Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Nanotechnologie
Sylabus przedmiotu Projekt technologiczny II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projekt technologiczny II | ||
Specjalność | Kontrola jakości produktów organicznych | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Organicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Kwiecień <Halina.Kwiecien@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Elżbieta Huzar <Elzbieta.Huzar@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z chemii organicznej, nieorganicznej, technologii chemicznej, aparatury chemicznej, metod analitycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opracowanie projektu technologicznego produktu (leku, pestycydu lub barwnika) w formie maszzynopisu |
C-2 | Opracowanie projektu technologicznego produktu lekkiej syntezy organicznej: leku, pestycydu, barwnika w formie maszzynopisu |
C-3 | ukształtowanie emiejętności z zakresu opracowania technologii otrzymywania produktów lekkiej syntezy organicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Cel projektu. Zasady opracowania założen projektowych i koncepcji projektu technologicznego okresśonego półproduktu lub produktu lekkiej syntezy organicznej" barwnika, leku pestycydu. Zasady przedstawiania etapów procesu i operacji jednostkowych za pomocą schematów blokowych, sporządzania bilansu materiałowego. | 5 |
T-P-2 | Analiza danych literaturowych dotyczących róznych metod otrzymywania produktu, ocena poszczególnych etapów każdej z metod, porównanie wydajności atomowych, substancji odpadowych i ich toksyczności. | 5 |
T-P-3 | Metody analitycznej kontroli procesów, spsoby wydzielania, oczyszcxania i analizy poszczególnych półproduktów i produktu finalnego. Zasady opracowania projektu norm technicznych dla półproduktów i produktu finalnego. | 5 |
T-P-4 | Konsultacje: dyskusja i merytoryczne uwagi zwiążane z praktyczna realizacją założeń i wykonaniem projektu | 5 |
T-P-5 | Cel projektu. Zasady opracowania założen projektowych i koncepcji projektu technologicznego określonego leku półproduktu. Zasady przedstawiania etapów procesu i operacji jednostkowych za pomocą schematów blokowych, sporządzania bilansu materiałowego. | 5 |
T-P-6 | Analiza danych literaturowych dotyczących róznych metod otrzymywania leku, ocena poszczególnych etapów każdej z metod, porównanie wydajności atomowych, substancji odpadowych i ich toksyczności. | 5 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Przegląd i analiza danych literaturowych, opracowanie koncepcji projektu | 10 |
A-P-3 | Opracowanie projektu technologicznego w formie maszynopisu | 19 |
A-P-4 | aliczenie projektu | 1 |
A-P-5 | zaliczenie projektu | 1 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: objaśnienie |
M-2 | Metody praktyczne. Metoda projektów |
M-3 | Metody aktywizujące: dyskusja w ramach indywidualnych konsultacji |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wiedzy i postepów pracy studenta |
S-2 | Ocena formująca: ocena kreatywności i samodzielności studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe projektu, ocena projektu przedstawionego w formie maszynopisu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-05_W01 zna podstawy teoretyczne procesów technologicznych produktów lekkiej syntezy organicznej, metody ich oczysczania i analizy zna zasady ogólne przygotowania koncepcjj projektu i jego sporządzania | TCH_2A_W04, TCH_2A_W02, TCH_2A_W06, TCH_2A_W05 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03 | InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05 | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
TCH_2A_D16-05_W02 zna podstawy teoretyczne procesów technologicznych wybranych leków z poszczególnych grup klasyfikacyjnych metody ich oczysczania i analizy zna, zasady ogólne przygotowania koncepcjj projektu i jego sporządzania | TCH_2A_W01, TCH_2A_W05, TCH_2A_W06 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03 | InzA2_W01, InzA2_W05 | C-1, C-3 | T-P-5, T-P-1, T-P-3, T-P-2, T-P-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-05_U01 potrafi pozyskac informacje z literatury polsko- i anglojęzycznej z róznych źródeł bibliograficznych o baz danych, analizować je i we właściwy spsób wykorzystać w projekcie | TCH_2A_U02, TCH_2A_U04 | T2A_U01, T2A_U03, T2A_U07 | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
TCH_2A_D16-05_U02 potrafi zaprojektować proces technologiczny otrzymywania produktu lekkiej syntezy organicznej, okreslić metody analityczne, ocenic odpadowe substancje toksyczne i zagrożenia dla środowiska, łącząc w ten spsób wiedzę z chemii, technologii i ochrony środowiska | TCH_2A_U08, TCH_2A_U09, TCH_2A_U10, TCH_2A_U11, TCH_2A_U14 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-4, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
TCH_2A_D16-05_U03 potrafi zaprojektować proces technologiczny otrzymywania leku lub jego półproduktu, opracować metody analizy oraz projekty norm według farmakopei , ocenic odpadowe substancje toksyczne i zagrożenia dla środowiska, łącząc w ten spsób wiedzę z chemii, technologii i ochrony środowiska | TCH_2A_U08, TCH_2A_U09, TCH_2A_U10, TCH_2A_U11, TCH_2A_U14 | T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U17 | InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08 | C-1, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_2A_D16-05_K01 potrafi zidentyfikowac problem związany z technologią wytwarzania i jakością produktu organzcznego i rozumie potrzebę zaprojektowania odpowiednich rozwiązań procesowych i analitycznych | TCH_2A_K01, TCH_2A_K04 | T2A_K02, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K06 | InzA2_K01, InzA2_K02 | C-2, C-3, C-1 | T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-1 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-05_W01 zna podstawy teoretyczne procesów technologicznych produktów lekkiej syntezy organicznej, metody ich oczysczania i analizy zna zasady ogólne przygotowania koncepcjj projektu i jego sporządzania | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić produkty lekkiej syntezy organicznej, cele i ogólne zasady sporządzania projektu, zna zasady obliczeń projektowych, umie wymienić podstaowe metody analityczne | |
3,5 | potrafi sformułować podstawy teoretyczne procesu technologicznego określonego produktu lekkiej syntexy organicznej (leku, pestycydu barwnika), potrafi wymienić sposoby jego wydzielania i analizy, zna zasady obliczeń projektowych | |
4,0 | potrafi sformułować podstawy teoretyczne procesu technologicznego okreslonego produktu lekkiej syntexy organicznej, potrafi wymienić sposoby jego wydzielania i analizy, zna zasady obliczen projektowych i zasady wyboru odpowiedniego procesu otzrymywania określonego produktu | |
4,5 | potrafi sformułować podstawy teoretyczne procesów technologicznycvh najważniejszych produktów lekkiej syntexy organicznej, potrafi wymienić sposoby ich wydzielania i analizy, zna zasady obliczen projektowych i ogólne zasady przygotowania koncepcji projektu okreslonego produktu | |
5,0 | zna podstawy teoretyczne procesów technologicznych najwazniejszych produktów lekkiej syntezy organicznej, metody ich oczysczzania i analizy zna zasady ogólne przygotowania koncepcjj projektu i jego sporządzania, | |
TCH_2A_D16-05_W02 zna podstawy teoretyczne procesów technologicznych wybranych leków z poszczególnych grup klasyfikacyjnych metody ich oczysczania i analizy zna, zasady ogólne przygotowania koncepcjj projektu i jego sporządzania | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi wymienić cele i ogólne zasady sporządzania projektu, zna zasady obliczeń projektowych, umie wymienić podstaowe metody analityczne | |
3,5 | potrafi sformułować podstawy teoretyczne procesu technologicznego określonego leku , potrafi wymienić sposoby jego wydzielania i analizy, zna zasady obliczeń projektowych | |
4,0 | potrafi sformułować podstawy teoretyczne procesu technologicznego okreslonego leku , potrafi wymienić sposoby jego wydzielania i analizy, zna zasady obliczen projektowych i zasady wyboru odpowiedniego procesu otzrymywania określonego leku | |
4,5 | potrafi sformułować podstawy teoretyczne podstawowych procesów technologicznycvh przemysłu farmaceutycznego, potrafi wymienić sposoby wydzielania, oczyszczania i anlizy, zna zasady obliczen projektowych i ogólne zasady przygotowania koncepcji projektu okreslonego leku | |
5,0 | zna podstawy teoretyczne podstawowych procesów technologicznych przemysłu farmaceutycznego, metody oczysczzania i analizy leków, zna zasady ogólne przygotowania koncepcjj projektu i jego sporządzania, |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-05_U01 potrafi pozyskac informacje z literatury polsko- i anglojęzycznej z róznych źródeł bibliograficznych o baz danych, analizować je i we właściwy spsób wykorzystać w projekcie | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi pozyskać i opisać literaturę żródłową i podręcznikową dotyczącą podstawowych danych procesu technologicznego okreslonego produktu lekkiej syntezy organicznej | |
3,5 | potrafi pozyskac i opisac i zanalizować literaturę żródłową i podręcznikową dotyczącą podstawowych danych procesu technologicznego, metod jego oczyszczania ia nalizy okreslonego produktu lekkiej syntezy organicznej | |
4,0 | potrafi pozyskac i informacje z literatury polsko- i anglojęzycznej z róznych źródeł bibliograficznych o baz danych dotyczącą procesu otrzymywania, oczyszczania i analizy okreslonego produktu lekkiej syntezy, zanalizować je i we właściwy spsób wykorzystać w projekcie | |
4,5 | potrafi pozyskac informacje z literatury polsko- i anglojęzycznej z róznych źródeł bibliograficznych o baz danych przynajmniej dwóch róznych metod procesu technologicznego okreslonego produktu lekkiej syntezy organicznej, zanalizować je pod kątem zastosowania w projekcie | |
5,0 | potrafi pozyskac informacje z literatury polsko- i anglojęzycznej z róznych źródeł bibliograficznych o baz danych róznych metod procesu technologicznego okreslonego produktu lekkiej syntezy organicznej, zanalizować je pod kątem zastosowania w projekcie | |
TCH_2A_D16-05_U02 potrafi zaprojektować proces technologiczny otrzymywania produktu lekkiej syntezy organicznej, okreslić metody analityczne, ocenic odpadowe substancje toksyczne i zagrożenia dla środowiska, łącząc w ten spsób wiedzę z chemii, technologii i ochrony środowiska | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi opracowac koncepcje i sporządzić w postaci zwartego maszynopisu przynajmnie j dwuetapowy proces technologiczny wybranego produktu lekkiej syntezy organicznej (leku, barwnika, pestycydu, odczynnika) | |
3,5 | potrafi opracowac koncepcję, uzasadnić wybór i sporządzić w postaci zwartego maszynopisu dwuetapowy proces technologiczny wybranego produktu lekkiej syntezy organicznej, (leku, barwnika, pestycydu, odczynnika) | |
4,0 | potrafi zaprojektować przynajmniej dwuetapowy proces technologiczny otrzymywania produktu lekkiej syntezy organicznej (leku, pestycydu, barwnika), okreslić metody analityczne, ocenic odpadowe substancje toksyczne | |
4,5 | potrafi zaprojektować proces technologiczny otrzymywania produktu lekkiej syntezy organicznej (leku, pestycydu, barwnika), okreslić metody analityczne,, ocenic odpadowe substancje toksyczne i zagrożenia dla środowiska, | |
5,0 | potrafi zaprojektować proces technologiczny otrzymywania produktu lekkiej syntezy organicznej (leku, pestycydu, barwnika), okreslić metody analityczne, wydajność atomowa poszczególnych półproduktów i produktu końcowego, ocenic odpadowe substancje toksyczne i zagrożenia dla środowiska, | |
TCH_2A_D16-05_U03 potrafi zaprojektować proces technologiczny otrzymywania leku lub jego półproduktu, opracować metody analizy oraz projekty norm według farmakopei , ocenic odpadowe substancje toksyczne i zagrożenia dla środowiska, łącząc w ten spsób wiedzę z chemii, technologii i ochrony środowiska | 2,0 | nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny 3 |
3,0 | potrafi opracowac koncepcje i sporządzić w postaci zwartego maszynopisu przynajmniej dwuetapowy proces technologiczny wybranego leku lub półproduktu | |
3,5 | potrafi opracowac koncepcję, uzasadnić wybór i sporządzić w postaci zwartego maszynopisu dwuetapowy proces technologiczny wybranego leku lub półproduktu | |
4,0 | potrafi zaprojektować przynajmniej dwuetapowy proces technologiczny otrzymywania leku lub półproduktu, okreslić metody analityczne, ocenic odpadowe substancje toksyczne | |
4,5 | potrafi zaprojektować proces technologiczny otrzymywania leku lub półproduktu, okreslić metody analityczne,, ocenic odpadowe substancje toksyczne i zagrożenia dla środowiska, | |
5,0 | potrafi zaprojektować proces technologiczny otrzymywania leku lub półproduktu, okreslić metody analityczne, wydajność atomowa poszczególnych półproduktów i produktu końcowego, ocenic odpadowe substancje toksyczne i zagrożenia dla środowiska, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_2A_D16-05_K01 potrafi zidentyfikowac problem związany z technologią wytwarzania i jakością produktu organzcznego i rozumie potrzebę zaprojektowania odpowiednich rozwiązań procesowych i analitycznych | 2,0 | |
3,0 | porafi zaproponować podstawowe złożenia i przedstawić ogólny zarys projektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Kucharski, J. Głowiński, Podstawy obliczen projektowych w technologii chemicznej, Wrocław, 2005
- A. Sobczyńska, J. Szymanowski, Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Poznań, 2003
- l. Synoradzki, J. Wisialski, I. Fronczak, Projektowanie procesów technologicznych: od laboratorium do instalacji przemysłowej, Warszawa, 2006
- A. Kleemann, J.Engel, Pharmaceutical substances. Syntheses, Patents, Applications., Thieme, Stuttgard, 2001, IV