Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Biopolimery i biomateriały
Sylabus przedmiotu Zaawansowane technologie oczyszczania wody i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane technologie oczyszczania wody i ścieków | ||
Specjalność | Technologia wody i inżynierii środowiska | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Grzechulska-Damszel <Joanna.Grzechulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Technologia wody i ścieków. Procesy jednostkowe w technologii chemicznej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta ze stanem środowiska wodnego w Polsce, rodzajami zanieczyszczeń wód i ścieków oraz przypomnienie konwencjonalnych metod ich usuwania |
C-2 | Wprowadzenie studenta w podstawy zagadnień związanych z zaawansowanymi technologiami oczyszczania wody i ścieków |
C-3 | Zapoznanie studenta z metodami i technologiami zaawansowanego oczyszczania wody i ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - zasoby wodne, klasyfikacja i rodzaje zanieczyszczeń wód i ścieków, wskaźniki oceny zanieczyszczeń wód i ścieków, przegląd konwencjonalnych metod oczyszczania | 4 |
T-W-2 | Prawo wodne. Regulacje prawne dotyczące jakości wód i ścieków. | 4 |
T-W-3 | Procesy zaawansowanego utleniania - rodzaje i ogólna charakterystyka | 4 |
T-W-4 | Ozonowanie | 2 |
T-W-5 | Utlenianie w wodzie nadkrytycznej | 2 |
T-W-6 | Mokre utlenianie powietrzem | 2 |
T-W-7 | Podstawy fotochemii oraz teorii pasmowej ciała stałego | 4 |
T-W-8 | Proces Fentona | 2 |
T-W-9 | Proces foto-Fentona | 2 |
T-W-10 | Fotokataliza | 2 |
T-W-11 | Fotokataliza stosowana | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą dotyczącą zagadnień omawianych w czasie wykładów | 10 |
A-W-3 | Konsultacje z wykładowcą | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu | 15 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny oceniający wiedzę i umiejętności studenta zdobyte podczas cyklu wykładów. Do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest zdobycie co najmniej 50% + 1 punkt z maksymalnej liczby punktów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-08_W04 Student zna stan środowiska wodnego w Polsce. Student zna regulacje prawne dotyczące jakości wód i ścieków. | TCH_2A_W04 | T2A_W02 | InzA2_W03 | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D08-08_W05 Student zna podstawy procesów zaawansowanego utleniania. | TCH_2A_W05 | T2A_W02 | — | C-2 | T-W-7, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TCH_2A_D08-08_W06 Student zna metody i technologie stosowane w zaawansowanym oczyszczaniu wody i ścieków. | TCH_2A_W06 | T2A_W03 | InzA2_W05 | C-3 | T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-08_U01 Student potrafi ocenić stan środowiska wodnego i zaproponować metody oraz technologie do jego poprawy | TCH_2A_U10 | T2A_U12 | InzA2_U06 | C-3, C-1, C-2 | T-W-9, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-11, T-W-1, T-W-4, T-W-10, T-W-8, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D08-08_K01 Student ma świadomość stanu środowiska wodnego oraz istniejących metod i technologii poprawy tego stanu | TCH_2A_K02 | T2A_K07 | InzA2_K01 | C-3, C-2, C-1 | T-W-8, T-W-11, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-1, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-08_W04 Student zna stan środowiska wodnego w Polsce. Student zna regulacje prawne dotyczące jakości wód i ścieków. | 2,0 | Student nie zna klasyfikacji i rodzajów zanieczyszczeń wód i ścieków. Nie zna konwencjonalnych metod oczyszczania wód i ścieków. Student nie zna aktów prawnych dotyczących zanieczyszczenia wód i ścieków w Polsce. |
3,0 | Student potrafi wymienić część rodzajów zanieczyszczeń wód i ścieków. Potrafi wymienić część konwencjonalnych metod oczyszczania wód i ścieków. Student potrafi wymienić akty prawne dotyczących zanieczyszczenia wód i ścieków w Polsce. | |
3,5 | Student potrafi wymienić rodzaje zanieczyszczeń wód i ścieków. Potrafi wymienić część konwencjonalnych metod oczyszczania wód i ścieków. Student potrafi wymienić akty prawne dotyczące zanieczyszczenia wód i ścieków w Polsce oraz w stopniu podstawowym wie co one zawierają. | |
4,0 | Student zna klasyfikację i rodzaje zanieczyszczeń wód i ścieków. Potrafi wymienić konwencjonalne metody oczyszczania wód i ścieków. Student potrafi wymienić akty prawne dotyczące zanieczyszczenia wód i ścieków w Polsce oraz w stopniu podstawowym wie co one zawierają. | |
4,5 | Student zna klasyfikację i rodzaje zanieczyszczeń wód i ścieków. Potrafi wymienić konwencjonalne metody oczyszczania wód i ścieków. Student zna akty prawne dotyczące zanieczyszczenia wód i ścieków w Polsce oraz w stopniu podstawowym wie co one zawierają. | |
5,0 | Student zna klasyfikacę i rodzaje zanieczyszczeń wód i ścieków. Zna konwencjonalne metody oczyszczania wód i ścieków. Student zna akty prawne dotyczące zanieczyszczenia wód i ścieków w Polsce. | |
TCH_2A_D08-08_W05 Student zna podstawy procesów zaawansowanego utleniania. | 2,0 | Student nie zna rodzajów procesów zaawansowanego utleniania. Nie potrafi przedstawić ich ogólnej charakterystyki. Student nie zna podstawowych zagadnień fotochemii i teorii pasmowej ciała stałego koniecznych do rozumienia mechanizmów zachodzących podczas procesów zaawansowanego utleniania. |
3,0 | Student potrafi wymienić rodzaje procesów zaawansowanego utleniania i potrafi przedstawić ich ogólną charakterystykę. Student nie zna podstawowych zagadnień fotochemii i teorii pasmowej ciała stałego koniecznych do rozumienia mechanizmów zachodzących podczas procesów zaawansowanego utleniania. | |
3,5 | Student potrafi wymienić rodzaje procesów zaawansowanego utleniania i potrafi przedstawić ich ogólną charakterystykę. Student zna niektóre definicje i wzory związane z podstawowymi zagadnieniami fotochemii i teorii pasmowej ciała stałego konieczne do rozumienia mechanizmów zachodzących podczas procesów zaawansowanego utleniania. | |
4,0 | Student potrafi wymienić rodzaje procesów zaawansowanego utleniania i potrafi przedstawić ich ogólną charakterystykę. Student zna część podstawowych zagadnień fotochemii i teorii pasmowej ciała stałego koniecznych do rozumienia mechanizmów zachodzących podczas procesów zaawansowanego utleniania. | |
4,5 | Student potrafi wymienić rodzaje procesów zaawansowanego utleniania i potrafi przedstawić ich ogólną charakterystykę. Student zna podstawowe zagadnienia fotochemii i teorii pasmowej ciała stałego konieczne do rozumienia mechanizmów zachodzących podczas procesów zaawansowanego utleniania. | |
5,0 | Student zna rodzaje procesów zaawansowanego utleniania. Potrafi przedstawić ich ogólną charakterystykę. Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia fotochemii i teorii pasmowej ciała stałego konieczne do rozumienia mechanizmów zachodzących podczas procesów zaawansowanego utleniania. | |
TCH_2A_D08-08_W06 Student zna metody i technologie stosowane w zaawansowanym oczyszczaniu wody i ścieków. | 2,0 | Student nie zna żadnej z metod zaawansowanego utleniania omawianych w czasie wykładów. |
3,0 | Student potrafi wymienić metody zaawansowanego utleniania omawiane w czasie wykładów i potrafi krótko omówić jedną z nich. | |
3,5 | Student potrafi wymienić metody zaawansowanego utleniania omawiane w czasie wykładów i potrafi szczegółowo omówić jedną z nich. | |
4,0 | Student potrafi wymienić metody zaawansowanego utleniania omawiane w czasie wykładów i potrafi szczegółowo omówić więcej niż jedną z nich. | |
4,5 | Student zna wszystkie metody zaawansowanego utleniania omawiane w czasie wykładów i potrafi omówić większość z nich. | |
5,0 | Student zna wszystkie metody zaawansowanego utleniania omawiane w czasie wykładów i potrafi je omówić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-08_U01 Student potrafi ocenić stan środowiska wodnego i zaproponować metody oraz technologie do jego poprawy | 2,0 | |
3,0 | jak we wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D08-08_K01 Student ma świadomość stanu środowiska wodnego oraz istniejących metod i technologii poprawy tego stanu | 2,0 | |
3,0 | jak we wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. Kowal, M. Świderska - Bróż, Oczyszczanie wody, PWN, 2007
- J. Nawrocki, Uzdatnianie wody, PWN, 2010
- R. Zarzycki, Zaawansowane techniki utleniania w ochronie środowiska, PAN, 2002
- S. Paszyc, Podstawy fotochemii, PWN, 1992
- -, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 z późn. zm.), 2001
- -, Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz.U. 2001 nr 115 poz. 1229), 2001