Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Opakowania i recykling materiałów polimerowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Opakowania i recykling materiałów polimerowych | ||
Specjalność | Technologia polimerów | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy Technologii Tworzyw Sztucznych |
W-2 | Chemia Nieorganiczna |
W-3 | Chemia Organiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami opakowalnictwa, w szczzególnosci w zakresie opakowań z tworzyw sztucznych |
C-2 | Przekazanie wiedzy i ukształtowanie kompetencji w zakresie właściowści i zastosowań polimerowych surowców opakowalniczych oraz metod i technik ich przetwarzania |
C-3 | Ukształtowanie świadomości prawnych i technicznych wymogów stawianych racjonalnym procesom recyklingowym i zapoznanie studentów z charakterystką procesów i środków technicznych wykorzystywanych w procesach zagospodarowania poużytkowych odpadów tworzyw sztucznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza funkcji opakowań na przykładach rzeczywistych wytworów opakowaniowych stosowanych w różnych branżach | 3 |
T-A-2 | Analiza konstrukcji opakowań na przykładzie rzeczywistych wytworów opakowaniowych stosowanych w różnych branżach | 3 |
T-A-3 | Formułowanie i dyskusja wytycznych materiałowych, technologicznych i funkcjonalnych dla hipotetycznych wytworów opakowaniowych dla branż: spożywczej, elektromaszynowej, chemii gospodarczej, farmaceutycznej i kosmetycznej. | 3 |
T-A-4 | Analiza wymogów formalno-prawnych dla rożnych hipotetycznych przedsięwzieć recyklingowych w zakresie recyklingu poużytkowych odpadów tworzyw sztucznych | 2 |
T-A-5 | Formułowanie i dyskusja scenariuszy organizacyjnych i technologicznych dla hipotetycznych przedsięwzięć recyklingowych w zakresie poużytkowych odpadów tworzyw sztucznych z uwzględnieniem zróżnicowania skali przetwarzania, technik recyklingu i charakterystyk źródeł odpadów. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcje opakowań | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja opakowań | 1 |
T-W-3 | Projektowanie opakowań - zasadnicze rozwiązania techniczno-użytkowe | 2 |
T-W-4 | Tworzywa sztuczne stosowane do produkcji opakowań - charakterystyka właściwości fizykochemicznych i przetwórczych z punktu widzenia wymagań opakowalnictwa | 4 |
T-W-5 | Wybrane procesy technologiczne w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych (wytłaczanie, rozdmuchiwanie, kalandrowanie, wtryskiwanie, spienianie, zgrzewanie, klejenie) | 2 |
T-W-6 | Odpady opakowaniowe i inne odpady poużytkowe z tworzyw sztuczznych - charakterystyka | 1 |
T-W-7 | Uwarunkowania formalno-prawne recyklingu tworzyw sztucznych | 1 |
T-W-8 | Metody i techniki recyklingu materiałowego, surowcowego i energetycznego odpadowych tworzyw sztucznych | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca z literaturą | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-5 | Egzamin | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Przezentacja multimedialna |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Dyskusja dytaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła |
S-3 | Ocena formująca: Wstępny sprawdzian wiadomości |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D03-2c_W01 Student definiuje i objaśnia funkcje opakowań z uwzględnieniem różnorodności wytworów opakowaniowych w różnych branżach. | TCH_1A_W06, TCH_1A_W11, TCH_1A_W16 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W08 | InzA_W03, InzA_W05 | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
TCH_1A_D03-2c_W02 Student zna i opisuje rozwiazania techniczno-użytkowe stosowane przy projektowaniu i wytwarzaniu opakowań z tworzyw sztucznych dla spełnienia wymogów funkcjonalnych. | TCH_1A_W16, TCH_1A_W09, TCH_1A_W11, TCH_1A_W15 | T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-3, T-A-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
TCH_1A_D03-2c_W03 Student wymienia i charakteryzuje typowe polimerowe surowce opakowalnicze. | TCH_1A_W09, TCH_1A_W11 | T1A_W03 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-1, C-2 | T-W-6, T-W-4, T-A-3 | M-1, M-2, M-4, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
TCH_1A_D03-2c_W04 Student wymienia procesy przetwórcze tworzyw sztucznych najcześciej znajdujące zastosowanie w produkcji wytworów opakowalniczych i wskazuje ich przydatność w produkcji poszczególnych odmian wytowrów opakowalniczych. | TCH_1A_W12, TCH_1A_W11 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W01, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-A-3, T-W-5 | M-1, M-3, M-2, M-4 | S-3, S-2, S-1 |
TCH_1A_D03-2c_W05 Student zna techniczne, ekonomiczne, formalno-prawne i społeczne uwarunkowania recyklingu odpadowych tworzyw sztucznych. | TCH_1A_W06, TCH_1A_W09, TCH_1A_W12, TCH_1A_W15, TCH_1A_W16 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03 | C-3 | T-W-7, T-W-6, T-A-4, T-W-8, T-A-5 | M-3, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
TCH_1A_D03-2c_W06 Student charakteryzuje różne strumienie odpadowych tworzyw sztucznych i źródła tych odpadów. | TCH_1A_W06, TCH_1A_W09, TCH_1A_W11, TCH_1A_W16, TCH_1A_W17, TCH_1A_W20 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-3 | T-W-8, T-A-5, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D03-2c_U01 Student umie dobrać surowiec polimerowy i technikę jego przetworzenia w celu uzyskania wytworu opakowalniczego opisanego zestawem wymogów funkcjonalnych. | TCH_1A_U01, TCH_1A_U02, TCH_1A_U12, TCH_1A_U21, TCH_1A_U24 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-2, T-A-3 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
TCH_1A_D03-2c_U02 Student umie zaprojektować ogólny przebieg procesu recyklingowego dla strumienia odpadowych tworzyw sztucznych o ustalonej charakterystyce. | TCH_1A_U19, TCH_1A_U12, TCH_1A_U02, TCH_1A_U14, TCH_1A_U13, TCH_1A_U24, TCH_1A_U01, TCH_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U03, InzA_U04, InzA_U07, InzA_U08 | C-3 | T-A-4, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-5 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D03-2c_K01 Student rozpoznaje problemy wymagające rozwiązania, wykazuje inicjatywę w definiowaniu możliwych sosobów rozwiązywania uprzednio zidentyfikowanych problemów technicznych i organizacyjnych. | TCH_1A_K03, TCH_1A_K06, TCH_1A_K08, TCH_1A_K10, TCH_1A_K11 | T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3, C-1, C-2 | T-A-1, T-W-4, T-W-2, T-A-3, T-A-5, T-W-8, T-A-4, T-W-5, T-A-2, T-W-6, T-W-7, T-W-3 | M-3, M-4, M-1 | S-2, S-1 |
TCH_1A_D03-2c_K02 Student wykazuje otwartość na dyskusję, zdolność komunikatywnego formułowania argumentów i uzasadniania propozycji | TCH_1A_K06, TCH_1A_K08, TCH_1A_K10, TCH_1A_K11 | T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06, T1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-A-2, T-A-4, T-W-8, T-A-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-A-5, T-A-3 | M-4, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D03-2c_W01 Student definiuje i objaśnia funkcje opakowań z uwzględnieniem różnorodności wytworów opakowaniowych w różnych branżach. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi podać zasady klasyfikacji opakowań i scharakteryzować podstawowe wymagania funkcjonalne opakowania dla dowolnego produktu dowolnej branży. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_D03-2c_W02 Student zna i opisuje rozwiazania techniczno-użytkowe stosowane przy projektowaniu i wytwarzaniu opakowań z tworzyw sztucznych dla spełnienia wymogów funkcjonalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia kategorie wymagań funkcjonalnych stawianych opakowaniom i potrafi wskazać rozwiązania techniczne służące spełnieniu przykładowego wymogu funkcjonalnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_D03-2c_W03 Student wymienia i charakteryzuje typowe polimerowe surowce opakowalnicze. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia typowe polimerowe surowce opakowlanicze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_D03-2c_W04 Student wymienia procesy przetwórcze tworzyw sztucznych najcześciej znajdujące zastosowanie w produkcji wytworów opakowalniczych i wskazuje ich przydatność w produkcji poszczególnych odmian wytowrów opakowalniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i zwięźle chrakteryzuje procesy przetwórstwa tworzyw sztucznych zajdujace zastosowanie w produkcji opakowalniczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_D03-2c_W05 Student zna techniczne, ekonomiczne, formalno-prawne i społeczne uwarunkowania recyklingu odpadowych tworzyw sztucznych. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmniej wymienia akty prawne związane z recyklingiem i gospodarką odpadami regulujące formalno-prawne zagadnienia działalności recyklingowej w RP. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_D03-2c_W06 Student charakteryzuje różne strumienie odpadowych tworzyw sztucznych i źródła tych odpadów. | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia źródła poużytkowych odpadów z tworzyw sztucznych i podaje ich zwiezłą charakterystykę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D03-2c_U01 Student umie dobrać surowiec polimerowy i technikę jego przetworzenia w celu uzyskania wytworu opakowalniczego opisanego zestawem wymogów funkcjonalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student podtrafi dokonac alnalizy wymogów funkcjonalnych przykłądowego wytworu opakowalniczegi i wskazać na podstawie tej analizy możliwy do wykorzystania surowiec polimerowy i pożądane dla uzyskania zadanych efektów techniki przetwórcze. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_D03-2c_U02 Student umie zaprojektować ogólny przebieg procesu recyklingowego dla strumienia odpadowych tworzyw sztucznych o ustalonej charakterystyce. | 2,0 | |
3,0 | Student co najmniej sporządza i objaśnia schemat blokowy procesu recyklingowego strumienia odpadowych tworzyw sztucznych o zadanej charakterystyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D03-2c_K01 Student rozpoznaje problemy wymagające rozwiązania, wykazuje inicjatywę w definiowaniu możliwych sosobów rozwiązywania uprzednio zidentyfikowanych problemów technicznych i organizacyjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje co najmniej zdolność definiowania problemów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_D03-2c_K02 Student wykazuje otwartość na dyskusję, zdolność komunikatywnego formułowania argumentów i uzasadniania propozycji | 2,0 | |
3,0 | Student podejmuje w dyskusji próby merytorycznej argumentacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nierzwicki W. i in., Opakowania, WSM, Gdynia, 1997
- Cichoń M., Włodarczyk W., Towaroznawstwo opakowań, WSE, Kraków, 1972
- Czerniawski B., Micniewicz J., Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
- Korzeniowski A., Skrzypek M., Ekologistyka zużytych opakowań, Inst. Logistyki i Mag., Poznań, 1999
- Kwiatkowski J., Ćwiczenia z towaroznastwa opakowań, Wyd. AE, Poznań, 2003
- http://www.opakowania.com.pl - serwis branżowy
- Błędzki A.K., Recykling tworzyw polimerowych, WNT, Warszawa, 1997
- Błędzki A.K., Techniki recyklingu tworzyw sztucznych: urządzenia i instalacje, IFW, GhK Kassel, Kassel / Szczecin, 1997
- Rosik-Dulewska C., Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Saechtling H.J., Tworzywa sztuczne - poradnik, WNT, Warszawa, 2000
- Łączyński B., Tworzywa Sztuczne – rodzaje i własności, WNT, Warszawa, 1982
- Sikora R., Przetwórstwo tworzyw wielkocząsteczkowych, ŻAK, Warszawa, 1993
- Flizikowski J., Rozdrabnianie tworzyw sztucznych, ATR, Bydgoszcz, 1998