Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Etyczne problemy w produkcji chemicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Etyczne problemy w produkcji chemicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ryszard Kaleńczuk <Ryszard.Kalenczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie Studenta z zagadnieniami dotyczącymi etycznych aspektów działalności inżynierskiej występujących miedzy innymi w produkcji chemicznej. |
C-2 | Celem przedmiotu jest ukształtowanie umiejętności dostrzegania i analizowania etycznych wymiarów realizowanych przez inżyniera zadań. |
C-3 | Ukształtowanie świadomości i odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe, z punktu widzenia etycznych aspektów i skutków działań inżyniera |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Filozofia techniki (główne stanowiska w myśli zachodu, optymizm technologiczny Bacona, optymizm technologiczny Saint-Simona, rozwój człowieka a możliwości techniki wg Marksa, maszyna a rozwój technologiczny wg Mumforda, naturalistyczna filozofia techniki Gehlena, pesymistyczna koncepcja perspektyw techniki wg Spenglera, istota techniki wg Heideggera, Marcuse o postępie technologicznym jako o nowej formie kontroli, etyka odpowiedzialności Jonasa,). | 5 |
T-W-2 | Wstęp do etyki inżynierskiej (etos walki i etos pracy, istota i cele inżynierii, wobec odbiorcy dzieła, w strukturze podmiotu zbiorowego, inżynier jako podmiot etyczny). | 3 |
T-W-3 | Dylematy etyki inżynierskiej (dylemat odpowiedzialności i sprawstwa, podmiot odpowiedzialności, lojalność względem środowiska zawodowego i społeczności, dylemat wartości i faktów). Dylemat zawodu inżyniera w epoce postindustrialnej (ewaluacja pojęcia technika, pojęcie technika jako definicja epoki, inżynier istotny element systemu, jak kształtować podejścia etyczne). | 5 |
T-W-4 | Etyka zawodowa w krajach o najwyższym stopniu rozwoju technologicznego (zasady etyki inżynierskiej w Republice Federalnej Niemiec, zasady etyki inżynierskiej w USA). | 3 |
T-W-5 | Technika i technologia - technologia i inżynieria chemiczna - zarys rozwoju (definicje techniki, nauka a technika, przedmiot i zakres technologii chemicznej, technologia chemiczna jako nauka, operacje jednostkowe - inżynieria chemiczna, procesy jednostkowe chemiczne),. | 5 |
T-W-6 | Rozwój technologii chemicznej i przemysłu chemicznego w Polsce (miejsce przemysłu chemicznego w gospodarce, najstarsze technologie na ziemiach polskich, pozyskiwanie surowców, rozwój techniki w wieku, XV, lata Jagiellonów - rozkwit techniczny kraju, Polska w epoce przyspieszenia gospodarczego Europy w XVII w., postępy przemysłu i nauki XIX w., przemysł chemiczny w Polsce po uzyskaniu niepodległości - II Rzeczpospolita). | 5 |
T-W-7 | Współczesna rola technologii chemicznej (miejsce technologii chemicznej wśród nauk, technologia chemiczna jako podstawa produkcji przemysłowej). | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 25 |
A-W-3 | konsultacje z wykladowcą | 10 |
A-W-4 | Zapoznanie się z dostepną literaturą | 25 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy i umiejętności Studenta zdobyta podczas wykladu. Zaliczenie w formie pisemnej. Do uzyskania oceny pozytywnej wymagane jest zdobycie co najmniej 60% maksymalnej liczby pubktów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01b_W01 Student ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | TCH_1A_W16 | T1A_W08 | InzA_W03 | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01b_U01 Student ma umiejętność dostrzegania i analizowania aspektów pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. | TCH_1A_U12 | T1A_U10 | InzA_U03 | C-2 | T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_A01b_K01 Student dostrzega etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności. | TCH_1A_K03 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_A01b_K02 Student ma pełną świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe. | TCH_1A_K04 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-3 | T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_1A_A01b_K03 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. | TCH_1A_K09 | T1A_K05 | InzA_K01 | C-3 | T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01b_W01 Student ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | 2,0 | Student nie opanował lub opanował w stopniu niewystarczającym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. |
3,0 | Student opanował w stopniu dostatecznym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 60%. | |
3,5 | Student opanował w stopniu wiekszym, niż dostateczny, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 70%. | |
4,0 | Student opanował w stopniu dobrym podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 80%. | |
4,5 | Student opanował w stopniu wiekszym, niż dobry, podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 90%. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu niezbedną do rozumienia pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. Wiedza Studenta w odniesieniu do materiału objętego programem przedmiotu wynosi 100%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01b_U01 Student ma umiejętność dostrzegania i analizowania aspektów pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. | 2,0 | Student nie potrafi lub potrafi w stopniu niewystarczającym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. |
3,0 | Student potrafi w stopniu dostatecznym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 60 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu w stopniu większym, niż dostateczny, dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 70 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 80 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
4,5 | Student potrafi w stopniu większym, niż dobry, dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 90 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. | |
5,0 | Student potrafi w stopniu bardzo dobrym dostrzegać i analizować aspekty pozatechniczne realizowanych zadań inżynierskich. Umiejętności zdobyte przez Studenta wynoszą 100 % umiejętności możliwych do uzyskania w ramach przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_A01b_K01 Student dostrzega etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności. | 2,0 | Student nie dostrzega etycznych aspektów działalności inżynierskiej i nie ma świadomość ich ważności. |
3,0 | Student dostrzega w stopniu dostatecznym etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności. | |
3,5 | Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dostateczny, etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności. | |
4,0 | Student dostrzega w stopniu dobrym etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności. | |
4,5 | Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dobry, etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma świadomość ich ważności. | |
5,0 | Student doskonale dostrzega etyczne aspekty działalności inżynierskiej i ma głebokie przekonanie o ich ważności. | |
TCH_1A_A01b_K02 Student ma pełną świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe. | 2,0 | Student nie ma świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera. |
3,0 | Student ma jedynie w stopniu dostatecznym świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera. | |
3,5 | Student ma w stopniu w stopniu wiekszym, niż dostateczny, świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera. | |
4,0 | Student ma w stopniu dobrym świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera. | |
4,5 | Student ma w stopniu w stopniu wiekszym, niż dobry, świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera. | |
5,0 | Student ma pelną świadomość etycznej odpowiedzialności za podejmowane decyzje zawodowe przez inżyniera. | |
TCH_1A_A01b_K03 Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. | 2,0 | Student nie dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera. |
3,0 | Student dostrzega w dostatecznym stopniu potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera. | |
3,5 | Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dostateczny, potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera. | |
4,0 | Student poprawnie dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera. | |
4,5 | Student dostrzega w stopniu wiekszym, niż dobry, potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera. | |
5,0 | Student bardzo dobrze dostrzega potrzeby zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej w życiu inżyniera. |
Literatura podstawowa
- M.Dietrich, Problemy Etyczne Techniki, IPWC, Warszawa, 1999
- St. Jedynak, Technika w świecie wartości. Problemy moralne zawodu inżyniera, -, -, 1996, Materiały Konferencji Naukowej, , Kielce, 10 - 11 X 1996
Literatura dodatkowa
- A. Sarapat, Etyka zawodowa, Książka i Wiedza, Warszawa, 1971
- M.Dietrich, Etyka Zawodowa, IPWC, Warszawa, 1997