oraz zagospodarowaniem odpadów i półproduktów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11. Zapoznanie studentów z budową i działaniem typowego bloku energetycznego produkcji energii elektrycznej i cieplnej. 2. Zapoznanie z typowymi rozwiązaniami w budowie kotłów parowych i pieców do spalań paliw kopalnych. 3. Poznanie możliwości zagospodarowania popiołów lotnych i żużli, zmniejszenia ilości szkodliwych składników spalin. 4.Poznanie możliwości pozyskiwania energii metodą fotowoltaiczną, z wykorzystaniem pomp ciepła, kolektorów słonecznych, energii geotermalnej. 5. Zaznajomienie z zasadami pozyskiwania energii wiatrowej i innych form energii.
Treści programoweT-W-11Biomasa jako paliwo w energetyce.
T-W-10Pozyskiwanie energii geotermalnej.
T-W-9Efekt fotowoltaiczny w wytwarzaniu energii elektrycznej.
T-W-12Energetyka wiatrowa i inne formy pozyskiwania energii: falowania wód morskich, pływów, prądów morskich, termiczna mórz i oceanów.
T-W-1Budowa i działanie typowego bloku energetycznego. Produkcja energii cieplnej i elektrycznej.
T-W-5Techniki ograniczenia ilości składników toksycznych podczas spalania. Oczyszczanie gazów spalinowych - usuwanie tlenków azotu, ditlenku siarki, zmniejszenie zawartości tlenku węgla, niespalonych składników węglowodorowych, sadzy. Zagospodarowanie zużli i popiołów.
T-W-7Pozyskiwanie energii z użyciem pomp ciepła.
T-W-6Mechanizmy powstawania składników toksycznych podczas spalania paliw kopalnych. Oczyszczanie paliw gazowych, metody rafinacji paliw ciekłych.
T-W-4Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w budowie kotłów parowych, rodzaje palenisk.
T-W-8Kolektory słoneczne jako forma pozyskiwania energii słonecznej.
T-W-2Spalanie paliw stałych, cikłych i gazowych.
T-W-3Typowe rozwiązania konstrukcyjne pieców przemysłowych: piece rurowe, koksownicze, piec do wypalania klinkieru cementowego, piece do spalania odpadów, instalacje do wytwarzania acetylenu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacj komputerową.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzedzone dyskusją dydaktyczną wybranych treści prezentowanych w ramach wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę z zakresu energetyki klasycznej opartej na paliwach kopalnych, wykorzystania energii wiatru, energii geotermalnej, biomasy, energii wód.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O06b_W02ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W13ma wiedzę o trendach rozwojowych przemysłu chemicznego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-11. Zapoznanie studentów z budową i działaniem typowego bloku energetycznego produkcji energii elektrycznej i cieplnej. 2. Zapoznanie z typowymi rozwiązaniami w budowie kotłów parowych i pieców do spalań paliw kopalnych. 3. Poznanie możliwości zagospodarowania popiołów lotnych i żużli, zmniejszenia ilości szkodliwych składników spalin. 4.Poznanie możliwości pozyskiwania energii metodą fotowoltaiczną, z wykorzystaniem pomp ciepła, kolektorów słonecznych, energii geotermalnej. 5. Zaznajomienie z zasadami pozyskiwania energii wiatrowej i innych form energii.
Treści programoweT-W-10Pozyskiwanie energii geotermalnej.
T-W-3Typowe rozwiązania konstrukcyjne pieców przemysłowych: piece rurowe, koksownicze, piec do wypalania klinkieru cementowego, piece do spalania odpadów, instalacje do wytwarzania acetylenu.
T-W-9Efekt fotowoltaiczny w wytwarzaniu energii elektrycznej.
T-W-1Budowa i działanie typowego bloku energetycznego. Produkcja energii cieplnej i elektrycznej.
T-W-2Spalanie paliw stałych, cikłych i gazowych.
T-W-12Energetyka wiatrowa i inne formy pozyskiwania energii: falowania wód morskich, pływów, prądów morskich, termiczna mórz i oceanów.
T-W-7Pozyskiwanie energii z użyciem pomp ciepła.
T-W-6Mechanizmy powstawania składników toksycznych podczas spalania paliw kopalnych. Oczyszczanie paliw gazowych, metody rafinacji paliw ciekłych.
T-W-5Techniki ograniczenia ilości składników toksycznych podczas spalania. Oczyszczanie gazów spalinowych - usuwanie tlenków azotu, ditlenku siarki, zmniejszenie zawartości tlenku węgla, niespalonych składników węglowodorowych, sadzy. Zagospodarowanie zużli i popiołów.
T-W-4Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w budowie kotłów parowych, rodzaje palenisk.
T-W-11Biomasa jako paliwo w energetyce.
T-W-8Kolektory słoneczne jako forma pozyskiwania energii słonecznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacj komputerową.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzedzone dyskusją dydaktyczną wybranych treści prezentowanych w ramach wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę w zakresie kierunów rozwoju współczesnej energetyki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O06b_U01potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U23potrafi zaprojektować i zastosować narzędzia i metody składające się na stanowisko badawcze do oceny właściwości fizykochemicznych substancji występujących w procesie technologicznym, stosownie do ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-11. Zapoznanie studentów z budową i działaniem typowego bloku energetycznego produkcji energii elektrycznej i cieplnej. 2. Zapoznanie z typowymi rozwiązaniami w budowie kotłów parowych i pieców do spalań paliw kopalnych. 3. Poznanie możliwości zagospodarowania popiołów lotnych i żużli, zmniejszenia ilości szkodliwych składników spalin. 4.Poznanie możliwości pozyskiwania energii metodą fotowoltaiczną, z wykorzystaniem pomp ciepła, kolektorów słonecznych, energii geotermalnej. 5. Zaznajomienie z zasadami pozyskiwania energii wiatrowej i innych form energii.
Treści programoweT-W-3Typowe rozwiązania konstrukcyjne pieców przemysłowych: piece rurowe, koksownicze, piec do wypalania klinkieru cementowego, piece do spalania odpadów, instalacje do wytwarzania acetylenu.
T-W-8Kolektory słoneczne jako forma pozyskiwania energii słonecznej.
T-W-10Pozyskiwanie energii geotermalnej.
T-W-5Techniki ograniczenia ilości składników toksycznych podczas spalania. Oczyszczanie gazów spalinowych - usuwanie tlenków azotu, ditlenku siarki, zmniejszenie zawartości tlenku węgla, niespalonych składników węglowodorowych, sadzy. Zagospodarowanie zużli i popiołów.
T-W-12Energetyka wiatrowa i inne formy pozyskiwania energii: falowania wód morskich, pływów, prądów morskich, termiczna mórz i oceanów.
T-W-4Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w budowie kotłów parowych, rodzaje palenisk.
T-W-1Budowa i działanie typowego bloku energetycznego. Produkcja energii cieplnej i elektrycznej.
T-W-2Spalanie paliw stałych, cikłych i gazowych.
T-W-11Biomasa jako paliwo w energetyce.
T-W-6Mechanizmy powstawania składników toksycznych podczas spalania paliw kopalnych. Oczyszczanie paliw gazowych, metody rafinacji paliw ciekłych.
T-W-7Pozyskiwanie energii z użyciem pomp ciepła.
T-W-9Efekt fotowoltaiczny w wytwarzaniu energii elektrycznej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacj komputerową.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzedzone dyskusją dydaktyczną wybranych treści prezentowanych w ramach wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność nadzorowania i opisania pracy podstawowych urządzeń energetycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_O06b_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K03ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-11. Zapoznanie studentów z budową i działaniem typowego bloku energetycznego produkcji energii elektrycznej i cieplnej. 2. Zapoznanie z typowymi rozwiązaniami w budowie kotłów parowych i pieców do spalań paliw kopalnych. 3. Poznanie możliwości zagospodarowania popiołów lotnych i żużli, zmniejszenia ilości szkodliwych składników spalin. 4.Poznanie możliwości pozyskiwania energii metodą fotowoltaiczną, z wykorzystaniem pomp ciepła, kolektorów słonecznych, energii geotermalnej. 5. Zaznajomienie z zasadami pozyskiwania energii wiatrowej i innych form energii.
Treści programoweT-W-12Energetyka wiatrowa i inne formy pozyskiwania energii: falowania wód morskich, pływów, prądów morskich, termiczna mórz i oceanów.
T-W-8Kolektory słoneczne jako forma pozyskiwania energii słonecznej.
T-W-3Typowe rozwiązania konstrukcyjne pieców przemysłowych: piece rurowe, koksownicze, piec do wypalania klinkieru cementowego, piece do spalania odpadów, instalacje do wytwarzania acetylenu.
T-W-10Pozyskiwanie energii geotermalnej.
T-W-5Techniki ograniczenia ilości składników toksycznych podczas spalania. Oczyszczanie gazów spalinowych - usuwanie tlenków azotu, ditlenku siarki, zmniejszenie zawartości tlenku węgla, niespalonych składników węglowodorowych, sadzy. Zagospodarowanie zużli i popiołów.
T-W-7Pozyskiwanie energii z użyciem pomp ciepła.
T-W-9Efekt fotowoltaiczny w wytwarzaniu energii elektrycznej.
T-W-11Biomasa jako paliwo w energetyce.
T-W-2Spalanie paliw stałych, cikłych i gazowych.
T-W-1Budowa i działanie typowego bloku energetycznego. Produkcja energii cieplnej i elektrycznej.
T-W-6Mechanizmy powstawania składników toksycznych podczas spalania paliw kopalnych. Oczyszczanie paliw gazowych, metody rafinacji paliw ciekłych.
T-W-4Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne w budowie kotłów parowych, rodzaje palenisk.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w połączeniu z prezentacj komputerową.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie końcowe poprzedzone dyskusją dydaktyczną wybranych treści prezentowanych w ramach wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada kompetencje w zakresie nadzorowania i oceny pracy urządzeń energetyki klasycznej i opartej na energii odnawialnej.
3,5
4,0
4,5
5,0