Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie surfaktanów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie surfaktanów
Specjalność Technologia organiczna
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1chemia organiczna i nieorganiczna
W-2matematyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji surfaktantów oraz podstawowych procesów chemicznych i biochemicznych stosowanych w ich syntezie.
C-2ma wiedzę z zakresu metod charakteryzowania właściwości surfaktantów
C-3potrafi interpretować wyniki analiz różnych właściwości surfaktantów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych z ich udziałem. Napięcie powierzchniowe – metody badania i interpretacja wyników. Wyznaczanie krzywej adsorpcji Gibbsa. Termodynamiczna interpretacja tworzenia miceli. Odczytywanie diagramów fazowych wodnych roztworów surfaktantów. Emulsje, mikroemulsje, ciekłe kryształy – diagramy fazowe, HLB emulgatorów – obliczanie wartości HLB dla surfaktantów o różnej budowie.15
15
wykłady
T-W-1Surowce w produkcji surfaktantów. Klasyfikacja surfaktanów. Podstawowe procesy w technologii surfaktantów – alkoksylowanie, estryfikacja, siarczanowanie, sulfonowanie, fosforylacja, alkilowanie, polimeryzacja. Biotechnologiczne metody w otrzymywaniu surfaktantów. Charakterystyka właściwości użytkowych surfaktantów i oddziaływania na środowisko.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia13
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu13
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2materiały udostepniane przez prowadzącego
M-3dyskusja i rozwiązywanie zadań w grupie
M-4przygotowanie prezentacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności na podstawie pisemnego egzaminu z wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na podstawie przygotowania własnej prezentacji i uczestnictwa w dyskusji

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2a_W01
Rozróżnia grupy surfaktantów ze względu na budowę chemiczną, oddziaływanie na środowisko i właściwości użytkowe Wskazuje źródła surowców do produkcji określonej grupy surfaktantów. Nazywa i charakteryzuje podstawowe procesy w technologii surfaktantów – alkoksylowanie, estryfikacja, siarczanowanie, sulfonowanie, fosforylacja, alkilowanie, polimeryzacja. Charakteryzuje właściwości użytkowe surfaktantów i wskazuje wyroby, w których są wykorzystywane.
TCH_1A_W09, TCH_1A_W11T1A_W03InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2a_U01
Wykorzystuje wiedzę do charakteryzowania podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych tworzonych z ich udziałem. Interpretuje wyniki analiz i dokonuje obliczeń różnych wielkości fizykochemicznych opisujących zjawisko lub produkt.
TCH_1A_U16, TCH_1A_U11, TCH_1A_U10T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05C-3, C-2T-A-1M-4, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_D02-2a_K01
student postrzega relacje pomiędzy budową i sposobem otrzymywania surfaktantów a bezpieczeństwem ich stosowania w wyrobach i procesach.
TCH_1A_K05T1A_K02InzA_K01C-1T-W-1, T-A-1M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2a_W01
Rozróżnia grupy surfaktantów ze względu na budowę chemiczną, oddziaływanie na środowisko i właściwości użytkowe Wskazuje źródła surowców do produkcji określonej grupy surfaktantów. Nazywa i charakteryzuje podstawowe procesy w technologii surfaktantów – alkoksylowanie, estryfikacja, siarczanowanie, sulfonowanie, fosforylacja, alkilowanie, polimeryzacja. Charakteryzuje właściwości użytkowe surfaktantów i wskazuje wyroby, w których są wykorzystywane.
2,0Student nie potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg żadnego z kryteriów. Nie potrafi wskazać źródła surowców żadnej grupy surfaktantów. Nie potrafi nazwać ani krótko scharakteryzować żadnego procesu stosowanego w technologii otrzymywania surfaktantów. Nie zna podstawowych właściwości surfaktantów.
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg przynajmniej jednego kryterium. Potrafi wskazać źródła surowców większości grup surfaktantów. Potrafi nazwać i w dostateczny sposób opisuje większość procesów stosowanych w technologii otrzymywania surfaktantów. Zna podstawowe właściwości surfaktantów.
3,5Student potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium. Potrafi wskazać źródła surowców wszystkich grup surfaktantów. Potrafi nazwać i w dostateczny sposób opisuje wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów. Wymienia większość właściwości surfaktantów.
4,0Student potrafi nie tylko dokonać klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium ale także przedstawia wzory chemiczne przykładowych związków. Potrafi nie tylko wskazać źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów ale także nazywa ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów. Wymienia wszystkie właściwości użytkowe surfaktantów oraz podaje przykłady ich wykorzystania w wyrobach.
4,5Student dokonuje klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium wraz z przedstawieniem wzorów chemicznych przykładowych związków. Potrafi wymienić źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów oraz nazwać i scharakteryzować ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów, ze znajomością parametrów tych procesów . Potrafi wskazać wszystkie właściwości uzytkowe surfaktantów oraz objaśnia jakie mają one znaczenie w formulacji różnych wyrobów .
5,0Student dokonuje klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium wraz z przedstawieniem wzorów chemicznych przykładowych związków. Potrafi wymienić i porównać różne źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów oraz nazwać i scharakteryzować ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów, ze znajomością zarówno parametrów tych procesów jak i stosowanych aparatów. Potrafi wskazać wszystkie właściwości uzytkowe surfaktantów oraz objaśnia jakie mają one znaczenie w formulacji różnych wyrobów .

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2a_U01
Wykorzystuje wiedzę do charakteryzowania podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych tworzonych z ich udziałem. Interpretuje wyniki analiz i dokonuje obliczeń różnych wielkości fizykochemicznych opisujących zjawisko lub produkt.
2,0Nie potrafi wymienić wielkości charakteryzujących surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone.
3,0Potrafi wymienić większość wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone.
3,5Potrafi wymienić wszystkie wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone a także wymienia metody wyznaczania tych wielkości.
4,0Potrafi wymienić wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone a także nie tylko wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości. Poprawnie interpretuje wyniki wiekszości analiz.
4,5Potrafi efektywnie scharakteryzować surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone - oblicza różne wielkości fizykochemiczne, potrafi zinterpretować wyniki wszystkich analiz. Wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości.
5,0Potrafi efektywnie scharakteryzować surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone i samodzielnie oblicza i przedstawia różne wielkości fizykochemiczne. Przeprowadza wnikliwą dyskusję wyników. Wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_1A_D02-2a_K01
student postrzega relacje pomiędzy budową i sposobem otrzymywania surfaktantów a bezpieczeństwem ich stosowania w wyrobach i procesach.
2,0Student nie postrzega żadnych relacji
3,0Student postrzega niektóre relacje pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko.
3,5Student postrzega wiekszość relacji pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko. Zna przemiany okreslonych grup surfaktantów w środowisku.
4,0Student potrafi wskazać relacje pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko. Zna przemiany określonych grup surfaktantów w środowisku. Ma świadomość istnienia relacji pomiędzy sposobem a bezpieczeństwem produkcji surfaktanta. Zna możliwe odpady i zanieczyszczenia produktu.
4,5Student potrafi wskazać relacje pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko. Zna przemiany określonych grup surfaktantów w środowisku. Ma świadomość istnienia relacji pomiędzy sposobem a bezpieczeństwem produkcji surfaktanta. Zna możliwe odpady i zanieczyszczenia produktu oraz ich wpływ na środowisko i bezpieczeństwo stosowania surfaktanta w wyrobach i procesach.
5,0Student potrafi wskazać relacje pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko. Zna przemiany określonych grup surfaktantów w środowisku. Ma świadomość istnienia relacji pomiędzy sposobem a bezpieczeństwem produkcji surfaktanta. Zna możliwe odpady i zanieczyszczenia produktu oraz ich wpływ na środowisko i bezpieczeństwo stosowania surfaktanta w wyrobach i procesach. Ma świadomość alternatywnych metod produkcji surfaktantów, takich biosynteza czy synteza enzymatyczna.

Literatura podstawowa

  1. S. Anastasiu, E. Jelescu, Środki powierzchniowo czynne, WNT, Warszawa, 1973
  2. Ryszard Zieliński, Surfaktanty – towaroznawcze i ekologiczne aspekty ich stosowania, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 2000
  3. Jan Przondo, Związki powierzchniowo czynne i ich zastosowanie w produktach chemii gospodarczej, Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych z ich udziałem. Napięcie powierzchniowe – metody badania i interpretacja wyników. Wyznaczanie krzywej adsorpcji Gibbsa. Termodynamiczna interpretacja tworzenia miceli. Odczytywanie diagramów fazowych wodnych roztworów surfaktantów. Emulsje, mikroemulsje, ciekłe kryształy – diagramy fazowe, HLB emulgatorów – obliczanie wartości HLB dla surfaktantów o różnej budowie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Surowce w produkcji surfaktantów. Klasyfikacja surfaktanów. Podstawowe procesy w technologii surfaktantów – alkoksylowanie, estryfikacja, siarczanowanie, sulfonowanie, fosforylacja, alkilowanie, polimeryzacja. Biotechnologiczne metody w otrzymywaniu surfaktantów. Charakterystyka właściwości użytkowych surfaktantów i oddziaływania na środowisko.15
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje z prowadzącym2
A-A-3przygotowanie do zaliczenia13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu13
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2a_W01Rozróżnia grupy surfaktantów ze względu na budowę chemiczną, oddziaływanie na środowisko i właściwości użytkowe Wskazuje źródła surowców do produkcji określonej grupy surfaktantów. Nazywa i charakteryzuje podstawowe procesy w technologii surfaktantów – alkoksylowanie, estryfikacja, siarczanowanie, sulfonowanie, fosforylacja, alkilowanie, polimeryzacja. Charakteryzuje właściwości użytkowe surfaktantów i wskazuje wyroby, w których są wykorzystywane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W09ma wiedzę z zakresu metod identyfikacji, oznaczania składu oraz charakteryzowania produktów przemysłu chemicznego
TCH_1A_W11ma wiedzę o surowcach przemysłu chemicznego i pokrewnych procesach stosowanych w ich przetwarzaniu do produktów użytkowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2ma wiedzę z zakresu metod charakteryzowania właściwości surfaktantów
C-1posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji surfaktantów oraz podstawowych procesów chemicznych i biochemicznych stosowanych w ich syntezie.
Treści programoweT-W-1Surowce w produkcji surfaktantów. Klasyfikacja surfaktanów. Podstawowe procesy w technologii surfaktantów – alkoksylowanie, estryfikacja, siarczanowanie, sulfonowanie, fosforylacja, alkilowanie, polimeryzacja. Biotechnologiczne metody w otrzymywaniu surfaktantów. Charakterystyka właściwości użytkowych surfaktantów i oddziaływania na środowisko.
T-A-1Charakterystyka podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych z ich udziałem. Napięcie powierzchniowe – metody badania i interpretacja wyników. Wyznaczanie krzywej adsorpcji Gibbsa. Termodynamiczna interpretacja tworzenia miceli. Odczytywanie diagramów fazowych wodnych roztworów surfaktantów. Emulsje, mikroemulsje, ciekłe kryształy – diagramy fazowe, HLB emulgatorów – obliczanie wartości HLB dla surfaktantów o różnej budowie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2materiały udostepniane przez prowadzącego
M-3dyskusja i rozwiązywanie zadań w grupie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do zajęć audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności na podstawie pisemnego egzaminu z wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg żadnego z kryteriów. Nie potrafi wskazać źródła surowców żadnej grupy surfaktantów. Nie potrafi nazwać ani krótko scharakteryzować żadnego procesu stosowanego w technologii otrzymywania surfaktantów. Nie zna podstawowych właściwości surfaktantów.
3,0Student potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg przynajmniej jednego kryterium. Potrafi wskazać źródła surowców większości grup surfaktantów. Potrafi nazwać i w dostateczny sposób opisuje większość procesów stosowanych w technologii otrzymywania surfaktantów. Zna podstawowe właściwości surfaktantów.
3,5Student potrafi dokonać klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium. Potrafi wskazać źródła surowców wszystkich grup surfaktantów. Potrafi nazwać i w dostateczny sposób opisuje wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów. Wymienia większość właściwości surfaktantów.
4,0Student potrafi nie tylko dokonać klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium ale także przedstawia wzory chemiczne przykładowych związków. Potrafi nie tylko wskazać źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów ale także nazywa ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów. Wymienia wszystkie właściwości użytkowe surfaktantów oraz podaje przykłady ich wykorzystania w wyrobach.
4,5Student dokonuje klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium wraz z przedstawieniem wzorów chemicznych przykładowych związków. Potrafi wymienić źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów oraz nazwać i scharakteryzować ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów, ze znajomością parametrów tych procesów . Potrafi wskazać wszystkie właściwości uzytkowe surfaktantów oraz objaśnia jakie mają one znaczenie w formulacji różnych wyrobów .
5,0Student dokonuje klasyfikacji surfaktantów wg każdego kryterium wraz z przedstawieniem wzorów chemicznych przykładowych związków. Potrafi wymienić i porównać różne źródła surowców dla każdej grupy surfaktantów oraz nazwać i scharakteryzować ich kolejne przemiany prowadzące do otrzymywania głównych substratów. Potrafi nazwać i scharakteryzować wszystkie procesy stosowane w technologii otrzymywania surfaktantów, ze znajomością zarówno parametrów tych procesów jak i stosowanych aparatów. Potrafi wskazać wszystkie właściwości uzytkowe surfaktantów oraz objaśnia jakie mają one znaczenie w formulacji różnych wyrobów .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2a_U01Wykorzystuje wiedzę do charakteryzowania podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych tworzonych z ich udziałem. Interpretuje wyniki analiz i dokonuje obliczeń różnych wielkości fizykochemicznych opisujących zjawisko lub produkt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U16potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania aparatów i istniejących rozwiązań technicznych w procesach technologii chemicznej
TCH_1A_U11potrafi stosować podstawowe metody planowania eksperymentu oraz różne metody eksperymentalne i analityczne do rozwiązywania zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
TCH_1A_U10potrafi wykorzystywać wiedzę matematyczną i informatyczną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-3potrafi interpretować wyniki analiz różnych właściwości surfaktantów
C-2ma wiedzę z zakresu metod charakteryzowania właściwości surfaktantów
Treści programoweT-A-1Charakterystyka podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych z ich udziałem. Napięcie powierzchniowe – metody badania i interpretacja wyników. Wyznaczanie krzywej adsorpcji Gibbsa. Termodynamiczna interpretacja tworzenia miceli. Odczytywanie diagramów fazowych wodnych roztworów surfaktantów. Emulsje, mikroemulsje, ciekłe kryształy – diagramy fazowe, HLB emulgatorów – obliczanie wartości HLB dla surfaktantów o różnej budowie.
Metody nauczaniaM-4przygotowanie prezentacji
M-2materiały udostepniane przez prowadzącego
M-3dyskusja i rozwiązywanie zadań w grupie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena wiedzy i umiejętności na podstawie pisemnego egzaminu z wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do zajęć audytoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na podstawie przygotowania własnej prezentacji i uczestnictwa w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wymienić wielkości charakteryzujących surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone.
3,0Potrafi wymienić większość wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone.
3,5Potrafi wymienić wszystkie wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone a także wymienia metody wyznaczania tych wielkości.
4,0Potrafi wymienić wielkości charakteryzujące surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone a także nie tylko wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości. Poprawnie interpretuje wyniki wiekszości analiz.
4,5Potrafi efektywnie scharakteryzować surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone - oblicza różne wielkości fizykochemiczne, potrafi zinterpretować wyniki wszystkich analiz. Wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości.
5,0Potrafi efektywnie scharakteryzować surfaktanty, ich roztwory oraz układy koloidalne przez nie tworzone i samodzielnie oblicza i przedstawia różne wielkości fizykochemiczne. Przeprowadza wnikliwą dyskusję wyników. Wymienia ale też charakteryzuje metodyki wyznaczania tych wielkości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_1A_D02-2a_K01student postrzega relacje pomiędzy budową i sposobem otrzymywania surfaktantów a bezpieczeństwem ich stosowania w wyrobach i procesach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K05potrafi stosować w praktyce idee zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1posiada wiedzę z zakresu klasyfikacji surfaktantów oraz podstawowych procesów chemicznych i biochemicznych stosowanych w ich syntezie.
Treści programoweT-W-1Surowce w produkcji surfaktantów. Klasyfikacja surfaktanów. Podstawowe procesy w technologii surfaktantów – alkoksylowanie, estryfikacja, siarczanowanie, sulfonowanie, fosforylacja, alkilowanie, polimeryzacja. Biotechnologiczne metody w otrzymywaniu surfaktantów. Charakterystyka właściwości użytkowych surfaktantów i oddziaływania na środowisko.
T-A-1Charakterystyka podstawowych właściwości fizykochemicznych surfaktantów i ich roztworów oraz układów koloidalnych z ich udziałem. Napięcie powierzchniowe – metody badania i interpretacja wyników. Wyznaczanie krzywej adsorpcji Gibbsa. Termodynamiczna interpretacja tworzenia miceli. Odczytywanie diagramów fazowych wodnych roztworów surfaktantów. Emulsje, mikroemulsje, ciekłe kryształy – diagramy fazowe, HLB emulgatorów – obliczanie wartości HLB dla surfaktantów o różnej budowie.
Metody nauczaniaM-4przygotowanie prezentacji
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na podstawie przygotowania własnej prezentacji i uczestnictwa w dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega żadnych relacji
3,0Student postrzega niektóre relacje pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko.
3,5Student postrzega wiekszość relacji pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko. Zna przemiany okreslonych grup surfaktantów w środowisku.
4,0Student potrafi wskazać relacje pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko. Zna przemiany określonych grup surfaktantów w środowisku. Ma świadomość istnienia relacji pomiędzy sposobem a bezpieczeństwem produkcji surfaktanta. Zna możliwe odpady i zanieczyszczenia produktu.
4,5Student potrafi wskazać relacje pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko. Zna przemiany określonych grup surfaktantów w środowisku. Ma świadomość istnienia relacji pomiędzy sposobem a bezpieczeństwem produkcji surfaktanta. Zna możliwe odpady i zanieczyszczenia produktu oraz ich wpływ na środowisko i bezpieczeństwo stosowania surfaktanta w wyrobach i procesach.
5,0Student potrafi wskazać relacje pomiędzy budową surfaktanta a jego oddziaływaniem na środowisko. Zna przemiany określonych grup surfaktantów w środowisku. Ma świadomość istnienia relacji pomiędzy sposobem a bezpieczeństwem produkcji surfaktanta. Zna możliwe odpady i zanieczyszczenia produktu oraz ich wpływ na środowisko i bezpieczeństwo stosowania surfaktanta w wyrobach i procesach. Ma świadomość alternatywnych metod produkcji surfaktantów, takich biosynteza czy synteza enzymatyczna.